Mainos

Unelma-ammattisi?

• 8 813
  • 64

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vapaaherra. Opinnot vielä kesken mutta 5-10v sisällä tuo tulee olemaan mahdollista.

Minkälaiset opinnot noinkin vaativaan ammattiin, kuin vapaaherra, tarvitaan? Ja ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon on jo opintoja takana, jos edessä on jopa 10 v?

Omanihan oli joskus pikkupoikana ollut lampunkorjaaja, kummisetä kun oli silloin tuore sähköinssi. Lopputulos onkin sitten ollut ajautumista ja laiskuutta. Mutta ei tämäkään ole paha, loppusuoralla tässä ollaan, vielä pari viikkoa erkkaopena, sitten huilimaan. Vai onko se sitten vapaaherruutta?

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vanhempieni mukaan olen 7-8-vuotiaana halunnut joko rallikuskiksi tai saarnamieheksi. Muita haaveita, jotka muistan ovat kansanedustaja ja presidentti. Toisaalta olen aina halunnut olla tekemisissä ihmisten kanssa ja erityisesti olen kokenut tarvetta ja aitoa halua auttaa vähempiosaisia. Ja tämän cocktailin sekoituksena olen päätynyt opiskelemaan kauppakorkeaan laskentatoimea ja ikää on 20. Kyllä ihmisen valinnat ovat kaikessa epäloogisuudessaan mielenvikaisia.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ammattisotilas, jossain ammattimaisessa armeijassa. Pääsisi treenaamaan jatkuvasti jo nyt olemassa olevia taitoja.
Jonkin pienen kaupungin sheriffi jossain Wyomingin seuduilla missä on upeat maisemat.
Tai sitten panostaja. Pääsisi räjäyttelemään ja siitä vielä maksettaisiin kohtuullinen korvaus. Mielellään purkuräjäytyksiä kiitos.

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Rokkistara oli aivan ensimmäinen, mutta keskityin lähinnä peilin edessä heilumiseen kitaran kanssa ja itse harjoittelu jäi vähän vähemmälle.

Sen jälkeen oli poliisi ja upseeri, mutta kasvettuani vähän vanhemmaksi, pääsin eroon näistä lapsellisista ajatuksista.

Ja nyt sitä pakerretaankin sitten insinöörinä. Ehkä tästäkin vielä pääsee eroon.

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Eläinlääkäriksi isona oli pitkään lapsuudenhaaveenani, kunnes realismi, lukuhalut ja -kyvyt sekä taipumukset ohjasivat nykyiselle tielleni (insnöri). Nykyisin haaveilen yhä vahvemmin kirjailijan ammatista, mutta taitaapa jäädä sekin vain haaveeksi...

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Minkälaiset opinnot noinkin vaativaan ammattiin, kuin vapaaherra, tarvitaan? Ja ihan mielenkiinnosta kysyn, kuinka paljon on jo opintoja takana, jos edessä on jopa 10 v?
Kuten varmaan arvasitkin tämä oli hieman huumoripläjäys, mutta kun olin 20v päätin tavoitteekseni että kun olen 40v minun ei enää välttämättä tarvitse olla palkkatöissä. Tämä ei toteutunut mutta pitkäaikaisella työnteolla, säästämisellä ja sijoittamisella (n. 25v tähän mennessä) uskon että 5-10kuluessa voin tällaisen päätöksen halutessani tehdä. Jos niin teen, niin tulen käyttämään merkittävän osan ajastani vapaaehtoistyöhön ja todennäköisimmin vähäosaisten lasten auttamiseen.

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Joskus vaahtosammuttimen kokoisena olin ilmoittanut isona alkavani sarvikuonon vetäjäksi ja kiinnittäjäksi.

Haaveeksi jäi, en kasvanut kovinkaan isoksi ja toisaalta en ole ottanut yhtään aktiivista askelta kohti unelma-ammattiani. Ehkä sitten myöhemmällä iällä kun ylipäänsä selviää mikä tuo ammatti mahtaisi oikeastaan olla.

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tuskin olisi millään muotoa unelma-ammattini, mutta hienompaa ammattinimikettä ei voi olla, kuin Erection Engineer!

Omissa haaveissa siintää, että 5-10 vuotta kun jaksaa paahtaa duunia täydellä höyryllä, niin sen jälkeen voin heittäytyä vapaaksi konsultiksi tehden puolisen vuotta duunia vuodessa ja lopun aikaa voin käyttää kaikenlaiseen erätouhuihin (vaeltaminen, vuorikiipeily, melonta, purjehdus jne...). Haave on hyvinkin realistinen, kunhan saa ensin potkittua mukulat maailmalle ja taloudellisesti taattua heille hyvän alun itsenäiselle elämälle

Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tuskin olisi millään muotoa unelma-ammattini, mutta hienompaa ammattinimikettä ei voi olla, kuin Erection Engineer!

Kaivosalalla on käytössä työnimikkeenä mm Perän poraaja...

Myös Kauppakamarin hyväksymä tavaran tarkastaja on varsin tyylikäs nimike.
"Tulin tarkastamaan tavarasi"

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No tällä hetkellä teen fyysistä työtä noin 10 tuntia viikossa sekä naputtelen tarjouksia koneella ehkäpä 5 tuntia viikossa. Myymäni tuote ja palvelu tuli hyvään saumaan eikä meitä ole Suomessa kuin kaksi alan yritystä. Ansiot käteen kuukaudessa 2000 €-3000 €. Periaatteessa olen myynyt jo koko kesän duunit syksyyn saakka joten eipä ainakaan duunit stressaa.

Kyllä tämä unelmaduuni on. Parasta vielä, että voin tätä tehdä missä päin maata tahansa. Koti kun toimii duunipaikkana.

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kaivosalalla on käytössä työnimikkeenä mm Perän poraaja...

Myös Kauppakamarin hyväksymä tavaran tarkastaja on varsin tyylikäs nimike.
"Tulin tarkastamaan tavarasi"

Metallin parissa sulattotyöntekijöistä löytyy sellaiset kaverit ku etu-ja takareikämies. Tai en tiedä ovatka nykyään vain reikämiehiä, mutta eipä se paljon enempää mairittele, jos jossain titteliä kysytään.

Oma unelma-ammatti on aina ollut pelastus- ja turvallisuusalalla, eli poliisi, palomies, ensihoitaja. Kyllähän johonkin noista aion vielä pyrkiä, kun ikäloppu en nyt vielä ole. Oikeaan suuntaan ollaan ainakin nykyisen ammatin puolesta menossa. Ehkä se lapsuuden unelma-ammatti vielä joskus toteutuu :)

Andrew

Jäsen
Lapsena minulla oli monia haaveammatteja. Nykyisin tykkään työstäni, se on ok, palkka voisi olla parempi, mutta tuntuu, että 90% ihmisistä Suomessa ajattelee palkastaan näin.

Silti tunnen itseni monien muiden tavoin Oravanpyörässä polkijana. En tiedä oikein miten pukea ajatukseni sanoiksi, mutta kai sitä vaan jämähtää paikalleen tietyllä tavalla ja kun kuitenkin tykkää työstään sen verran, että ei halua ottaa sitä riskiä, että lähtisi vaihtamaan ja pettyisi.

Kuitenkin minullakin on tavoitteena saavuttaa jossain vaiheessa taloudellinen riippumattomuus ja lunastaa oma paikkani ns. "vapaa-herrana". Itselläni on se etu, että tulen toimeen todella pienellä ja en tarvitse mitään Thaimaan matkoja tai hienoja autoja.

Tykkään matkustella, mutta minulle riittää meidän oma manner ja autoa en tarvitse, koska julkiset toimivat.

Kyllä kai "vapaa-herran" voi laittaa tänne unelma ammattien joukkoon! :)

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Jo jokunen vuosi takaraivossa on ollut sellainen hullu ajatus, että alla olisi harrastusmainen yritys. Tässä tilanteessa viittaan harrastusmaisella siihen, että oma talous olisi turvattu muilla keinoin ja firma voisi pyöriä vaikka pienellä tappiolla. Tuolla tavoin voisi puuhailla itselleen tärkeiden asioiden parissa ilman tappavaa stressiä, mutta silti pitää pesäeron täysin amatööripohjalta toimiviin "virkaveljiin".

Itse liikeideaa en ole pahemmin jaksanut edes miettiä, mutta välillä yksittäisiä ajatuksia on päähän putkahdellut. Esimerkiksi jonkun pienen erikoisliikkeen ylläpitäminen voisi olla erityisen metkaa hommaa, olettaen ettei myyntiä tarvitse edistää seuraavan asuntolainalyhennyksen eräpäivä mielessä tai huoraamalla siinä sivussa jotakin itselleen toissijaista.

Jos sitten ihan "oikeasta ammatista" puhutaan, niin tavallaan kirjailijan ura on aina tasaisin väliajoin tullut mieleen.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kai oon unelmaduunissa, tosin ei oo vaihtoehtoo, mut hyvä että on vaihtoehdoton unelma eikä vaihtoehdoton painajainen, vaikka helpompiakin duuneja olis, alan arvostus on vähän alle nollan ja palkka alle minimipalkan. Niin joo, tätä kutsutaan kutsumukseksi.

Pentuna tahdoin monitoimikoneenkuljettajaksi metsään, ammattilaisurheilijaksi tai erään alan tutkijaksi, minkä alan tod. muodollinen koulutus mulla onkin mutten niitä hommia tee ja hyvä niin. Nuorena ajattelin kans et rupeen filosofiksi mut sit sain pillua ja siltä osin tulin järkiini. Toisin kävi Nietschen, Kantin ja monen muun.

Toisaalta kyllä mä jo hyvin nuorena tiesin miten tässä tulee käymään. Toki pyristelin pitkään kohtaloa vastaan.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tällä hetkellä unelma-ammatti on lomautettu. Tosin kohta luultavasti joudun jälleen työelämään, mikä taas vituttaa.

Puoli vuotta lomautettuna on ollut helkkarin hienoa aikaa, kun säästöjä on riittävästi. Kohta taas Pattayalle lomailemaan. Suosittelen...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy