Ulkosuomalaiset palstalaiset

  • 9 803
  • 63

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Haku ei ainakaan minun hakusanoillani löytänyt vastaavaa aihetta, joten avaan uuden.

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon ulkosuomalaisia ts. ulkomailla asuvia kirjoittajia Jatkoajan käyttäjissä on. Joihinkin olen tietysti törmännytkin ketjuja lukiessani.

Kiinnostavaa olisi tietää, miten onnistuu jääkiekon seuraaminen asuinmaassasi?

Itse asustelen Münchenissä. Täältä ei valitettavasti löydy DEL-joukkuetta, paikkallinen EHC München pelaa Oberligaa, joka on kolmanneksi ylin sarjataso.

Baijerista onneksi löytyy myös DEL-joukkueita (Augsburg, Ingolstadt, Nürnberg), vaikka jalkapallo täällä ykkösjuttu onkin. Televisiosta kiekkoa tulee myös.

Viime kaudella kävin katsomassa vain yhden pelin paikanpäällä, mutta kokemus oli mielenkiintoinen. Augsburgissa ainakin fanit pitävät hyvää tunnelmaa ja pelin tasokin oli kovempi kuin odotin. Yllätys oli, että Augsburg pelaa pelinsä stadionilla, jossa on kyllä katto, mutta ei seiniä. (Taitaa olla ainoa "halliton" joukkue DEL:ssa) Normaaleihin jäähallivarusteisiin pukeutuneena alkoi kolmannessa erässä olla aika tukalaa, kun tuuli heitti jatkuvasti jäätävää tihkua niskaan...

-tt
 

Ju$$i

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Vaikka juuri tällä nimenomaisella hetkellä Suomesta kirjoittelenkin, niin olen suurimman osan viime 3:sta vuodesta asunut Amsterdamissa. Opiskellen ja töitä tehden.

Jääkiekkoilullisestihan kaupunki (ja koko maa) on ihan täysi vitsi. Kävin viime kauden yhtä finaaliottelua paikan päällä katsomassa (hallille n. 200 m kotoa matkaa) ja oli kyllä varsin laiskaa meininkiä. Katsojia oli kyllä ihan mukavanoloisesti ottaen huomioon lajin aseman maassa. Arviolta n. 2000. Valitettavasti Tilburg Trappers antoi selkään Amsterdam Bulldogsille. Hauskaa sinänsä että Damin joukkueen pääsponsori on paikallinen Bulldog coffeeshop-ketju...

Jääkiekon seuranta onkin valitettavasti jäänyt lähinnä Jatkoajan ja sporttibaarien (tai itse asiassa tasan 1 näyttää kiekkoa) tarjonnan varaan. Suomen kaikki MM- ja WC-ottelut tuli nähtyä, mutta kotoista liigaa tai mestistä ei ollenkaan viime kautena. Senpä takia lähdenkin tänään erittäin suurella mielenkiinnolla tarkastamaan Kalpan nykykunnon Tikkurilaan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pariisissa asustellaan, joskin kyseessä on vain vuoden työrupeama. Kuten arvata saattaa, jääkiekko ei täällä ole mikään iso juttu. Itse asiassa se on niin pieni juttu, että tuskin tästä kaupungista löytyy ainuttakaan jääkiekkoseuraa. Sama juttu on sitten television kanssa, lätkää ei noteerata mitenkään puhumattakaan siitä, että TV:ssä näytettäisiin matseja tai edes välähdyksiä niistä.

Heikoilla kantimilla on siis kiekon seuraaminen täällä. Olen kuitenkin ajatellut, että jossakin välissä ajan johonkin kohtuullisen lähellä olevaan "jääkiekkokaupunkiin" katsomaan paikallisen liigan pelejä. Ainakin Rouenista löytyy joukkue ja siellä lätkää pitäisi pystyä seuraamaan. Sitten on toki joulunajan Spengler cup, jonne olen harkinnut menemistä. Siellä näkisi todennäköisesti hyvää lätkää loistavassa tunnelmassa.

Jos johonkin Ranskan-Belgian liigan matsiin tieni löydän, laitan sitten raporttia tapahtumasta.
 

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Se suuri maailma...

Teksasin (tarkemmin Fort Worthin) baseball-kenttiähän tässä on viimeiset kolme vuotta koluttu. Halusin kehittyä tuomarina ja kyllä on muutosta tapahtunutkin.

Suomesta käsin vaikea on päästä päälle 30 matsiin (kv turnaukset mukaanlukien), viime vuonna mittariin tuli 270!!! Kokemusta siis alkaa jo olla.

