UMK 2018 ja Euroviisut 2018

  • 59 017
  • 422

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Euroopan tasolla voitaisiin palata jakoon Euroviisut läntisen Euroopan kesken ja Interviisut entisten Varsovan liiton maiden kesken. Israel, Australia, Turkki tai Armenia eivät myöskään ole koskaan kuuluneet Eurooppaan.

Kumpaan Suomi sitten osallistuisi, vai osallistuisiko kumpaankin kuten takavuosina? Suomihan on Sopotin laulukilpailuissa ollut huomattavasti menestyneempi kuin Euroviisuissa. Marion Rung on vienyt voiton kahdesti, viimeksi tuli Interviisu-voitto kotiin 1980 kappaleella Where Is The Light (Hyvästi yö). Euroviisut on voitettu vain kerran, eli Suomen kannattaisi vanhan menestyksen varjolla satsata itäeurooppalaisille markkinoille.

Tosin Sopotin laulukilpailut ovat olleet välillä (erityisesti neukkuaikakauden jälkeen) olleet hyvinkin kansainväliset ja laajat, itse asiassa laajemmat kuin Euroviisut. Tässä kartta osallistujamaista linkin takana.

Tällä hetkellä Sopotin laulukisat ovat olleet valitettavasti tauolla useita vuosia, viimeksi ne järjestettiin 2014.

Sopot on kaunis rantakaupunki Gdanskin vieressä, sinne kelpaa mennä visiitille muutenkin. Onhan siellä aikoinaan yöpynyt Hitlerkin.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sunrise Avenue toisi varmat Zwölf points från Allemagne vaikka Haber piereskelisi lavalla kolme minuuttia, mutta onko niillä sitten lopulta kovinkaan paljoa suosiota muualla Euroopassa?

Mahtaako viisujen voittamiseen olla lopulta mitään kaavaa? Niin kaikenkarvasilla esiintyjillä ja biiseillä ne on viimeaikoina voitettu. Vaikka monesti en ole tykännyt voittajabiisistä, on se jotenkin kuitenkin ymmärtänyt. Nyt oli suurinpiirtein ensimmäinen kerta, kun tuli todella sellainen olo, että "mitä vittua te oikein ajattelette?"
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Toimisikohan Lordi toisen kerran....?
Olen aina välillä miettinyt että minkähänlainen tulos tulisi jos Lordin laittaisi tuonne uudestaan. Kyllä se ainakin yleisöääniä jonkun verran voisi saada, mutta nykyään pitää näitä Euroviisujen viivelähtöjä analysoivia asiantuntijoitakin miellyttää. Ruotsillahan on ollut Carola Häggqvist kolme kertaa edustamassa, ekalla kerralla oli kolmas, sitten tuli voitto ja viimeisellä kerralla (2006) oli neljäs. Ruotsi ei ole muuten vieläkään päässyt yli siitä kun Lordi kyykytti Carolaa ja muuta Eurooppaa ja vei nuo kisat...

Suomen pitäisi löytää se uusi "Lordi". Ei siis mitään kopiota, mutta olihan se Lordin Hard Rock Hallelujah ja sen ympärille rakennettu show ihan täydellinen Euroviisujen maailmaan. Jos nyt itsessään unohtaa sen musiikkigenren pois, niin ei kovin tuota paljon paremmin voi Euroviisuihin kokonaisuutta rakentaa. Biisi on tarttuva mutta samalla tavalla sopivasti erottuva siitä koko muusta massasta. Lavashow pidetään aika simppelinä, pääasiassa on pyrotekniikka mutta muutama pieni juttu täydentää kuten esim. levitettävät siivet siinä kohdassa kun kuvataan läheltä ja sanotaan "Wings on my back...". Tähän päälle sitten vielä sellainen överiksi vedetty olemus, mutta silti siinä roolihahmossa pysyminen koko leikin ajan, niin siinä se resepti voittoon oli. Tuollaistahan se on Euroviisuissa aina, kokonaisuus ratkaisee.

Hard Rock Hallelujah oli muutenkin biisinä sellainen että se vielä oikein korosti tuota Lordin Euroviisuihin tuunattua konseptia. Ihan vertailuna, jos kisabiisinä oliskin ollut se toinen vaihtoehto Bringin back the Balls to Rock niin voittoa ei välttämättä olisi tullut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muutenkin Suomessa suhtaudutaan tähän hömppään aivan liian vakavasti.
Suhtaudutaanko? Aika kevyttä on esim. Ruotsiin verrattuna, jossa koko jo itse karsintasysteemi on rakennettu samanlaiseksi kuin itse Euroviisut, ja muutenkin siellä on sellainen "euroviisutehdas" missä tyypit rakentaa pelkästään tätä hömppää varten biisejä ja kokonaisuuksia. Ei Suomessa kai ihan näin pitkälle ole menty...

... paitsi toki tänä vuonna kun Saara Aallolle haettiin jotain konsultaatiota ulkomailta.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ite oon tyytyväinen ettei Aalto ollu edes lähellä voittoa. Median "saarasitäsaaratätäsaaraeestäsaaratakaasaaraistuusaaramakaa"-hype on alkanu tulla kurkusta ulos jo ajat sitte. Nyt Aalto vois vetää hetken hiljaiseloa ja Suomi vois miettiä koko viisupaskan järkevyyttä.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Euroopan tasolla voitaisiin palata jakoon Euroviisut läntisen Euroopan kesken ja Interviisut entisten Varsovan liiton maiden kesken. Israel, Australia, Turkki tai Armenia eivät myöskään ole koskaan kuuluneet Eurooppaan.

Israel, Turkki ja Armenia kuuluvat EBU:un, se antaa oikeuden osallistua tähän kisaan. Australia on mukana koska ovat suuria faneja ja haluavat pitää muiden kanssa hauskaa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ruotsissa on Melodifestivalen, Italiassa San Remon musiikkifestarit ja niin edelleen. Varmasti usealla ns. isolla maalla joku tämänkaltainen systeemi.

Suomen UMK hässäkkä on nyt tullut tiensä päähän. Tilalle pitäisi saada joku kilpailu, joka oikeasti motivoisi bändejä/laulajia menestymään. Eikä juuri niinkään, että tähtäin on nimenomaan Euroviisuissa.

Tuo UMK lanseerattiin Suomen omana Melodifestivalenina ja siihen kopioitiin kaikki mahdollinen Ruotsista. Näköjään sama konsepti ei vaan toimi meillä. Yleisöä ei kauheasti kiinnosta ja vielä vähemmän musiikintekijöitä. Kaikki osallistuvat ovat joko hasbeen-iskelmätähtiä tyyliin Taiska tai täysin nevöhööd-osastoa, sekä ennen että jälkeen kisoja. Tuurilla sinne sitten kerran viidessä vuodessa osuu joku nuori lahjakkuus tyyliin Softengine. Vaikea sitten sanoa, millä tuota muka voisi tehdä kiinnostavammaksi. Aika moni musiikintekijä kumminkin kokee, että Euroviisuehdokkuus on kuoliniskulle kaikille toiveille olla vielä vakavasti otettava artisti.

Tämän vuoden viisuista omat suosikit olivat Ruotsi, joka oli tuollainen übertyylikäs elektroversio 70-luvun Jacksons-soulista. Siinä oli siinä mielessä paljon samaa kuin Get Lucky -megahitissä ja on helppo ymmärtää, miksi se vetosi nimenomaan asiantuntijaraateihin. Itävallan biisi oli yksinkertaisesti hyvä samoin kuin esittäjä. Tämä sama jonkun Sam Smithin esittämänä olisi iso hitti ympäri maailman. Israel oli kanssa hyvä, siinä oli sekä mato että koukku. Se kotkotus kutitti jotain paikkaa aivoissa, mitä olisi pitänyt raapia työntämällä sukkapuikko korvasta sisään, kertosäe tarttui kerrasta päähän ja emansipaatiosanoma osui nappiin trendin aallonharjalle. Ansaittu voitto.

Tämän olisi vissiin voinut kirjoittaa myös tuonne "yksin olet mielipiteesi kanssa" otsikon alle?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
En tiedä onko kukaan vielä, tänään, sanonut, mutta Saara tuli taas toiseksi. Toiseksi viimeiseksi Eurofreaksionin laulukilpailussa.


E. Toimisikohan Lordi toisen kerran....?

Putaansuultahan tätä kysytään joka vuosi jossain haastattelussa, nytkin viime viikolla. Sanoi muistaakseni, ettei missään olosuhteissa uudestaan.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Euroopan tasolla voitaisiin palata jakoon Euroviisut läntisen Euroopan kesken ja Interviisut entisten Varsovan liiton maiden kesken. Israel, Australia, Turkki tai Armenia eivät myöskään ole koskaan kuuluneet Eurooppaan.

Tuskin nämä Tsekit, Puolat ja Serbiat tahtoo enää mihinkään itäiseen liittoutumaan lähteä. Vaikka Venäjä suuttuisikin kun eivät voita Euroviisuja ja perustaisi omat kisat, niin eihän sinne mukaan lähtisi kuin Valko-Venäjä ja "Itä-Ukraina".

Eurooppa sinänsä on kai aina ollutkin vähän epämääräinen käsite, ja on ihan sopimuskysymys, mitkä maat siihen katsotaan kuuluvaksi. Ei tuo Ural-vuoristo ole maantieteellisesti mikään kovin merkittävä raja. Periaatteessa samaa mannertahan se on koko Euraasia, joten Israel, Turkki ja Armenia sopii maantieteen kannalta hyvin porukkaan. Australia sitten kylläkään enää ei.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Australia on kyllä kulttuurisesti enemmän Länsi-Eurooppaa kuin Suomi.
 

se7en

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Newcastle United, Jalkapallomaajoukkue
Lordi uudestaan oliskin älyttömintä ehkä ikinä. Yllätyselementti on jo käytetty joten Lordista jäisi käteen.. mitä?

Muutenhan tämän vuoden viisut oli heikkotasoiset, enkä edes sano siksi, että niin kuuluu viisuista sanoa. Yleensä siellä on kuitenkin ollut ihan tarttuviakin biisejä tai edes sellainen voittajabiisi, että ymmärtää valinnan, mutta tänä vuonna meni kyllä ohisektorille. No, olihan tuolla Ruotsi, Tanska ja VIro, jotka jäivät mieleen.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Israel oli kanssa hyvä, siinä oli sekä mato että koukku. Se kotkotus kutitti jotain paikkaa aivoissa, mitä olisi pitänyt raapia työntämällä sukkapuikko korvasta sisään, kertosäe tarttui kerrasta päähän ja emansipaatiosanoma osui nappiin trendin aallonharjalle. Ansaittu voitto.

Tämän olisi vissiin voinut kirjoittaa myös tuonne "yksin olet mielipiteesi kanssa" otsikon alle?

Et ole yksin. Ei tuo missään tapauksessa mitään minun mielimusiikkiani ole, mutta olihan siinä kohdallaan kaikki mainitsemasi, eli juuri ne mitkä esim. Suomen biisistä puuttui. Eli madot ja koukut. Ihan ansaittu voitto minustakin. Samaa en voi sanoa edellisestä Israelin voittajasta... Mut se on asia erikseen.

Suomessa UMK:n ongelma lienee myös markkinoiden pienuus. Näkyvyys ei välttämättä tuo juuri lisäarvoa. Toki esimerkiksi Ruotsikaan ei väkiluvultaan ole kuin tupla, mutta musiikkivienniltään se on niin valtava, että näkyvyyden saaminen melodifestivalenin avulla lisää huomattavasti menestymisen mahdollisuuksia. Sitten vielä se, että täällähän levy-yhtiöt ovat päättäneet, että vain suomenkielinen musiikki myy. Kun taas euroviisuissa kuitenkin on järkevintä esiintyä englanniksi. Niinpä UMK:n merkitys oman musiikin myymiseen on marginaalinen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuskin nämä Tsekit, Puolat ja Serbiat tahtoo enää mihinkään itäiseen liittoutumaan lähteä. Vaikka Venäjä suuttuisikin kun eivät voita Euroviisuja ja perustaisi omat kisat, niin eihän sinne mukaan lähtisi kuin Valko-Venäjä ja "Itä-Ukraina".
...
Kyllä sinne Transnistria, Itä-Ossetia ja puolenkymmentä *stania varmaan osallistuisi.

Saisivat kyllä luopua noista ammattiraadeista, toki ilman niitä ausseilla ei olisikaan ihan niin kivaa viisuissa kun heidän edustaja tainnut jäädä järjestään yleisöäänissä viimeisten joukkoon eikä olisi kertaakaan päässyt edes finaaliin ilman pirunmoista buustausta tuomareilta. Ammattiraatien toimesta myös miljoona kertaa roisimpaa naapuri/kaverisuosintaa kuin kansalaisilta. Ja olisihan se toki kivaa että Suomen esiintyjä pärjäisi reilusti totuttua paremmin kun ilmeisesti ei kuulu niiden maiden joukkoon jota ammattiraadit kokevat tarpeelliseksi noteerata.
 

Patapakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miten viisuvoittajan esitys kokonaisuudessaan suhtautuu viime aikoina vahvasti esillä olleeseen kulttuurisen omimisen käsitteeseen?
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaikenlaiset Iltapulut ja muut kirjoitti kuinka Saara Aallon show sisälsi liikaa kaikkea ja show oli liian mustanharmaa ja ties mitä. Kyllä, MUTTA, isoimpana ongelmana ei ollut show, vaan itse biisi, joka oli ihan helvetinmoista pop-tusinaa. Euroviisut on paljolti kiinni henkilön tarinasta (kummajaisuudesta yleensä), lisäksi show:n pitää olla riittävällä tasolla, mutta kyllä se biisi on edelleen tärkeässä osassa, jos haluaa menestyä. En muista koska viimeksi Suomella on ollut hyvä biisi. Jollain nuorehkolla pojalla oli joku ihan hyvä kai. Oskari tai jotain.

Kuuntelin tuossa hetken tuota voittajabiisiä, ja vertasin sitten Nicki Minajiin. Aikalailla samantyylistä paskaa. Molemmissa vähän yritetään räpätä ja riimitellä ja sitten tuollaista epämääräistä mölinää seassa.

Joo hyvin lähellä toisiaan tämä Monsteri ja Nicki Minaj. Nickillä on kuitenkin jonkun verran omaperäisempää paskaa, joten sillä varmaan erottuisi paremmin tuolla Euroviisuissakin. Tuo Saaran biisi herätti yhtä paljon tunteita kuin haalean veden juominen. En kuuntele pop-musiikkia käytännössä lainkaan, mutta nuorempana on tullut renkuteltua kaikenlaista, ja nykyäänkin osaa kyllä tunnistaa ns. hittibiisit aika hyvin. Tuossa Monsterissa ei ollut mitään hittibiisin aineksia. Ei mitään. Nicki Minajilla oli ainakin aikanaan jokseenkin ärsyttävää musiikkia. Mielummin äänestäisin ärsyttävää kuin 0 tunteita herättävää biisiä.

E: Piti vielä kuunnella tuo viisuvoittajan biisi. Hyi vittu mikä biisi ja hyi vittu mikä akka. Siinä meni yöunet seuraavaks viikoks. Nään vielä ens vuonnakin painajaisia tuosta pulleasta naaman vääntelystä.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kyllä sinne Transnistria, Itä-Ossetia ja puolenkymmentä *stania varmaan osallistuisi.

Saisivat kyllä luopua noista ammattiraadeista, toki ilman niitä ausseilla ei olisikaan ihan niin kivaa viisuissa kun heidän edustaja tainnut jäädä järjestään yleisöäänissä viimeisten joukkoon eikä olisi kertaakaan päässyt edes finaaliin ilman pirunmoista buustausta tuomareilta. Ammattiraatien toimesta myös miljoona kertaa roisimpaa naapuri/kaverisuosintaa kuin kansalaisilta. Ja olisihan se toki kivaa että Suomen esiintyjä pärjäisi reilusti totuttua paremmin kun ilmeisesti ei kuulu niiden maiden joukkoon jota ammattiraadit kokevat tarpeelliseksi noteerata.

Softengine taisi olla ainut Suomen euroviisuehdokas, mikä sai kannatusta ammattilaisraadeilta. Tuolloin semifinaalissa ammattilaisraadit äänestivät Suomen toiseksi ja finaalissa seitsemänneksi. Yleisöäänissä sitten Softengine ei pärjännyt varsinkaan finaalissa ollen yleisöäänissä 17.

Kun nyttenkin katsoo noita ammattilaisraatien pisteitä, niin rockahtavammat biisit ovat saaneet kannatusta (Albania, Sveitsi, Romania, Hollanti). Sen sijaan Unkarin metallisempi biisi ei ole saanut raadeilta kovin suurta suosiota.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tällä kierroksella Hollannin biisi oli ainoa, joka edes lähenteli oikeata musiikkia. Loppujen haukkuminen hissimuzakiksi olisi loukkaavaa hissimuzakia kohtaan (pl. Unkarin höpö höpö heavy, joka ei todellakaan ollut hissimuzakkia).
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tällä kierroksella Hollannin biisi oli ainoa, joka edes lähenteli oikeata musiikkia. Loppujen haukkuminen hissimuzakiksi olisi loukkaavaa hissimuzakia kohtaan (pl. Unkarin höpö höpö heavy, joka ei todellakaan ollut hissimuzakkia).
Itse en oikein tästä Hollannin wannabe-davelindholmista innostunut.

Italian biisi sen sijaan oli tänä vuonna puuhastelijoiden keskellä täyttä timanttia. Itse asiassa ihme kuinka Italia sai yleisöltä kolmanneksi parhaat pisteet, kun taas todellisten asiantuntijoiden papereissa olivat jossain 15. sijan paikkeilla. Olisin olettanut tuon menevän juuri päinvastoin siten, että raadit arvostavat, mutta yleisö ei. Kannattaa muuten katsella tuon biisin musiikkivideo.

Mutta ei sillä, ihan mielenkiintoista tätä on aina vuosittain seurata yleisen viihteen kannalta, ei Euroopan laadukkaimman musiikin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Loppupeleissä tämän vuoden matskusta nousi omaksi suosikikseni Tanskan sympaattiset viikingit. Kappale on itse asiassa aivan loistava ja hienon tunnelmallinen, oikeastaan yksittäisenä biisinä koko tämän vuoden parhaimmistoa tähän asti. Vaikka toki joku saattaa pitää esityksessä ollut "Dressman-kävelyä" jotenkin typeränä, mutta minusta se oli vain oiva lisä kappaleeseen. Menee kuitenkin sopivasti sellaisen hassuttelun piikkiin..

Aika veikeää, että asiantuntijaraatien äänissä biisi jäi aivan viimeisten joukkoon, mutta oli yleisöäänissä viidenneksi suosituin, joka nosti sen loppusijoituksen yhdeksänneksi. Ja kuinka moni muuten huomasi, että se oli Suomessa toiseksi eniten ääniä saanut kappale, joten en selvästikään ole yksin mielipiteeni kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös