Uskallatko puhua ruotsia?

  • 4 184
  • 67

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Harmittaa, kun meikä ei uskalla tuota ruotsia käyttää (en edes Ruotsissa). Toissa kesänä suorastaan hävetti, kun olin Tukholmassa ostamassa metroon lippua, niin jostain kumman syystä prepositiot meni iloisesti sekaisin (lipunmyyjä joutui korjaamaan kieltäni). :o *häpeilee vieläkin*
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Olen ylpeä siitä etten osaa Ruotsia, siellä pärjää enkulla.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Viestin lähetti Derby Country
Olen ylpeä siitä etten osaa Ruotsia, siellä pärjää enkulla.

..opetelkoot juntit suomea, niin!

Oma faijani on kaksikielinen, mutta himassa ei ole koskaan puhuttu sanaakaan ruotsia. Isovanhempien luona olin pikkulapsena kuunteluoppilaana, joten ruotsinkieli on teoriassa hyvin hallussa. Mutta kun keskustellessa juuri käytäntö olisi se tärkeämpi osa-alue, niin änkyttämiseksi se menee mullakin.

Ja sitä pidän todella valitettavana, mielestäni olisi hienoa olla sujuvan kaksikielinen.
 

Ande

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä en todellakaan häpeä, sillä en osaa ruotsia.

Joskus kirjoituksissa taisin napata B:n, mutta käytännössä en osaa kieltä.
Mitä yhdentyvässä Euroopassa sitten tekee ruotsin kielellä? Ei mitään.
Pakkoruotsi pois, ehdottomasti!

Vieläkö muuten Helsingin halleissa tulee Suomen kansallislaulu ruotsiksi(kin) play-offeissa? Kyllä meikäläistä ainakin hävetti kuulla ensi kertaa Maamme ruotsiksi -98 finaaleissa DDR-hallissa.

Tästä asiasta voisi jauhaa vaikka kuinka paljon, mutta menee vähän otsikon sivuun.
 

JanJ

Jäsen
Joo, kyllä sitä pikkasen ruotsia osataan.
Vaan kova on kynnys puhua.
Etenkin kun tossa pihassa pikkulapset puhuu sitä paljon paremmin kuin minä.
Sen siitä saa kun ei käytä oppimaansa kieltä.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Kyllähän se ruotsi siinä menee. Ainoa ongelma on se, että tuppaa sekaantumaan saksan kanssa.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Ghost
Kyllähän se ruotsi siinä menee. Ainoa ongelma on se, että tuppaa sekaantumaan saksan kanssa.

Puhut siis sujuvaa rauman murretta :)
 

Pihvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, ÄTPPOMK, Everton FC, Canucks
En todellakaan, eikä paljon harmita. Kolme kertaa olen yrittänyt asioida Ruotsissa ruotsiksi. Ensimmäisellä kerralla menin ostamaan kahta big mac-ateriaa, ja sain 2 limua ja ranskalaiset. Hyvä suoritus, kun sentään sain jotain. Metrolippua yritin ostaa, ja kun myyjä ei saanut mitään selvää, pääsin "pummilla" sisään. Kaikkein sankarillisin suoritus oli, kun hodarimyyjä kysyi haluanko "stark eller mild" sinappia, no siihenpä vastasin nerokkaasti "ja"...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Vaikka kuinka ymmärtää ja osaa ruotsia, ei sen puhuminen ole kovinkaan helppoa jos ei sitä joudu jatkuvasti käyttämään.
Kerronpa esimerkin:
Olimme menossa kaverini luokse Tukholmaan. Kaveri oli juuri mennyt naimisiin täysin riikinruotsalaisen naisen kanssa. Minun piti vain ilmoittaa, millä laivalla tulemme. No, olin juuri tullut suihkusta, pyyhe vain ympärillä, kun soitin. Kaveri ei ollutkaan kotona, vaan jouduin kertomaan ruotsiksi kaverin vaimolle, milloin tulemme.
Ja sain mennä uudestaan suihkuun, kun olin yltä päältä hiessä.
 

Pate 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsingfors
Viestin lähetti Ande
Kyllä meikäläistä ainakin hävetti kuulla ensi kertaa Maamme ruotsiksi -98 finaaleissa DDR-hallissa.

Miksi sua hävettää jos joudut kuulemaan ruotsinkieltä?!? Suomi kuului 650 vuotta Ruotsin kuningaskuntaan, itse pystyn hyväksymään Suomen kaksikielisen historian ihan luonnollisena osana maamme menneisyyttä.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Samaa mieltä Pate00:n kanssa. Eihän ruotsinkielessä mitään hävettävää ole. Se on tämän tasavallan toinen virallinen kieli ja historiallisista syistä varmasti perustellusti.

Itse pärjäilen ruotsinkielellä kohtuullisesti, mutta jos vaikeampia/tärkeämpiä asioita aletaan puhua vaikkapa ruotsalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa, niin siirrytään käyttämään englantia. Se on tasapuolista molemmille.

Pakkoruotsia en kannata, mutta kieltenopiskelu ylipäätään on hyvin tärkeätä.
 

Zame

Jäsen
Suosikkijoukkue
kalpa, ottawa
Uskallaan puhua ruotsia, vaikka en sitä tippaakaan osaa. Tulee aina ruotsin tunneilla keksittyä omia sanoja niiden tilalle mitä ei tiedä.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei se ruotsi kovin hyvin meikäläiseltä taivu, vaikka A-kieli koulussa olikin. Kyllä kuitenkin Ruotsissa käydessäni sitä pyrin käyttämään ja vaikka pikkuisen tökkiikin, on se tavallaan pikkuisen kivakin fiilis näyttää sveduille, että katsokaas nyt, minä osaan teidän kieltä, mutta te ette minun.

Huvittavaa kyllä, myös minulle on tuo McDonalds tuottanut siellä vaikeuksia. Ysiluokan luokkaretkellä kävin yhden kaverin kanssa Mäkkärissä syömässä ja minä paremmin ruotsissa menestyneenä yritin tilata Big Mac ateriaa. Ainakin silloin se oli siellä nimeltään Big Mac & Co. "Två Big Mac och Co" tilasin ja myyjä muutamaan kertaan varmistikin sen. Ei tainnut silti mennä perille, sillä kun rupesi rahoja perimään tarjottimella oli kaksi Big Maciä ja yksi kokis. No, toisen kolan sain vielä puhuttua, mutta pikkuisen söi ekaa kertaa ruotsin kieltä ihan käytännössä käyttäneen nuorukaisen selkärankaa...

Eli en varsinaisesti häpeä ja kyllä ne yleensä ovat sönkötykseni ymmärtäneet, kun tarpeeksi monta kertaa ja oikein hitaasti sanoo :)
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kyllä se jotenkin onnistuu.
Onnistuin Ruotsin Burger Kingissä tilaamaan tuplajuustohampurilaisen pekonilla sekä aterian "isona".

Kuitenkin ranskalaiset olivat pienet enkä viitsinyt siitä mennä valittamaan.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
joo.

"Hej jag heter Ville, ska vi tala engelska"
 
Suhteellisen sujuvasti tuå ruåtsi sujuu. Mielellään sitä muitten skandinaavien kanssa vääntää ja kieltämättä on hienoa kun osaa "niitten" kieltä, mutta ne ei osaa suomea.
Onneksi Tampere ei ole kaksikielinen kaupunki. Mielestäni kaksikielisyys nyky-Suomessa on ihan turhaa.
 

Gren

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja New Jersey Devils. Ja Liverpool. Mets!
Uskallan.
Ja aina kun ollaan tekemisissä svedupellejen kanssa niin kova on yritys kommunikoida kyseiselä kielellä. Siinä prepositiot pärskyy kun meikäläinen solkottaa. Suurin ongelma on kyseisen kielen varsin satunnainen käyttäminen, olemattomiin supistunut sanavarasto ja täydellinen pään sisäinen sekoilu lontoon kielen kanssa.
Työpaikka (sisäasiainministeriö) päästi kielikouluun kahdeksi viikoksi ja kun pääsin pois, opettajat antoivat tulokseksi 4,5 (skaalalla 0-9). Tarkoittaen sitä että kova poika on kieltä puhumaan, mutta sanaston kanssa voisi harjoittaa itseopiskelua. Ymmärrystä kiittivät erinomaiseksi! Vähän olin polleata poikaa.
Itse asiassa pidän emailiksi yhteyttä parinkin kotomaan edustajan kanssa toisella kotimaisella, jotta edes jotenkin pysyy kielitaito hanskassa. Suosittelen kenelle tahansa mikäli kaveripiiristä löytyy kieltä taitava.

Ja paras puoli jonkinlaisessa kielitaidossa on sitten se, että aina hauska käydä lukemassa naapurimaan lehtien nettiversioista mahtavia valituksia kun on taas hävitty Leijonille!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Att tala svenska är ju ett måste för en äkta finnjävel. Jag vill helt enkelt inte unna någon svensk den glädjen att jag inte behärskar hans modersmål.
 

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
jag talar inte svenska ... tuon enempää en osaa.
(asuin yläasteikäisenä Saksassa ja kun tulin lukioon Suomeen, niin eipä tarvinnut svedua lukea :) )
 

Lape

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän sitä ruotsia kehtaa puhua, kunhan on kunnolla juovuksissa. Reilu viikko sitten tuli taas kokeiltua, tuota toista virallista. Kuudelta aamulla Viking Linen Mariellan kakkoskerroksen käytävällä viehkeä espanjalais neito pysähtyy juttelemaan, joten minä sujuvana herrasmiehenä pyydän neitoa liittymään seuraamme sanoilla: Kom du där med oss tai jotain sinne päin. Tässä vaiheessa lienee syytä selventää se mitä varmaan moni arvaakin, lausumiseni ei ole ehkä täysin oikea oikeaoppista tuskin edes ymmärrettävää selvinpäinkään saati sitten kuudella aamulla kohtalaisessa myötäsessä. Toistettua edellä mainittun lauseen eri variaatioita useen kertaan ilman vastakaikua, kaveri ehdottaa että kannattais varmaan kokeilla espanjalaistytölle englantia. Tästä aiheutuneen aivoissani tapahtuneen hämmennyksen turvin tyttö pääsee livahtamaan parempaan seuraan. Saan vaivoin sanottua: "mitä mä sitten puhun?". Joku oli tunnistavansa epäselvän örvellyksen ruotsiksi, muut eivät olleet asiasta aivan varmoja.

Tästä suivaantuneena teen hiljaisen miehen hiljaisen vastalauseen ja jätän huomisen ruotsin studiotunnin väliin.
 

JanJ

Jäsen
ei mutta eikös se ole ihan faktaa että rauman murre on muodostunut juuri ruotsin ja saksankielisistä sanoista suomen lisäksi. että silleen.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Jotenkuten pärjään Ruotsin reissuilla ruotsalaisten kanssa på svenska.
Kouluajoilta on jäänyt mieleen muuan lause joka piti kääntää ruotsista suomeksi. Se meni näin: Pojkarna leker gurragömma i källaren. Siis, pojat leikkivät kuurupiilosta kellarissa. Minä sen sitten nerokkaasti suomensinkin näin: Pojat jemmaavat kuraa kellarissa...
 

JanJ

Jäsen
No juu, tuli tuosta Predatorin tekstistä mieleen tuo ruotsinkokeiden klassikkovastaus:
Äiti, joulukuusi palaa! -> Mamma, julsex kommer tillbaka.

Sekä kuuluisin ruotsinkielinen paikkakunta: Därborta

Joskus Rämepori MC:n retkellä Ahvenanmaalla eräs jäsen halusi
palvelua suomeksi kaupassa mutta myyjä ei suostunut puhumaan suomea. Mies sitten kysyi myyjältä että "Haben sie Mysli? Kan jag knulla julgubbe?". Loppu kauppareissu sujuikin sitten hienosti suomenkielellä. jopa alkoi myyjättärellä kielipää toimimaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös