Olin Latviassa tsekkaamassa KHL-pelin Riika vs. Moskova. Mentiin laivalla Viroon ja siitä painettiin autolla Riikaan asti. Melko leppoista autoilua oli, ei mitään hulluja vaaratilanteita tai muita. Paikalliset vilkuttivat reilusti valoilla aina varoituksen poliiseista, joita oli tiellä tutkien kanssa enemmän kuin olen koskaan Suomessa nähnyt yhteensä. Riikassa majoituttiin Tallinkin hotelliin, suosittelen vahvasti. Siisti ja tyylikäs mesta, jossa asiakaspalvelu oli kohdillaan. Liput illan peliin haettiin Stockmannilta, joka oli alle kilometrin päässä hotellista. Lippujen hinnat olivat välillä 8-20 latia, eli noin 11-29 euroa. Opiskelijakortilla sai puoleen hintaan, eli kalleimmillaan liput olisivat minulle olleet vajaan 15 euroa. Ihan käsittämättömän halpaa, sanon minä.
Hallille lähdettiin hyvissä ajoin. Peli alkoi 19.00 ja ovet aukesivat 17.30. Paljon oli jengiä vähän ennen puolta jonottamassa sisäänpääsyä ja koko ajan tuli väkeä entistä enemmän. Söin pari hodaria ja limsan, 3,30 latia (4,7€). Elämäni parhaimmat hodarit mitä olen jäähallilla syönyt. Sanottakoot, että Hämeenlinnassa yksi mitäänsanomaton hodari juoman kanssa maksaa viisi euroa, eikä ole toivoakaan, että sillä lähtisi nälkä. Nuo paikalliset tekeleet täyttivät mahan.
Kun kotijoukkue luisteli jäälle alkulämpöä varten, yleisö toivotti heidät jo silloin tervetulleeksi kunnon mekkalalla. En kuitenkaan osannut odottaa mitään sellaista mitä tuli silloin, kun jengi luisteli peliä varten jäälle. Koko halli tuntui räjähtävän. Vieressä olleet 20-30 Moskovan fania pitivät kanssa kunnolla meteliä ja kaikki tuntuivat olevan innoissaan.
Peli oli mielestäni selkeästi edellä SM-liigaa jokaisella osa-alueella. Merkittävintä oli kuitenkin se, että jokainen kannusti omiaan. Lapset, nuoret, keski-ikäiset, vanhukset, kaikki. Aaltoa vedettiin muistaakseni ensimmäisen erän puolivälissä ensimmäisen kerran, eikä kannatus muutenkaan jäänyt pelkän faniryhmän vastuulle. Siellä laulettiin, huudettiin, taputettiin yms. Yleisöä heräteltiin milloin mitenkin, eikä se ollut mitään pakottavaa kuten Suomessa. Suurimman huutomyrskyn saivat aikaan kaikki nyhjäämiset ja "tappelut". Silloin koko halli raikui Riika-huudoista. Viimeiset pari minuuttia porukka viritteli pientä standing ovationia.
Hieno peli ja nimenomaan ottelutapahtuma. Tuolla todellakin sai vähäiselle rahalle vastinetta sataprosenttisesti. Jos jollakin on mahdollisuus lähteä KHL-pelejä katsomaan Riikaan, niin suosittelen.
Pari videota:
Sisääntulo
Moskovan yv + pientä nyhjäämistä