Siis, tuomaroin juniorisarjoja, kouluja ja paria aikuisten amatööriliigaa.
 

merzyk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS ja Edmonton Oilers
Kirjoittelen tällä hetkellä keskeltä Filippiinejä, maan toiseksi suurimmasta kaupungista Cebusta. Puolen vuoden rupeama alkaa olla piakkoin lopussa, ja kotiinpaluu häämöttää.

Jäätä täällä ei ole kuin drinkkilasissa, yllätyksekseni löysin Manilasta yhdestä ostoskeskuksesta ihkaoikean luistelupaikan. Kaukalon koko ei ollut kummoinen, mutta jää sentään pysyi jotenkuten jäässä. Hauskinta oli se, ettei muuta varoituskylttiä tai ohjekylttiä ollut kuin tällainen: "Kaukalon valokuvaaminen kielletty ilman johtajan lupaa". Mistäköhän moinen...

Jatkoaika ja muut lätkäsivustot ovat olleet hyvänä apuna lätkän seuraamisessa, koska täällä moisesta lajista ei ole koskaan mitään kuultukaan. Marraskuussa pääsen sitten jo katsomaan kiekkoa Suomeen. Hauskoista joukkueiden nimistä voidaan mainita paikallisten korisjoukkueiden nimet, jotka on nimetty sponsorin mukaan: Alaska Milkmen, CocaCola Tigers, San Miguel Beermen.
 

Tuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Macaossa (Kiinassa) näitä juttuja tulee lueskeltua. Takaisin Suomeen on tarkoitus palata vasta ensi kesänä tai sitten vaihtoehtoisesti Ässien mestaruusjuhliin.

Täällä on kuulemma jossain jää, jossa voi luistella. En ole vielä itse päässyt tätä toteamaan.
 

EsKa

Jäsen
Asun Södertäljessä, noin 30 kilsaa Tukholmasta lounaaseen. Södertälje SK:n pelejä seuraan säännöllisesti paikan päältä, esim tänä iltana.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Asustelen Jenkeissa, lansirannikolla Portlandissa. Suomeen ei ole tarkoitusta enaa kaiketi palata, josko ei tannekaan jaada. Eikohan sita vaimon kotimaahan, Kanadaan, joku paiva viela paadyta.

Latkaa taalla pelataan WHL-pohjalta ja paikallinen joukkue on Portland Ice Hawks, joka pelaa Black Hawksien tyylisella paidalla. Joukkue on taynna junioreita ja meno sen mukaista. Tasollisesti aika heikkoa menoa, joten kohokohdaksi jaa joukkueen 20 vuotiaan laitahyokkaajan nimi: Robin Big Snake. 180 senttia ja reilu sata kiloa. Pullaa on syoty! Sportteina taalla rulaa eniten college football, baseball ja tietysti NBA-koris.

NBA-kautta siis odotellessa...
 

lakimies

Jäsen
Viestin lähetti bozik
Itse asiassa se on niin pieni juttu, että tuskin tästä kaupungista löytyy ainuttakaan jääkiekkoseuraa.

Ainakin yksi jengi Pariisista löytyy. Kaverini on siellä opiskelijavaihdossa ja pelaa samalla kiekkoa siellä. Joukkueen nimi on nyt hukassa.

Hauskaahan on, että joukkue jopa maksaa hänelle pari sataa euroa kuussa (Suomessa pelataan II-divaria pilke silmäkulmassa)
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti Ju$$i
Vaikka juuri tällä nimenomaisella hetkellä Suomesta kirjoittelenkin, niin olen suurimman osan viime 3:sta vuodesta asunut Amsterdamissa. Opiskellen ja töitä tehden.

Jääkiekkoilullisestihan kaupunki (ja koko maa) on ihan täysi vitsi.

Eiko ne enaa muka pelaa sita jokatalvista turnausta Damin Leidseplanilla?? Siina on enemman hokia kun moni pystyy kerralla suodattamaan!

Ja hauskaa on!

Hollannin(/Belgian) sarjassa pelaa jokusia suomalaisiakin. Paaasiassa Suomen II-divarin pelaajia.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitokset ozo ja lakimies. Täytyy varmasti käydä katsastamassa paikallinen lätkätarjonta ihan paikan päällä. Tämä oli mulle kyllä todellinen ylläri ja positiivinen sellainen, jäähalli Pariisissa - voi kiesus.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Viestin lähetti bozik
Kiitokset ozo ja lakimies. Täytyy varmasti käydä katsastamassa paikallinen lätkätarjonta ihan paikan päällä. Tämä oli mulle kyllä todellinen ylläri ja positiivinen sellainen, jäähalli Pariisissa - voi kiesus.

Voisit varmaan siis raportoida kun Le Rat, koko patonkimaan pysäyttävä tekijä ja kokija Jani Kiviharju, tulee jengeineen kaupunkiin? Kai Pariisilla on pääsarjajoukkue kehissä? Stounin jengi on joku Mul... Scorpions tmv?
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Pressiboxi
Voisit varmaan siis raportoida kun Le Rat, koko patonkimaan pysäyttävä tekijä ja kokija Jani Kiviharju, tulee jengeineen kaupunkiin? Kai Pariisilla on pääsarjajoukkue kehissä? Stounin jengi on joku Mul... Scorpions tmv?
Ei ole Pariisissa pääsarjajoukkuetta, mutta jonkun Rouenin pelin ajattelin käydä katsastamassa. Täytyykin tarkkailla ohjelmaa ja ajoittaa Rouenin keikka niin, että näen stounin. Otteluraporttia on kyllä sitten taatusti luvassa.
 

Ju$$i

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Eiko ne enaa muka pelaa sita jokatalvista turnausta Damin Leidseplanilla?? Siina on enemman hokia kun moni pystyy kerralla suodattamaan!

?! Suoraan sanoen en ole ikinä kuullutkaan. Mutta ei kuulosta kyllä yhtään hassummalta. Täytyy katsella olisiko ensi talvena moista urheilujuhlaa tarjolla. Areenana Leidseplein olisi kyllä mitä loistavin. Yleisöä ainakin riittäisi, mutta jäästä en tiedä.

Mitä kiekkoilijoihin tulee, niin suomalaisia ei tullut vastaan mutta ruotsalaisia, tsekkejä ja slovakkeja kyllä. En nyt ihan takuuseen mene, mutta jostain on jäänyt muistikuva että vanha nhl-jyrä Zarley Zalapski pelaisi/olisi pelannut Hollannin liigaa.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Bryan Berard on ilmeisemmin siirtymässä Hollantiin pelailemaan..olisikohan ollut Amsterdamiin, en muista.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
Viestin lähetti Miksu00
Bryan Berard on ilmeisemmin siirtymässä Hollantiin pelailemaan..olisikohan ollut Amsterdamiin, en muista.

Tuolta Jatkoajan NHL-puolelta löytyi:

Bryan Berard (CHI) --> Amsterdam Bulldogs

Niin ja tämä lienee siis lock out -sopimus.
 

kissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fort Wayne Komets
Pariisi

Amiens, Timo Willman. Lähellä Pariisia.

Viestin lähetti bozik
Pariisissa asustellaan, joskin kyseessä on vain vuoden työrupeama. Kuten arvata saattaa, jääkiekko ei täällä ole mikään iso juttu. Itse asiassa se on niin pieni juttu, että tuskin tästä kaupungista löytyy ainuttakaan jääkiekkoseuraa. Sama juttu on sitten television kanssa, lätkää ei noteerata mitenkään puhumattakaan siitä, että TV:ssä näytettäisiin matseja tai edes välähdyksiä niistä.

Heikoilla kantimilla on siis kiekon seuraaminen täällä. Olen kuitenkin ajatellut, että jossakin välissä ajan johonkin kohtuullisen lähellä olevaan "jääkiekkokaupunkiin" katsomaan paikallisen liigan pelejä. Ainakin Rouenista löytyy joukkue ja siellä lätkää pitäisi pystyä seuraamaan. Sitten on toki joulunajan Spengler cup, jonne olen harkinnut menemistä. Siellä näkisi todennäköisesti hyvää lätkää loistavassa tunnelmassa.

Jos johonkin Ranskan-Belgian liigan matsiin tieni löydän, laitan sitten raporttia tapahtumasta.
 

Chilango

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpat, Les Habs
Asun Meksikossa josta johtuen Hockey night jää aina silloin tällöin väliin.
Taivaskanavilta (ESPN ja ESPN2) NHL:ää tulee suhteellisen paljon ja varsinkin jos on hankkinut piraattilautasen jolla saa lähetykset suoraan jenkkilästä tai Kanadasta niin kiekkoa saa näkymään melkein 24 tuntia vuorokaudessa.
Suomen kiekkoa tulee seurattua netin kautta lähinnä Jatkoajasta.
Baareissa kiekkoa näytetään jonkin verran ja mutta varsinkin NHL:n finaalit kiinnostavat yllättävän paljon.

World Cupin pelejä ei kuitenkaan teeveestä tullut (ESPN ja ESPN2 latino america ei pelejä näyttänyt) ja finaalinkin näin erikoisjärjestelyin Kanadan suurlähetystössä
(voin taata että v...lu oli aikamoisen rankkaa Suomen ainoalle paikalla olleelle kannustajalle).

Paikallisia kiekon harrastajia ei ymmärrettävästi kovin montaa ole mutta into korvaa määrän.
Halleja löytyy täältä pääkaupungista 3 täysimittaista ja pari pienempää ostarihallia.
Koko maasta täysimittaisia halleja löytyy vajaat kymmenen.

Liigaa ei ole mutta turnauksia pelataan kolme-neljä kertaa vuodessa. Lisäksi maajoukkue pelaa vaihtelevalla
menestyksellä MM-kisoissa joko kakkos- tai kolmosdivaria.

Joukkueita löytyy, riippuen onko turnaus paikallinen vai koko Meksikon kattava, 5-10 kappaletta.
Itse pelaan joukkueessa jossa on pelaajia meksikolaisten lisäksi Suomesta (minä) ja Kanadasta.
Taso vastaa ehkä Suomen vanhaa kolmosdivaria (=kakkosdivari nykyään?).
Jääaikaa saadaan harrastajien vähyydestä/pelaajien innon takia todella ruhtinaallisesti eli 4-5 kertaan viikossa.
Intoa sen takia että jäällä on oltava jo ennen sianpierua eli kello 06:00.

Halpaa kiekko ei ole, kertamaksu on noin 15 euroa/pelaaja ja jos maksaa koko kuukauden (4 kertaa/viiko) niin hintaa tulee noin 180 euroa. Ei ehkä kuulosta kovinkaan korkealta mutta Meksikon palkkatasoon suhteutettuna hinta on korkea.
Hinnasta johtuen kaikki, varsinkin paikalliset, ovat varsin varakkaita ja tietysti siitä ei ole muuta kuin hyötyä
järjestettäessä joukkueen pippaloita tai muuta vastaavaa.

Tähän loppuun yleinen kutsu :
Jos jatkoajan kirjoittajien joukosta löytyy pelaajia/joukkueita jotka ovat kiinnostuneita hieman eksoottisemmasta
"harjoitusmatkasta" niin täältä Meksikosta löytyy innokkaita harjoitusvastustajia.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Viestin lähetti Ju$$i
?! Suoraan sanoen en ole ikinä kuullutkaan. Mutta ei kuulosta kyllä yhtään hassummalta. Täytyy katsella olisiko ensi talvena moista urheilujuhlaa tarjolla. Areenana Leidseplein olisi kyllä mitä loistavin. Yleisöä ainakin riittäisi, mutta jäästä en tiedä.


No joo, siis ei mitaan "sarjaa" ole se hoki siina Leidseplanilla ole. Puulaakia enemmankin, mutta meno on kova ja paljon on ihmisia katsomassa!

Mun kasittaakseni siina "turnauksessa" pelaa kaikki ne pleinilla olevat baarit, joilla on sitten vahvistuksia joukkueissaan. Ainakin ennen siina oli muistaakseni kolme kenttaa ja pelit koko ajan paalla.

Kayhan kyselemassa jostain niista baareista, etta vielako se turnaus on voimissaan!
 

Puster

Jäsen
Blanchardstown

Löytyi tällainen ketju, niin eipä tarvitse avata uutta tyyliin "jatkoaikalaiset yli 2000 kilometriä Hakametsän pyhätöstä".

Uusi työ- ja asuinpaikka löytyi luoteis Dublinista ja tarkoitus olisi vähintään vuosi sinnitellä pelkällä "tummiin pukeutuneella blondilla".

Paikallinen lätkämaajoukkue taitaa olla C-sarjan konkareita mutta syssymmällä on luvassa All-Ireland finaaleja Hurlingissa ja Gaelic Footballissa. Ennakko-odotukset näihin peleihin on melkoiset ja tarkoitus onkin ainakin joku semifinaali tai vaikka finaalikin käydä paikanpäällä katsomassa. Peliraporttia luvassa sitä haluaville.
 
Viestin lähetti Chilango
Asun Meksikossa... ... pelaan joukkueessa jossa on pelaajia meksikolaisten lisäksi Suomesta (minä) ja Kanadasta.
Taso vastaa ehkä Suomen vanhaa kolmosdivaria (=kakkosdivari nykyään?)

Eipä väheksytä.
Jos olet siellä keskitason pelaaja niin Pohjoismaissa saattaisit olla jo tähtipelaaja: Islanti on nimittäin ensi vuoden MM-hierarkiassa alempana kuin Meksiko.

Meksit voittivat tänä vuonna IIHF:n kolmosdivarin ja nousivat kakkoseen, jonka B-ryhmästä puolestaan Islanti putosi kolmoseen.

No, jospa Jon Gislason, Emil Alengard, Stegan Hrafnsson ja kumppanit pääsevät sitten ensi vuonna helpommalla kun vastaan asettuu sellaisia kiekkojättejä kuin Armenia. Tosin Luxemburg saattaa tarjota aika pahan vastuksen, tänäkin vuonna se voitti mm Armenian numeroin 3-38 ja maalissa pelaa Suomi-sarjasta tuttu Michel Welter.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös