Omat kolme parasta on Rasmus, Cyan Kicks ja Isaac Sene. Kun artistit julkaistiin, niin en uskonut Rasmuksella olevan mitään jakoa Cyan Kicksiä vastaan Rock-kategoriassa. The Rasmus on ollut jo monta vuotta pois pinnalta, eikä mikään luvannut huippubiisiä nytkään. Miksi ei olisi käyttänyt Desmond Child-korttiaan jo aiemmin mikäli pinnalle pääseminen olisi ollut realistista. Cyan Kicks puolestaan on tehnyt todella mukavan kuuloista Popelectornicrockmetal-sekoitusta ja monet biisit on ja pysyy ainakin minun soittolistalla. On suht tuoreena bändinä enemmän kiinni nykypäivän musiikissa, verrattuna The Rasmukseen.
Cyan Kicks kuitenkin floppasi omissa odotuksissani hieman. Biisissä on herkkyyttä ja mukavaa pehmeyttä ja soundit on kaunisteltu eurooppalaisten mummojenkin korviin sopivaksi, mutta siitä puuttuu vähän sitä suomalaista hulluutta, mitä esimerkiksi Blind Channelissä oli. Mutta toisaalta tarviiko ja haluaako CK olla edes tietynlainen rock-bandi. Hurricane on kuitenkin hyvä biisi, vaikka siitä vähän rokkia puuttuukin, mitä itse odotin. The Rasmus ei tuonut mitään yllättävää pöytään. biisi on omaan korvaani hieman tunkkainen Poison, mutta Tiktakin Emppu tuo raikkaan tuulahduksen tuohon biisiin tai ainakin videoon.
Isaac Sene on mun papereissa mukana kärkikahinoissa. Biisi on vähän kuin supersuosittu Weekend, mutta ei mikään huono kopio. Tuota on kiva kuunnella ja soundit on niin 2022 kuin voi vaan olla. Hyvä video taas Yleltä, niin kuin muissakin biiseissä. Äänimaailma on aika synkkä ja rock, mutta ei silti masentava tai epätoivoinen vaan hyvin toiveikas jos näin voisi sanoa. Tästä tulee itse asiassa mieleen myös vähän Måneskin. Niin ja nehän ei voittanut pelkästään rokilla vaan pakettiin kuului myös paljasta pintaa ja seksiä. Toki se oli sillain tyylikästä, että se sopi kuvioon eikä ollut liian imelää.
Jos miettisi jo pitemmälle kilpailua, niin Ruotsistahan voisi tulla parempikin poppi biisi vastustajaksi, mutta tuskin siihen on aivan yhtä hyvin sekoitettu Rock-elementtejä ja soundien synkkyys ei ole ollut Ruotsin vahvuuksia, kun taas Kuuma Jäbä on biisinä sitä, missä Suomi on aina ollut hyvä.
Voittajaa on vaikea arvata.. ratkeaa liven perusteella. Isaac Seneä en ole nähnyt livenä, eikä varmaan moni muukaan, kun on aloitellut uraa käsittääkseni tässä korona aikana. Show on varmasti hyvä, kuten UMK.ssa yleensä viime vuosina, mutta miten laulu livenä onnistuu jää nähtäväksi. The Rasmuksella on kokemus puolellaan ja Empun ja Laurin kemioista voi saada jotain siistiä aikaan live-vetoon. Lyriikkavideon voisi melkein suoraan kopioida liveen, niin hyvä tulisi. Emppu tuo varmasti lavalle paljon räjähtäväyyttä ja naisenergiaa Nita Strauss-tyyliin. Cyan Kicks puolestaan on lupaillut jotain ennennäkemätöntä liveen ja videon perusteella se voisi olla jotain lasereita ja hologrammeja. Toki Susanna Alexandra ja muu bändi on todella hyvä ihan luomuna.
Onnistuessaan mikä tahansa näistä kolmesta voi mun papereissa voittaa. Se ratkaisee miltä esitys näyttää ja tuntuu telkkarikatsojasta. Voittaja tulee olemaan paras paketti, ei pelkästään paras biisi. Itse asiassa nyt kun fiilisteli asiaa, niin Hurricanessa on ainesta olla todella karkki visuaalisesti ja musiikillisesti, jos kaikki menee nappiin.
Paljon on puhetta ollut myös siitä, että euroviisujen yleisö on nuorentumassa. Varmasti ymmärrettävää siitäkin syystä, kun musiikkitapahtumia ei viime aikoina ole hirveästi järjestelty. Tämä varmaan tarkoittaa myös sitä, että UMK-äänestäjät nuorentuvat. Veikkaan että se voi olla eduksi Isaac Senelle.
niin jännää!