Malaysia Airlinesin lento MH17 ja Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaati
(OSA I)
Lennon MH17 alas ampumiseen liittyvien tapahtumien osalta on paljastunut viimeisimpinä päivinä lukuisia uusia seikkoja, joten on syytä luoda lyhyt katsaus tapahtuneeseen. Tämän kirjoituksen alkuun kokoan lyhyen tiivistelmän tapahtumien kulusta ja tämän jälkeen tuon esille uusimmat tapaukseen liittyvät uutiset, jotka omalta osaltaan ovat yksi naula lisää Venäjän arkkuun – osoittamaan heidän syyllisyytensä lennon MH17 pudottamiseen.
Lento MH17 pudotettiin Itä-Ukrainassa Donetskista itään 17. heinäkuuta 2014.
Yllä mainittuna päivämääränä kello 10:31 (UTC:n aikaa) Amsterdamin (Alankomaat) Schipholin lentokentältä lähti Malaysia Airlinesin lento MH17 kohti Kuala Lumpuria Malesiaa, lennon kone oli Boeing 777-2H6ER, lennolla oli 15 miehistön jäsentä (kaikki malesialaisia) ja 283 matkustajaa (kymmenestä eri valtiosta, kansalaisuuksia oli enemmän, koska osalla oli kaksoiskansalaisuus). Kello 12:53 lento saapui Dnepropetrovskin FIR:iin, Control Sector 2:een, koneen ollessa FL330 ja lentoa johdettiin Dnipro Control’ista. Ajassa 13:19:56 lennolta MH17 alkoi viimeinen kontakti Dniproon: ”ROMEO NOVEMBER DELTA, MALASIAN one seven” ja ajassa 13:20:03 (UTC:n aikaa eli 16:20:03 paikallista aikaa Ukrainassa) koneen FDR ja DCVR lakkasivat toimimasta. Koneeseen ei saatu yhteyttä lennonjohdosta lukuisista yrityksistä huolimatta.
Mitä tuolloin tapahtui Itä-Ukrainassa, Donbasissa Hraboven alueella?
Ennen kyseistä päivämäärää alueen ilmatilassa lentoja oli rajoitettu seuraavalla tapaa siviililentojen osalta. 1. heinäkuuta Donetskin oblastin ilmatila suljettiin 26 000 jalkaan (eli 7,9 km) saakka siviililiikenteeltä. 1. heinäkuuta – 14. heinäkuuta ilmatila oli suljettu edellä mainittuun lentokorkeuteen saakka. 14. heinäkuuta jälkeen alueen ilmatila suljettiin siviililiikenteeltä 32 000 jalkaan (eli 9,8 km) saakka ja syynä oli 14. heinäkuuta tapahtunut Ukrainan ilmavoimien Antonov An-26 kuljetuskoneen alas ampuminen 21 000 jalan (eli 6,4 km) korkeudessa eli olennaisesti korkeammalla mihin separatistien ilmatorjunnan oletettiin yltävän eli olkapäältä laukaistavien ilmatorjuntaohjusten ja Sterla-10 it-vaunun osalta 3,5 km korkeudelle saakka. Lennon MH17 lentokorkeus oli FL350 eli noin 35 000 jalkaa, alueella oli tuolloin muutakin liikennettä ja lähimmät kolme matkustajakonetta olivat noin 30 kilometrin päässä lennosta MH17:sta. Samaa ilmakäytävää käyttivät säännöllisesti Malaysia Airlinesin ohella Lufthansa, Aeroflot ja lukuisat muut lentoyhtiöt. BBC News on jäljittänyt alueen yli lennetyt lennot kahden edellisen vuorokauden ajalta, eikä niiden kohdalla oltu havaittu ongelmia – normaalia kommunikointia lennon ja lennonjohdon välillä.
Bellingcat yhteisön tekemien laajojen tutkimusten seurauksena on kyetty rekonstruoimaan tapahtumat tuolloin kyseisellä alueella, käytännössä Torezin ja Shniznen välillä – kumpikin kaupunki sijaitsee Donetskin oblastissa, sen itäosassa Luhanskin oblastiin rajoittuvalla alueella. Kyseinen alue oli tuolloin, 17. heinäkuuta, Venäjän tukemien separatistien hallussa. Sen lisäksi, että Bellingcat-yhteisö on kyennyt rekonstruoimaan kyseisen päivän tapahtumia, on se kyennyt seuraamaan lennon MH17:sta alas ampuneen Novator 9K37 M1 Buk TELAR-lavetin liikkeitä sen sijoituspaikkakunnalta Venäjältä päätyen 17. heinäkuuta Ukrainaan Torez’in ja Shniznen alueelle. Kyseinen lavetti kuului Venäjän asevoimien 53. ilmatorjuntaprikaatiin (sijoituspaikka Kursk) ja sen miehistön tiedetään saattaneen lavettia Ukrainan rajalle saakka. Kyseessä on järjestelmä, joka vaatii pitkän koulutuksen, on varmaa, ettei lavettia ole voitu luovuttaa ns. ”kansantasavaltojen” alueella kouluttamattomille miehille vaan sen mukana on seurannut koulutettuja sotilaita. Bellingcatin Higgins on todennut seuraavaa:
”
–Ei sellaista systeemiä voi vain viedä rajalle, antaa jollekulle avaimia ja sanoa: ”Tuossa on nappi, sitä pitää painaa.” Sellainen skenaario on täysin epärealistinen. Edes ammattisotilas ei kelpaa (aseen laukaisuun) vaan tarvitaan erikseen BUK-järjestelmään koulutettu käyttäjä, Higgins perusteli Bildille.” (1)
Aiemmin Buk kuului Venäjällä niihin järjestelmiin joilla operoi vain ja ainoastaan kantahenkilökuntaan kuuluvia miehiä ja yksikön komentaja oli arvoltaan vähintään kapteeni. Tämän jälkeen Venäjällä sopimussotilaiden määrä on huomattavasti lisääntynyt, joten tämä on voinut muuttaa käytäntöä myös Venäjällä siihen suuntaan, että yksikön miehistö voi koostua myös sopimussotilaista - kuten näyttää olevan osassa yksiköitä. Mutta edellisen ja Bellingcat-yhteisön Eliot Higginsin arvion perusteella voidaan päätellä, että itsenäiseen operoitiin kykenevän TELAR-alustan mukana on seurannut myös sen miehistö/koulutuksen saaneita sotilaita.
Bellingcat yhteisö on tehnyt taustoittavaa tutkimustyötä runsaasti, lennon MH17 pudottamiseen syyllistyneen 53. ilmatorjuntaprikaatin kohdalta on julkaistu useita artikkeleja:
Potentiaalisia epäiltyjä ja silminnäkijöitä (53. ilmatorjuntaprikaati):
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/02/23/53rd-report-en/ (23.2.2016).
Venäjän 53. ilmatorjuntaprikaatin ”reittikartta”:
https://www.bellingcat.com/news/uk-...sias-53rd-brigades-mh17-convoy-with-storymap/ (8.10.2015).
Buk:in liikkeisiin linkittynyt separatistien kolonna:
https://www.bellingcat.com/news/uk-and-europe/2016/03/04/8110/ (4.11.2015).
Trailerin jäljittämistä:
https://www.bellingcat.com/news/uk-...rs-investigation-of-mh17-buks-russian-convoy/ (13.5.2015).
Buk-saattueen liikkeistä Donbasissa:
https://www.bellingcat.com/news/uk-...e-separatists-buk-a-bellingcat-investigation/ (8.11.2014).
Näiden jälkeen voidaan siirtyä tähän hetkeen eli käytännössä muutamiin edeltäviin päiviin, jolloin Buk-saattueen liikkeistä on saatu uusia mielenkiintoisia (ennen julkaisemattomia) tietoja. Seuraava video julkaistiin youtubessa jokunen päivä sitten:
https://www.youtube.com/watch?v=AvwH0T2WCN0
Kyseinen paikka sijaitsee Donetskin esikaupunkialueella (geolokaatio: 48° 1'4.42"N 37°59'2.55"E) Oktyabrskiyn kaupunginosassa Donetskin keskustasta itään ja Makiivkan kaupungista etelään. Kyseinen video on kuvattu 11:10 paikallista aikaa 17.7.2014 eli samana päivänä jona lento MH17 pudotettiin iltapäivän myöhäishetkenä. Alue jolla video on kuvattu, oli 17. heinäkuuta 2014 Venäjän tukemien separatistien hallinnassa.
Kyseinen video julkaistiin ensimmäistä kertaa tällä viikolla, tämän jälkeen Stratfor julkaisi 13.5.2016 lyhyen artikkelin ja satelliittikuvan kyseiseltä päivältä kyseiseltä alueelta kyseisenä hetkenä otettuna – kuvassa näkyy kyseinen videolla esiintynyt Buk-saattue:
https://www.stratfor.com/analysis/examining-evidence-russias-involvement-malaysia-airlines-crash
Kuvan ottohetkellä saattue on matkalla Donetskista kohti itää, myöhemmin iltapäivällä Buk TELAR on kuvattu Torezissa Donetskista itään. Torezin naapurissa sijaitsee Snizhne, jonka alueelta lennon MH17 pudottanut 9M38M1-ohjus ammuttiin 9K37M1 Buk TELAR:ista iltapäivällä 17. heinäkuuta 2014. Torezissa Buk-TELAR on jo siirretty pois vetoajoneuvon trailerilta ja se oli liikkeellä itsenäisesti.
Tähän mennessä on epäilty, että TELAR on toiminut alueella itsenäisesti, ettei sillä ole ollut apunaan yksikön muita tela-ajoneuvoja, komentokeskusta tai patterin varsinaista 3D-maalinosoitustutkaa, että Buk TELAR olisi operoinut itsenäisesti käyttäen vain omaa tutkaa, jolla ei kykene luomaan 3D-tilannekuvaa ilmatilasta, josta seuraa se, että kohteiden tarkkaa korkeutta ei kyetä määrittämään.
-jatkuu-
vlad