Uni ei tule, mitä teet?

  • 4 967
  • 56

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos uni ei tule, en kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota. Mitä enemmän siitä stressaa, ja toteuttaa ns. unihygieniaa sitä kauemmaksi uni karkaa ja pirullinen noidankehä on valmis. Joskus minulla oli puolen vuoden unettomuusjakso, joka helpotti heti kun lakkasin tekemästä asian eteen yhtään mitään. Ajattelin että jos en nuku, niin sitten en nuku. Ja sitten uni alkoikin maistua.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Unettomuus on kyllä pirullinen vaiva. Itsellä olllut saman tyylistä ongelmaa kun @sunnuntai lla tässä vuosien varrella. Mulla laukaiseva tekijä oli vuorotyö. Reilu parikymmnetä vuotta sitten, ekan yövuoron jälkeen alkoi noin 4kk kestänyt ajanjakso missä rytmi oli juuri tuollainen, puoli kymmenen aikaan väsytti hulluna ja uni tuli, mutta viimeistään puoli kahdentoista aikaan herätys ja sitten valvottiin aamuun kunnes piti lähteä töihin. Viikonloppuisin sama, mutta silloin sentään sai nukahtaa aamulla ja nukkua edes vähän. Parin kuukauden jälkeen oli sähköpääkeskus varsin tehokkaasti sekaisin... Sitten se parani ilman erityistä syytä tai lääkitystä. Kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti palaillut, muttei onneksi sentään ikinä enää noin vakavana. Nykyisinkään nukahtaminen ei ole ongelma mutta unen riittäminen aamuun saakka tahtoo olla. Usein herää kahden kolmen välillä ja loppuyö sitten eriasteisessa horteessa. Ja jos sellainen huono yö sattuu osumaan alkuviikkoon niin yleensä tahtoo olla samalla kertaa koko loppuviikko sekaisin. Tuohon on hankala löytää ratkaisua kun kaikissa ohjeissa keskitytään juuri lähinnä siihen nukahtamiseen. Ohjetta siis ei mullakaan ole kun en oikein itsekään tiedä, mikä sen aiheuttaa... Ehkä se että pyrkii pitämään tasaisen rytmin ja tosiaan kahvit ym. piristeet pois jo alkuiltapäivästä alkaen. Ja sen olen ottanut tavaksi että yöllä en kelloa katso. Kyllä se sitten herättää kun pitää nousta, ja vaikka heräänkin kesken yön niin en ala kurkkia että vieläkö tässä olisi tehokasta uniaikaa jäljellä. Se kellon katsominen ei ainakaan millään tavalla helpota sitä uudelleen nukahtamista.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on rutiini nukkumaan mennessä. Harrastan dartsia ja valojen sammuttua teen mielikuvaharjoituksia (kevyitä katkaisuihin liittyviä laskutehtäviä siis) lajiin liittyen. Pää tyhjenee työasioista ja kaikkea stressiä aiheuttavasta. Uni tulee yleensä aika nopsasti. Joskus aikanaan tuli pohdittua maailman asioita pikkutunneille asti. Tuo rutiini jeesaa yllättävän hyvin.
 

Glove

Jäsen
Mun ratkaisu löytyy purkista. En minä muuten nuku. Usein kyllä nukahdan ihan hyvin, mutta ilman lääkkeitä nukun se 3-4 h, mikä ei minulle riitä.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään onkin taas vähän hankala päivä, kun pääsen töistä tunnin päästä ja ennen klo 9 pitää viedä lasta pelaamaan jalkapalloa.

Eli ei pääse nukkumaan, kun pitäisi ja iltapäivällä on sitten muuta menoa ennen töitä.

Onhan näihin tottunut, mutta ei se ihanteellinen olotila ole, vaikka väsymys kummasti häviää päivän mittaan.

Nukahtaminen onnistuu yleensä ihan hyvin vuorokauden ajasta riippumatta, mutta nyt kun ikää on jo hieman kertynyt, niin huomaa kyllä, että sekin häiriintyy helpommin. Esimerkiksi iltavuoron jälkeinen pelailu, voi joskus jäädä päälle nukkumaan mennessä.

Riippuu vähän mitä näytöllä tapahtuu, mutta varsinkin sellainen nopeatempoinen jää selkeästi päälle helpommin. Puhelinta ei sängyssä tule juuri katseltuna.

Iltavuoron jälkeen ei myöskään aina huvita mennä nukkumaan, vaikka pitäisi ja sitä on täytynyt hieman opetella, että on ok käydä nukkumaan ajoissa...että saisi edes 6 tuntia unta ennen aamuvuoroa.

Kahvia en enää juo illalla, mikäli on herätys aamusta, vaikka sitä tuli pitkään harrastettua. Tuntuu että aiemmin kahvilla ei juuri vaikutusta ollut, mutta syytän taas vanhenemista ja olen huomannut nykyään reagoivani iltakahviin.
 

MegaForce

Jäsen
Hyvää huomenta!

Itse nukuin viime yönä hyvin ~8,5 tuntia. Ei voi valittaa. Jos olisin nukkunut vielä pidempään, olisin todennäköisesti herännyt tokkurassa ja yli 9h unet alkavat jo vaikuttaa seuraavan yön nukkumiseen negatiivisesti, alle 7h taas ei riitä palautumiseen. Kuitenkin 6-7h laadukasta unta on parempi kuin 9h huonolaatuista. Tässä kun olen kahvin saanut juotua, niin seuraavan kerran on tarve mennä sänkyyn klo 22-23 aikaan illalla.

Joskus, jos unirytmi on ajautunut sellaiseksi, että valvon pitkälle yöhön ja nukun myöhään, (etenkin kesällä saattaa käydä näin) itselleni on toiminut 1,5mg melatoniini noin 2 tuntia ennen sänkyyn menoa nukahtamiseen. Unenlaatu heikkenee toki tällöin yhdeksi yöksi ja melatoniinin kanssa näen levottomia unia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös