Mainos

UMK & Euroviisut 2017

  • 68 294
  • 743

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mitenköhän UMK:ssa ratkaistaisiin voittaja, jos kahdella tai useammalla samalla esiintyjällä olisi sekä yleisön että raatien antamien pisteiden jälkeen tasatilanne? Kumpien sana painaa tällöin enemmän, raatien vai yleisön tulos?
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

Selvä.

Mietin tuossa mahdollista ensi vuoden Suomen euroviisuedustajaa, niin miten olisi Tarja Turunen? Jos Tarjalla olisi motivaatiota lähteä kokeilemaan ensi vuoden Euroviisuihin, niin siinä olisi täydellinen ääni, jota täydennettäisiin hyvin rakennetulla biisillä ja lava-asetelmalla? Sittenko yleisradio osaisi myydä ja kampanjoida biisiä oikealla tavalla, niin kaikki mahdollisuudet olisi ensi vuonna Euroviisujen finaaleihin. Nythän kävi Norma Johnille niin, että se nousuhuuma Norma Johnnin biisiä kohtaan alkoi liian myöhään, koska sitä oli mainostettu väärällä tavalla ja kampanjointia ei tainut olla juuri lainkaan? Monethan olivat jo perustaneet mielipiteensä biisiä kohtaan nähtyään sen Lassen ja Leenan tekevän aika liian synkkämielisen musiikkivideon. Jos musiikkivideona olisi ollut vaikkapa Norma Johnnin UMK 2017-esitys, niin uskoisin Norma Johnnin keränneet rutkasti suosiota euroviisufanien keskuudessa paljon aiemmin Euroviisuviikkoa. Norma Johnnin hypehän alkoi vasta, kun Norma John oli esiintynyt ensimmäisissä harjoituksissa.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tarja on menneen talven lumia. Jos Suomi haluaisi voittaa, niin kisaamaan otetaan Saara Aalto ja tehdään tuollainen Kristian Meurman - Lapin Kesä -tyylinen biisi hänelle, koska ääni riittää vaikka mihin ja esiintymistaito kehittyi tuossa brittikisassa kyllä ihan riittävästi.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mietin tuossa mahdollista ensi vuoden Suomen euroviisuedustajaa, niin miten olisi Tarja Turunen?

Suomen menestyksen isoin ongelma tuntuu olevan UMK formaattina, joka ei ole maan kärkiartisteille tai biisinikkareille tarpeeksi houkutteleva. Jos oikeasti haluttaisiin menestyä, niin pitäisi panostaa enemmän johonkin taitavaan, kansainvälistäkin karismaa omaavaan eturivin artistiin, tyyliin Diandra tai Saara Aalto. Tälle sitten ruotsalaisten viisunikkarien avustuksella räätälöitäisiin jokin sopiva biisi, esim. sellainen voimaballadi, jolla Australia vuosi sitten oli mukana.

Toinen vaihtoehto voisi olla panostaa laadun lisäksi artistiin, joka olisi samaan aikaan osaava ja erottuva. Johanna Kurkela herkistelemässä hidasta balladia tai Battle Beast vetämässä sukkahousuheviä kunnon pyroilla voisivat olla aika toimivia yhdistelmiä.

Vaikka Euroviisuista monesti puhutaan siihen sävyyn, että ääntenlaskussa on liikaa politiikkaa tai että edustajan pitää olla jokin gay-kansan suosikki pärjätäkseen, niin kyllä menestyksen tärkeimmät avaimet loppupeleissä ovat hyvä ja tarttuva biisi, osaava ja karismaattinen artisti ja kirsikkana kakun päällä näyttävä lavashow tai muuten vetoava lavapreesens.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Tarja on menneen talven lumia. Jos Suomi haluaisi voittaa, niin kisaamaan otetaan Saara Aalto ja tehdään tuollainen Kristian Meurman - Lapin Kesä -tyylinen biisi hänelle, koska ääni riittää vaikka mihin ja esiintymistaito kehittyi tuossa brittikisassa kyllä ihan riittävästi.

Eikä Tarjalla ole minusta edes kovin kaunis ääni. Kovaa ja korkealta, mutta ei kauniisti. Ja tosiaan menneen talven lumi. Ei nyky gay-äänestäjäporukka edes sitä muista. Sen sijaan Saara Aallon luulisi olevan Euroviisuporukoiden mieleen, esiintyyhän hän pitkin maailmaa erilaisissa pride-tapahtumissa. Ja kuten nähtiin, jos vain joku osaa shown hänelle tehdä niin hän kyllä pystyy vetämään sen hienosti läpi. Ruotsalaisilta pitäisi ostaa koreografia.

edit. pitää niiltä ruotsalaisilta toki ostaa se biisikin.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tarja on menneen talven lumia. Jos Suomi haluaisi voittaa, niin kisaamaan otetaan Saara Aalto ja tehdään tuollainen Kristian Meurman - Lapin Kesä -tyylinen biisi hänelle, koska ääni riittää vaikka mihin ja esiintymistaito kehittyi tuossa brittikisassa kyllä ihan riittävästi.
En muista kirjoitinko tähän ketjuun vai pyörittelinkö vain mielessäni, mutta jos edustajaksi valittaisiin Saara Aalto, biiisn voisi tehdä kertomaan maailmanrauhasta ja kertosäkeestä sopivan mahtipontinen, jossa Saara käyttää kielitaitoaan laulaen Saksaksi, Ranskaksi, Italiaksi Espanjaksi (suuret rahoittajamaat) jne. Siihen vielä koreografia kuntoo, pyrot yms ja ei muuta kuin torille.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tuolla tavalla päästäisiin kärkipäähän, jos haluttaisiin. Mutta luulen ettei halua ole, koska umk 2018 haku on kai jo käynnissä. Parin vuoden päästä on jo taas liian myöhäistä Saaraa hyödyntää, ellei hän nyt sitten lyö itseään läpi oikein urakalla (jolloin häntä ei enää viisuihin saa).
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Tarja on menneen talven lumia. Jos Suomi haluaisi voittaa, niin kisaamaan otetaan Saara Aalto ja tehdään tuollainen Kristian Meurman - Lapin Kesä -tyylinen biisi hänelle, koska ääni riittää vaikka mihin ja esiintymistaito kehittyi tuossa brittikisassa kyllä ihan riittävästi.
Ei Tarja nyt kyllä menneen talven lumia ole, mitä nyt livevideoita katselee niin kyllähän tuolta paljon löytyy Euroopasta ja muualtakin keikkapätkiä missä porukkaa on paljon katsomassa. Suomessa toki aikalailla hasbeen-statuksella vetelee menemään, mutta ulkomailla edelleenkin suosittu. Ei nyt toki entisen bändinsä tasolla varmastikaan, mutta kuitenkin.

Eikä Tarjalla ole minusta edes kovin kaunis ääni. Kovaa ja korkealta, mutta ei kauniisti. Ja tosiaan menneen talven lumi. Ei nyky gay-äänestäjäporukka edes sitä muista. Sen sijaan Saara Aallon luulisi olevan Euroviisuporukoiden mieleen, esiintyyhän hän pitkin maailmaa erilaisissa pride-tapahtumissa. Ja kuten nähtiin, jos vain joku osaa shown hänelle tehdä niin hän kyllä pystyy vetämään sen hienosti läpi. Ruotsalaisilta pitäisi ostaa koreografia.

edit. pitää niiltä ruotsalaisilta toki ostaa se biisikin.
Tarja pystyy laulamaan myös aika hempeän pop-rock -tyylillä, esim. Nightwishin Ever Dream on biisinä hieno osoitus siitä että tuollainen popahtava rock-musiikki taittuu ilman ongelmia, vaikka toki se klassinen koulutus siellä taustalla on. Toinen on myös Tarjan omalta soolotuotannosta löytyvä Until My Last Breath. Tietysti näissäkin biiseissä lauletaan "korkealta ja kovaa", mutta ei kuitenkaan samalla tavalla kuin jossain oopperalaulussa. Tokihan esim. englannin lausuminen on luokkaa tommimäkinen, mutta ei se toisaalta ollut mikään este Nightwishin suosion kohdalla.

Esiintyjänä ja karismalla Tarja muuten pätkisi Saara Aallon mennen tullen. Ei Tarja samanlainen energiapakkaus ole kuin Aalto, mutta on enemmän oma itsensä ja ei yritä pakottaa itseään mihinkään muottiin. Karismaattinen esiintyjä, joka lisäksi osaa ottaa olemuksellaan isotkin lavat haltuun, kokemusta siitä kuitenkin on omalta soolouralta että myös Nightwishin kanssa varmasti enemmän kuin mitä Saara Aalto tulee koskaan saamaan. Suosion suhteen en osaa sanoa kumpi on kovemmassa huudossa tällä hetkellä, tuskin Tarja nyt kuitenkaan kamalasti Saara Aallollekaan häviää koska erittäin vahva fanipohja etenkin Keski-Euroopassa on jo valmiina.

Ei sillä etteikö Saara Aaltokin olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta kyllä mä Tarja Turusen ihan mielellään näkisin tuolla kokeilemassa. Eri asia sitten kiinnostaako Tarjaa ns. vittuakaan mennä tuollaiseen, koska mitään tarvetta mihinkään uran nostatukselle ei todellakaan ole. Eiköhän muija tee noita omia projektejaan sen minkä tekee ja sitten joskus jää eläkkeelle, mikä nyt toki ei varmaan ihan heti ole tapahtumassa. Saara Aallon motivaatiosta ei ole tietoa.

Toinen vaihtoehto voisi olla panostaa laadun lisäksi artistiin, joka olisi samaan aikaan osaava ja erottuva. Johanna Kurkela herkistelemässä hidasta balladia tai Battle Beast vetämässä sukkahousuheviä kunnon pyroilla voisivat olla aika toimivia yhdistelmiä.
Battle Beastia mietin itsekin yksi päivä, siinä voisi olla oikeastikin sopiva esiintyjä tuonne. Rock-/metallismusiikilla edustettaisiin kuitenkin Suomea hyvin, bändi on energinen ja sopivalla tavalla erottuva normaalista massasta, lisäksi bändi osaa tehdä yksinkertaisia rock-biisejä joissa on tarttuva kertosäe. Lisäksi kyseessä voisi olla sellainen bändi joka voisi ainakin yrittää tarvittavan nosteen hakemista tuolta, ja sitten toisaalta ura ei kuitenkaan romahtaisi siihen jos yritys ei onnistuisikaan.

Johanna Kurkela voisi olla ihan mielenkiintoinen myös, lisäksi aviomiehenä löytyy kaveri joka osaa biisejä tehdä ihan kivasti, joten ehkä siltä puolelta voisi jonkun euroveisun saada esitettäväksi ihan kotipuolesta.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
En muista kirjoitinko tähän ketjuun vai pyörittelinkö vain mielessäni, mutta jos edustajaksi valittaisiin Saara Aalto, biiisn voisi tehdä kertomaan maailmanrauhasta ja kertosäkeestä sopivan mahtipontinen, jossa Saara käyttää kielitaitoaan laulaen Saksaksi, Ranskaksi, Italiaksi Espanjaksi (suuret rahoittajamaat) jne. Siihen vielä koreografia kuntoo, pyrot yms ja ei muuta kuin torille.

Vois tollanen multikielinen laulu olla aika sekava. Jotkut esim. eivät tykänneet siitä, että tän vuoden Alman kappale Requiemiin lisättiin englanninkielinen osio.

Eiköhän sitä pysytä yhdessä kielessä. Turha sitä alkaa mielisteleen muita maita monikielisellä laululla, kusee vaan omaan nilkkaan. Meidän pitää vaan oppia edellisistä epäonnistumisista ja löytää se Suomen uusi "Lordi". Musta silloin, kun Lordi valittiin edustamaan Suomea vuonna 2006, oli hyvä, että yleisö äänesti ensin kahdesta artistin/bändin kappaleesta, minkä mieluiten yleisö halusi jatkoon. Tämän systeemin voisi tuoda myös UMK:hon, että sinne valitut artistit/bändit esittävät siellä aluksi kaksi kappaletta, joista sitten finaalissa esittävät sen eniten ääniä saaneen kappaleen. Eniten ääniä saanut sitten Euroviisuehdokkaaksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotain ekstremeä sen täytyy nykyään olla, harvoin paras biisi voittaa. On se ekstreme sitten poliittinen tilanne (Ukraina), parrakas nainen (Itävalta), hirviöpuvut (Suomi) tai mahtava lavashow (Måns, Loreen (toki tämä biisi oli myös loistava)). Tai sitten se, että siellä lavalla ei vaan tapahdu mitään, kuten nyt. Ei tämä kuitenkaan enää ensi vuonna toimi.

Tuo "paras biisi" nyt on subjektiivinen käsite niin koskaan ei voi sanoa että paras biisi voittaisi, kuten ei voi myöskään sanoa että paras biisi ei voittaisi. Mutta kun katsoo menneiden vuosien voittajia niin ei siellä ihan pelkällä show'lla tai kikkailuilla ole voitettu vuosikausiin vaan on biisikin yleensä edes jollakin tasolla laadukas ja tarttuva vaikka ne nyt ei välttämättä kaikkien makuun toimikaan. Mutta eihän kaikki pidä yleisesti mestariteoksiksi luokitelluista biiseistäkään.

Mutta siinä olen samaa mieltä että pelkkä hyvä biisi ei riitä vaan esityksessä tai esiintyjässä olisi hyvä olla joku "gimmick". Oli se sitten parta naisella, monsterimaski tai joku poliittinen juttu. Tai sitten jos tuota gimmickiä ei ole niin biisin pitää olla poikkeuksellisen hyvä, esityksen poikkeuksellisen vaikuttava tai ennakkomarkkinointi pitää hoitaa todella huolella ja biisi ja esiintyjä tehdä tunnetuksi ympäri Eurooppaa jo hyvissä ajoin ennen viisuja.

Suomella oli nyt kyllä hyvä biisi mutta esityksessä ei ollut mitään erityisen vaikuttavaa. Portugali vei tuon biisin riisumisen ja esiintymisen vähäeleisyyden vielä pari astetta pidemmälle ja se jätti Suomen varjoonsa. Minä uskon että jos Portugali olisi ollut toisessa semissä niin Suomi olisi saattanut mennä jatkoon. Salvadorin vähäeleisen ja vaikuttavan esityksen jälkeen Suomen vähäeleisyys tuntui valjulta ja tämä vei varmasti ääniä Suomelta. Euroviisuissa toimii monesti äärimmäisyydet ja Suomen ongelma aika usein on että kaikki jätetään vähän puolitiehen ja mennään sitä tuttua ja turvallista keskitietä. Sen kerran kun homma on uskallettu viedä äärimmäisyyksiin, ja tämä saatiin yhdistettyä vielä siihen että biisikin oli hyvä ja tarttuva, niin voittohan sieltä sitten tuli. Tätä samaa reseptiä kannattaisi kokeilla uudestaankin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuo "paras biisi" nyt on subjektiivinen käsite niin koskaan ei voi sanoa että paras biisi voittaisi, kuten ei voi myöskään sanoa että paras biisi ei voittaisi. Mutta kun katsoo menneiden vuosien voittajia niin ei siellä ihan pelkällä show'lla tai kikkailuilla ole voitettu vuosikausiin vaan on biisikin yleensä edes jollakin tasolla laadukas ja tarttuva vaikka ne nyt ei välttämättä kaikkien makuun toimikaan. Mutta eihän kaikki pidä yleisesti mestariteoksiksi luokitelluista biiseistäkään.

Mutta siinä olen samaa mieltä että pelkkä hyvä biisi ei riitä vaan esityksessä tai esiintyjässä olisi hyvä olla joku "gimmick". Oli se sitten parta naisella, monsterimaski tai joku poliittinen juttu. Tai sitten jos tuota gimmickiä ei ole niin biisin pitää olla poikkeuksellisen hyvä, esityksen poikkeuksellisen vaikuttava tai ennakkomarkkinointi pitää hoitaa todella huolella ja biisi ja esiintyjä tehdä tunnetuksi ympäri Eurooppaa jo hyvissä ajoin ennen viisuja.

Suomella oli nyt kyllä hyvä biisi mutta esityksessä ei ollut mitään erityisen vaikuttavaa. Portugali vei tuon biisin riisumisen ja esiintymisen vähäeleisyyden vielä pari astetta pidemmälle ja se jätti Suomen varjoonsa. Minä uskon että jos Portugali olisi ollut toisessa semissä niin Suomi olisi saattanut mennä jatkoon. Salvadorin vähäeleisen ja vaikuttavan esityksen jälkeen Suomen vähäeleisyys tuntui valjulta ja tämä vei varmasti ääniä Suomelta. Euroviisuissa toimii monesti äärimmäisyydet ja Suomen ongelma aika usein on että kaikki jätetään vähän puolitiehen ja mennään sitä tuttua ja turvallista keskitietä. Sen kerran kun homma on uskallettu viedä äärimmäisyyksiin, ja tämä saatiin yhdistettyä vielä siihen että biisikin oli hyvä ja tarttuva, niin voittohan sieltä sitten tuli. Tätä samaa reseptiä kannattaisi kokeilla uudestaankin.

Joo, mutta kyllä mie vieläkin ihmettelen, miten omassa tuloksessaan jury rankkas Suomen vasta 12:sta. Kyproksen esitys oli selvä kopio Belgian 2015 ja Venäjän 2016 esityksestä ja Kypros oltais voitu diskata kopioinnista. Myös Tshekin korkea sijoitus juryn silmin ihmetyttää, vaikka Martinalla oli hyvä ääni. Tshekin kappale, Martinan puku ja lavaesitys ei voinut olla missään tapauksessa Suomea parempi. Georgian jotenkin ymmärtää Suomen edellä, jos Tako on onnistunut täydellisesti jury-show:n aikana.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@TrafficIsland @Roger Moore Battle beastia kanssa yksi päivä pohdiskelin euroviisuehdokkaana, tosin mietintä lähti siitä kun radio Rockilla erittäin tiuhaan soiva King for a day oli laitettu tuonne vastenmielisten biisien ketjuun ja siellä useampikin ihmetteli minkä takia tuollaista pitää pakkosyöttää kuulijoille. Omaan korvaani biisi on kuulostanut jostain syystä heti ensikuulemalta siltä kuin ABBAn biisistä olisi tehty heavy coveri, jotain hyvin yhtälaista etenkin kertosäkeessä ja yleisessä poljennossakin. Battle beast olisi menevällä kertsillä (mikä taitaa olla vieläpä heidän vahvuus) varma jatkoonmenijä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Saara Aalto tai Mikael Saari voisivat olla ne Suomen euroviisuedustajat, jotka nostaisivat Suomen Euroviisujen finaaliin. Annettaisiinko jommalle kummalle mahdollisuus päästä edustamaan Suomea Euroviisuissa, kun molemmilla on ollut ainakin motivaatiota siihen ryhtyä?
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Heitetään nyt vielä Steve'n'Seagulls Euroviisuehdokkaiksi. Paitsi että olisi freak show puoli kunnossa niin kaverit ovat järkyttävän kovia muusikoita ja stemmalaulukin sujuu. Omia biisejä ei vielä ole, mutta tästä olisi hyvä aloittaa. Biisi ei vaan missään nimessä saisi olla mikään cotton eye joe-huumoriveto, joku tämän tyylinen biisi tuon näköisiltä kavereilta voisi upota aika hyvin (linkki Youtubeen Foo Fighters coveriin): https://www.youtube.com/watch?v=G-9N9qTWQcg
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Heitetään nyt tähän ketjuun, koska en viitsinyt uutta UMK18-topikkiakaan aloittaa. Siitä kun tulisi ainakin osallistujaspekulaatioiden puolesta aika lyhyt.
YleX | yle.fi

"Yle on uudistanut Uuden Musiikin Kilpailu 2018 -kauden ohjelmiston ja euroviisuedustajan valinnan. Portugalissa toukokuussa Suomea Euroviisuissa edustaa kutsuartistina Saara Aalto."

Yleisö saa siis päättää mikä kolmesta Saara Aallon show:sta tulee olemaan se, millä hän kilpailee aikanaan vuoden 2018 kisoissa Portugalissa. Enempää kansan mielipide ei pääse tämänkertaista entryä sotkemaan. :)

Saara Aalto edustaa Suomea Euroviisuissa 2018
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Heitetään nyt tähän ketjuun, koska en viitsinyt uutta UMK18-topikkiakaan aloittaa. Siitä kun tulisi ainakin osallistujaspekulaatioiden puolesta aika lyhyt.
YleX | yle.fi

"Yle on uudistanut Uuden Musiikin Kilpailu 2018 -kauden ohjelmiston ja euroviisuedustajan valinnan. Portugalissa toukokuussa Suomea Euroviisuissa edustaa kutsuartistina Saara Aalto."

Yleisö saa siis päättää mikä kolmesta Saara Aallon show:sta tulee olemaan se, millä hän kilpailee aikanaan vuoden 2018 kisoissa Portugalissa. Enempää kansan mielipide ei pääse tämänkertaista entryä sotkemaan. :)
Sinänsä reilua, että olisihan Aalto tuonne viimeksi ansainnut päästä. Raadit sen homman kusi - joku lehdistö taisi jättää Aallon jopa nollille?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös