UMK ja Euroviisut 2022

  • 145 453
  • 1 505

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tottakai kaikilla on mahdollisuus, mutta en minäkään eniten olisi huolissani Rasmuksen live-esiintymisen onnistumisesta. Siellä on kuitenkin kokemusta niin paljon pohjilla, että tuskin ainakaan jännittävät erityisemmin.

Päälimmäinen ongelma The Rasmuksen kohdalla on mainitsemani Laurin live-laulaminen, ei itse jännittäminen live-esiintymistä. Voihan Lauri tietysti onnistua laulamisessaan UMK:ssa, Mutta jos ei, niin The Rasmuksen voiton avaimet ovat menneet, mikäli joku muu suoriutuu live-laulamisessaan Lauria paremmin.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
BESS jos lähtee edustamaan niin on sinänsä mielenkiintoista kuulla, miten ”jumalauta” kisassa korvataan.

Eiköhän noihin kohtiin jokin epäonnistunut BC-kopiointi tehdä ja kyseisessä kohdassa laulun sijaan vähän käsimerkkivihjailua.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
BESS jos lähtee edustamaan niin on sinänsä mielenkiintoista kuulla, miten ”jumalauta” kisassa korvataan.
Tuo kieltämättä vähän huolestuttaa, koska omaan korvaan se tuntuu kohtalaisen oleelliselta osalta kyseistä biisiä. Kuinka paljon lähtee pois fiilistä, jos sitä ei saada korvattua järkevän kuuloisella tavalla?
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
No niin, laskin YouTubesta 30 tänään postattua TOP 7-listausta (taisivat olla ulkomaalaisia kaikki), ja pisteytin ne 12-10-8-7-6-5-4 pisteillä euroviisumalliin.

Tässä tulokset:

1. Cyan Kicks - Hurricane 276
2. BESS - Ram Pam Pam 272
3. Olivera - Thank God I'm an Atheist 239
4. The Rasmus - Jezebel 221
5. Isaac Sane - Kuuma Jäbä 219
6. Younghearted - Sun Numero 191
7. Tommi Läntinen - Elämä Kantaa Mua 142

Vaikka samaa mieltä olenkin, niin Rasmuksen sijoitus noin alhaalla yllätti.

Tämän tein ihan vain suuntaa antavaksi listaksi, että mitä ne meistä ajattelee.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tämän päivän Spotify Suomen top 50:

1. BESS - Ram pam pam 68 802
4. Younghearted - Sun numero 36 503
6. The Rasmus - Jezebel 33 893
21. Cyan Kicks - Hurricane 20 729
25. Tommi Läntinen - Elämä kantaa mua (Debytoi) 19 298
46. Olivera - Thank God I'm an Atheist 13 317
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Onko tämän Kuuman Jäbän ja Rampa-pampan kirjoittanut sama henkilö, tai ainakin niillä on sama tietokoneohjelma, fast-tracker2:nen varmaan. Kuulostaa ainakin taustoiltaan ihan siltä samalta konetuubalta.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Joku ikäraja K10 versio voisi olla "voi juma" tai "junalauta".

Tuo "junalauta" kuulostaa siltä kuin yläasteen röökipaikan kingi olisi keksinyt jotain "oivaltavaa" kun ei-suositut tytöt kävelevät ohi. "Lautajuna saapuu, junalauta, tajuutteks..".

Toisaalta biisin esittää vähän röökipaikan kingiltä vaikuttava muija, eli voisi jopa toimiakin.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Miten olis 'jukolauta'? Siinä on kuitenkin pikkasen sitä tavoiteltua tuhmaa, mutta myös sen verran lievenneystä, että uskaltaa sanoa melkein missä tahansa yhteydessä.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Itse en ole tiennyt, että jumalauta on kirosana. Olen ajatellut sen kuuluvan samaan kastiin kuin jukranpujut ja muut vastaavat. Tai kuitenkin fricking on sallittu sana, kun Robin Bengtson vaihtoi Fucking sanan siihen muutama vuosi sitten.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Itse en ole tiennyt, että jumalauta on kirosana. Olen ajatellut sen kuuluvan samaan kastiin kuin jukranpujut ja muut vastaavat. Tai kuitenkin fricking on sallittu sana, kun Robin Bengtson vaihtoi Fucking sanan siihen muutama vuosi sitten.

Vuonna 2018 Mikolas Josefin "Lie to Me" oli muutama kirosana: God Damn it ja Damn it. Ei tainut muistaakseni sensuroida/muuttaa noita itse esityksessä.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




Tuosta Rasmuksen viisubiisistä saisi paremman jos tuota Empun alun ja lopun "dii.. dii.. diididi" kitarariffiä toistaisi aina kertsin jälkeen kuten tässä First Day of My Lifen "bädädädädä" riffiä. Sitten siinä olisi se koukku (big sexy hook) mikä biisistä puuttuu vaikka muuten onkik ihan ok.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tulipa kuunneltua kaikki tänään. Ylivoimaisesti paskin minun makuuni oli Rasmus. Vituttaa tuollainen latteus. Kuulosti vähän samalta kuin joku bonjovi, joka on tilannut väsyneeltä ruotsalaiselta hittinikkarilta rallin. No, ei ollut ruotsalainen vaan amerikkalainen. Paskaa oli.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tää on kahden hevosen kisa. Rasse vastaan Bess. Tuo Jezebelin kertsi on kyllä tarttuva ja se haisee läpikotaisin Desmond Childsilta. Just tuollaisia rallatuksia se on aina tehnyt. Ikinä en ole nähnyt Bessiä livenä mutta silti on fiilis, että tulee toimimaan hienosti. Tuo Younghearts voi olla musta hevonen, kun vaikuttaa olevan kovasti suosittu ja Sannankin mieleen.
 

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Okei, nyt kun olen kuunnellut jonkun verran tuota Isaac Senen biisiä, niin pakko sanoa, että tämä olisi kyllä loistava euroviisuihin. Sopiva sekoitus eri genrejä, olematta kuitenkaan liian sekava. Tuossa on asennetta ja herkkyyttä. Tuohon vielä näyttävä liveshow niin avot.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




Bessin biisistä tulee mieleen joku Rihannan biisi. Olisiko tämä Shut Up and Drive. Laulutyyli ainakin on mätsätty suoraan Rihannalta pre-chorukseen.

Isaakki on sekoitus Princeä ja Weekndiä, mutta ei oikein toimi itselle. Jos jotain erilaista ja "shokeeraavaa" haluaa niin ehkä sitten. Kaikki riippuu livevedosta ja lavashowsta.
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Omat kolme parasta on Rasmus, Cyan Kicks ja Isaac Sene. Kun artistit julkaistiin, niin en uskonut Rasmuksella olevan mitään jakoa Cyan Kicksiä vastaan Rock-kategoriassa. The Rasmus on ollut jo monta vuotta pois pinnalta, eikä mikään luvannut huippubiisiä nytkään. Miksi ei olisi käyttänyt Desmond Child-korttiaan jo aiemmin mikäli pinnalle pääseminen olisi ollut realistista. Cyan Kicks puolestaan on tehnyt todella mukavan kuuloista Popelectornicrockmetal-sekoitusta ja monet biisit on ja pysyy ainakin minun soittolistalla. On suht tuoreena bändinä enemmän kiinni nykypäivän musiikissa, verrattuna The Rasmukseen.

Cyan Kicks kuitenkin floppasi omissa odotuksissani hieman. Biisissä on herkkyyttä ja mukavaa pehmeyttä ja soundit on kaunisteltu eurooppalaisten mummojenkin korviin sopivaksi, mutta siitä puuttuu vähän sitä suomalaista hulluutta, mitä esimerkiksi Blind Channelissä oli. Mutta toisaalta tarviiko ja haluaako CK olla edes tietynlainen rock-bandi. Hurricane on kuitenkin hyvä biisi, vaikka siitä vähän rokkia puuttuukin, mitä itse odotin. The Rasmus ei tuonut mitään yllättävää pöytään. biisi on omaan korvaani hieman tunkkainen Poison, mutta Tiktakin Emppu tuo raikkaan tuulahduksen tuohon biisiin tai ainakin videoon.

Isaac Sene on mun papereissa mukana kärkikahinoissa. Biisi on vähän kuin supersuosittu Weekend, mutta ei mikään huono kopio. Tuota on kiva kuunnella ja soundit on niin 2022 kuin voi vaan olla. Hyvä video taas Yleltä, niin kuin muissakin biiseissä. Äänimaailma on aika synkkä ja rock, mutta ei silti masentava tai epätoivoinen vaan hyvin toiveikas jos näin voisi sanoa. Tästä tulee itse asiassa mieleen myös vähän Måneskin. Niin ja nehän ei voittanut pelkästään rokilla vaan pakettiin kuului myös paljasta pintaa ja seksiä. Toki se oli sillain tyylikästä, että se sopi kuvioon eikä ollut liian imelää.
Jos miettisi jo pitemmälle kilpailua, niin Ruotsistahan voisi tulla parempikin poppi biisi vastustajaksi, mutta tuskin siihen on aivan yhtä hyvin sekoitettu Rock-elementtejä ja soundien synkkyys ei ole ollut Ruotsin vahvuuksia, kun taas Kuuma Jäbä on biisinä sitä, missä Suomi on aina ollut hyvä.

Voittajaa on vaikea arvata.. ratkeaa liven perusteella. Isaac Seneä en ole nähnyt livenä, eikä varmaan moni muukaan, kun on aloitellut uraa käsittääkseni tässä korona aikana. Show on varmasti hyvä, kuten UMK.ssa yleensä viime vuosina, mutta miten laulu livenä onnistuu jää nähtäväksi. The Rasmuksella on kokemus puolellaan ja Empun ja Laurin kemioista voi saada jotain siistiä aikaan live-vetoon. Lyriikkavideon voisi melkein suoraan kopioida liveen, niin hyvä tulisi. Emppu tuo varmasti lavalle paljon räjähtäväyyttä ja naisenergiaa Nita Strauss-tyyliin. Cyan Kicks puolestaan on lupaillut jotain ennennäkemätöntä liveen ja videon perusteella se voisi olla jotain lasereita ja hologrammeja. Toki Susanna Alexandra ja muu bändi on todella hyvä ihan luomuna.

Onnistuessaan mikä tahansa näistä kolmesta voi mun papereissa voittaa. Se ratkaisee miltä esitys näyttää ja tuntuu telkkarikatsojasta. Voittaja tulee olemaan paras paketti, ei pelkästään paras biisi. Itse asiassa nyt kun fiilisteli asiaa, niin Hurricanessa on ainesta olla todella karkki visuaalisesti ja musiikillisesti, jos kaikki menee nappiin.

Paljon on puhetta ollut myös siitä, että euroviisujen yleisö on nuorentumassa. Varmasti ymmärrettävää siitäkin syystä, kun musiikkitapahtumia ei viime aikoina ole hirveästi järjestelty. Tämä varmaan tarkoittaa myös sitä, että UMK-äänestäjät nuorentuvat. Veikkaan että se voi olla eduksi Isaac Senelle.

niin jännää!
 

SgtMarkov

Jäsen
Nyt tuli kuunneltua nuo loputkin biisit. Cyan Kicks, BESS ja Rasmus on tänne jo aikasemmin arvosteltu.

Tästä kuuntelusessiosta paras oli kyllä Isaac Sene. Erottui selvästi edukseen ja suomen kielikään ei haitannut kun laulu oli onnistuttu rytmittämään aika hyvin. Tämä pitäs lähettää viisuihin. Oliskohan toisena ollu sitten Olivera vaikken lauluäänestä oikeen tykännytkään, mutta biisi oli musta hyvin tehty.

Younghearted oli ihan helvetin tylsä ja Tommi Läntinen meni sitten ihan kunnolla riman alta. Olisin ite pystyny tekeen paremmat lyriikat jo 6-vuotiaana. Muutenkin aivan karmea tekele. Tämmöset tekopirteät rallattelut pitäisi ihan suosiolla jättää ruotsalaisille.

Lopullinen sijoitus omissa arvioissa:
1. Isaac Sene
2. Olivera
3. The Rasmus
4. BESS
5. Younghearted
6. Cyan Kicks
7. Tommi Läntinen
 
Viimeksi muokattu:

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Nyt kun kaikki biisit ovat ulkona, tämä on se oma rankkaus näistä ehdokkaista

1. Isaac Sene - Kuuma jäbä
Paras oli jätetty todellakin vimpaksi, ja tulihan sieltä vihdoin biisi joka sai aidosti höristämään korvia. Pirun tarttuva ja samettinen groove, mukavan heleitä melodioita, ja loppuunpäin juuri sopivasti kasvava biisi. Tuotanto aivan 10+-kamaa. Ainoa mikä mietityttää on se, kuinka noin vahvasti efektoitu lauluraita toistetaan samalla dynamiikalla livetilanteessa. Biisi joka tarttuu heti ekalla kuuntelulla, mutta josta löytyy joka toistolla aina jotain uutta ja mielenkiintoista. Hyvä merkki.

2. Cyan Kicks - Hurricane
Pinon toiseksi paras esitys, mutta silti aika kaukana ykkösestä. Kertsi voittaa lopulta puolelleen, mutta vähän turboahdettu fiilis tästä tuli ja tietynlainen yliyrittäminen. Myös tämän livetoteutus mietityttää kun kaikki stemmat jäävät pois lauluraidoilta.

3. BESS - Ram pam pam
Mielenkiintoisesti starttaava ralli, joka taantuu harmittavasti kuitenkin tavanomaiseksi eurodance/Lady Gaga-rallatteluksi, joka olisi voinut tuntua vähän freshmmältä pauttiarallaa 10 sitten.

4. Rasmus - Jezebel
Sitä tuttua Rasmusta tehtaan takuulla, ei huono mutta ei myöskään mitään erikoista tai ennenkuulematonta. Musiikillista pikaruokaa joka viihdyttää aikansa, mutta vartti kuuntelun jälkeen tajuat että käteen ei jäänyt lopulta yhtään mitään.

5. YOUNGHEARTED - Sun numero
Tässä rakennellaan hienoa draaman kaarta, mutta biisi ei lähde lopulta kunnolla lentoon kovasti yrityksestä huolimatta. Yltiöpäinen imelyys ja pateettisuus toimii varmasti osalle kuulijoista, mutta itseni se saa lähinnä yökkäilemään.

6. Olivera - Thank God I'm an Atheist
Tästä ei jäänyt rehellisyyden nimissä muuta mieleen kuin tuo raastava laulutulkinta, jossa apinoidaan kaikkia indiemuijia jotka olivat pinnalla viime vuosikymmenen alkupuolella. Tasainen tappaa näissä skaboissa.

7. Tommi Läntinen - Elämä kantaa mua
Länä jää vimpaksi ihan vaan se takia että biisi alitti hajuttomuudessaan ja mauttomuudessaan jopa Haloo Helsingin omat esitykset, joka on jo saavutus toki sinänsä. Tämä olisi pitänyt vetää huomattavasti enemmän härskimmäksi tai tehdä edes jotain mieleenjäävää, mutta tällaisenaan kuulostaa Juha Tapiolta leikkimässä Springsteeniä steriileissä laboratio-olosuhteissa. Upea vokalisti kuohittiin täysin.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

ColCbj

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC Sierre
Isaac Senelle menee minun ääneni. The Weeknd -vaikutteet eivät ole ainakaan haitaksi. Erottuva, raikas ja moderni. Potentiaalia menestyä. Aivan eri planeetalta kuin nämä muut väsyneet tuotokset Oliveraa lukuun ottamatta, joka on mun papereissa kakkossijalla. Toivottavasti jompikumpi näistä lähtee, eikä ainakaan muovinen The Rasmus.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tämän päivän Spotify Suomen TOP-50 UMK-biisit sijoittuivat seuraavasti:

1. Bess - Ram pam pam 91 093
3. Younghearted - Sun numero 59 194
4. The Rasmus - Jezebel 50 559
6. Isaac Sene - Kuuma jäbä (Debytoi) 47 377
17. Cyan Kicks - Hurricane 29 325
27. Tommi Läntinen - Elämä kantaa mua 24 099
36. Olivera - Thank God I'm an Atheist 20 886
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Pariin otteeseen on nuo kipaleet tullut kuunneltua ja katseltua läpi. Ensiksi tulee mieleen että EOM laadun osalta aiempiin vuosiin, mutta sitten mitä menestymismahdollisuuksiin tulisi, niin luulenpa joka ainoan näistä hukkuvan massaan viisuissa. Tasapaksua eikä kenelläkään ole sitä tarvittavaa koukkua biisissään. Lopputulema on siis omasta mielestä aivan sama kuka lähtee. Ääni menee tietysti silloin Tommille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös