Urbaanilegendat Suomen armeijassa

  • 192 905
  • 308

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kovalla Apilaksella ei yksittäistaistelija voi ampua kuin rajatun määrän, oliko nyt kuusi, laukauksia. Tämä johtuu siitä, että se aiheuttaa hiusmurtuman kalloon joka laakilla.

Vai onko suomessa vain oltu alusta asti järkeviä turvamääräysten suhteen? Tosipaikassa ei varmasti kertoja lasketa, mutta harjoitusmielessä niitä lienee turha tykitellä kovin tiuhaan. Report To Army Finds Blast From Some Weapons May Put Shooter's Brain At Risk

Hiusmurtuma on tietysti ihan pöljä syy esteeksi (paitsi ihan peräkäisiin ampumisiin tietty jos vammautuu ekasta) koska luuhan paranee, aivot eivät niinkään...
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kyseessä oli Pekka "Saravon Pekka" Saravo ja ihan tosijuttu on kyseessä. On kertonut tarinan itse lehdissä ja varmaan telkkarissakin. Ainakin Veikkaajan (nyk. Urheilulehden) Legendan jäljillä -palstalla. Laukaus oli vahinko, ei olisi pitänyt olla kutia piipussa.

Mahtavaa saada tälle tornarille vahvistus! Nimi siis oli rikkinäisen puheliman aikana vaihtunut Saravosta Salmelaksi, mutta oikea laji ja seura oli kuitenkin. Mennyt jotenkin ihan ohi tuollainen lehtijuttu, mutta ei eka kerta kun Jatkoajasta saa parempaa tietoa. Kiitos tästä!
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kovalla Apilaksella ei yksittäistaistelija voi ampua kuin rajatun määrän, oliko nyt kuusi, laukauksia. Tämä johtuu siitä, että se aiheuttaa hiusmurtuman kalloon joka laakilla.
Heh, meillä syy oli joku aivovaurio kun tulee liikaa hittiä humeetiin. Mutta yhtä kaikki, kova peli.
 
Tuo aukkiin lähtö on nimellisesti vapaaehtoista, käytännössä siitä on huono kieltäytyä. Jos kieltäytyy ehdottomasti, sekin toki onnistuu, pääsee 12 kuukauden jääkäriksi (vai mikä se pisin palvelusaika nykyään onkaan) eli laitetaan rangaistukseksi sitten johonkin erikoiskoulutusta vaativaan tehtävään niin, että palvelusajan lyhentäminen ei onnistu tuolla tavalla.

Kaveri kävi etukäteen sanomassa että jos laitatte aukkiin niin intti on sitten ohi minun osalta. Eivät uskoneet eikä tullut kaverista jääkäriä tai mitään muutakaan vaan se tosiaan loppui siihen että laittoivat aukkiin.
 

Kemppilukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kaveri kävi etukäteen sanomassa että jos laitatte aukkiin niin intti on sitten ohi minun osalta. Eivät uskoneet eikä tullut kaverista jääkäriä tai mitään muutakaan vaan se tosiaan loppui siihen että laittoivat aukkiin.
Mua yrittivät puoliväkisin AUK:iin. En mä sanonu, kun et: "vetäisin mieluummin tän puoli vuotta kunnolla". 6kk korpraalina tykistön viestistä kotiuduin. Voi olla et sinne oli sit halukkaitakin, niin ei tarttenu pakottaa. Mitään kiusaa siitä ei seurannu.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
@FASlapsi Mihin ne satoja kilometrejä pitkät ja täynnä tavaraa olevat tunnelit unohtu?

Ne mä kaivoin Esko Valtaojan, Tauskin ja Gerhard Bergerin kanssa vasta kun mut oli kotiutettu, ni ne ei sillee mun mielestä kuulu inttimuistoihin.

Olen aina luullut, että panit silloin everstin tytärtä etkä tyttöystävääsi - tai sitten sun GF oli everstin tytär.

Tyttöystäväni tosiaan oli everstin tytär, ja myös eversti itsekin sotilasarvoltaan. Molemmat sekä isä ja tytär olivat ylennyskiellossa ja poistuivat kerran taakse koska Marsalkka käski niin. Minä olin se Marsalkka.
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Tuleeko kaikista aliupseerikouluun valituista vähintään alikersantteja?
Oma käsitys on että sieltä runnotaan kaikki läpi keinolla millä hyvänsä mutta kuullut huhua että joku olisi jäänyt pelkäksi korpraaliksi.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuleeko kaikista aliupseerikouluun valituista vähintään alikersantteja?
Oma käsitys on että sieltä runnotaan kaikki läpi keinolla millä hyvänsä mutta kuullut huhua että joku olisi jäänyt pelkäksi korpraaliksi.
Meillä oli kolme jamppaa jotka eivät AUKista selvinneet, joutuivat kuitenkin palvelemaan täydet 11 kuukautta "diplomitykäreinä". Tykistössä siis oltiin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Veljeni kertoo yhtä legendaa. Sitä kuinka alokas ampuu viereisiin tauluihin ja silti selviää läpi ampumakokeesta. Veljeni ei nähnyt tauluja mutta ampui silti kun käskettiin. Ampumista johtanut upseeri ihmetteli miten veli ampui kolmeen tauluun. Veli sanoi ettei nähnyt sinne asti. Kun laskettiin yhteen kolmen taulun tulokset niin veli sai tarpeeksi pisteitä että selvisi läpi ampumakokeesta. Tie vei Tilkkaan ja kyllä siellä ihmeteltiin ettei kutsunnoissa nähty että veljeni oli hyvin huononäköinen. Veljelle tarjottiin C-papereita mutta ei hän halunnut niitä ottaa. Kävi armeijan lävitse b-miehenä toimistohommissa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Veljeni kertoo yhtä legendaa. Sitä kuinka alokas ampuu viereisiin tauluihin ja silti selviää läpi ampumakokeesta. Veljeni ei nähnyt tauluja mutta ampui silti kun käskettiin. Ampumista johtanut upseeri ihmetteli miten veli ampui kolmeen tauluun. Veli sanoi ettei nähnyt sinne asti. Kun laskettiin yhteen kolmen taulun tulokset niin veli sai tarpeeksi pisteitä että selvisi läpi ampumakokeesta. Tie vei Tilkkaan ja kyllä siellä ihmeteltiin ettei kutsunnoissa nähty että veljeni oli hyvin huononäköinen. Veljelle tarjottiin C-papereita mutta ei hän halunnut niitä ottaa. Kävi armeijan lävitse b-miehenä toimistohommissa.
Tupakaveri ei ollut varma ampumataidoistaan ja pelkäsi ettei viimeisessäkään kokeessa saa sitä kuntolomapäivää, joka ampumakokeen "kultaisella" merkillä selvittäneille (13/15 osumaa) oli luvassa. Minä olin sen jo ansainnut, joten lupasin hänelle, että järjestän itseni viereiselle radalle ja ammun kaksi osumaa hänen tauluunsa. Kaksi sen takia, että liian monta osumaa olisi ollut epäilyttävää. No, apu oli tarpeen, sillä hänen taulussaan oli juuri tuo vaadittu 13/15 osumaa.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Päivää ennen kotiutumista IV kanavat oli kaadettu täyteen maitoa, jotta saataisiin hajuterveiset uusille morteille.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Viesti on johtanut pelikieltoon
Kuulemma kaikki panee toisiaan perseeseen intissä. Onko se totta? En tiedä, koska hankin vapautuksen. Ei se hinttihomma ole oikein kiinnostanut. Jäin siviiliin nussimaan naispuolisia.
 
J

Just-Ice-Hockey

Päivää ennen kotiutumista IV kanavat oli kaadettu täyteen maitoa, jotta saataisiin hajuterveiset uusille morteille.

Me kaadoimme maidon sijasta tonnikalaa öljyssä ja säilykesardiinien lientä. Lisäksi laitoimme kaikkiin suihkupäihin teepusseja väliin. Hajun osalta olen myöhemmin kuulut sen olleen yhdessä vartiopaikassa melkoinen ennen kuin syypää löytyi.
 

444

Jäsen
Veljeni kertoo yhtä legendaa. Sitä kuinka alokas ampuu viereisiin tauluihin ja silti selviää läpi ampumakokeesta. Veljeni ei nähnyt tauluja mutta ampui silti kun käskettiin. Ampumista johtanut upseeri ihmetteli miten veli ampui kolmeen tauluun. Veli sanoi ettei nähnyt sinne asti. Kun laskettiin yhteen kolmen taulun tulokset niin veli sai tarpeeksi pisteitä että selvisi läpi ampumakokeesta. Tie vei Tilkkaan ja kyllä siellä ihmeteltiin ettei kutsunnoissa nähty että veljeni oli hyvin huononäköinen. Veljelle tarjottiin C-papereita mutta ei hän halunnut niitä ottaa. Kävi armeijan lävitse b-miehenä toimistohommissa.
Yhdessä ampumakokeessa oli tehtävä, jossa taulu kääntyi ja siihen piti ampua oliko nyt 3 sekunnin aikana, kunnes se kääntyi taas pois. Tähtäsin vähän liian pitkään ja ammuin vasta silloin, kun se juuri kääntyi. Tuloksia laskettaessa luutnantin ilme oli mielenkiintoinen, kun mietti, että lasketaanko osuma vai ei. Oli lävistänyt taulun lähes kauttaaltaan sivusuunnassa. Ei sentään poikki mennyt, vaan jätti osan taulusta ehjäksi, mutta lähes pahvin levyinen reikä siinä oli. No, ei tullut kuntoisuuslomaa, kun ei löytynyt tarpeeksi muita osumia. Hyvä fiilis siitä silti jäi.

Valitettavasti ei osunut ketjun aiheeseen tämä.
 

MegaForce

Jäsen
Rannikkopatteristossa armeijan käyneenä ja siis linnakkesaarella, niin milloin mikäkin skappari oli poistuttanut porukkaa lauturilta mereen. Yleensä olivat lomalle lähdössä ja joku nappi oli auki, tai jotain. Mutta näin armeijaperheessä kasvaneena ja kassujen kupeessa asuneena, jos joku tulee heittämään legendaa kantahenkilökuntaan kuuluvien alkoholinkäytöstä, niin totta toinen puoli. :)
Kyseessä lienee tietenkin legendaarinen Luutnantti Hasan. Suomen tataari. Upinniemessä on myös "Hasanin kiveksi" kutsuttu paikka jonka päälle hän puheiden mukaan hyppäsi täysvarusteissa.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
Kyseessä lienee tietenkin legendaarinen Luutnantti Hasan. Suomen tataari. Upinniemessä on myös "Hasanin kiveksi" kutsuttu paikka jonka päälle hän puheiden mukaan hyppäsi täysvarusteissa.

Onnistuuhan tuo mereen poistuttaminen Upinniemessäkin, tornarin mukaan juuri Hasanin toimesta.

Yhden tornarin mukaan Hasan olisi hakannut varusmiehen sotilaskodissa, koska tämä oli puhunut Hasanin tyttärestä "epäsopivasti". Ja tietysti nämä perinteiset pyörävajapoistuttamiset ja muken kattoon ampumiset liitetään Upinniemessä Hasaniin.

Ei tietysti ihmetytä miksi; saatiin P-kaudella seurata kun viereisessä komppaniassa suoritettiin täysvarustarkastusta valakentällä, tammikuussa, pakkasta sen 15 astetta, ja tietenkin Hasanin johdolla.
 

MegaForce

Jäsen
Onnistuuhan tuo mereen poistuttaminen Upinniemessäkin, tornarin mukaan juuri Hasanin toimesta.

Yhden tornarin mukaan Hasan olisi hakannut varusmiehen sotilaskodissa, koska tämä oli puhunut Hasanin tyttärestä "epäsopivasti". Ja tietysti nämä perinteiset pyörävajapoistuttamiset ja muken kattoon ampumiset liitetään Upinniemessä Hasaniin.

Ei tietysti ihmetytä miksi; saatiin P-kaudella seurata kun viereisessä komppaniassa suoritettiin täysvarustarkastusta valakentällä, tammikuussa, pakkasta sen 15 astetta, ja tietenkin Hasanin johdolla.
Hasan taisi olla myös kova nyrkkeilemään. Oman joukkueeni särmyys korreloitui suoraan Hasanin läheisyyteen.
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä paras intistä kuulemani urbaanilegenda on appiukkoni kertoma "kyrpäsyyni".

Kuuleman mukaan silloin, kun hän oli armeijassa (70-luvun alussa), ei ollut tavatonta, että maalaispojat olivat tottuneet käymään pesulla vain n. kerran viikossa. Tästä johtuen heitä sai intissä patistaa käymään suihkussa kyrpäsyynin kautta.

Lääkintämiehellä oli kuulemma sellainen muovinen putki, johon kulli tungettiin ja lääkintämies otti sieltä hatsit, ja komensi sen jälkeen "pesulle", jos/kun aihetta oli :D
 

Glove

Jäsen
Kajaanissa kerrottiin juttua luunantista/yliluuntanantista, joka oli yön pimeässä hiippaillut luolaston oven yläpuolelle ja hypännyt sieltä ovea vartioivan spollen kimppuun. Tämä noheva spolle oli tarinan mukaan laittanut rynkyn perällä ko. kantahenkilökuntaan kuuluvan henkilön purukaluston uusiksi ja saanut vielä kuntsarin päälle.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kajaanissa kerrottiin juttua luunantista/yliluuntanantista, joka oli yön pimeässä hiippaillut luolaston oven yläpuolelle ja hypännyt sieltä ovea vartioivan spollen kimppuun. Tämä noheva spolle oli tarinan mukaan laittanut rynkyn perällä ko. kantahenkilökuntaan kuuluvan henkilön purukaluston uusiksi ja saanut vielä kuntsarin päälle.
En tiedä oliko sama tapaus, mutta klassinen tornari on jo kauan kertonut luunantista/yliluuntanantista lempinimeltään Atakki, joka on muiden tempaustensa ohella tehnyt juuri tuon spollen niskaan hyppäämisen. Lempinimensä kyseinen skappari oli tarinoiden mukaan saanut koulutustilanteissa harrastamastaan tsemppaamisesta, tykkäsi kovasti huutaa attackia kun piti lähteä reippaasti vihollista päin.
 

Glove

Jäsen
En tiedä oliko sama tapaus, mutta klassinen tornari on jo kauan kertonut luunantista/yliluuntanantista lempinimeltään Atakki, joka on muiden tempaustensa ohella tehnyt juuri tuon spollen niskaan hyppäämisen. Lempinimensä kyseinen skappari oli tarinoiden mukaan saanut koulutustilanteissa harrastamastaan tsemppaamisesta, tykkäsi kovasti huutaa attackia kun piti lähteä reippaasti vihollista päin.
Sinä sen nimenkin muistit, kuulostaa tutulta.
 

Vide68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, RoKi
Rovaniemellä ainakin kiersi huhu yliluutnantista joka oli naamioinut talvella tekan niin hyvin että joutui kyseisetä ajoneuvosta hävärin tekemään.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
Tupakaveri ei ollut varma ampumataidoistaan ja pelkäsi ettei viimeisessäkään kokeessa saa sitä kuntolomapäivää, joka ampumakokeen "kultaisella" merkillä selvittäneille (13/15 osumaa) oli luvassa. Minä olin sen jo ansainnut, joten lupasin hänelle, että järjestän itseni viereiselle radalle ja ammun kaksi osumaa hänen tauluunsa. Kaksi sen takia, että liian monta osumaa olisi ollut epäilyttävää. No, apu oli tarpeen, sillä hänen taulussaan oli juuri tuo vaadittu 13/15 osumaa.

Itse muistan kun ammuttiin 5 kohdistuslaukausta ennen varsinaista suoritusta. Tässä kohtaa laitoin 2patruunaa taskuun jemmaan. Sitten kun oli aika varsinaiselle suoritukselle otin nämä patruunat jemmasta esiin ja sain hyvän edun ammuntaan. En muista oliko meillä myös tuo 13/15 systeemi mutta kuntsarin sain
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Meillä myöhemmissä saapumiserissä kerrottiin legendaa niin särmästä varusmiehestä, että se sai 17 kuntoisuuslomaa palvelusaikanaan. Tarinan mukaan se olin minä.

ps. kun monimuotoisuus lisääntyy, niin maassamme tullaan vielä kertomaan turbaanilegendoja Suomen armeijasta.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Itse muistan kun ammuttiin 5 kohdistuslaukausta ennen varsinaista suoritusta. Tässä kohtaa laitoin 2patruunaa taskuun jemmaan. Sitten kun oli aika varsinaiselle suoritukselle otin nämä patruunat jemmasta esiin ja sain hyvän edun ammuntaan. En muista oliko meillä myös tuo 13/15 systeemi mutta kuntsarin sain
Tuon taskuunpiilotuksen, kun olisi joku skappari huomannut, niin olisi voinut melkoinen meteli nousta. Siitä olisi todennäköisesti seurannut jopa jonkinlainen sakkotuomio.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös