UMK ja Euroviisut 2025

• 94 174
  • 1 072

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Tässä ei ole kyse yhdestä anonyymista kirjoituksesta. Näitä kokemuksia ja kirjoituksia on lukuisia. Kannattaa esim. lukaista tuo yllä linkattu ig-postaus vuodelta 2021.
Sen mitä itse tuohon metoo -juttuun tutustuin aikoinaan niin silloin ainakin oli kyse ihan yksittäisistä anonyymeistä kirjoituksista jotka ainakin saivat Pää Kii -yhtyeen uran jäihin. Sen laulajaa syyttäneitä kirjoituksia toki oli useampia. Ja ainakin kaikki mitä tästä asiasta olen itse lukenut on samaa nimettömästi esitettyä syytöstä. Tuossa linkatussa IG -jutussa on tasan kaksi nimetöntä kirjoitusta, jotka jopa saattavat koskea yhtä ainoaa tapausta. Kukaan ei ole tehnyt mitään rikosilmoitusta, tässä on ainoastaan huhupuheita taustalla. Menee aina vaan haastavammaksi kun selkeät rikokset on helppo tuomita, mutta nykymaailmassa tuomitaan joissain asioissa huhujen perusteella tai jopa sen perusteella että on puolustanut kaveriaan.

@DAF , eihän se ole mikään "keskeinen ongelma", mutta henkilön oikeusturvan huomioiden nimettömät syytökset OVAT ongelma.

Erikoinen juttu silti kun bändi päätti heti lopettaa toimintansa. Kertoo kyllä jostain muistakin ristiriidoista. Hyvä porukka ennemmin tukee kaveriaan syytösten tultua ilmi. Tai sitten se kertoo vaan nykymaailmasta, eivät ole oman uransa takia uskaltaneet puolustaa kaveriaan.

Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Erikoinen juttu silti kun bändi päätti heti lopettaa toimintansa. Kertoo kyllä jostain muistakin ristiriidoista. Hyvä porukka ennemmin tukee kaveriaan syytösten tultua ilmi. Tai sitten se kertoo vaan nykymaailmasta, eivät ole oman uransa takia uskaltaneet puolustaa kaveriaan.
Hienoa, että löytyy tällaista hyvää porukkaa, jotka puolustavat kaveriaan!

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nopea kierros nettihuhuja tiesi kertoa, että vuonna 2021 olisi tullut jo jotain juttuja Lahdesta ilmi, mutta silloin bändin jäsenet eivät ole nähneet tarpeelliseksi puuttua asiaan tai reagoida siihen. Tämä asia puoltaisi sitä, että porukka uskalsi tehdä nopeasti radikaalin päätöksen, toisaalta se vetää vessanpöntöstä alas noita puheita, ettei olisi koskaan liitytty bändiin, jos olisi tiedetty.
No ei kai niinkään vedä mitään vessasta alas. Jos evät tienneet vuonna 2021 niin eivät tienneet. Jotkut epämääräiset huhut ja niiden luoma pieni epäilys on kumminkin ihan eri asia kuin saada varmaa tietoa asiasta, jonka pohjalta toimia.

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja ainakin kaikki mitä tästä asiasta olen itse lukenut on samaa nimettömästi esitettyä syytöstä. Tuossa linkatussa IG -jutussa on tasan kaksi nimetöntä kirjoitusta, jotka jopa saattavat koskea yhtä ainoaa tapausta.
IG-kirjoituksessa on kahden eri ihmisen kokemukset. Kun avaat Jodelin ja Redditin, voitkin helposti lisätä tuon kakkosen perään nollan. Kuvitteletko, että tässä on jo vuosien ajan ollut käynnissä jonkinlainen lokakampanja verrattain tuntemattoman yhtyeen laulajaa kohtaan? Vai olisiko syytöksissä sittenkin jotain perää?

Paska sattui vaan nyt osumaan tuulettimeen, koska bändi on UMK:n myötä noussut suurempaan valokeilaan.

Erikoinen juttu silti kun bändi päätti heti lopettaa toimintansa. Kertoo kyllä jostain muistakin ristiriidoista. Hyvä porukka ennemmin tukee kaveriaan syytösten tultua ilmi.
Mikään ei viittaa muihin ristiriitoihin. Uskallan kylmästi väittää, että kavereille on selvinnyt viimeistään nyt laulajansa todellinen luonne ja heiltä löytynee myös jotain ihan raskauttavaakin tietoa asiaan liittyen.

Jos minulle paljastuisi, että joku lähemmäs kolmekymppisistä ystävistäni olisi kallellaan lapsiin niin kyllä aika nopeasti välit viilenisi. Ehkä kehottaisin menemään hoitoon, mutta muuten en pitäisi yhteyttä. Niin vaikuttaa käyneen tässäkin. Jos sinä olet tukena, kun kaveristasi paljastuu esim. pedofiili niin hyvät teille. Lienette sitten tosiystäviä.

Lähinnä herää kysymys, että miksi haluat ummistaa silmäsi näinkin selkeältä tapaukselta?

Viimeksi muokattu:

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tää nyt on ko. nimimerkiltä jokaiseen vähänkään vastaavaan tapaukseen aina sama reagointi.
Aivan, kaikenlaista porukkaa sitä löytyykin, ehkä parempi vaan laittaa kyseinen käyttäjä blokkiin. Menee itsellä jotenkin poikkeuksellisen pahasti tunteisiin tällaisen käytöksen puolustelu.

Mitä tulee itse ketjun aiheeseen niin Erikahan nämä UMK-skabat voittaa ja menee helposti finaaliin asti. Sijoittuu finaalissa paremmin kuin windows95man.

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli tuossa Tiktokissa pari klippiä vastaan missä Viivi vetelee biisiään livenä jousisektion kanssa ja taidan sen perusteella pistää pienen betsin hänen voittonsa puolesta. Vikman se todennäköisin voittaja on, mutta jos ja kun Viivi pystyy noin perkeleen upeasti kuin noilla klipeillä laulamaan UMK-finaalissa, niin uskon resonoivan kansassa vahvasti.

Se ainakin tuli minulle kerralla selväksi, että mitään Paskana-efektiä ei tässä tule käymään.
Tästäpä tätä muuten pääsee kuulemaan ja omat johtopäätöksensä vetämään:

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Kyl pomppas taas. OML oli suosikkini, mutta ehdottomasti tuomittavaa, jos ja kun jotain epämääräistä on tapahtunut.

Vikmanin remmissä ollaan. Kirjaimellisesti?

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
On kyllä surullista että 15 vuotta vanhat tapahtumat saivat tälläisen aikaan. Teko on kyllä tuomittava jos jotain väitettyä on tapahtunut, mutta kyllä tuosta on niin pitkä aika että rikosoikeudellinenkin vastuu on jo mennyt. Ainoastaan somemaailmassa kerran mokannut on loppuelämänsä syyllinen.
On kyllä todellisessa elämässäkin. Aina on ollut näin, jo satoja vuosia ennen somea. Vai miten se sananlasku menikään miehestä, joka rakensi satoja siltoja ja pani ainoastaan yhtä lammasta?

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IG-kirjoituksessa on kahden eri ihmisen kokemukset. Kun avaat Jodelin ja Redditin, voitkin helposti lisätä tuon kakkosen perään nollan. Kuvitteletko, että tässä on jo vuosien ajan ollut käynnissä jonkinlainen lokakampanja verrattain tuntemattoman yhtyeen laulajaa kohtaan? Vai olisiko syytöksissä sittenkin jotain perää?

Mikään ei viittaa muihin ristiriitoihin. Uskallan kylmästi väittää, että kavereille on selvinnyt viimeistään nyt laulajansa todellinen luonne ja heiltä löytynee myös jotain ihan raskauttavaakin tietoa asiaan liittyen.

Jos minulle paljastuisi, että joku lähemmäs kolmekymppisistä ystävistäni olisi kallellaan lapsiin niin kyllä aika nopeasti välit viilenisi. Ehkä kehottaisin menemään hoitoon, mutta muuten en pitäisi yhteyttä. Niin vaikuttaa käyneen tässäkin. Jos sinä olet tukena, kun kaveristasi paljastuu esim. pedofiili niin hyvät teille. Lienette sitten tosiystäviä.

Lähinnä herää kysymys, että miksi haluat ummistaa silmäsi näinkin selkeältä tapaukselta?
Ilmeisesti oon sitten vanha kun en käytä mitään Jodelia tai Reddittiä ja ainoat tiedot tästä olen saanut Instasta.

Niin, olen kyllä kavereitani tukenut esimerkiksi alkoholiongelmissa, talousongelmissa tai perheongelmissa ja koittanut saada henkilöitä avun pariin. Miksen voisi tukea silloinkin jos joku menisi hoitoon jonkun muun syyn takia. Ei kai se jos tukee tarkoita että hyväksyisi jonkin teon. Mutta empä usko että kaveripiiristäni pedofiilejä paljastuu. Tosin varmasti moni täälläkin on kirjoitellut 19 vuotiaana 17 vuotiaalle. Sekin on nykyvalossa somessa rangaistavaa ja tuomittavaa.

Mun mielestäni tämä tapaus on kaikkea muuta kuin selkeä. Sun mielestäsi varmaan Johnny Depp ja Tomi Metsänketokin ovat naistenhakkaajia ja ahdistelijoita.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Tosin varmasti moni täälläkin on kirjoitellut 19 vuotiaana 17 vuotiaalle. Sekin on nykyvalossa somessa rangaistavaa ja tuomittavaa.
19 ja 17 onkin sama asia kuin 25 ja 14.

Mutta hei hyvä että pääset öyhöttämään täällä ja puolustelemaan kavereita.

Taikakaulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, olen kyllä kavereitani tukenut esimerkiksi alkoholiongelmissa, talousongelmissa tai perheongelmissa ja koittanut saada henkilöitä avun pariin. Miksen voisi tukea silloinkin jos joku menisi hoitoon jonkun muun syyn takia.
Toki itsekin kavereitani tuen vaikeina aikoina, mutta lapsiin millään tavalla sekaantuminen ei minun arvomaailmassani vertaudu esim. addiktioihin tai talousongelmiin.

Tosin varmasti moni täälläkin on kirjoitellut 19 vuotiaana 17 vuotiaalle. Sekin on nykyvalossa somessa rangaistavaa ja tuomittavaa.
Täh? Mihin tämä liittyy? Nyt ei ole kyse mistään 19- tai 17-vuotiaista.

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ilmeisesti oon sitten vanha kun en käytä mitään Jodelia tai Reddittiä ja ainoat tiedot tästä olen saanut Instasta.
Mutta empä usko että kaveripiiristäni pedofiilejä paljastuu. Tosin varmasti moni täälläkin on kirjoitellut 19 vuotiaana 17 vuotiaalle. Sekin on nykyvalossa somessa rangaistavaa ja tuomittavaa.
Mun mielestäni tämä tapaus on kaikkea muuta kuin selkeä. Sun mielestäsi varmaan Johnny Depp ja Tomi Metsänketokin ovat naistenhakkaajia ja ahdistelijoita.
Kylläpäs sä päättelet pienten juttujen perusteella aika pitkälle vietyjä asioita.

Jos ei käytä Redditiä, niin sitten on vanha. Moni täällä on varmasti kirjoitellut 19-vuotiaana 17-vuotiaille (huomaa väliviivat), ja se on kaikkien mielestä rangaistavaa ja tuomittavaa, ilmeisesti ihan sama mitä on kirjoiteltu. Ja Taikakaulimen mielestä Johhny Depp ja Tomi Metsänketo (Metsäketo, oletan) on naistenhakkaajia, koska.. no syytä tähän en oikeastaan ees keksinyt tekstistäsi, mutta jostain syystä oot varma että näin Taikakaulin ajattelee. Ja kaikki omat kaverisi tunnet niin hyvin että sieltä ei pedofiilejä löydy. Sä varmaan jotenkin oot niiden viestintäkanaviin ittes hakkeroinut sitten kun tommosia juttuja tiedät.

Jotenkin tuli mieleen Norm MacDonaldin vitsi, missä Norm jutteli logiikan professorin kanssa, ja sitten se kysyi joltain että onko sulla koirankoppi, ja kun se joku vastasi että ei oo, niin Norm tiesi kertoa logiikan professorilta opituilla menetelmillä faktana että se meinaa että sä oot homoseksuaali.

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
19 ja 17 onkin sama asia kuin 25 ja 14.

Mutta hei hyvä että pääset öyhöttämään täällä ja puolustelemaan kavereita.
Mä en tunne näitä, enkä tiedä kuka on minkäkin ikäinen. Mutta jos tässä on tapahtunut joku rikos poliisi varmaan on jo ottanut tuon bändin laulajan kiinni ja hän tulee saamaan tuomion. Siihen asti tää kaikki on pelkkää spekulaatiota. Eikös olekin?

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mä en tunne näitä, enkä tiedä kuka on minkäkin ikäinen. Mutta jos tässä on tapahtunut joku rikos poliisi varmaan on jo ottanut tuon bändin laulajan kiinni ja hän tulee saamaan tuomion. Siihen asti tää kaikki on pelkkää spekulaatiota. Eikös olekin?
Kaikki joita poliisit eivät ole ottaneet kiinni ja saaneet tuomiota ovat siis puhtoisia pulmusia. Eikös olekin? Hei, täähän on helppoa. Ikinä ennen en oo tämmösiä yleistyksiä yhden sanan tai lauseen tai mielikuvan perusteella kenestäkään tai mistään tehnyt, mutta tästä lähin osaan tän!

Jos sulla ei oo koirankoppia, niin oot homoseksuaali. Eikä siinä mitään väärää oo! Paitsi niiden mielestä jotka on joskus huutaneet jollekin suutuspäissään että ”vitun homo!” Ne on kaikki homofobeja ja poliisit vie teidät tuomiolle ihan just.

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Jokin voi olla sopimatonta tai hyväksymätöntä, vaikka se olisi rikos. Varsinkin jos se ei ole rikos enää.

Aika selvää. Eikös olekin?

Ak13Ze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit, Ässät
No nyt alkaa minunkin päässä palaset loksahtamaan kohdalleen… Meillä on ollut kaverin kanssa nyt 4 vuotta tapana katsoa UMK ja Euroviisut kahdestaan, niin että minä näytän ja kuunnellutan kaikki biisit hänelle ennen kisoja.

Kun näytin viime viikon alussa Puppyn hänelle, niin hänen ensimmäinen reaktionsa oli heti että tuo tatskanaama on jotenkin ihan liian tutun näköinen ja oloinen. Totesin heti että varmaan sekoittaa johonkin muuhun, koska pelkästään meidän kylällä on tuollaisia tatskanaamaisia ”kerholaisia” kymmeniä.

Nyt saatankin jo uskoa että ehkä hänen puheissaan olikin perää ja jotkin vanhat muistot heräsivät tuosta Lahdesta, kun näki hänen naamansa todella monen vuoden tauon jälkeen. Kaverini kun todellakin sopisi yhdeksi uhriksi ilmi tulleiden seikkojen perusteella. Hän on ollut noihin aikoihin juuri sen ikäinen emotyttö kuin mitä Lahden on kerrottu ”groomaavan” ja tiedän että hän nuorempana kävi todella usein kaikenmaailman keikoilla.

Pitää huomenna selvitellä häneltä että onko mahdollisesti käynyt ikinä OML:n keikoilla tms., jossa olisi Lahden kanssa vaihtanut ”irccejä”. Jotta saisin pähkäilyilleni enemmän katetta, kun nyt ainoa todistettu asia minun puoleltani on tuo että hänelle tuli tuo tunne jostain tutusta kun näki Lahden naaman.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Jos OML on ollut tuon syytetyn bändi niin ei kai tuossa mitään outoa ole jos muut haluavat lähteä haneen ja aloittaa uudelta pöydältä. Voinut olla sopiva sysäys.

Kaikkea hyvää noille muille OML-jäsenille.

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Moni tuntuu toitottavan sitä, että YLE tuomitsee ilman todisteita tämän bändin jäsenen, YLE:hän potki bändin kisasta pois sääntörikkeen takia, ja se sääntö todennäkösesti on UMK:n sääntö

"3.16. Kilpailun voittajakappaleen tuottajalta, tekijöiltä sekä kaikilta esittäjiltä Yle
edellyttää kaikki ne oikeudet, jotka EBU siltä vaatii. Kappaleiden tekijät ja/tai heidän
edustajansa vakuuttavat myös, ettei heillä ole muita sitoumuksia, jotka ovat
ristiriidassa EBU:n sääntöjen kanssa. Kilpailuun valittavat henkilöt tulevat olemaan
laajan julkisuuden kohteena. Kilpailijan tulee ilmoittaa Ylelle kaikki sellaiset seikat,
joilla saattaa olla vaikutusta kilpailijan julkisuuskuvaan, kilpailijan osallistumiseen
UMK:hon tai Eurovision Song Contest -kilpailuun."

Nämä epäilyt bändin jäsentä kohtaan on tullut pintaan vuonna 2021, tämä olisi ollut asia mikä heidän olisi tullut kertoa YLLE:lle hakiessaan mukaan UMK:hon. Nyt mitä ilmeisimmin niitä ei ollut kerrottu, ja YLE:n on helppo irtauttaa itsensä pois bändistä. Ja koska sopimusta on rikottu, YLE ei tarvitse mitään todisteita tai tuomioita itse syytöksistä.

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Mun mielestäni tämä tapaus on kaikkea muuta kuin selkeä.
Jos tässä olisi kyse jostain ihmeellisestä ajojahdista ja täysin perusteettomista syytöksistä, tokkopa muu bändi oli heittänyt samantien lapasia tiskiin ja hajottanut yhtyeen joka on ollut eri muodoissaan kasassa noin 17 vuoden ajan, ja jonka eteen ovat varmasti paiskineet pirusti hommia. Kyllä sieltä olisi varmasti tultu yhdessä rintamassa ulos tiedotteen kanssa että yhtä orkesterin jäsentä kohtaan on esitetty täysin perusteettomia ja keksittyjä syytöksiä joita lähdetään tosissaan selvittämään lakiteitse.

Eiköhän sieltä ole paljastanut paljon muutakin kuin pelkkä tiedotteessa mainittu viestittely, joka on toki sekin itsessään äärimmäisen limaista ja vastenmielistä touhua. Ja jos jollain tekee mieli puolustella tuota sillä ajatuksella että no onko galtsukommentointi niin paha juttu, niin visioikaa tilanne jossa teidän omaa yläasteikäistä tytärtänne koittaa liehitellä ja kutsua kämpilleen joku 25-vuotias jätkä netin kautta. No big deal?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy