Mainos

Uuno Turhapuro

  • 78 599
  • 341

Uuno Turhapuroista suosikkini on...

  • Uuno Turhapuro (1973)

    Ääniä: 3 1,2%
  • Professori Uuno D.G. Turhapuro (1975)

    Ääniä: 5 2,0%
  • Lottovoittaja UKK Turhapuro (1976)

    Ääniä: 19 7,5%
  • Häpy Endkö? eli kuinka Uuno Turhapuro sai niin kauniin ja rikkaan vaimon (1977)

    Ääniä: 7 2,8%
  • Rautakauppias Uuno Turhapuro presidentin vävy (1978)

    Ääniä: 4 1,6%
  • Uuno Turhapuron aviokriisi (1981)

    Ääniä: 3 1,2%
  • Uuno Turhapuro menettää muistinsa (1982)

    Ääniä: 8 3,2%
  • Uuno Turhapuron muisti palailee pätkittäin (1983)

    Ääniä: 2 0,8%
  • Uuno Turhapuro armeijan leivissä (1984)

    Ääniä: 114 45,1%
  • Uuno Epsanjassa (1985)

    Ääniä: 34 13,4%
  • Uuno Turhapuro muuttaa maalle (1986)

    Ääniä: 17 6,7%
  • Uuno Turhapuro, kaksoisagentti (1987)

    Ääniä: 2 0,8%
  • Tupla-Uuno (1988)

    Ääniä: 2 0,8%
  • Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla (1990)

    Ääniä: 9 3,6%
  • Uuno Turhapuro herra Helsingin herra (1991)

    Ääniä: 6 2,4%
  • Uuno Turhapuro Suomen tasavallan herra presidentti (1992)

    Ääniä: 4 1,6%
  • Uuno Turhapuron poika (1993)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Johtaja Uuno Turhapuro pisnismies (1998)

    Ääniä: 2 0,8%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 12 4,7%

  • Äänestäjiä
    253

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Kun itse on päässyt/ joutunut ensimmäiset 20 vuotta elämästäni seuraamaan tuota armeijan touhua vähän enempi, niin vastasin, että Uuno Turhapuro armeijan leivissä. Se taitaa edelleen olla yksi katsotuimpia leffoja, ainakin kotimaisista. Siinä on oikeastaan kolmen helvetin kovan Uuno-leffan putki: Uuno Turhapuro armeijan leivissä, Uuno Epsanjassa ja Uuno muuttaa maalle. Ei tietysti olisi ollut väärin nostaa jokin muukin tuosta kultakauden (82-88) tuotannosta listalle. Uuno-elokuvien sarjan loppupuoli ei kyllä ole kunniaksi tälle mahtavalle hahmolle, mutta ehkä sekin on elämää, että kaikki hyytyy ennen kuin esirippu laskeutuu lopullisesti. Maikkarilla oli ennen hyvä tapa lähettää telkkarista ns. krapula-Uuno esim. vappuna ja uutenavuotena. Niitä osasi odottaa, vaikkei vielä ollut pulloon koskenutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Tuliko muuten sarjaversiossa ilmi, että Tuuran sotilasarvo on korpraali? Muistelisin, että elokuvassa tämä ei tullut ilmi.
Apropot, sattuuks rakas anoppikulta muistamaan että eiks se tämä appiukko itse ollu evp korpraali? Jos niin on niinku muistikuvani sanoo minulle niin eiköhän oliskin jo korkee aika tavallaan saada sukuun semmosta miehekästä upseeriainesta.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Armeijan Leivän TV-sarjan olen valitettavasti nähnyt ainoastaan silloin kasarilla telkkarista, leffan ehkä pari kolme kertaa. Mistähän näkis tuon TV-sarjan vielä? Ei taida olla Ylen tuotantoa että Areenastakaan ikinä näkisi..
Yleensä en piratismia harrasta, mutta Armeijan tv-version latasin joskus vuosia sitten torrentista, kun sitä ei muutakaan kautta ollut saatavilla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: npc

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Omasta mielestäni tämä on paras Turhapuro kun sen katsoo siinä seitsemänosaisen sarjan muodossa. Paljon laajennettu kokonaisuus ja jotkut läpät toimii paljon paremmin. Esimerkiksi siinä alussa kun vääpeli antaa aika tiukkaa palautetta Uunolle niin leffaversiossa se on todella lyhyt ja sarjaan sitä on pidennetty.

Oma suosikkini on se kun appiukko koittaa juottaa Uunon känniin. "Näkemiin, juoppo".
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Viimeinen hyvä Uuno ainakin oli Epsanjassa. Satu Silvo nuorena bikineissä siinä uima-altaalla... Nam nam. Varhaisteini-ikäinen Evil tajusi olevansa hyvin hetero kun sen näki. Paras? Vähän kuin joutuisi lapsistaan valitsemaan. Joku 70-luvun Uuno se kuitenkin on.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mistä muuten johtuu tuo armeija-Uunon suosio? En ymmärrä. Puolet porukasta pitää sitä parhaana. Se ei todellakaan ole. Tuossa vaiheessa Spede jo kierrätti surutta vanhoja ideoitaan, laimennettuina. Onhan se vielä ihan hyvä (Uuno-asteikolla) mutta ei missään nimessä paras. Ei lähelläkään.
 

rpeez

Jäsen
Minä kun noista otsikoista muista yhtään mitä missäkin oli, niin hauskoja oli mm ne jossa Uuno oli mökillä, ja kun viereisen mökin hemaiseva nainen tuli paikalle niin Uunosta kuoriutui sliipattu niljaska samantien.
Mökkeilyyn liittyi myös Esson baariin livistäminen metsään jemmatulla fillarilla.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kait se paras on Uuno armeijan leivissä. En ole uunoja enää 2000-luvulla katsonut. Silloin aikoinaan toimivat erinomaisesti, mutta en ole varma, toimivatko enää. Eikä sitä kuvaa halua romuttaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Minä kun noista otsikoista muista yhtään mitä missäkin oli, niin hauskoja oli mm ne jossa Uuno oli mökillä, ja kun viereisen mökin hemaiseva nainen tuli paikalle niin Uunosta kuoriutui sliipattu niljaska samantien.
Mökkeilyyn liittyi myös Esson baariin livistäminen metsään jemmatulla fillarilla.
Loirin elämäkerrassa kerrotaan, että Uunon stondiksen lyöminen on peruja Loirin omasta lapsuus-/nuoruuskokemuksesta, jonka toi Uunon repertuaariin. Spede oli alkuun ajatusta vastaan, koska hänen elokuvahuumorinsa pysyi normaalisti visusti vyötärön yläpuolella.
 

Buster

Jäsen
Mistä muuten johtuu tuo armeija-Uunon suosio?
Se antaa jo hyvän pohjan, kun "puolet" kansasta on saman instituution vieraanvaraisuudesta nauttinut, joten siinä saa omia muistoja peilailla samalla. Ja kaikesta luistava laiska selittelijä vs. kurinalainen ja sokeaa tottelevaisuutta arvostava armeija on sekin jo täydellinen lähtökohta.

Ja kun on vielä muutenkin onnistuneimpia Uuno-elokuvia siihen päälle. Vanha kunnon sotilasfarssi, jollaisista oli hetki tainnut vierähtää. Pitäisi se Uunon kokoelmaboksi ostaa viimeinkin, vaikka tosiaan tuo tv-versioiden puute on ärsyttävää. Oli sitten Körmyt, Pekot ja mitkä tahansa kyseessä. Vielä enemmän, kun muistaa ne pidemmät nähneensä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä kun noista otsikoista muista yhtään mitä missäkin oli, niin hauskoja oli mm ne jossa Uuno oli mökillä, ja kun viereisen mökin hemaiseva nainen tuli paikalle niin Uunosta kuoriutui sliipattu niljaska samantien.
Mökkeilyyn liittyi myös Esson baariin livistäminen metsään jemmatulla fillarilla.
Ja tuon jälkeen, kun Elisabeth ei enää jaksanut mökkeillä ja he palasivat kotiin kaupunkiin. Uunon asettauduttua sohvalle kamera kuvaa Uunoa, sohvaa ja taustalla näkyvää puuta. Elisabeth tokaisee, muistatko yhtään minkä lupasit viedä ulos heti joulun jälkeen :)

Mistä muuten johtuu tuo armeija-Uunon suosio? En ymmärrä. Puolet porukasta pitää sitä parhaana. Se ei todellakaan ole. Tuossa vaiheessa Spede jo kierrätti surutta vanhoja ideoitaan, laimennettuina. Onhan se vielä ihan hyvä (Uuno-asteikolla) mutta ei missään nimessä paras. Ei lähelläkään.
Kait se on tuo klassinen aihe, mistä johtuen tuo elokuva on päätynyt laajaan TV-esitykseen.

Uuno armeijassa oli muuten ensimmäinen Ere Kokkosen käsikirjoittama Uuno. Hän ei suostunut enää pelkästään ohjaamaan, vaan vaati Spedeltä, että hänen täytyy saada myös käsikirjoittaa tai sitten hän ei lähde ollenkaan mukaan. Ere ei pitänyt siitä, kuinka Spede oli tehnyt Uunosta koko ajan ilkeämmän ja häijymmän. Armeijassa sitten nähdäänkin kohtuu hyväntahtoinen Uuno. Vaikka kyllä siinä aina muut saa kärsiä kun sattuu ja tapahtuu.

Nyt kun asiaa miettii, niin saattaa olla, että Ere on tehnyt vähän ekstratöitä, että juuri tuota Uunoa on esitetty paljon telkkarissa.

Ja mikä onkaan paras uuno? Jaa a... nuoruudessa, siinä 13-23 vuotiaana olin Uunojen suurkuluttaja ja oli hyvin tavanomaista, että joku Uuno pyöri taustalla iltaisin. Valehtelematta oon kattonut kaikki uunot ainakin parikyt kertaa läpi. Viimeisen 10 vuoden on tullut katsottua ehkä pari kolme Uunoa, joten ei sen suosikinkaan nimeäminen helppoa ole.

Tykkään jopa siitä ensimmäisestä Uunosta! Jos Uunon sössöttämisen pystyy sivuuttamaan, niin onhan tuo ihan timanttinen tekele. Menettää muistinsa on ihan loistava kuin myös Muuttaa maalle. Silti, Lottovoittaja, Rautakauppias, Hapy Enkö... kaikkihan ne on ihan loistavia!
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Ehdottomasti paras Uuno on mielestäni: Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla

Oon nähnyt sen valehtelematta ainakin 15 kertaa alusta loppuun asti. Aivan täynnä yksittäisiä huippujuttuja.

Mitään muuta elokuvaa tuskin olen nähnyt kolmea kertaa enempää. No ehkä Gladiaattorin, Shakaalin ja Con Airin neljä tai viisi kertaa. Kaverilla oli joskus aikoinaan 90-luvun puolessa välissä toi Uunon poikamiesvuodet VHS kasetilla ja aika kun tultiin kaupungilta kämpille, kun harvemmin mitään pillutouhuja oli, niin pistettiin Uuno pyörimään. Eikä tästä pitkä aika oo, kun katsoin sen telkkarista. Yhtä huikea oli edelleen.

Aika harvaa leffaa jaksaa katsoa edes yhtä kertaa loppuun asti ja sit on jo poikkeuksellisen hyvä, jos joskus katsoo toisen kerran. Muutamat klassikot ja omat lempileffat on sitten tullut nähtyä vähän useammankin kerran, mutta one and only, Uunon huikeat poikamiesvuodet maaseudulla - sen voi katsoa vaikka tuhat kertaa, eikä ikinä kyllästy.

edit. siis varsinkin krapula aamuina sille tuli naureskeltua, ei kai me sitä nyt silloin öisin kateltu
 

MegaForce

Jäsen

Liitteet

  • FB_IMG_1607098021846.jpg
    FB_IMG_1607098021846.jpg
    57,1 KB · kertaa luettu: 558

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös Uuno Turhapuro muuttaa hautausmaalle -elokuva vaikuttaa erittäin onnistuneelta.

" Uuno Turhapuron mieli alkaa järkkyä perhehelvetin keskellä. "

Teemoina muun muassa aivokriisi, pettäminen, romahdus ja muutto. Elokuva korostaa miehen heikkoa ja alistettua asemaa avioliitossa perheväkivallan uhrina. Tämä ei ole mitään kevyttä katsottavaa. Kuitenkin täydet 5 risuaitaa arvosanaksi: #####


 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kai se lienee tuo eka, nimittäin se paras Uuno-elokuva, loppu on sitten pääpiirteissään vanhan toistoa.
En ole ollut mikään Turhapuro-fani koskaan, joskin Speden elokuvat ovat kyllä kiinnostaneet silloin nuorena - paras on minun mielestäni ollut ehkä "Noin seitsemän veljestä" mielenkiintoisen juonen ja toteutuksen takia, vaikka toteutus kyllä lässähtääkin loppua kohden.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Uuno elokuvien sarjassahan on tunnetusti kaksi tällaista dynaamista trilogiaa, eli ensinnäkin kolme ensimmäistä Uunoa 70-luvulta: Uuno Turhapuro, Professori Uuno D. G. Turhapuro ja Lottovoittaja (miksi muuten näistä keskimmäinen ei ole vaihtoehtona tuolla listalla). Sekä sitten tietysti 80-luvun puolivälin suurten klassikkojen aikakausi: Armeijan leivissä, Epsanjassa ja Muuttaa maalle. Tämähän on se kuusikko, joista ihmisten suosikki-Uunot lähes poikkeuksetta löytyvät

Nostan silti tämän kuusikon rinnalle tai ehkä jopa ohi omaksi yksittäiseksi suosikikseni vuoden 1981 elokuvan Uuno Turhapuron Aviokriisi (miksi ei muuten sitäkään ole vaihtoehtona, ai jai sentään). Kyseessä on siis se Uuno, jonka alussa Uuno käy poliisien koirakoulua ja Pentti Siimes tekee yhden uransa parhaista rooleista kun esittää rakastaja Nylkkystä. Se on aina ollut ihan TOP-3 suosikkejani, oikeastihan Uunoja on tosi vaikea pistää mihinkään paremmuusjärjestykseen. Ne nyt ovat sellaista.. omanlaistaan suomalaista kulttuuriperintöä

Uunoistahan osa on selkeästi ja rehellisesti huonoja. Ensimmäisenä tulee mieleen kammottava vuoden 1990 elokuva Uunon Huikeat Poikamiesvuodet Maaseudulla, joka on kuin jotain huonoa kesäteatteria. Rehellisyyden nimissä myöskin Kaksoisagentti ja Tupla-Uuno eivät millään tavalla kehuttavia ole.. toki myös kolme viimeistä Uunoa ovat täysin katsomiskelvottomia, 90-luvun alkuvuosien Herra Helsingin Herra ja Tasavallan Presidentti sentään vielä jollain tavalla menevät
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Täytyy sanoa, että naurahdin eilen ääneen siinä kohtaa Uunossa, kun Lörssön (myöhemmin Sörsselssön) tulee kotiin "kihlajaisjuhlista" ja oma vaimo antaa kotona ikimuistoisen kihlajalaislahjan *hymiö*
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aviokriisi ja ne muistin menettämis- Uunot ovat niitä jotka kyllä katson jos telkkarista sattuvat tulemaan. Epsanjassa ja Armeijassa ovat toki klassikoita ja kassamagneetteja, mutta ei niitä enää jaksa. Mustavalko-Uunot ei sytytä, kuten ei uusimmatkaan.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
En ole mikään varsinainen Uuno Turhapuro -elokuvien fani, mutta jotain kiehtovaa niissä on. Olen usein miettinyt, että Uunojen täytyy kertoa meistä suomalaisista jotain olennaista. Ja olen varma, että myöhempien aikojen historioitsijat tulevat aiheeseen useaan kertaan palaamaan.

Sattumalta käsiini osui kirja Tutkimusretkiä Uunolandiaan (1991), jossa hyvin pitkälti avataan, miksi näin on.

Uunolandian yhdessä artikkelissa Veijo Hietala lähtee liikkeelle perustellusta oletuksesta, että jos elokuva menestyy, sen on täytynyt koskettaa kulttuurissa jotain olennaista. Oli menestynyt elokuva kriitikkonäkökulmasta hyvä tai huono, se joka tapauksessa kertoo jotain tärkeää vallitsevasta todellisuudesta.

Hietalan mukaan Turhapuro ammentaa asetelmansa miehen roolin muutoksesta 1960-70-luvuilla. Mies ei välttämättä enää ollut itseoikeutettu perheenpää ja sen elättäjä. Perinteinen suomalaismies esitettiin usein negatiivisessa valossa: hän oli paitsi sovinisti, myös kömpelö seurustelukumppani ja rakastaja, huono ymmärtämään naisten tarpeita. Naisten voimistuvan tietoisuuden seurauksena alettiin hahmotella miehen uusia ideaalimalleja pehmoisistä helliin ja naisen tarpeet huomioiviin rakastajiin.

Uunojen kautta suomalainen mies vastasi häneen suunnattuihin syytöksiin ja vähättelyyn. Uuno-elokuvat voidaankin nähdä vastareaktiona tämän kriisin hallitsemiseksi ja suomalaisen miehen maskuliinisuuden palauttamiseksi. Ei tämä tekijöiden taholta välttämättä tietoista ollut, mutta se osaltaan selittää, miksi elokuvista tuli niin suosittuja.

Miten Uuno sitten toteuttaa tätä vastaiskustrategiaa? Mieheen kohdistuva perussyytös kuului: mies saattaa olla seurusteluaikana huoliteltu ja hyväkäytöksinen, mutta muuttuu avioiduttuaan sohvalla löhöjäksi, epäsiistiksi kaljankittaajaksi.

Elokuvat ovat pohjimmiltaan fantasiaa. Niissä pyritään saavuttamaan päämääriä, joita tosielämässä ei voida saavuttaa. Erityisen kiinnostavia fantasioita ja elokuvallisia strategioita ovat ns. ruma ankanpoikanen -syndroomat. Päähenkilö ei näytä täyttävän kulttuurin ihanteen normeja: hän on ruma, heikko tai saamaton - mutta tarinan kuluessa hän paljastaa todellisen olemuksensa. Vaatimattoman ulkokuoren sisältä paljastuu häikäisevä kaunotar tai vahva supersankari.

Hietalan mukaan jokainen Uuno-tarina on uusi todistus siitä, millainen Uuno ja suomalainen mies todella on, ts. katsoja odottaa elokuva elokuvalta lisäpaljastuksia Uunon positiivisista piirteistä. Uunostahan onkin moneksi: huippuviulistiksi, romantikoksi, you name it. Aivan erityistä Uunossa on kuitenkin supliikki - puhumattomuudestahan suomalaista miestä on erityisesti syytetty. Juuri puhelahjoillaan ja nokkeluudellaan hän selviää tilanteesta kuin tilanteesta.

Lisäksi olennaista Uunossa on lapsenomaisuus. Lapsen piirteisiin viittaa mm. Uunon valtava ruokahalu, fyysiset ilonpurkaukset, äidinomainen suhde omaan vaimoon. Freudin mukaan komiikka perustuu pitkälti regressioon, komiikan mielihyvä on taantuman mielihyvää. Uunon hahmoon samastuminen laukaisee katsojassa regressiivistä mielihyvää. Uunoon samastuva katsoja voi fantasioida lapsen omnipotenssiin, narsismin ja välittömän tyydytyksen logiikalla. Mielenkiintoinen piirre Uunossa on se, että lopulta Uuno aina hakeutuu menestyksen jälkeen takaisin sohvalle. Hietalan mukaan tätä voidaan pitää esimerkkinä Nirvana-periaatteesta, kuolemanvietin toiminnasta, joka tähtää elimistön lepoon, liikkeen ja halun lakkaamiseen. Kysymys on paluusta kohtuun tai ainakin äidin yhteyteen, regressionomaiseen tilanteeseen, jossa levon ja ravinnon saannin syklien vuorottelu luo ainoan toiminallisen vaihtelun.

Piilevien kykyjen ja regression ohella Uunossa viehettää myös kapinallisuus: hahmo kieltäytyy asettumasta kulttuurin miehelle asettamaan kehikkoon. Rajoja rikkova Uuno helpottaa muuttuvien sukupuoliroolien miehelle (ja naisellekin) asettamia paineita.

***

Väistämättä tulee mieleen, että uudelle Uunolle voisi olla kysyntää. Nythän mies on uudella tavalla kriisissä Setämies-diskurssin kautta. Toki Setämiestyyppi on kuitenkin ratkaisevalla tavalla erilainen kuin hahmo kuin 70-luvun miesressukka. Miesressukka oli "alhaalla", setämies on "ylhäällä".

Itse asiassa Hietalan 90-luvun alun huomiot ovat kuitenkin varsin ajankohtaisia ja tarjoavat tähän dilemmaan ratkaisusmahdollisuuden. Hietala kirjoittaa: "Mikäli Uuno nähdään esioidipaalisena hahmona, hänen sosiaalista sukupuoltaan ei tule nähdä tiukasti määriteltynä ja samastumisesta syntyvän mielihyvän ei siten tarvitse noudattaa biologisen tai sosiaalisen sukupuolen rajoja. Näin ollen saattaisi hyvin olettaa, että myös naiskatsoja voisi fantasioida vapautumisella symbolisesta järjestyksestä ja paluulla imaginaariseen, mielihyväperiaatteen valtakuntaan."

Hietalan mukaan vallitsevaa logiikkaa horjuttavia näkemyksiä voidaan pitää antipatriarkaalisina ellei jopa suorastaan feministisinä. Jos uusi Uuno-elokuva, Setämies Uuno, paljastaisi leikittelyllään vallitsevan setämiestodellisuuden keinotekoiseksi rakennelmaksi, se voisi koskettaa laajempaa yleisöä sukupuolirajat rikkoen.
 
Viimeksi muokattu:

Jannacci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikka 1994 valmistunut Uuno Turhapuron veli ei olekaan virallinen Uuno-leffa, niin annanpa sille kuitenkin arvosanan 6. Oli siinä sentään yritystä. Härski ja Sörsseli ei petä koskaan, lisäksi Purkka-Pekka Putelius erittäin mahtava hahmo, mutta Tarmo Turhapuro hyvin rasittava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös