Uuno Turhapuro

  • 71 964
  • 349

Uuno Turhapuroista suosikkini on...

  • Uuno Turhapuro (1973)

    Ääniä: 2 0,8%
  • Professori Uuno D.G. Turhapuro (1975)

    Ääniä: 5 2,1%
  • Lottovoittaja UKK Turhapuro (1976)

    Ääniä: 19 7,9%
  • Häpy Endkö? eli kuinka Uuno Turhapuro sai niin kauniin ja rikkaan vaimon (1977)

    Ääniä: 7 2,9%
  • Rautakauppias Uuno Turhapuro presidentin vävy (1978)

    Ääniä: 4 1,7%
  • Uuno Turhapuron aviokriisi (1981)

    Ääniä: 3 1,3%
  • Uuno Turhapuro menettää muistinsa (1982)

    Ääniä: 7 2,9%
  • Uuno Turhapuron muisti palailee pätkittäin (1983)

    Ääniä: 2 0,8%
  • Uuno Turhapuro armeijan leivissä (1984)

    Ääniä: 109 45,4%
  • Uuno Epsanjassa (1985)

    Ääniä: 34 14,2%
  • Uuno Turhapuro muuttaa maalle (1986)

    Ääniä: 15 6,3%
  • Uuno Turhapuro, kaksoisagentti (1987)

    Ääniä: 1 0,4%
  • Tupla-Uuno (1988)

    Ääniä: 2 0,8%
  • Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla (1990)

    Ääniä: 7 2,9%
  • Uuno Turhapuro herra Helsingin herra (1991)

    Ääniä: 6 2,5%
  • Uuno Turhapuro Suomen tasavallan herra presidentti (1992)

    Ääniä: 4 1,7%
  • Uuno Turhapuron poika (1993)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Johtaja Uuno Turhapuro pisnismies (1998)

    Ääniä: 2 0,8%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 11 4,6%

  • Äänestäjiä
    240

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuliko muuten sarjaversiossa ilmi, että Tuuran sotilasarvo on korpraali? Muistelisin, että elokuvassa tämä ei tullut ilmi.
Hemmetin hyvä kysymys, en nimittäin itse edes muistanut mikä oli vuoristoneuvoksen sotilasarvo. Noh, toisaalta onhan moni historian suurmies ollut korpraali. Tuuran lisäksi voisi mainita erään viiksekkään itävaltalaisen taidemaalarin, joka sitten myöhemmin poliittisella urallaan nousi ihan kärkihahmoksi aikoinaan...
 

redpecka

Jäsen
1988 Tupla-Uuno. Arvosana 9. Hieno elokuva ja Uunossa juuri sopivasti särmää. Hienosti kilahti Uunolle päähän toimitusjohtajana oleminen.
Tätä listaa kun kattoo niin tämä on mielestäni viimeinen järkevä Uuno. Ei jaksanut huvittaa enää ne Ere Kokkosen "paskat poliittiset komediat" pätkääkään ja leffoihin ängettiin kaikki julkkikset mitä mahdollista. Kaikki heittää kadulla Uunolle yläfemmaa ja kerrotaan kuinka me rakastetaan sinua plaaplaa. Missä kaikki löhöilyt soffalla tyyliin: "Raskasta toi liikkuminen. Toinen on tää paikallaanolo. Näistä kahdesta kun pääsisi jotenkin eroon."

Vika Uuno ei ole paskin ainoastaan sen takia että Härski puuttuu vaan vaikka sen takia että siinä sanotaan vittu pari kertaa. Ei uunoissa käytetä tollasta kieltä. V*tun Kokkonen.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kun itse on päässyt/ joutunut ensimmäiset 20 vuotta elämästäni seuraamaan tuota armeijan touhua vähän enempi, niin vastasin, että Uuno Turhapuro armeijan leivissä. Se taitaa edelleen olla yksi katsotuimpia leffoja, ainakin kotimaisista. Siinä on oikeastaan kolmen helvetin kovan Uuno-leffan putki: Uuno Turhapuro armeijan leivissä, Uuno Epsanjassa ja Uuno muuttaa maalle. Ei tietysti olisi ollut väärin nostaa jokin muukin tuosta kultakauden (82-88) tuotannosta listalle. Uuno-elokuvien sarjan loppupuoli ei kyllä ole kunniaksi tälle mahtavalle hahmolle, mutta ehkä sekin on elämää, että kaikki hyytyy ennen kuin esirippu laskeutuu lopullisesti. Maikkarilla oli ennen hyvä tapa lähettää telkkarista ns. krapula-Uuno esim. vappuna ja uutenavuotena. Niitä osasi odottaa, vaikkei vielä ollut pulloon koskenutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuliko muuten sarjaversiossa ilmi, että Tuuran sotilasarvo on korpraali? Muistelisin, että elokuvassa tämä ei tullut ilmi.
Apropot, sattuuks rakas anoppikulta muistamaan että eiks se tämä appiukko itse ollu evp korpraali? Jos niin on niinku muistikuvani sanoo minulle niin eiköhän oliskin jo korkee aika tavallaan saada sukuun semmosta miehekästä upseeriainesta.
 

redpecka

Jäsen
Armeijan Leivän TV-sarjan olen valitettavasti nähnyt ainoastaan silloin kasarilla telkkarista, leffan ehkä pari kolme kertaa. Mistähän näkis tuon TV-sarjan vielä? Ei taida olla Ylen tuotantoa että Areenastakaan ikinä näkisi..
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Armeijan Leivän TV-sarjan olen valitettavasti nähnyt ainoastaan silloin kasarilla telkkarista, leffan ehkä pari kolme kertaa. Mistähän näkis tuon TV-sarjan vielä? Ei taida olla Ylen tuotantoa että Areenastakaan ikinä näkisi..
Yleensä en piratismia harrasta, mutta Armeijan tv-version latasin joskus vuosia sitten torrentista, kun sitä ei muutakaan kautta ollut saatavilla.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omasta mielestäni tämä on paras Turhapuro kun sen katsoo siinä seitsemänosaisen sarjan muodossa. Paljon laajennettu kokonaisuus ja jotkut läpät toimii paljon paremmin. Esimerkiksi siinä alussa kun vääpeli antaa aika tiukkaa palautetta Uunolle niin leffaversiossa se on todella lyhyt ja sarjaan sitä on pidennetty.

Oma suosikkini on se kun appiukko koittaa juottaa Uunon känniin. "Näkemiin, juoppo".
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Viimeinen hyvä Uuno ainakin oli Epsanjassa. Satu Silvo nuorena bikineissä siinä uima-altaalla... Nam nam. Varhaisteini-ikäinen Evil tajusi olevansa hyvin hetero kun sen näki. Paras? Vähän kuin joutuisi lapsistaan valitsemaan. Joku 70-luvun Uuno se kuitenkin on.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mistä muuten johtuu tuo armeija-Uunon suosio? En ymmärrä. Puolet porukasta pitää sitä parhaana. Se ei todellakaan ole. Tuossa vaiheessa Spede jo kierrätti surutta vanhoja ideoitaan, laimennettuina. Onhan se vielä ihan hyvä (Uuno-asteikolla) mutta ei missään nimessä paras. Ei lähelläkään.
 

rpeez

Jäsen
Minä kun noista otsikoista muista yhtään mitä missäkin oli, niin hauskoja oli mm ne jossa Uuno oli mökillä, ja kun viereisen mökin hemaiseva nainen tuli paikalle niin Uunosta kuoriutui sliipattu niljaska samantien.
Mökkeilyyn liittyi myös Esson baariin livistäminen metsään jemmatulla fillarilla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kait se paras on Uuno armeijan leivissä. En ole uunoja enää 2000-luvulla katsonut. Silloin aikoinaan toimivat erinomaisesti, mutta en ole varma, toimivatko enää. Eikä sitä kuvaa halua romuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Minä kun noista otsikoista muista yhtään mitä missäkin oli, niin hauskoja oli mm ne jossa Uuno oli mökillä, ja kun viereisen mökin hemaiseva nainen tuli paikalle niin Uunosta kuoriutui sliipattu niljaska samantien.
Mökkeilyyn liittyi myös Esson baariin livistäminen metsään jemmatulla fillarilla.
Loirin elämäkerrassa kerrotaan, että Uunon stondiksen lyöminen on peruja Loirin omasta lapsuus-/nuoruuskokemuksesta, jonka toi Uunon repertuaariin. Spede oli alkuun ajatusta vastaan, koska hänen elokuvahuumorinsa pysyi normaalisti visusti vyötärön yläpuolella.
 

Buster

Jäsen
Mistä muuten johtuu tuo armeija-Uunon suosio?
Se antaa jo hyvän pohjan, kun "puolet" kansasta on saman instituution vieraanvaraisuudesta nauttinut, joten siinä saa omia muistoja peilailla samalla. Ja kaikesta luistava laiska selittelijä vs. kurinalainen ja sokeaa tottelevaisuutta arvostava armeija on sekin jo täydellinen lähtökohta.

Ja kun on vielä muutenkin onnistuneimpia Uuno-elokuvia siihen päälle. Vanha kunnon sotilasfarssi, jollaisista oli hetki tainnut vierähtää. Pitäisi se Uunon kokoelmaboksi ostaa viimeinkin, vaikka tosiaan tuo tv-versioiden puute on ärsyttävää. Oli sitten Körmyt, Pekot ja mitkä tahansa kyseessä. Vielä enemmän, kun muistaa ne pidemmät nähneensä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä kun noista otsikoista muista yhtään mitä missäkin oli, niin hauskoja oli mm ne jossa Uuno oli mökillä, ja kun viereisen mökin hemaiseva nainen tuli paikalle niin Uunosta kuoriutui sliipattu niljaska samantien.
Mökkeilyyn liittyi myös Esson baariin livistäminen metsään jemmatulla fillarilla.
Ja tuon jälkeen, kun Elisabeth ei enää jaksanut mökkeillä ja he palasivat kotiin kaupunkiin. Uunon asettauduttua sohvalle kamera kuvaa Uunoa, sohvaa ja taustalla näkyvää puuta. Elisabeth tokaisee, muistatko yhtään minkä lupasit viedä ulos heti joulun jälkeen :)

Mistä muuten johtuu tuo armeija-Uunon suosio? En ymmärrä. Puolet porukasta pitää sitä parhaana. Se ei todellakaan ole. Tuossa vaiheessa Spede jo kierrätti surutta vanhoja ideoitaan, laimennettuina. Onhan se vielä ihan hyvä (Uuno-asteikolla) mutta ei missään nimessä paras. Ei lähelläkään.
Kait se on tuo klassinen aihe, mistä johtuen tuo elokuva on päätynyt laajaan TV-esitykseen.

Uuno armeijassa oli muuten ensimmäinen Ere Kokkosen käsikirjoittama Uuno. Hän ei suostunut enää pelkästään ohjaamaan, vaan vaati Spedeltä, että hänen täytyy saada myös käsikirjoittaa tai sitten hän ei lähde ollenkaan mukaan. Ere ei pitänyt siitä, kuinka Spede oli tehnyt Uunosta koko ajan ilkeämmän ja häijymmän. Armeijassa sitten nähdäänkin kohtuu hyväntahtoinen Uuno. Vaikka kyllä siinä aina muut saa kärsiä kun sattuu ja tapahtuu.

Nyt kun asiaa miettii, niin saattaa olla, että Ere on tehnyt vähän ekstratöitä, että juuri tuota Uunoa on esitetty paljon telkkarissa.

Ja mikä onkaan paras uuno? Jaa a... nuoruudessa, siinä 13-23 vuotiaana olin Uunojen suurkuluttaja ja oli hyvin tavanomaista, että joku Uuno pyöri taustalla iltaisin. Valehtelematta oon kattonut kaikki uunot ainakin parikyt kertaa läpi. Viimeisen 10 vuoden on tullut katsottua ehkä pari kolme Uunoa, joten ei sen suosikinkaan nimeäminen helppoa ole.

Tykkään jopa siitä ensimmäisestä Uunosta! Jos Uunon sössöttämisen pystyy sivuuttamaan, niin onhan tuo ihan timanttinen tekele. Menettää muistinsa on ihan loistava kuin myös Muuttaa maalle. Silti, Lottovoittaja, Rautakauppias, Hapy Enkö... kaikkihan ne on ihan loistavia!
 

redpecka

Jäsen
Satu Silvo nuorena bikineissä siinä uima-altaalla... Nam nam. Varhaisteini-ikäinen Evil tajusi olevansa hyvin hetero kun sen näki.
Vai näin sinusta tuli hetero. Minä sen sijaan huomasin olevani mies.

Nam nam. Ei löytynyt netistä nyt parempia kuvia, joskus olen nähnyt parempiakin otoksia tästä skenestä. Onneks leffa löytyy koneelta.
 

Liitteet

  • satuespaña.PNG
    satuespaña.PNG
    410 KB · kertaa luettu: 422

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Ehdottomasti paras Uuno on mielestäni: Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla

Oon nähnyt sen valehtelematta ainakin 15 kertaa alusta loppuun asti. Aivan täynnä yksittäisiä huippujuttuja.

Mitään muuta elokuvaa tuskin olen nähnyt kolmea kertaa enempää. No ehkä Gladiaattorin, Shakaalin ja Con Airin neljä tai viisi kertaa. Kaverilla oli joskus aikoinaan 90-luvun puolessa välissä toi Uunon poikamiesvuodet VHS kasetilla ja aika kun tultiin kaupungilta kämpille, kun harvemmin mitään pillutouhuja oli, niin pistettiin Uuno pyörimään. Eikä tästä pitkä aika oo, kun katsoin sen telkkarista. Yhtä huikea oli edelleen.

Aika harvaa leffaa jaksaa katsoa edes yhtä kertaa loppuun asti ja sit on jo poikkeuksellisen hyvä, jos joskus katsoo toisen kerran. Muutamat klassikot ja omat lempileffat on sitten tullut nähtyä vähän useammankin kerran, mutta one and only, Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla - sen voi katsoa vaikka tuhat kertaa, eikä ikinä kyllästy.

edit. siis varsinkin krapula aamuina sille tuli naureskeltua, ei kai me sitä nyt silloin öisin kateltu
 

MegaForce

Jäsen

Liitteet

  • FB_IMG_1607098021846.jpg
    FB_IMG_1607098021846.jpg
    57,1 KB · kertaa luettu: 484

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös Uuno Turhapuro muuttaa hautausmaalle -elokuva vaikuttaa erittäin onnistuneelta.

" Uuno Turhapuron mieli alkaa järkkyä perhehelvetin keskellä. "

Teemoina muun muassa aivokriisi, pettäminen, romahdus ja muutto. Elokuva korostaa miehen heikkoa ja alistettua asemaa avioliitossa perheväkivallan uhrina. Tämä ei ole mitään kevyttä katsottavaa. Kuitenkin täydet 5 risuaitaa arvosanaksi: #####


 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kai se lienee tuo eka, nimittäin se paras Uuno-elokuva, loppu on sitten pääpiirteissään vanhan toistoa.
En ole ollut mikään Turhapuro-fani koskaan, joskin Speden elokuvat ovat kyllä kiinnostaneet silloin nuorena - paras on minun mielestäni ollut ehkä "Noin seitsemän veljestä" mielenkiintoisen juonen ja toteutuksen takia, vaikka toteutus kyllä lässähtääkin loppua kohden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös