Erittäin mielenkiintoinen aihe
Heh, olen muuten huomannut AIVAN saman asian kuin mitä Monte tuossa totesi ja Carlos vähän perään: ainakin Saksassa tosiaan taidetaan pitää Suomen kolikoista. Minä nimittäin itse kävin kaverin kanssa Berliinissä keväällä, ja siellä sitten olimme eräässä ravintolassa Savignyplatzilla. Kun olimme jo menossa ovesta ulos, huomaamme kahden tarjoilijoista juoksevan meidän perässämme kuin viimeistä päivää. Ajattelin jo että voi helvetti, linnaanko tässä joudutaan, mutta ei. Kaverit halusivat kuollakseen vaihtaa Suomen kolikoita omiin saksalaisiinsa. Ne olivat aivan innoissaan kun olivat näköjään huomanneet, että tippirahoissa oli suomalaisia kolikoita. Erityisesti tämä toinen kaveri olisi halunnut 1 ja 2 senttisiä kolikoita, mutta selitin siinä sitten, että ei niitä lyödä Suomessa tai että minulla ei niitä ole. Mutta muita kolikoita vaihdoin sitten. Oli aivan outoa nähdä miten innoissaan nämä tarjoilijat olivat....ovat ne Suomen kolikot minunkin mielestäni kyllä hienompia kuin nuo, joissa on jonkun kuninkaallisen pärstä.
Itse olin alkukesästä kaupassa töissä, ja sieltä aika hyvin sai keräiltyä noita kolikoita. Keräily on niin sanotusti "under construction" :) Noita Jiin mainitsemia 500 erkin seteleitäkin tuli nähtyä aina silloin tällöin, ja ongelmana olikin se, että se perkele on niin suuri, ettei se tahdo mahtua sinne kassalaatikkoon ellei sitä rypistä. Kyllä aina joku sellaisella maksaa. Ja lähinnä eläkeläiset, kun ilmeisesti ne kuvittelevat sen tarkoittavan 500 markkaa....varsinkin sadan erkin setelit ovat vanhuksilla kovassa suosiossa.
Niin, niistä kolikoista sen verran vielä, että minulta löytyy tällä hetkellä:
Italia: 2E, 1E, 50c, 10c
Ranska: 1E
Hollanti: 1E, 5c
Belgia: 1E
Espanja: 1E, 20c, 5c
Portugali: 2E
Itävalta: 1E, 20c
Kreikka: 1E
Irlanti: 2E
Saksa: 1E, 50c, 5c, 2c, 1c
Suomi: kaikki :)
Siinä niitä olikin. Minun tavoitteenani on periaatteessa kerätä kaikki, joissa on erilainen kuva. Esim. Irlannilla taitaa joka latissa olla sama harppu, joten miksi turhaan kerätä kaikkia niitä. Yksi riittää siitä sarjasta. Sitten taas jollain Kreikalla on muistaakseni joka kolikko erilainen, joten siitä haluaisin tietysti ne kaikki.
Ja tietysti jokin "primary" tavoite voisi olla saada kolikko joka maasta. Nyt on jo aika monesta, mutta nuo pikkumaat ovat asia erikseen. Luxemburgista voisi vielä sen saadakin, mutta sitten tosiaan nuo Vatikaanin, Monacon ja San Marinon kolikot ovat jo niin harvinaisia, että huhhuh. Mahtaako muilla pikkuvaltioilla muuten olla omansa? Esim. Andorralla tai Liectensteinilla?