Nostellaas tätä hienoa ketjua.
Olen itse pihi. Myönnän sen. En ole kuitenkaan pihi muille kuin itselleni, jos tarvitsee ostaa jotain yhteistä tai lahjaa toiselle, niin silloin en osta halvinta. Itse ruokaostoksia tehdessäni saatan ostaa Rainbowia, Pirkkaa tai Lidlin halpistuotteita (nehän ovat suurin osa tismalleen samaa tavaraa kuin merkkituote, logo paketissa on vain eri). Kuitenkin, kun taas ostan ruokaa esimerkiksi johonkin juhliin vietäviksi, niin ostan suosiolla jotain Atriaa.
Omassa lähipiirissäni on myös pari päinvastaista esimerkkiä. Kyllä kun olen kyläilemässä niin esitellään innoissaan mitä kaikkea kotiteatterisarjaa, 60" taulutelvisioita, älypuhelimia ja tabletteja on tullut osteltua ja miten on oikein pakottava tarve kehua että ei ole rahasta pulaa. Sitten kun taas samat henkilöt tuovat jotain yhteiseen tapahtumaan, esimerkiksi mökille tuliaisia niin silloin ne ovat aina hinnat alkaen mallia. Ja yleensä syödään sen verran että jäädään vierailusta ns voitolle.
Sama asia alkoholin ja tupakan kanssa. Nuorempana tuli tehtyä usein kuskin keikkoja. Ei siitä ikinä voitolle jäänyt, pitäähän kavereita nyt jeesiä. Mutta kieltämättä onhan se hauska kun baarireissulle lähdetään, ensin menee kymppi kun ostetaan pari askia tupakkaa, sitten maksetaan baariin sisään + narikka 5e. Sitten juodaan n. 10 tuoppia hintaan 5e/kpl. Sitten kun pitäisi kuskille maksaa, joka valvoo pilkkuun asti selvänä jotta kavereilla olisi kyyti, niin kuskille ei makseta mitään tai se on pari euroa, jolla ei kustanna edes polttoaineita. Todettakoon tähän että olen itse juonut baarissa viimeksi 19 vuotiaana. Tupakkaa en polta ja sen vähäisen määrän alkoholia minkä juon, tuon yleensä virosta mukanani.
Työpaikan taukotilaan tuon aktiivisesti n kerran kuussa kahvipaketin, koska kahvia kuitenkin töissä ryystän. Leivonnaisia yms en tuo koska keliakia, eli en ole niitä itsekään syömässä. En ymmärrä miksi joillekin on niin vaikeaa sijoittaa kerran kuussa se muutama euro siihen kahvipakettiin, vaikka kuitenkin juovat sitä kahvia surutta. Ärsyttävimpiä ovat ne henkilöt jotka vielä oikein kehuvat tällä asialla. "Hehe oon ollu tääl töissä 4 vuotta enkä ole vielä kahvipakettia kerennyt tuomaan."
Sen myönnän että itselle se pihiys on kyllä eräänlainen fetissi. Mikään ei maistu niin hyvältä kuin löydät -30% ruokaa kaupasta, tai kun tankkaat autosi tietäen että tällä asemalla säästät 3snt/litra. Olen pihi, myönnän sen ja olen itseasiassa melko ylpeä vielä siitä. Mutta pidän myös huolen siitä, ettei piheydestäni "kärsi" kukaan toinen. Sinkkumiehenä tämä on helppoa kun itse päätän mitä syön ja miten käytän vettä sekä sähköä. Kuitenkin kun asiaan liittyy joku ulkopuolinen, kaveri tai kaveriporukka niin olen paljon löysempi asian suhteen. Piheydellä voidaan saada aikaan helposti ihan turhaa kränää, ja kaverisuhteiden kanssa ei kannata pihistellä. Minä ainakin luotan siihen että pitkässä juoksussa kaikki tarjoamiset kavereiden kesken menevät aina jotain kautta tasan.