Sinänsä aika yllättävä tieto, kun Urho on nyt laajentamassa nettipalveluaan uusille alustoillekin (Iphone, Android.) Toisaalta nyt kun Urho yrittää kosiskella jatkoa 2013 päättyvälle SM-liigasopimukselleen, niin kenties firma yrittää näyttää hauista ja luoda imagoa uusiutuvana ja dynaamisena toimijana. Ajoitus on aika linjassaan myös korotettujen yksittäispelien hintojen kanssa, nyt yritetään saada tulosta edes vähän kirittyä, jotta neuvottelupöydässä olisi sitten jotain pelimerkkejä.
Vaikkakin Urhon webtv-palvelu on toiminut tämän kauden pääsääntöisesti ihan hyvin ja nettikausikortti on minusta vielä kohtuuhintainen (199€), on tämä vuosien puuhastelu ja sekoilu kyllä syönyt Urhon brändiarvoa, jos se nyt on koskaan kovin korkea ollutkaan. Tässä mielessä luotettavaakin luotettavampi Bonnier/Canal -ratkaisu ei itkettäisi minua syksyllä pätkääkään. Ainakin kyseinen organisaatio reagoi palautteeseen ja toivomuksiin läpinäkyvämmällä ja avoimemmalla tavalla, kuin mitä Urho nopealla aikataululla resurssien puitteissa edes pystyy.
Monet SM-liigan katsojista ovat tottuneet nyt kaikkien pelien (tai ainakin oman joukkueen) televisiointiin ja saatavuuteen, joten uusi toimija ampuisi itseään jalkaan, mikäli se ei tarjoaisi vastaavaa palvelua netissä ja televisiossa. Sitä paskamyrskyn määrää voisi tuskin kuvailla, mikä syntyisi pelkkien päälähetysten pyörittämisellä. Tämä neuvoteltava SM-liigapakettihan pitää sisällään jakeluoikeudet maksukanaville, vapaille kanaville, sekä internetiin.
Canalillahan on Ruotsissa Elitserien-lähetysoikeudet, ja sieltä saakin ostettua yksittäiset pelit kaapelissa, satelliitissa ja internetissä. Päälähetys tulee teräväpiirtona ja onpa sieltä tuutattu jopa 3D-lähetyksiä pioneerihengessä. Resursseista homma ei todellakaan jäisi kiinni, jos hinnoittelukin saataisiin Suomessa kohdilleen.
Faktahan on se, että kotimainen omakustanteinen tuotanto maksaa enemmän kuin lisensoitu tavara (NHL, Mestareiden liiga, jne.) Suomessa jääkiekon SM-liiga on kuitenkin se katsotuin sarja, ja siellä se rahapotentiaalikin liikkuu. Kaikille katsojille tasapuolinen jakelutie ja hyvä markkinointi voisivat nostaa tuotteesta saatavia katteita hyvällekin tasolle. Kevään MM-kisat ja maikkarin panostus kyseisiin kekkerihin varmasti määrittävät hieman suuntaa tuleviin päätöksiin. Toivottavasti ei kuitenkaan liikaa, sillä MM-lätkän haluttavuus ja tuulipukujen kysyntä maksullisille lähetyksille ei mielestäni korreloi suoraan liigafanien halusta kuluttaa hyvää maksullista SM-liigapalvelua.
Tämä nykyinen pirstaloitunut lähetysjärjestelmä on kuitenkin pudotuspelien alkaessa aivan järjetön fanien kannalta (ehkä pleijareiden ulkopuolelle jäävien joukkueiden faneja lukuunottamatta.)