Mace kirjoitti:Koska se toimittaja kysyy, että mikä meni pieleen, kun et pystynyt normaaliin suoritukseesi. Siinä olet ihan oikeassa, että monet tuomitsevat suoralta kädeltä urheilijoiden selitykset tekosyiksi ja paskapuheeksi (kuten tämäkin ketju on osoittanut), mutta itse olen yrittänyt korostaa sitä, että toisinaan ne voivat olla päteviäkin syitä. Itse en useinkaan muista törmänneeni tapauksiin, joissa urheilija on suoranaisesti syyttänyt olosuhteita tappiostaan, vaan yleensä ne mainitaan nimenomaan oman suoritustason heikentäjänä. Ei siis oteta kantaa siihen, miten olosuhteet ovat vaikuttaneet kanssakilpailijoihin.
Ymmärrän ja myönnän tämän varsinkin tämän keskustelun jälkeen. Myönnän, että olin väärässä/tietämätön tuosta sääasiasta vaikkei se varsinaisesti mielipidettäni muuttanutkaan. Kyllä kai sinäkin ymmärrät sen, että hyvien selityksien lisäksi on olemassa myös huonoja selityksiä eli näitä tekosyitä. Tekosyy voi mielestäni olla tekosyy vaikka sillä jotain todellisuuspohjaa olisikin.
Aiemmista kirjoituksistasi päätellen sinä olet katsonut olevasi oikeinkin kykenevä tekemään erinäisiä analyyseja lyhyen urheilijahaastattelun perusteella, sen verran jämerästi olet tekosyistä puhunut. Minä taasen olen yrittänyt korostaa, että asioita kannattaisi pyrkiä katsomaan useammalta kuin siltä yhdeltä (kenties puusilmäiseltäkin) näkökannalta. Tuo toimii siis tietysti myös toisinkin päin, eli ei aina pidä kuvitella, että sääoloselitykset olisivat kovinkaan oikeaan osuneita. Joskus ne voivat olla vain turhautuneen urheilijan tekosyitä epäonnistumiselleen. Se on kuitenkin fakta, että ei urheilija pysty siinä lyhyessä haastattelussa tarkemmin erittelemään, miten ja minkä takia se keli vaikeutti hänen suoritustaan, vaan se on sitten toisaalla ammattilaisten toimesta tehtävää duunia. Ja hyvä niin, sitä ei nimittäin ainakaan kukaan uskoisi, jos urheilija alkaisi suorassa lähetyksessä kertoa yksityiskohtaisesti olojen vaikutuksista hänen elimistöönsä. Asiantuntevan lääkärin kertomana tuokin asiaa kuulostaa "hiukan" uskottavammalta kuin juuri epöonnistuneen urheilijan itsensä kertomana.
Tässä onkin kyse nimenomaan siitä miltä se sinne kotisohville näyttää/kuulostaa. Kuten olen varsinkin nyt huomannut niin kaikenlaisien asioiden takana voi olla enemmänkin tietoa, mutta jos se urheilijan kommentti kuulostaa tekosyyltä suuren yleisön mielestä niin se kuulostaa.