Katsokaa nyt hitto vie. Milloin Suomella on ollut lähettää tällainen artisti skaboihin? Karisman puute, my ass. Aalto on henkeen ja vereen taiteilija, joka sopii kuin se sinne tällaisiin "homokarnevaaleihin". Hyvällä biisillä ja näyttävällä show:lla all in, ei jää esittäjästä kiinni.
Se "karisman puute" tarkoittaa sitä, että Aalto on etäinen, kylmä ja feikki. Eli vastakohta aidolle, koskettavalle ja sympaattiselle.
Millä tavalla Aalto on etäinen, kylmä ja feikki?
Millä tavalla Aalto on etäinen, kylmä ja feikki?
Saara on tuhlannut 10 vuotta tuolla kusipäisyydellä ja kompromissikyvyttömyydellä. Hänelle tarjottiin aikanaan pelimerkit huikeaan uraan kun naiset alkoivat dominoimaan musiikkikenttää 2007 vartiaisten ja chisujen muodossa. Saara oli tuolloin vielä saanut talentissa näkyvyyttä ja nostetta.
Veikkaan että Saara itse ei ole sitä mieltä että 10 vuotta on mennyt ollenkaan hukkaan.
Luulen myös että Alman ja Saara Aallon esimerkki on varmasti sytyttänyt kunnianhimoisissa artisteissa pienen kipinän siitä että voisi tehdä jotain englanniksikin. Vartiaiselle muuten suosittelisin sitä ilolla ja lämmöllä!
Mun mielestä Saara on vaan niin väärin ymmärretty monien osalta. Suosittelen myös katsomaan sen uuden dokumentin.
Kyllä minä itse sanon että persoonana saa olla kyllä lähes millainen persereikä tahansa, jos vaan musiikki on tarpeeksi hyvää. Esimerkiksi joku Tarja Turunen on varsinkin Nightwish-potkujensa jälkeen saatu demonisoitua lähes täysin ahneena paskana, mutta kyllähän tuo kohtalaisen suosittu on siitä huolimatta ollut. Siis jopa soolouransa osalta, toki ehkä enemmän ulkomailla kuin Suomessa.Siis ehdottomasti suurin ongelma Aallon julkisuuskuvassa on aina ollut se, että hän antaa itsestään niin hirvittävän ylimielisen kuvan, että siinä korsetin saumat ratkeilevat. Ylimielisyys tuo sitten mukanaan noita muita piirteitä, kuten että hän on kylmä ja "feikki". Sitä en tiedä, onko tuo kuva tahattomasti syntynyt, vai onko hän oikeasti sellainen..
Aallon levythän eivät ole myyneet Suomessa juuri lainkaan, osin eittämättä tuon mainitun ongelman takia. Ja osin siksi, että häneltä puuttuvat käytännössä sellaiset "kunnolliset" biisit kokonaan, minkäänlaista hitin tapaistakaan hän ei ole saanut aikaiseksi, osin tietysti siksikin että hänen musiikkinsa ei ole mitään radiokamaa
No näinköhän? Olisi kuitenkin vaatinut jonkinlaisia kompromisseja varmaan myös Aallolta itseltään, Wikipedian mukaan tuon Talentin jälkeen oli kuitenkin käynyt neuvotteluita Sonyn kanssa, mutta tuloksetta. Tokkopa syynä oli pelkästään se ettei tehnyt musiikkia Suomeksi, mistäs sen tietää olisiko jopa tehnytkin suomenkielisen levyn tuolloin jos vaan ajatukset levy-yhtiön kanssa olisi osuneet yksiin.Jos Saara olisi tehnyt 2008 levyn suomeksi, olisi se ollut takuuvarma menestys.
No näinköhän? Olisi kuitenkin vaatinut jonkinlaisia kompromisseja varmaan myös Aallolta itseltään, Wikipedian mukaan tuon Talentin jälkeen oli kuitenkin käynyt neuvotteluita Sonyn kanssa, mutta tuloksetta. Tokkopa syynä oli pelkästään se ettei tehnyt musiikkia Suomeksi, mistäs sen tietää olisiko jopa tehnytkin suomenkielisen levyn tuolloin jos vaan ajatukset levy-yhtiön kanssa olisi osuneet yksiin.
Millä tavalla Aalto on etäinen, kylmä ja feikki?
Teatterikorkeakoulun entinen professori Vesa Vierikko kertoi radio Novan haastattelussa, että koulun pääsykokeissa merkittävä vaikutus sisäänpääsyssä on karismalla. Kun juontaja, joka muuten oli Antero Mertaranta, kysyi, mitä karisma tarkoittaa, Vierikko vastasi, että sitä on vaikea vaikea selittää, mutta se liittyy ääneen, puheen sävyyn, puheen rytmiin, liikkumiseen ja eleisiin.
Insinööriluonteiden saattaa olla vaikea hyväksyä, että maailmassa on asioita, joita voi arvottaa, vaikka niitä ei voi täsmällisesti mitata. Minun mielestäni Saara Aalto on esimerkki ihmisestä, josta on vaikea objektiivisesti nimetä selviä puutteita, mutta jonka heikko menestys kuitenkin todistaa, että niitä on.
Aalto on saanut suuren määrän huomiota ja monta tilaisuutta, mutta yleisö ei vain lämpene. Aina voi vedota siihen, että ei ole kunnollisia biisejä, mutta jos esiintyjällä on karismaa, niin coveritkin kelpaavat ja niitä tullaan kuuntelemaan.
Makukysymyksiähän nämä ovat, ja kiistellä voi loputtomiin, mutta minusta esimerkiksi Suvi Teräsniska, joka ei mitenkään osallistu biisiensä tekemiseen, on esimerkki laulajasta, joka jotenkin vain pystyy tuomaan biisiin lisää omalla persoonallaan. Aallolta tällainen kyky puuttuu.
Kun siis euroviisuesitys rakennetaan, tärkeää on, että sitä ei edes yritetä rakentaa Aallon persoonan varaan vaan että siitä tehdään ulkokohtainen show, jota Aallon hyvä ääni tukee.
Ainakin omasta mielestäni on vaan hyvä, että Saara tekee omanlaistaan ja mielihalunsa mukaista musiikkiaan, vaikka se ei ole tuonutkaan menestystä vielä.
Minä en vain usko, että perusongelma on musiikki. Kaikilla ei yksinkertaisesti persoona riitä. Riippumatta siitä, mitä Saaralle tai vaikka Diandralle työnnetään eteen, niin eivät he vain pysty saamaan siitä irti sillä tavalla, että yleisö jaksaisi kiinnostua pitemmän aikaa. Ääntä on, mutta tunne puuttuu.
Kannattaa kattoa tuo Saara Aallosta kertova dokumentti-pätkä. Ehkä siitä voi löytää syitä siihen, miksi Saara on sellainen, kuin on.
Euroviisuthan on keskimäärin paskaa musaa. Saara Aalto kaikessa teatraalisuudessaan sopii sinne.Sun mielestä voi olla paskaa, mutta joidenkin muiden mielestä voi olla hyvää.
Makukysymyksiähän nämä ovat, ja kiistellä voi loputtomiin, mutta minusta esimerkiksi Suvi Teräsniska, joka ei mitenkään osallistu biisiensä tekemiseen, on esimerkki laulajasta, joka jotenkin vain pystyy tuomaan biisiin lisää omalla persoonallaan. Aallolta tällainen kyky puuttuu.
Kun siis euroviisuesitys rakennetaan, tärkeää on, että sitä ei edes yritetä rakentaa Aallon persoonan varaan vaan että siitä tehdään ulkokohtainen show, jota Aallon hyvä ääni tukee.
Euroviisuthan on keskimäärin paskaa musaa. Saara Aalto kaikessa teatraalisuudessaan sopii sinne.