Uskontosi

  • 5 114
  • 64

Mikä seuraavista olet?

  • Evankelis-luterilainen

    Ääniä: 36 25,5%
  • Ortodoksi

    Ääniä: 6 4,3%
  • Katolinen

    Ääniä: 0 0,0%
  • Muslimi

    Ääniä: 1 0,7%
  • Juutalainen

    Ääniä: 1 0,7%
  • Lestadiolainen

    Ääniä: 2 1,4%
  • Jehovan todistaja

    Ääniä: 2 1,4%
  • Buddhalainen

    Ääniä: 0 0,0%
  • Hindu (sis. Krishna-liikkeen)

    Ääniä: 0 0,0%
  • Satanisti

    Ääniä: 3 2,1%
  • Uuspakana (Mikä? Wicca, joku new age-jäbä yms.)

    Ääniä: 1 0,7%
  • Ateisti

    Ääniä: 51 36,2%
  • Agnostikko

    Ääniä: 21 14,9%
  • En mikään, en lokeroi itseäni

    Ääniä: 26 18,4%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 4 2,8%
  • Akateeminen astraaliagnostikko ja muslimiksi palannut käänteiskveekari vailla omaa polkua

    Ääniä: 0 0,0%
  • Yhä tanssin tietämättömyyden tuonelassa ja päättämättömyys on jo päälle käyvää. En tiedä siis.

    Ääniä: 3 2,1%

  • Äänestäjiä
    141

abianos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset
Mikä on uskontoa?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Listasta puuttuu vaihtoehto "saatananpalvoja-natsi".

Olen uskontoja harjoittamaton. Kukin voi kyllä minun puolestani uskoa mihin katsoo asialliseksi, ja kuinka paljon huvittaa, kunhan ei aiheuta tällä muille ihmisille haittaa. Sama koskee mahdollisia jumal'olentoja; lisäksi sellaiset voivat minun puolestani olla vapaasti olemassa, olettaen että ovat olemassa. Tutustuisin näihin jumal'olentoihin mielelläni, siis olemassaolonsa mahdollistamissa puitteissa, mutta vielä en ole sellaisia olentoja kohdannut. Monessa kirkossakin olen käynyt, mutta en ole nähnyt niissä yhtään jumalaa.
 

Ralph

Jäsen
Kuulun kirkkoon, mutta kirkko ei vaikuta mun elämään mitenkään. Olen siis evankelis-luterilainen.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Protestanttikristitty, en kuitenkaan kuulu ev-lut kirkkoon.

Ja nyt kun tuli puheeksi, niin protestoin (myös) näitä vaihtoehtoja. Protestanttikristittyjä on maailmassa joku 900 miljoonaa (tai joku 100 miljoonaa vähemmän tai enemmän, laskutavasta riippuen), mutta evankelis-luterilaisia on 65-90 miljoonaa, eli max 10 % protestanteista. Suomessa tietysti osuus on vähän suurempi kyllä.

Paree olisi siis niputtaa protestantit kaikki yhdeksi vaihtoehdoksi, tai sitten antaa lisää vaihtoehtoja.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Ateismi ei ole uskonto.

muaddib
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En kuulu mihinkään uskontokuntaan, kun kirkosta erosin pari vuotta sitten. Syynä ei ole se että kapinoisin tai olisi tarve näyttää keskisormea kaikille uskonnoille (enää) vaan kun en vain koe kirkkoa omakseni, niin asia on sillä selvä. Minulla on oma mielipiteeni uskonnoista, mutta se on minun mielipiteeni. Ateismin koen siinä muodossa että ihmisen pitää tuoda jatkuvasti esiin sitä omaa ismiään, koko lailla ihan yhtä vastenmieliseksi kuin minkä tahansa muunkin uskonnon.

Sitten kumminkin kaikkien ismien alta löytyy myös niitä järkeviä ja hyväsydämisiä ihmisiä, jotka eivät liikoja sitä omaa vakaumustaan ole toisille tuputtamassa ja ymmärtävät että maailmassa on erilaisuutta sekä hyväksyvät sen. Tämmöistä arvostaa kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Koska käsitteet ateismi ja ateisti ymmärretään usein mielestäni väärin, niin en koskaan määrittele itsestäni ateistiksi julkisesti. Sen sijasta kerron olevani uskonnoton tai uskontoja harjoittamaton, tai uskonnollisiin yhteisöihin kuulumaton.

En toisaalta ole mikään jumalankieltäjäkään, koska en katso voivani yksiselitteisesti väittää olemattomaksi sellaista, mitä en vain havaitse. Vastaavasti, kun en ole myöskään vakuuttunut minkään jumalan tosiasiallisesta olemassaolosta kiistattoman näytön puuttumiseen perustuen, niin olemattomaan uskomisen vaatimus on mielestäni kohtuutonta.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC
Ei ole ei, mutta valitsin nyt näin, sillä ei riitä älli vääntelemään näitä asioita liian monimutkaisella tavalla. Tuonhan voi myös ymmärtää niin, että kun uskontoa kysytään ja vastaat "ateismi", niin vastauksesi kertoo, että sinulla ei suinkaan ole uskontoa.

Nyt kun kerran tartutaan asioihin... Ei ole satanismikaan uskonto sanan varsinaisessa merkityksessä. Saatanapalvonta menisi sitten helpommin periaatteessa uskonto-termin alle.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen ateisti ja ylpeä siitä. Ainoa uskonto, joka tuntuu edes etäisesti houkuttelevalta, on buddhismi.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Olen uskonnoton mutta en välttämättä Jumalaton.
 

sinikettu

Jäsen
Ateisti/apateisti/antiteisti. Tosin on vähän samaa vikaa kuin ylempänä, eli diggailen jollain lailla idän uskontojen, kuten buddhalaisuuden tai taolaisuuden, maailmankatsomuksellisista suuntauksista.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vastaan tähän kuten ensimmäinen appiukkoehdokkaani määritteli uskonsa: "Uskon ruisleivän tielläpitävään vaikutukseen."

Terveisiä Veikolle.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole koskaan jaksanut miettiä noita uskontojuttuja. Kirkkoon kyllä kuulun tai ainakin se lehti tulee himaan joka viikko. Penskana kyllä ravattiin missä lie suviseuroissa ja kinkereissä.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen ateisti ja ylpeä siitä. Ainoa uskonto, joka tuntuu edes etäisesti houkuttelevalta, on buddhismi.

Joka sekään ei ole varsinaisesti uskonto vaan elämänfilosofia. Valtaosa buddhalaisista kun ei pidä itseään uskovaisina. Toisaalta vastausvaihtoehdoista puuttuu myös mahdollisuus valita useampia vaihtoehtoja. Tämäkin on varsin yleistä esim. Koreassa ja Japanissa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Evankelis-luterilainen ja kuulun Herättäjä-Yhdistykseen eli olen körtti eli herännäinen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Mikä niissä itämaisissa uskonnoissa niin kiinnostaa? Itseäni ei kiinnosta. Paitsi mytologia. Ja Hare Krishnat.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä niissä itämaisissa uskonnoissa niin kiinnostaa? Itseäni ei kiinnosta. Paitsi mytologia. Ja Hare Krishnat.

Varmaan se, että niistä monet ei oo varsinaisia uskontoja, tai ainakin jättävät varsinaiset yliluonnollisuuksien pähkäilemiset tai pähkäilemättä jättämiset jokaisen omalle kontolle.

Esim. buddhalaisuus on ihan ilmiselvästi n. 500 miljaaardia kertaa fiksummin mietitty ja terveempi elämänkatsomuksellinen kokonaisuus kuin vaikka kotoinen kristinusko ja kaupan päälle ei tarvi edes uskoa mihinkään taikajeesuksiin. Vaikkei toki buddhalaiset meiningit ole vapaata eräänlaisesta taika-ajattelusta sikäli vaikkei jälleensyntymisiä laskettaisi, mutta on niissä silti enemmän pointtia. Ja niilläkin toki erilaisia koulukuntia.
 
Viimeksi muokattu:

low prospect

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, support KooKoo & Jokerit
Vaihtoehto "En tiedä/etsin vielä" puuttuu.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen kirkosta eronnut new age-pakana.

En vain koe uskontoa millään tapaa merkittävänä asiana omassa elämässäni ja siksipä kirkollisveroa en halua maksaa. Kukin uskokoon mihin haluaa, mutta minulle tiede tarjoaa ne vastaukset, joita minä etsin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Luterilaiseksi on kastettu mutta kirkosta olen eronnut aikaa sitten koska en ole tuota koskaan omakseni kokenut. Pidän itseäni agnostikkona koska en usko mihinkään yliluonnolliseen enkä jumaliin, mutta en toisaalta pysty 100% varmasti sanomaan etteikö niitä voisi olla olemassakin. Siksi en katso ateistikaan olevani.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Luterilaiseksi on kastettu mutta kirkosta olen eronnut aikaa sitten koska en ole tuota koskaan omakseni kokenut. Pidän itseäni agnostikkona koska en usko mihinkään yliluonnolliseen enkä jumaliin, mutta en toisaalta pysty 100% varmasti sanomaan etteikö niitä voisi olla olemassakin. Siksi en katso ateistikaan olevani.
Onneksi olkoon, olet ateisti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös