Eiköhän suurin syy keskustan autioitumiselle ole juurikin se, kun sinne ei pääse vapaasti autoilemaan. Kaupungintalon edustan toria pitivät huonona vaihtoehtona, kun sinne ei päässyt autolla viereen, vaikka alapuolella on parkkihallit.
Kisapuistoon pääsee autolla, mutta siihen se kaikki hyvä loppuu, läpimätä lato, jossa liikkuminen vaikeaa, jos lato vähänkin täynnä. Kaljan ostoon pitää lähteä kesken pelin, jos aikoo erätauon aikan sen saada juoduksi, sama koskee jos aiot makkaran syödä. Kuselle kun menee niin rännit tukossa nuuskapusseista. Pois lähtiessä saa ruuhkassa odotella ennalta määräämättömän ajan.
Tuota latoa ei kukaan täysjärkinen lähtisi ehostamaan.
Tämän kylän nykyisien valtuutettujen järjenjuoksun voisi aivan hyvin kuvata täysin terveen järjen vastaiseksi.
Toivottavasti seuraavissa vaaleissa tulisi valituksi viisaampia valtuutettuja, mielummin vielä aivan uusia ja nuorempia.
Itsellä on jo kyllä nimi mielessä.....
En usko, että asia on noin keskustan ja autoilun suhteen noin. Euroopassa on useampia esimerkkejä siitä, että kaupunkikeskustoissa nimenomaan kannattaa panostaa keskustassa asuvien palveluihin. Ei ydinkeskustaan ole tarkoitus tulla autolla muualta, vaan kauko- ja lähiliikenteen pitäisi viedä muualtakin paikalle tai ainakin lähelle + kevyen liikenteen väylien tulisi olla riittävän helppokulkuisia. Juuri autot vaikuttavat ruuhkiin Kisapuistostakin lähtiessä, kun taas keskustassa iso osa poistuisi paikalta muuten kuin omalla autollaan.
Autojen suosiminen johtaa lähinnä siihen, että palvelut siirtyvät tai siis ovat jo siirtyneet Lappeenrannassa Reijolaan sekä Myllymäkeen ja esim. Joensuussa Käpy- sekä Raatekankaalle, joihin on helppo ajaa autolla muualta ohitustietä pitkin ja pysäköidä isolle tontille. Tämä autioittaa keskustaa, koska sieltäkin joutuu sitten autoilemaan muualle, jolloin keskustassa ei ole palvelujen läheisyyden tai viihtyisyyden kannalta järkevää asua. Lisäksi tämä tappaa esimerkiksi keskustan baaritoimintaa, koska ei sieltä ohitustieltä ainakaan juomaan lähdetä.
Pohjois-Amerikassa toki suositaan autoja, kiitos autovalmistajien lobbauksen, mikä on johtanut esimerkiksi siihen, että kadut ovat 4-8-kaistaisia keskustoissakin, ja joka puolella on samannäköisiä lähiöitä. Kaikissa kaupungeissa ei voi edes kävellä mihinkään, ja jos voi, niin kaupunkeihin ylisuuret ja -painoiset maasturit aiheuttavat välitöntä hengenvaaraa. Lisäksi teiden rakentaminen ja ylläpito maksaa älyttömästi, kun niitä kaistoja, jotka eivät todellisuudessa edes sujuvoita liikennettä, on kaikkialla. Sitten kun rahat on poltettu autoteihin, ei niitä riitäkään tarpeeksi tehokkaaseen junaliikenteeseen.
Tällaista ilmiötä en kaipaa Lappeenrantaan tai muutenkaan Eurooppaan, eikä todellisuudessa kaipaa moni päättäjäkään.
Siitä olemme toki edelleen samaa mieltä, ettei Kisapuiston nykyisen hallin ehostamisessa ole järjen hiventäkään.