Useita liigaseuroja talousongelmissa

  • 28 725
  • 218

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Koska aihe tuntuu kiinnostavan kovasti Jatkoajan kirjoittajia ja ilmeisesti lukijoitakin, julkaisen alla seurojen omiin ilmoituksiin perustuvat yhteistulokset kahdelta viimeiseltä tilikaudelta eli kausilta 2000-2001 ja 2001-2002. Ne kertovat varsin koruttomasti sen tosiasian, että vain harvoilla seuroilla menee todellisuudessa taloudellisesti hyvin.

Vielä harvemmaksi kutistuu joukko, jos vertaillaan seurojen osalta sekä taloudellista että urheilullista menestystä. Nämä kriteerit täyttävät viimeeksi kuluneilta kahdelta tilikaudelta vain Jokerit, Kärpät, Tappara ja TPS. Alla olevan taulukon kriteeri on yksinomaan taloudellinen tulos:

Kärpät 1 197 000,00 €
Jokerit 454 000,00 €
HIFK 443 000,00 €
Tappara 285 000,00 €
Ilves 82 000,00 €
TPS 76 800,00 €
HPK 75 200,00 €
Saipa -6 000,00 €
Pelicans -265 000,00 €
Jyp -313 000,00 €
Lukko -370 000,00 €
Blues -655 000,00 €
Ässät -884 000,00 €

Valitettavasti seurat eivät anna julkisuuteen täydellisä tietoja esimerkiksi tilikaudelta 1999-2000. Niinpä sen käsittely jää toistaiseksi väliin. Seurojen haluttomuus kertoa avoimesti taloudestaan on mahdollisesti suoraan sidoksissa SM-liigan seurojen talouden huonoon tulokseen. Kausi 1999-2000 tuotti yhteensä jopa 2 000 000 € tappioiden yhteissumman eräille liigaseuroille. Luku sisältää siis arvion useamman liigaseuran talouden tuloksesta yhteensä. Palataan niihin tarkemmin, jos niistä on saatavissa riittävän luotettavaa tietoa.

Selvää kuitenkin on muutama asia. Edellisellä kaudella eli kaudella 1998-1999 ilmeisesti vain Jokerit ja mahdollisesti myös Saipa olivat täysin velattomia. Muiden seurojen velat aiemmilta kausilta olivat tekemieni selvitysten mukaan 200 000 eurosta aina noin 1 000 000 euroon asti.

Käytännössä edellinen kappale tarkoittaa sitä, että esimerkiksi Ässät on todella tukevasti talouskurimuksessa. Aiempaa velkaa on riittämiin, jonka päälle on kasautunut uutta velkaa vajaat miljoona euroa kahden viime tilikauden aikana. Bluesin osalta ongelmia ei ole talouden suhteen, sillä seuran tausta on niin vahva.

Sen sijaan Jatkoajassa paljon negatiivista huomiota saaneen Jokereiden talous on ainakin tuotoilla mitattuna erinomaisessa kunnossa. Saamieni selvitysten mukaan Jokerit on tuottanut kaudesta 1995-1996 alkaen yhteensä yli 2.400 000 miljoonan euron positiivisen tuloksen. Tätä tulosta on pidettävä kokonaisuutena erinomaisena.


Lähteistä:

1. Helsingin Sanomat, jääkiekkoa koskevat artikkelit 1995-2002. Näistä löytyy osa tiedoista. Kuten Jokereiden taloudellinen tulos 1996-96 ja aika monta muutakin asiaa. Ne on mulla omassa arkistossani.

2. MTV3 keräämät talousfaktat joukkueista 1999, 2000 ja 2001. Nämäkin on mulla omassa arkistossani. Täältä löytyy joukkueiden tulostiedot joukkueiden itsensä ilmoittamina. Olen niitä muuttanut sitä mukaan kun olen lukuja tarkistanut seuroilta itseltään.

