Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mihin tilastointiin viittaat kun puhut ettei tilastointi maaliodottamassaan huomioi sitä tai tätä.
Omiin vuodesta 2014 keräämiäni, toki puuteellisiin, tilastoihin. Ja tosiaan tuo twittermaaliodottama on se vanhanaikainen, jossa otetaan huomioon vain laukauspaikka jne.
Jo 2015 esitin, että näitä vaihtojen kestoja, pelaajan liikettä, maalivahdin liikettä laukaustilastoihin otettaisiin, kun maalikoosteista koottuna vuoden 2014 maaleista tosiaan perinteisen maaliodottamatilaston vastasesti voitot meni muualle. Ja kun analysoi kaikki tehdyt maali, oli merkille pantavaa, että suurin osa tapahtui heti siniviivan ylityksen jälkeen tulevasta laukauksesta ja pitkissäkin hyökkäyksissä suorista laukauksista poikittaissyötöstä. Nämä korreloivat huomattavasti tarkemmin voittajaan kuin passiiviseen paikaan perustuva maaliodottamatilasto. Tämä siis YV/AV korjattuna, sillä YV maaleja tehtiin enemmän kuin het siniviivan jälkeen toki ja näissä se maali on passiivisen ja pitemmän pyörityksen tulosta, joten ne eivät käy tietenkään 5:5 pelin analyysiin.
2014 jälkeen olen vuosittain tehnyt randomotannan, siis epätäydellisesti maalikoosteista ja omaa tulkintaa käyttäen, ei ihan tieteelisiä kriteereitä täyttävä tapa, ja kauheasti asia ei ole muuttunut.
Wisehockeyn tilastoista en tiedä, mutta tuolloin 2015 tuolloin ei ollut mahdollista viä automatisoida tätä, nykyään on. Toronton yliopiston hanke näiden pelaajaliikkeiden A.I. analysoinnin ja louhinnan suhteen oli se oman kiinnostuksen lähde ja näihin kavereihin olin tuolloin yhteydessä. Suomessa tästä ei oltu kiinnostuttu, kunnes Wicehockey onnistu jollain ihmeellä myymään ideansa konservatiivisille lätkäpäättäjille. Tosin Wicehockey perustuu ilmeisesti antureihin ja siihen kiekkoon, kun Mun ehdotus ois oli konenäkösovellukset, ja niihin Toronton projektista syntynyt Iceberg Sports Analytics pohjaa.