Joo vanhaan hyvään aikaan puolivälierissä ei todellakaan ollut hirveästi väkeä koskaan.
Tämä on totta. Kuitenkin menestys on karttanut Turkua ja luulisi siksi yleisön olevan nälkäistä.
Tampere on huono vertailukohta uuden hallin myötä, mutta maanantaina Ilves odottaa 7-8000 katsojaa ekaan Kärpät-peliin ja Tapparalla myös mukavasti väkeä tulossa.
Myös HIFK:lla näyttäisi halli täyttyvän kohtuullisesti. Siellä ei ole uutta hallia.
Kysymys on ehkä kuitenkin markkinoinnista ja ilmiön rakentamisesta: Tampereella molemmat seurat ja HIFK myös tekevät todella järjestelmällisesti markkinointia. Tampereella jokaisesta, siis jokaisesta pelistä tehdään after movie, jossa yleisö on pääosassa.
Joskus tuntuu, että TPS on sulkeutunut hieman totisen sävyiseen urheilukuplaan, jolla tavoitellaan erittäin pientä osaa peliä seuraavasta kansasta. Markkinoinnissa keskistytään sloganeihin Ole TPS ja Sun seura.
Lisäksi markkinoinnissa kuvitellaan, että markkinoinnin kohde tietää niin paljon, että pelkkä vihjailu riittää:
Esimerkki:
1) Mites sun sunnuntai? Unelmien näytöksen avausosa klo 17.
Liput myynnissä NYT… <— miksi tämä on unelmien näytös?
2)
Jokaisessa kevään Playoffs-kotimatsissa tarjolla enemmän.
Sunnuntaista alkaen
Osta lippu ja tule!
<— mitä on tarjolla enemmän? Valokuvassa on markkinointipäällikkö ja Kallio studiossa. Eli sieltä tehdään jotain TV-ohjelmaa. Missä se näkyy? Kenelle se tehdään? Kannattaisiko sittenkin kotoa käsin katsella tuota studiota?
***
Näissä kahdessa mainoksessa on mukana valokuva, mutta ei olisi iso vaiva avata, mistä on kyse.
TPS:llä on toki paljon onnistumisia markkinoinnissa, mutta eniten ainakin minua häiritsee lievä kikkailun maku ja johdonmukaisuuden puute pitkällä aikavälillä.
Myös vastustajan kunnioittaminen tekisi joskus terää: myös sillä tavalla voi luoda vastakkainasettelua.