Ei ehkä kuulu Jatkoajan tuhannen suosituimman ketjun joukkoon, mutta tulipa jotain muuta hakiessa törmättyä tähänkin vanhaan ketjuun. Ja ei kun ilmoittautumaan....
Eli syyskuusta 2003 (mein Gott, onpa siitä kauan) olen asunut Saksassa ja tarkemmin sanottuna Heidelbergissä. Opiskelumielessä toki ja nyt on meneillään jo seitsemäs lukukausi kaupungissa. Oulun kokoinen kaupunki, joka on erittäin suosittu turistien keskuudessa vanhan keskustansa ja linnansa ansiosta, mutta missasi kuitenkin muutama päivä sitten pääsyn Unescon maailmanperintöluetteloon. Yliopisto on vanhin laatuaan Nyky-Saksassa (vanhin saksankielinen yliopisto on Prahassa) ja kaupungin "kasvatteihin" tai muuten "Hall of Fameen" kuuluu mm. Friedrich Hegel, Franz Kafka, Max Weber, kuningatar Silvia, Mark Twain.... ja Goebbels.
Koska Heidelberg on nimenomaan turisti- ja yliopistokaupunki on urheilurintamalla sitten aika hiljaista. Viime vuonna futiskisojen aikaan katselin pelejä kai ainakin viidessä kaupungissa ja näistä selkeästi latteimmat tunnelmat ja pienimmät screenit löysi Heidelbergistä. Pääsarjajoukkueita Heidelbergillä on kuitenkin ainakin Rugby- ja tietääkseni lacrosse-liigassa. Ja oli myös ensimmäisen viiden kauden ajan salibandyn bundesliigassa, kunnes viime vuonna vetäydyttiin raha-, resurssi- ja pelaajapulan takia vapaaehtoisesti regionalliigan syövereihin. Itsekin sain kolmen pelin ajan Bundesliigan temposta nauttia - Suomessa taistelisin varmaan nelosdivarin pelipaikoista.
Naapurikaupunki Mannheim onkin sitten jääkiekkofanille tärkeämpi. Adler Mannheim on DEL:n Saksan eniten mestaruuksia voittanut joukkue ja tietääkseni myös suurimmalla budjetilla operoiva seura, joka kausi kaudelta suosikkeihin lukeutuu. Mannheimissa olenkin vuosittain jotain 2-6 peliä katsellut, niin aikuisia kuin junnujakin. Ensimmäisen kahden kauteni ajan hallinta toimi erittäin tunnelmallinen Friedrichspark, josta kuitenkin seinät puuttuivat. Mutta sittemmin käytössä on tuleva MM-kisanäyttämö (2010) SAP-Arena, joka on ehkäpä miellyttävin jäähalli, jossa koskaan olen vieraillut.
SM-liigan seuraaminen onkin sitten ollut jo usean vuoden ajan lähinnä netin ja lomien varassa. Vielä Suomessa asuessani taisin yltää ennätykseeni 14 Jypin peliä kaudessa, mutta viime vuosina määrä on vaihdellut yhden ja kuuden välillä. Syys-, joulu- ja maaliskuun otteluohjelmat ovat ne ratkaisevat. Muuten olen hyvin pitkälti nettiradion varassa - Jypin pelien livenä kuuntelu on parasta lääkettä koti-ikävään. Sen olen itselleni jo ajat sitten luvannut, että kun Jyp seuraavan kerran finaaleissa pelaa, olen paikalla. Nyt kun se Dwaipe vielä saataisiin, ei tuonkaan lupauksen toteutuminen jo ensi kaudella enää niin kaukana olisi...
Huerzolle kysymys: Ei tainnut sitä Astrid Kumbernussia löytyä? Tietääkseni et enää Saksassa asusta? Speyerhan on nimittäin ihan Heidelbergin lähellä...
@ Chilango: Todavia estas en Mexico? Yo estaba por alla hace cinco anos. En Mexico esta mi otra casa. Donde vives? Yo estaba especialmente en Chiapas (San Cristobal de las casas), pero tambien habia viajado mucho en otros lugare.