3. Kirjeenvaihto ja keskustelut eri seurojen edustajien kanssa Yhteensä olin henkilökohtaisesti yhteydessä viiden eri seuran seuraa edustavan henkilön kanssa sekä kolmen talousalan amattilaisen kanssa.

Edit: Lähteistä
 
Viimeksi muokattu:

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ikävän näköisiä lukuja. Varsinkin Ässien luvut ovat aika ikävän näköiset, varsinkin kun ottaa huomioon että Ässät on kuitenkin ns. pikkuseura. Ja ei heillä taida olla takanakaan mitään suurta rahoitusta.

Eipä tuo kovin iloista ole katsoa Bluesin sarakettakaan. Totta, hätää ei ole, koska rahaa löytyy taustalta, mutta ei tuollainen voi kauaa jatkua. Ilmeisesti luotetaan siihen että menestystä tulee tällä ja/tai ensi kaudella ja sitä kautta saadaan lisää yleisöä sekä sponsorituloja. Toivotaan niin.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool
Viestin lähetti cobol
Selvää kuitenkin on muutama asia. Edellisellä kaudella eli kaudella 1998-1999 ilmeisesti vain Jokerit ja mahdollisesti myös Saipa olivat täysin velattomia.
SaiPa oli velaton.On ollut vuodesta 97/98 lähtien.Entäs HIFK?
Minun tietääkseni niilläkään ei ole ollut velkaa silloin.
Täytyy kyllä tässä asiassa olla SaiPasta ylpeä.Urheilullisilla tuloksilla nyt ei voi ylpeillä, mutta talousasiat ovat hyvässä jamassa.Ja nykyäänhän se talous kai onkin urheilua tärkeämpi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti Bauer
SaiPa oli velaton.On ollut vuodesta 97/98 lähtien.Entäs HIFK?
Minun tietääkseni niilläkään ei ole ollut velkaa silloin.
Täytyy kyllä tässä asiassa olla SaiPasta ylpeä.Urheilullisilla tuloksilla nyt ei voi ylpeillä, mutta talousasiat ovat hyvässä jamassa.Ja nykyäänhän se talous kai onkin urheilua tärkeämpi.

Saipan osalta kuulin itsekin, että velkaa ei ollut. HIFK:n osalta tilanne on monimutkaisempi. Toisen lähteen mukaan velkaa oli 90-luvulla ja toinen ei ottanut asiaan kantaa. Oli velkaa tai ei, mestaruus vuonna 1998 se vasta maksoikin ja tuotti reilusti HIFK:lle tappiota. Näin esimerkiksi HIFK:n taloudellinen tulos jääkiekosta ei kovin hääppöinen ole, jos vertailupohjaksi otetaa vuodet 1998-2002. Senior, joka toivoi kovin talousasiasta keskustelua, voi varmasti täydentää ainakin HIFK:n osalta tietoja.
 

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Meneekö vanhan jauhamiseksi Jokerien kohdalla nyt on vaikea sanoa mikä tilanne todella on koska se on osa isompaa puljua eli jos jossain tulis paha kupru niin ei siinä pelkkä kiekkojoukkueen hyvä tulos auta mutta muiden joukkueiden kohdalta Cobolin taulukko kertoo jo paljon enemmän.
(ja en tarkoita että narrien tulosta aletaan nyt käsittelemään tässä vaan sillä on ihan oma otsikko,lähinnä tarkoitin sitä että jos ajatellaan vaikka futis-jokereita niin eihän se olisi ollut enää pitkään aikaan pystyssä jos kaikki muut konsernin osat olis yhtä heikkoa tasoa).
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti cobol
Senior, joka toivoi kovin talousasiasta keskustelua, voi varmasti täydentää ainakin HIFK:n osalta tietoja.

Nice try, cobol :-)

Annetaan nyt siltä osin nimimerkille hull16 työrauha ensin selvittää, mitä häneltä on pyydetty. Palataan sitten myöhemmin tähän kohtaan.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti cobol

Ilves 82 000,00 €


Eilisen Ilves-Jokerit ottelun erätauolla Ilves-Klubilla Ilves Hockey oy:n hallituksen jäsen Erkki Lagerstam vastasi yhdessä Jani Nikon kanssa Ilvestä koskeneisiin klubilaisten kysymyksiin. Kysymys kuului suurinpiirtein näin: "Pitääkö paikkansa, että Ilves tekee tällä kaudella positiivisen tuloksen pelaajakauppojen ansioista?" Lagerstam: "Pitää."

Miettikääpä sitä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Viestin lähetti cobol
Jyp -313 000,00 €
JYP tekee Tj Seppäsen mukaan tappiota tältä kaudelta 50 000-60 000 euroa - huolimatta urheilullisesta menestyksestä, yleisötavoitteen ylittämisestä, liigan pienimmästä pelaajabudjetista ja Vostrakin myynnistä.

Vittu, miettikääpä sitä. Minä ainakin mietin.
 
Suosikkijoukkue
KärppäKerho, Leafs, Slovensko
Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti dude
"Pitääkö paikkansa, että Ilves tekee tällä kaudella positiivisen tuloksen pelaajakauppojen ansioista?" Lagerstam: "Pitää."

Miettikääpä sitä.

Mitä siinä pitäisi miettiä? Sitä, millaiseen häkellyttävään urheilulliseen menestykseen tuo joukkueen tänä vuonna vei? Onnittelut vain Tampereelle. Toivottavasti teette myös ensi vuonna plusmerkkisen tuloksen.
 

vero

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ässät

Ässillä on takana kolme tappiollista kautta ennen kuluvaa kautta. Cobolin luvuista puuttuvan kolmannen kauden tappio oli noin miljoona vanhaa markkaa, eli yhteensä tappiota on noin miljoona euroa kolmelta edelliseltä kaudelta. Sitä ennen seura tuotti tasaisesti pikku voittoa ja oli myös velaton. Velkaa ei virallisesti tälläkään hetkellä ole rahoituslaitoksilta, vaan asioita on hoidettu muilla tavoin.

Positiivista on se, että tämä kausi tuottaa selkeästi voitollisen tuloksen ja tappioita päästään kuittamaan pois. SK:ssa oli arvio 200 000 Euron voitosta, joka on hyvä suhteessa liikevaihtoon, eli reiluun 2 miljoonaan euroon. Tavoite on, että seura on taloudellisesti hyvässä kunnossa vuoteen 2007 mennessä.

Cobolin taulukko antaa Ässistä ehkä vähän turhankin synkän kuvan muihin nähden, koska Ässät on ollut hyvin avoin ulospäin, johtuen todennäköisesti verottajan tutkimuksista ynnä muista. Luulen, että muutama muu on todellisuudessa ainakin samanlaisessa talouskurimuksessa kuin Ässät, mutta noudatettava tiedoistuspolitiikka on napattu vanhasta idän tyylistä. Ässien tilinpäätös taitaa olla ainut, muistaakseni Kärppien ohella, joka löytyi ajallaan patentti- ja rekisterihallituksesta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Ässät

Viestin lähetti vero
Cobolin taulukko antaa Ässistä ehkä vähän turhankin synkän kuvan muihin nähden, koska Ässät on ollut hyvin avoin ulospäin, johtuen todennäköisesti verottajan tutkimuksista ynnä muista.

Vero kirjoittaa asiaa. Ässissä on toivetta paremmasta ja uskoisin niinkin, että kun tietyt rasitteet ovat nyt Ässien johdosta poissa, yrityselämä saattaa olla jonkin verran vielä aiempaa valmiimpi yhteistyöhön.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Taloutta ajatellessa jos lisätään tuohon 82000 € plussalla olevaan tulokseen kuluvan kauden plussat, niin saadaan tulokseksi TALOUDEN kannalta hyvä kausi. Luulisin Dude.n tarkoittavan sitä.

Mitä tulee KIEKOLLISEEN menestykseen, niin siitä ei voi puhua, ainakaan muuuta kuin hiljaa kuiskaamalla. Tänä kautena kun nuo ilot on vähissä.

Mutta tulevaisuutta ajatellen mukavasti plussalla oleva talous on erittäin hyvä asia. Tästä on hyvä jatkaa.

Jään miettimään sitä....
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti Senior
Nice try, cobol :-).

Senior, onko minun nyt tulkittava, että kun haastoit minut useamman kerran avoimeen keskusteluun seuran taloudesta - annoitpa jopa muutamaan kerran ymmärtää minun halutessani siihen pystyvänkin - niin nyt et enää olekaan itse siihen valmis...

Toivottavasti ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kiinnostuksesi seuratalouteen ei ollut ehkä sittenkään niin puhtaan akateemista kuin annoit ymmärtää -;)
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti cobol
Oli velkaa tai ei, mestaruus vuonna 1998 se vasta maksoikin ja tuotti reilusti HIFK:lle tappiota.
Tästä olemme puhuneet ennenkin ja uskon, että tietosi eivät ole väärät mutta epätarkat. Vieläpä jännittävästi vähän samalla tavalla kuin sillä toisellakin kerralla.

Minun tietääkseni HIFK:n taloudellinen tulos mestaruuskaudella oli tosiaan heikonlainen. Itse kausikin tuotti tappiota, joskin aika marginaalisesti. Sen sijaan tulokseen liitettiin poistoina Sami Kapasesta ja Ville Peltosesta siirtokorvaukset joita ei koskaan saatu tai saada IIHF:n ja NHL:n koukeroiden takia. Tietääkseni ne muodostivat lopullisesta tappiosta kai suunnilleen 80 prosenttia.

Sen lisäksi on vielä se normaali miljoonan vanhan markan HIFK-kuoppa, johon suuri yleisö tippuu, ja jonka voi tässä mainita vaikkei se sinua varmasti hämännytkään. HIFK:han perinteisesti budjetoi miljoonan voiton tuollekin kaudelle ja sitten kun kerrottiin paljonko budjetista jäätiin, jäi julkisuuteen elämään aika paljon todellisuutta karumpi kuva tuloksesta. Sama juttu muulloinkin.

Mestaruuskauden joukkue oli kyllä todella kallis, eikä vähiten Kekäläisen pyörittämän huikean pelaajaruletin takia. Tulotkin olivat silti hyvällä mallilla ja tulos ilman noita poistoja oli tietääkseni tappiolla 100-200k markkaa. Tästä minulla ei ole tarkkaa numeroa tiedossani edes sen verran kuin näitä muitakaan voi tiedoiksi sanoa. Voin vain haarukoida noiden saamatta jääneiden korvausten perusteella.

Näin siis minun tietojeni mukaan. Tulos olisi siis ollut heikonlainen, kuten sanoitkin. Ei kuitenkaan ylisuurten satsausten takia, eikä toki missään nimessä mitään sellaista kuin tuossa ylempänä olevassa listassa on joidenkin muiden kohdalla.

Tai sitten vain luulen tietäväni. Ei olisi ensimmäinen kerta. Joka tapauksessa kiinnostaisi tietää miten hyvin tuo sopisi sinun kuvaasi?
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
cobol:
''Senior, onko minun nyt tulkittava, että kun haastoit minut useamman kerran avoimeen keskusteluun seuran taloudesta - annoitpa jopa muutamaan kerran ymmärtää minun halutessani siihen pystyvänkin - niin nyt et enää olekaan itse siihen valmis...''

Haastoin mihin ja missä? Tulkitset väärin. Uskon pystyväni asialliseen keskusteluun minkä seuran taloudesta hyvänsä. Ei ole kovin hankalaa selvittää asiasta oikeita numeroita, jotka ovat julkista tietoa osakeyhtiöissä.

Tulkitset siltäkin osin väärin, etten koe haastaneeni Sinua mihinkään talouskeskusteluun. Mikäli kokisin sellaiseen tarvetta, uskon henkilökohtaisen keskustelun olevan hedelmällisempää, kuin täällä käytävän. Ja uskon meidän molempien siihen myös pystyvän. Taidat tietää sen itsekin.

Uskon oman työhistoriani, jota sinänsä ei ole tänne syytä sekoittaa, ansiosta pystyväni sekä ymmärtämään, että keskustelemaan myös numeroista ilman, että asiaan suhtaudutaan turhalla tunteella ja paatoksella. Mutta jos joku heittää toistuvasti

- 'Jokainen vähänkin asioista perillä oleva tietää Oy HIFK-Hockey Ab:n olevan taloudellisesti huonossa kunnossa.'

on kai siihen lupa ja jopa syy tarttua varsinkin, kun väite ei pidä paikkaansa, eikä kirjoittaja ole halukas väittämäänsä todistamaan. Vai onko niin, että koet väitteen olleen vain 'pikkaisen ylileveän heiton käyttäminen näissä talousasioissa.' ?


''Toivottavasti ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kiinnostuksesi seuratalouteen ei ollut ehkä sittenkään niin puhtaan akateemista kuin annoit ymmärtää''

Toivoisin Sinun tarkentavan vihjaustasi. Kyllä, cobol, minä olen aidosti kiinnostunut tällaisista asioista yli seurarajojen. Onko se niin vaikea uskoa, vai veitkö Sinäkin nyt nenääsi jotakin sinne kuulumatonta?

Minä olen edelleen ilman kateellisuuden pilkahdustakaan sitä mieltä, että Hjallis on luonut hienot mahdollisuudet kiekollenne tähän mennessä kerrytetyn 16 miljoonan Euron omalla pääomalla. Ymmärrän hienosti senkin, että velka on kasvanut hallihankkeiden takia kovaa vauhtia, mutta 'the goal' on olemassa. Ymmärrän hyvin, että joskus tulee tappioita ja ymmärrän jopa sen, että joskus kannattaa tehdä tappiota, jos näköpiirissä on nyt tehtävää tappiota paljon isompi voitto/varallisuus.

Miksi sen pitää olla niin, cobol, että jos joku on kiinnostunut tällaisista asioista jääkiekon ulkopuolella, niin se pitää kyseenalaistaa näin: ''Toivottavasti ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kiinnostuksesi seuratalouteen ei ollut ehkä sittenkään niin puhtaan akateemista kuin annoit ymmärtää''.

Rispektiä? Pidetään herneet siellä kaapissa.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Re: Re: Ässät

Viestin lähetti cobol
Vero kirjoittaa asiaa. Ässissä on toivetta paremmasta ja uskoisin niinkin, että kun tietyt rasitteet ovat nyt Ässien johdosta poissa, yrityselämä saattaa olla jonkin verran vielä aiempaa valmiimpi yhteistyöhön.
Kyllä. Varsinkin Ketolan toimitusjohtaja-aikana Ässät ilmoitti hyvinkin avoimesti kauden tuloksestaan ainakin maakunnan päälehden jutussa. Tosiaan kolme viimeistä kautta on ollut vaikeita, mutta tästä vielä noustaan.

Rasitteita tai ei, mutta kyllähän Heikkilän jääkiekkotietämys on liigan johtomiesten joukossa eliittiä. Talouspuolesta taas ei voi sanoa samaa. Ja kyllähän Heikkilällekin noita kontakteja on väkisinkin kertynyt pitkästä mukanaoloajasta johtuen. Heikkilöitä ja Ketolaa suurempi rasite Ässien taloudelle olivat kuitenkin aiheettomat veronkiertoepäilyt. Toivottavasti ensi kaudelle saadaan pari kolme valtakunnallista sponsoria mukaan niin tilanne voisi olla vieläkin parempi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Senior
Miksi sen pitää olla niin, cobol, että jos joku on kiinnostunut tällaisista asioista jääkiekon ulkopuolella, niin se pitää kyseenalaistaa näin: ''Toivottavasti ei kuitenkaan ole kyse siitä, että kiinnostuksesi seuratalouteen ei ollut ehkä sittenkään niin puhtaan akateemista kuin annoit ymmärtää''.

No ei tieten pidäkään. Mutta itse olisin valmis keskustelemaan myös muiden kuin Jokereiden taloudesta. Siitä on kuitenkin eniten täällä viime aikoina keskusteltu ja jotenkin uskoin, että sama kiinnostus keskustelijoilla on myös vaikkapa IFK:n talouteen...
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Blues on tehnyt tappiota suurin piirtein Myllyksen palkan (palkka+työnantajamaksut) molempina vuosina.

Toisaalta en tiedä sisältääkö Bluesin luvut myös hallin tuloksen vai miten ne on laskettu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti Muksu
Joka tapauksessa kiinnostaisi tietää miten hyvin tuo sopisi sinun kuvaasi?


No ei ihan sopinut. Toki kaikkea en tiedä, en lähellekään, mutta kyllä mun tietojeni mukaan kaudet 1996-2002 toivat jääkiekkoIFK:lle velkojen maksun jälkeen jokseenkin +--0 tuloksen. HIFK:n talous oli tappiollinen ainakin 95-96 ja 96-97. Jos mukaan otettaisiin "HIFK-konserni", tulos olisi jotain aivan muuta kuin nollatulos. Käsipallosta ja Salibandysta tuli ainakin melkoiset tappiot, jotka käsipallon puolella ujutettiin vastoin velallisten tahtoa heidän omiksi, henkilökohtaisiksi veloikseen noin 70 000 euron arvosta ja Salibandyn puolella velkaa tuli vajaat 50 000 euroa siksi, että eräs utj pisti rahaa taskuunsa...

Mutta mielestäni on järkevämpää pysyä jääkiekossa ja unohtaa "HIFK-konserni", koska HIFK:n jääkiekkopuoli on kaikin osin itsenäinen ja vastaa pelkästään omasta taloudestaan. Tosin niinhän se vastaa Jokereiden jääkiekkopuolikin - eli Jokereiden konsernin eri hallien ja muiden osien talous on ihan oma asiansa.

Jos siis katsotaan jääkiekkoIFK:n taloutta 1996-2002, niin tulos oli noin 0 samalta ajalta kun toinen pääkaupunkilaisseura Jokerit tuotti varovaisten arvioiden mukaan 2 400 000 euron voiton. Mitä tulee kauteen 1997-1998, tappiot olivat tietojeni mukaan nimenomaan joukkueen kalleudesta johtuvia.

Edellä olevaan jätän sen varauksen, että en ole tehnyt mitään arvioita HIFK:n omaisuuden tuotosta tai tuottamattomuudesta. Tiedän sen, että omaisuutta on ja suunnilleen kai senkin, mitä se on. Mutta sen mahdollinen tuotto tai tuottamatomuus ei sisälly yllä oleviin lukuihin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Daespoo
Toisaalta en tiedä sisältääkö Bluesin luvut myös hallin tuloksen vai miten ne on laskettu.

Luvut eivät sisällä hallin tulosta.

Todellisuudessa varmasti eräs bluesilainen on seurannut huvittuneena tuota Jokerit-konsernin keskustelua siksikin, että taloudellisti mittavin jääkiekko-konserni on nimenomaan Blues. Erja-Kiinteistöt on niin mittava rypäs omaisuutta, että jos Bluesin potentiaalia arvioitaisiin sitä kautta, Blues olisi samassa sarjassa muutaman venäläisseuran kanssa. Niillä on rikkaat öljy-yhtiöt takanaan.

Eli Suomen rikkain jääkiekko-konserni on Espoon Blues ja Erja-Kiinteistöt. Ellei Kärpät kohta kiskaise ohitse -;)
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
IFK:n talous on hyvällä mallilla, joka on oikein positiivista. Kysymys onkin, kuinka kauan? Nytkin joka sarjapiste on meille miltei liigan kallein. Ei ole tullut urheilullista menestystä kolmeen vuoteen, vaikka rahaa ollaan käytetty joka kausi yli 10 miljoonaa. Muutokset organisaatiossa olisivat hyvä ratkaisu ongelmiin. Ei se jengi nimittäin ikuisesti katsomossa istu.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Pelkästä jääkiekosta kirjoitinkin. Emoseurasta minulla on vain hataria mielikuvia ja ne eivät ole niin kauhean ruusuisia ollenkaan.

Mikä tarkalleen ottaen ei sopinut kuvaasi, koska vastauksesi teksti vastaa aika tarkasti sitä kuvaa joka minulla on? HIFK on pyörinyt viime kautta lukuunottamatta nollatuloksen tuntumassa, jääden siis millin budjetoidusta minunkin kuvitelmissani.

Itse halusin vain kiinnittää huomion tuohon mestaruuskauden legendaariseen taloudelliseen tappioon. Tarkoitin kysyä, että sopisivatko tuollaiset numerot suunnilleen siihen kuvaan nimenomaan siltä kaudelta. Ymmärtääkseni ilman kirjojen näkemistä, ja pienoista perehtymistäkin niihin, on aika vaikea oikeasti tietää yhtään mitään näistä asioista, mutta spekulointi on mukavaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Useita liigaseuroja talousongelmissa

Viestin lähetti Muksu
Mikä tarkalleen ottaen ei sopinut kuvaasi, koska vastauksesi teksti vastaa aika tarkasti sitä kuvaa joka minulla on?

Peltosen ja Kapasen siirroista saamattomien rahojen osuus tappioista. Tarkoitatko sitä, että IFK budjetoi rahat yli vai ei saanut lopulta mitään?
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti cobol

Eli Suomen rikkain jääkiekko-konserni on Espoon Blues ja Erja-Kiinteistöt. Ellei Kärpät kohta kiskaise ohitse -;)
Ei liene hätää... Eikös Oulussakin eräillä liikemiehillä ole pikkaisen laskusuhdanne menossa?

Erja-Kiinteistöt on hervoton. En tiedä onko tehty edes mitään varovaisia arvioita kaikkien kiinteistöjen arvosta, mutta tietääkseni niitä on paljon. Jussi Salonojan omaisuushan arvioitiin jokin aika sitten noin 150M€:n arvoiseksi. Vanhempi Salonojahan omisti aikanaan joka puolelta Suomea isoja kiinteistöjä, ja paljon vielä kaupunkien keskustoista. En tiedä miten paljon niitä sitten nykyään on jäljellä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Ja Jussihan joutui myymään jotain, kun teki huomattavan paljon tappiota pörssissä. Tämä nyt ei taas liity mitenkään topicciin, pahoittelen offtopiccia. Mielestäni ongelmia tulee vain siinä vaiheessa kun sidotaan urheiluseura valtavaan yhtiöketjuun. Tästä parhaat esimerkit tulivat viime viikolla(nyt kun on jo maanantain puolella vuorokausi) kun Madridissa Jesus Gil sai 3.5-vuotta. Tarkempaa turha penkoa, mutta samantapaisia tapauksia tapahtunut esim. Marseillen ja Milanin(siis ei suinkaan konkurssia, vaan epäselvyyksiä) taholla. Kiekossa sitten samaa tapahtunut NHL'ssä useille seuroille. Helposti menee sekaisin mikä on minkäkin rahaa, jne. Samoin kun konsernilla alkaa mennä huonosti, niin nopeasti se huonosti tuottava urheiluseura ajetaan alas tai muuten muutetaan ns. torsoksi, tai myydään pois. En siis nyt vihjaa ollenkaan että Suomessa näin kävisi, mutta yleisesti totean että kun ollaan ison yhtiön pieni osa(urheiluseura), niin voi käydä kovin huonostikkin vaikka oletetaan tuen olevan kovakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös