Mainos

Uusi jäähalli!

  • 786 814
  • 4 431

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kuten olen aikasemmin sanonu niin henk koht Lappeessa asuessani ei sijainti ollu ongelma Kisapuistossa. Yleensä kävelin sen 3,5 kilsaa peliin ja mielestäni se on lyhyt matka kävellä.
Noin +99% katsojista ei kävele, tai halua kävellä 3,5 km matkaa SaiPan peliin.

Lappeenrannan kaupungin kehittämisen kannalta keskustan kehittäminen olisi mielestäni se ykkösprioriteetti.

Jos tarpeeksi halua on, niin tähän voidaan yhdistää ties mitä merkkiliikkeiden liiketiloja tms. aivan ydinkeskustaan.

Kuka on se jarru, mikä tätä ei hyväksy?
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Kuulostaa hyvältä jäähalli saadaan keskustaan. Pitäisi olla varasuunnitelma sen varalta, että Saipa menestyy, kun sitten 5000 istumapaikkaa saattaa jäädä niukaksi. Kun Saipa menestyi vuosia sitten, Kisapuisto oli usein tupaten täynnä, eikä 4500 katsojan päälle voinut ottaa lisää, vaan jäätiin rannalle ruikuttamaan. Ja moni jätti tulematta, kun ei halunnut saapua ahtaaseen halliin ja tapella ennakkolipuista. Voidaan tietenkin aloittaa 5000 katsomopaikalla, mutta laajennusoptio tulee olla. 550 auton parkkihalli tuntuu pieneltä..
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Uuh, eli ehkä kahdeksan vuotta. Jos toteutuisi niin siinä olisi liigapuitteet täyttävä halli luultavasti johonkin 60-70 -luvulle asti. Sitten parit peruskjorjaukset ja huollot - uusi jumpotroni kattoon ja helposti pelattais vielä kasarilla. Eri asia onko Lappeenrantaa enää silloin olemassa. Mutta SaiPa varmaan on...

...vielä ysärillä ja uusi Sputnik-Areena laukaistu kieroradalle. Hissillä matsiin!, kuten slogani silloin kuuluu. Jotkut 2040-luvulla syntyneet jäärät haluavat silti tulla omalla lentohaalarilla matsiin ja narikka on löydyttävä läheltä. Vetykiskatyypit ovat eniten innoissaan kun interstellaari-toimijat käyvät tankkaamassa säiliönsä täyteen heidän tankkauspisteessä.
Aion viettää omat 100-vuotissynttärit Uuden (silloin vanhan) Kisakentän prameimmassa aitiossa, johon on rakennettu pääsy rollaattorilla tai sähkötoimisella pyörätuolilla. Kyllä tästä areena-kokonaisuudesta tulee vielä hieno tarina ja uusi alku Lappeenrannalle.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Kuulostaa hyvältä jäähalli saadaan keskustaan. Pitäisi olla varasuunnitelma sen varalta, että Saipa menestyy, kun sitten 5000 istumapaikkaa saattaa jäädä niukaksi. Kun Saipa menestyi vuosia sitten, Kisapuisto oli usein tupaten täynnä, eikä 4500 katsojan päälle voinut ottaa lisää, vaan jäätiin rannalle ruikuttamaan. Ja moni jätti tulematta, kun ei halunnut saapua ahtaaseen halliin ja tapella ennakkolipuista. Voidaan tietenkin aloittaa 5000 katsomopaikalla, mutta laajennusoptio tulee olla. 550 auton parkkihalli tuntuu pieneltä..
Vieressähän on tuon lisäksi: iso-kristiinan, Weeran ja se yksityinen parkkihalli
 

emz1

Jäsen
Pitäisi olla varasuunnitelma sen varalta, että Saipa menestyy, kun sitten 5000 istumapaikkaa saattaa jäädä niukaksi.
Tämä on varmasti vain luokkaa työnimen hahmotelma kun suuruusluokka täytyy johonkin asettaa. Tiedotteessa puhuttiin vain katsomopaikoista, mutta kyllä itse ainakin toivon, että päädyssä tullaan edelleen säilyttämään edes jonkunlainen seisomakatsomo vaikka se ei ole mikään välttämättömyys että se vetäisi 2000 ihmistä. Esimerkiksi kaksi isoa keskimmäistä lohkoa ja kaartuvat osat voisivat olla jo istumapaikkoja. Kokonaiskapasiteettina 5000 on mielestäni ehdoton alaraja mutta ideaali määrä on jossain 5000-6000 välimaastossa.

Oloni tekee erittäin toiveikkaaksi se, että hankkeen takana on niin paljon SaiPa-taustaisia henkilöitä että kompromisseja ei välttämättä jouduta tekemään suunnittelussa yhtä paljon kuin esimerkiksi mallissa jossa kaupunki olisi kustantanut merkittävän osan hallista. Tässä on erittäin hyvät lähtökohdat saada sellainen kokonaisuus joka palvelee etenkin SaiPaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oloni tekee erittäin toiveikkaaksi se, että hankkeen takana on niin paljon SaiPa-taustaisia henkilöitä että kompromisseja ei välttämättä jouduta tekemään suunnittelussa yhtä paljon kuin esimerkiksi mallissa jossa kaupunki olisi kustantanut merkittävän osan hallista. Tässä on erittäin hyvät lähtökohdat saada sellainen kokonaisuus joka palvelee etenkin SaiPaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Kisakenttä Oy:n rooli hankkeessa on hankkia kiinteistöt ja tontit ja myydä ne kaupungille. Mikä on tämän konsortion rooli sen jälkeen? Eivät aio olla osallisia areena yhtiössä, joten tuskin pääsevät myöskään suunnittelemaan hallia.

Hankkeen kokonaisarvio on 150 miljoonaa euroa, mistä hallin osuus on 35 miljoonaa. Mitä 115 miljoonalla on tarkoitus tehdä ?, ostaa kiinteistöt ja tontit, rakentaa maanalainen parkkihalli, rakentaa uusi kauppahalli ja rakentaa asuinkerrostaloja, rakentaa hotelli, rakentaa liikekeskus.

Ison-Kristiinan laajennusosan budjetti oli aikanaan 100 miljoonaa euroa, eli aika paljon on torille tulossa rakennusta.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Ok. Kunhan ei jää pieneksi suunniteltu parkkihalli.
Luonnollisesti keskustaan isompi osa ihmisistä pääsee julkisilla ja ihan kävellenkin, kuin kisapuistoon. Paljonkohan kisapuiston parkkipaikka vetää autoja?

Huomioitava myös se, että Lappeenrannan keskusta on jo aika hiljainen arkisin klo 18 ja hiljenemään päin viikonloppuisin klo 16.30 (varsinkin autopaikkojen osalta) Eli uskoisin keskustassa olevan esimerkiksi 500m säteellä hallista aika paljon parkkitilaa. Aiemmin puhuin Weerasta, mutta Gallerian parkkihallia tarkoitin. 500 metrin säteellä on lyseon parkkis, onko siinäkirjaston takana yhä parkkis, osuuspankin edessä oleva parkkis. Nämä nyt ainakin tuli mieleen nopeasti.

Lappeenrantalaiset on kiireistä porukkaa ja voi olla etu jättää auto parisataa metriä kotia päin hallilta niin pääsee kolmannen erän vikalla minuutilla lähtemään ja ennen ruuhkia kotiin. Parastahan keskustahallissa olisi, että ihmiset lähtee sieltä eri suuntiin eikä kaikki ”samaan suuntaan” kuten kisapuistosta.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Luonnollisesti keskustaan isompi osa ihmisistä pääsee julkisilla ja ihan kävellenkin, kuin kisapuistoon. Paljonkohan kisapuiston parkkipaikka vetää autoja?

Huomioitava myös se, että Lappeenrannan keskusta on jo aika hiljainen arkisin klo 18 ja hiljenemään päin viikonloppuisin klo 16.30 (varsinkin autopaikkojen osalta) Eli uskoisin keskustassa olevan esimerkiksi 500m säteellä hallista aika paljon parkkitilaa. Aiemmin puhuin Weerasta, mutta Gallerian parkkihallia tarkoitin. 500 metrin säteellä on lyseon parkkis, onko siinäkirjaston takana yhä parkkis, osuuspankin edessä oleva parkkis. Nämä nyt ainakin tuli mieleen nopeasti.

Lappeenrantalaiset on kiireistä porukkaa ja voi olla etu jättää auto parisataa metriä kotia päin hallilta niin pääsee kolmannen erän vikalla minuutilla lähtemään ja ennen ruuhkia kotiin. Parastahan keskustahallissa olisi, että ihmiset lähtee sieltä eri suuntiin eikä kaikki ”samaan suuntaan” kuten kisapuistosta.
Kirjaston takana ei minusta ole parkkista, siinä ovat ne uudet Technopoliksen rakennukset, samaten Osuuspankki on uusissa tiloissa joten siinäkään ei ole parkkipaikkaa, ellei sitten tarkoiteta maksullista maanalaista parkkihallia.

Urheilutalolla on parkkipaikka, ja sitten Prismalla on iso parkkipaikka ja se ei edes ole kaukana torilta.
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Kirjaston takana ei minusta ole parkkista, siinä ovat ne uudet Technopoliksen rakennukset, samaten Osuuspankki on uusissa tiloissa joten siinäkään ei ole parkkipaikkaa, ellei sitten tarkoiteta maksullista maanalaista parkkihallia.

Urheilutalolla on parkkipaikka, ja sitten Prismalla on iso parkkipaikka ja se ei edes ole kaukana torilta.
Tätä se teettää kun ei ole asunu pitäjässä 20 vuoteen. Kaikki oli ennen paremmin. Sanoisin kuitenkin, että urheilutalo ja Prisma alkaa olemaan hilkulla jo turhan kaukana peruskävijälle. Mutta en siis usko, että parkkitilasta jää kiinni peliin saapuminen, uskoisin että bussillakin tulee nykyiseen verrattuna 5-kertainen määrä kun halli on keskustassa.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Empiirisen kokemukseni perusteella yleensä pysäköintiongelmissa ei ole kyse tilan puutteesta, vaan maksamishalun.
Tämä. Maksan 5e pelinaikaisesta pysäköinnistä mielelläni, mikäli ei tarvitse tarpoa kurapaskassa räntäsateessa pimeää kenttää pitkin. Olisihan se luxusta hypätä autoon lämpimässä parkkihallissa.
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
Luonnollisesti keskustaan isompi osa ihmisistä pääsee julkisilla ja ihan kävellenkin, kuin kisapuistoon. Paljonkohan kisapuiston parkkipaikka vetää autoja?

Huomioitava myös se, että Lappeenrannan keskusta on jo aika hiljainen arkisin klo 18 ja hiljenemään päin viikonloppuisin klo 16.30 (varsinkin autopaikkojen osalta) Eli uskoisin keskustassa olevan esimerkiksi 500m säteellä hallista aika paljon parkkitilaa. Aiemmin puhuin Weerasta, mutta Gallerian parkkihallia tarkoitin. 500 metrin säteellä on lyseon parkkis, onko siinäkirjaston takana yhä parkkis, osuuspankin edessä oleva parkkis. Nämä nyt ainakin tuli mieleen nopeasti.

Lappeenrantalaiset on kiireistä porukkaa ja voi olla etu jättää auto parisataa metriä kotia päin hallilta niin pääsee kolmannen erän vikalla minuutilla lähtemään ja ennen ruuhkia kotiin. Parastahan keskustahallissa olisi, että ihmiset lähtee sieltä eri suuntiin eikä kaikki ”samaan suuntaan” kuten kisapuistosta.
Moni eläkeläinen jää tulematta, jos ei saa parkkeerata hallille. Tulloo nuo liikuntarajoitteet vastaan!
 

Kurra

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Empiirisen kokemukseni perusteella yleensä pysäköintiongelmissa ei ole kyse tilan puutteesta, vaan maksamishalun.
Tämä. Heti muuttui ääni kellossa kun joku väläytti Lappeenkatu vs Kisapuisto hankkeita vertailtaessa, että eihän sitä tiedä onko jatkossa kisapuistossa ilmainen pysäköinti vai aletaanko siitä periä maksua. Maksullisesta pysäköinnistä valitus loppui siihen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Hyvin alkutekijöissään tässä ilmeisesti vielä ollaan, kun haastatellut puuhamiehet kerran eilen korostivat Ylellä, että kaupungin kanssa ei ole vielä keskusteltu tai aloitettu neuvotteluja.

Yhtiön arvion mukaan areenassa olisi mahdollista järjestää vuosittain noin 50 sellaista tapahtumaa, jotka vetäisivät tuhansia katsojia. Lukuun on laskettu SaiPan pelit.

Vähän epäilyttää, että voiko tämä riittää? Jos laskelmat kuitenkin pitävät kutinsa, niin 50 tapahtumaa ei pitäisi olla mikään paha rasti. Johan SaiPan kotipeleistä tulee harjoituspelit (ja ehkä jonain onnekkaana keväänä pudotuspelitkin) mukaan laskien 35-40 tapahtumaa. Siihen sitten vaikka vuodessa 5-10 keikkaa, muutamat puoluekokokoukset, messut tai myyjäiset ja muita viihde- ja urheilutapahtumia, niin sehän on jo siinä. Esimerkiksi koripallo- ja salibandymatseja voisi ainakin järjestää.
 

Tuburbia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kisakenttä Oy:n rooli hankkeessa on hankkia kiinteistöt ja tontit ja myydä ne kaupungille. Mikä on tämän konsortion rooli sen jälkeen? Eivät aio olla osallisia areena yhtiössä, joten tuskin pääsevät myöskään suunnittelemaan hallia.

Hankkeen kokonaisarvio on 150 miljoonaa euroa, mistä hallin osuus on 35 miljoonaa. Mitä 115 miljoonalla on tarkoitus tehdä ?, ostaa kiinteistöt ja tontit, rakentaa maanalainen parkkihalli, rakentaa uusi kauppahalli ja rakentaa asuinkerrostaloja, rakentaa hotelli, rakentaa liikekeskus.
Mistä rahoittajat noin suurelle hankkeelle ja paljonko kaupungin osuus tästä.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mistä rahoittajat noin suurelle hankkeelle ja paljonko kaupungin osuus tästä.
Kaupungin osuudeksi on laskettu 32 miljoonaa, josta erilaisten palautusten kera lopulliseksi osuudeksi jää 16 miljoonaa.

Oletettavasti rahoittajia ovat suuret rakennusyhtiöt, jotka haalivat itselleen projekteja mitä kautta syntyy myytävää asuntokantaa. Ilmeisesti tulee useampi 8-kerroksinen tornitalo. Siitä on sitten lyhyt matka hallille. Venäläiset ainakin ostavat sijoitusasuntoja.
 

Tuburbia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kaupungin osuudeksi on laskettu 32 miljoonaa, josta erilaisten palautusten kera lopulliseksi osuudeksi jää 16 miljoonaa.

Oletettavasti rahoittajia ovat suuret rakennusyhtiöt, jotka haalivat itselleen projekteja mitä kautta syntyy myytävää asuntokantaa. Ilmeisesti tulee useampi 8-kerroksinen tornitalo. Siitä on sitten lyhyt matka hallille. Venäläiset ainakin ostavat sijoitusasuntoja.
Ilmeisesti? eli pelkkää huhua. Eekoo laajentaa Sokos Hotel Lappeeta ja Citymarket laajentaa nykyistä tavarataloa. Tuskin osallistuvat Toriareena hankkeeseen.
Tässä maailmantilanteessa Venäläisten varaan on turha laskea yhtään mitään eikä myöskään tulevaisuudessa.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Ilmeisesti? eli pelkkää huhua. Eekoo laajentaa Sokos Hotel Lappeeta ja Citymarket laajentaa nykyistä tavarataloa. Tuskin osallistuvat Toriareena hankkeeseen.
Tässä maailmantilanteessa Venäläisten varaan on turha laskea yhtään mitään eikä myöskään tulevaisuudessa.
Ovatko Eekoo ja Kesko rakennusyhtiöitä ?
 

Tuburbia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilmeisesti? eli pelkkää huhua. Eekoo laajentaa Sokos Hotel Lappeeta ja Citymarket laajentaa nykyistä tavarataloa. Tuskin osallistuvat Toriareena hankkeeseen.
Tässä maailmantilanteessa Venäläisten varaan on turha laskea yhtään mitään eikä myöskään tulevaisuudessa.
Kyllähän nuo grynderit kuten Efika haluavat rakentaa mahdollisimman korkeita tornitaloja, koska niistä ylimpien kerroksten asunnoista ihmiset ovat valmiit maksamaan hieman ekstraa. Näitä taloja tulee alueelle useita.

 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Minkäs korkuisia tuohon kaupungin korkeimmalle kohdalle saa rakentaa kun eikös lentokenttä rajaa korkeutta jo jotenkin?
 

Mustakulkkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa, Jokerit, Suomen maajoukkue
No, mutta tuo Lappeen hotellin laajennushan ratkaisee paljon majoitustilaa. Ajatellaan, että etenkin pleiarivaiheessa ulkopaikkakuntalaiset eivät halua lähteä märkään räntäsateeseen ajamaan valtateitä klo 21 jälkeen, vaan pötkähtävät Lappeen valkoisille lakanoille! Siihenhän voisi laittaa tunnelin Lappeesta suoraan torihallille, jonkun pikkujunan puksuttamaan suoraan peliin! Lappeen hotelli saa varmasti enemmän asiakkaita yöiksi, jos halli on keskustassa, eikä missään Tehtaan piipun alla!
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minkäs korkuisia tuohon kaupungin korkeimmalle kohdalle saa rakentaa kun eikös lentokenttä rajaa korkeutta jo jotenkin?
Lappeesta on tulossa yhdeksän kerroksinen ja tuo ylin kerros näyttäisi olevan vähän korkeampi kuin 2,6 m.

 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Rahoittajia ja rakennuttajia.

Mutta ei kai Eekoo ole vielä rakennusyhtiönä, joka rakentaa esim. rakennuksia juurikin asuntosijoittajille ? Omaa liiketoimintaansa tässä laajentavat, mutta rakennusyhtiöt esim. Efika tai SRV ovat täysin eri toimijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös