Kun uutinen on mainos
Maikkarin tiedotusarmeija jalkautui keväällä maakuntaan. Mukavia heppuja, ei siinä mitään. Lounaankin tarjosivat.
No, perustellaan.
Valinta ei johtunut yksittäisten juttujen tai toimittajien tasosta, vaan lähetysten aihevalinnoista ja lajien painotuksista. Siinä missä Urheiluruutu tarjoaa pääsääntöisesti varsin kattavan katsauksen urheilupäivän merkittävimmistä ja kiinnostavimmista tapahtumista, vetää Maikkari härskisti kotiinpäin. MTV3 Sport Uutiset muistuttaa läpi vuoden jatkuvine formulahorinoineen pikemminkin katsausta niistä urheilupäivän tapahtumista, joihin MTV3:lla on televisiointioikeudet.
– Joo, tuo on yleinen palaute, myönsivät Maikkarin tiedottajat.
– Mutta me olemme liikeyritys, jonka pitää yrittää tuottaa voittoa.
Näinhän se tietysti on. Tv-yhtiöllä on täysi oikeus mainostaa omia tuotteittaan myös uutislähetysten sisällä, kun sitä voittoakin pitäisi tehdä.
Mutta ihan yhtä pätevä oikeus meillä katsojilla on ärsyyntyä. Minäkin olen MTV3 Totalin maksava asiakas, joten suotta te meikäläiselle enää formuloita tuputatte. Vähän sama kun kahvilassa hössötettäisiin kahvin ostaneelle asiakkaalle, että eikös vaan ole makoisa kupposellinen. Tällaista kahvia saat muuten vain meiltä yksinoikeudella, blaa-blaa-blaa...
Sitä paitsi näkemys siitä, että uutisia voi huoletta käyttää myös mainoksena, kertoo jotain television urheilujournalismista.
Esimerkiksi politiikan uutisoinnissa ei mahtaisi olla hyväksyttävää nostaa Pihtiputaan kunnanvaltuuston kokousta pääministerin eroilmoituksen edelle, vaikka yhtiöllä sattuisikin olemaan televisiointioikeudet Pihtiputaan tapahtumiin. Urheilussa promo-journalismi tuntuu sen sijaan olevan yleinen tapa, eikä uutiskriteerien kummallisuutta tarvitse sen suuremmin perustella.
Voittoa pitäisi tehdä joo, mutta onkos sillä sitten väliä, jos voiton tavoittelu vie uutislähetysten uskottavuuden?