Suomalainen asiantuntija maanpuolustuskorkeakoulusta (?) arvioi syynä olen kenties sen, että separatisteilla on ollut käytössään buk:in ohjuslavetti, jossa on oma tutkayksikkönsä mutta ei varsinaista tutkalavettia ja tulenjohtolavettia, jolloin separatistien käytössä ei ole ollut riittävän tarkkaa kuvaa ilmatilasta eivätkä he täten ole kyenneet muodostamaan täydellistä tilannekuvaa, jonka seurauksena tulitettiin kohdetta, jonka oletettiin olevan Ukrainan ilmavoimien kuljetuskoneen. Mikäli separatisteilla olisi ollut käytössään järjestelmän kaikki yksiköt, tilanne olisi kenties ollut se, että väärää tilannearviota ei olisi tehty ja näin ollen Malaysian Airlinesin konetta ei olisi ammuttu alas.
Mitä itse olen nähnyt kuvia separatistien käytössä olevasta buk:ista (itse asiassa niitä on kaksi), niin toinen niistä on ilmeisesti pelkkä TEL-lavetti, jossa on varaohjuksia ja toinen on ohjuslavetti, jossa on siis oma tutka, mutta jonka avulla ei kyetä luomaan täydellistä kuvaa alueen ilmatilasta ja tilannekuvan luominen on täten puutteellinen. Nyt kuvia bukeista on poistettu separatistien toimesta, mutta kuvankaappauksia on vaikka kuinka - tässäkin ketjussa.
vlad.
Joku olis voinu asentaa vaikka kännykkäänsä Flightradar24:en. Kumma kun perus älypuhelimillakin näkee mikä kone se siellä lentelee. Varmaan ollut vaan kiva ammuskella kaikkea lentävää.
Joo, aika hyvin olen tietoinen kyseisen ohjusjärjestelmän toiminnasta, joten jos vaikka oman kommenttinikin heittäisin. Eli jos tilanne on tuo (kuten hyvin voin uskoa), ettei käytössä ole ollut kuin ohjuslavetti, niin todellakin kokonaiskuvaa ilmatilanteesta on sen tutkalla mahdotonta saada aikaiseksi. Maalin voi toki kyseisellä laitteella saada kiinni ihan itsenäisellä etsinnällä ja niin varmasti on tässäkin tehty. Sitten kun on tuollainen sotatilanne päällä, niin tutkaa ei varmasti kukaan operaattori halua hirveän pitkiä aikoja pitää päällä (en tiedä miten aktiivisia Ukrainan ilmavoimat ovat noita tutkia tosin metsästämään). Eli en usko, että siellä on ihan vain lähdetty mittaamaan summamutikassa, vaan jonkinlainen haju on ollut siitä mitä haetaan ja mistä suunnasta. Jos on ollut kirkas sää, niin kyllähän lentokoneen näkee ihan paljaalla silmällä ja sen perusteella saa tutkan oikeaan suuntaan. Tai sitten jos ilmassa on ollut ihan oikeastikin ukrainalainen kuljetuskone ja on tiedetty mistä suunnasta sitä odotetaan, niin samalla lailla on pystytty ottamaan suunta valmiiksi.
Sitä en sitten tiedä millaisessa hapessa tiedonsiirtoverkko Ukrainassa on eli olisiko mahdollista nähdä vaikka sillä Flightradarilla mikä on tilanne ilmassa (ukrainalaisia kulketuskoneita siellä ei varmaan ole?). Sen voin sanoa varmasti, että ohjuslavetin sisällä ei enää pysty mitään langatonta viestintää/nettiyhteyttä käyttämään. Eli siinä vaiheessa kun tilanne on ollut päällä ja maali kiinni, niin ei operaattorilla ole enää mahdollista tarkistaa mitään netistä (eikä taas muutenkaan siinä vaiheessa varmasti enää aleta odottelemaan ja ihmettelemään jos "tiedetään" oikean maalin olevan kiinni.
Matkustajalentokoneen lentokorkeus ja -nopeus olisivat toki taitavalle operaattorille kertoneet, että nyt on väärä maali kiinni. Oletan ukrainalaisten kulketuskoneiden lentävän matalammalla ja olevan hitaampia. Harmi vain, että ohjuslavetin tutkan korkeustieto on enemmänkin suuntaa-antava kuin tarkka. Enkä itse ainakaan osaisi sanoa kylmiltään millä nopeudella nämä eri koneet lentävät.
Oma veikkaukseni on, ettei tälle ilmatorjuntayksikölle ole tullut mieleenkään, että alueella lentäisi siviilikoneita. Sitten he ovat joko nähneet lentokoneen tai saaneet tiedon ukrainalaisesta kuljetuskoneesta joka on tulossa alueelle. Näiden tietojen varassa on otettu kyseisestä suunnasta kiinni ensimmäinen maali mikä on löytynyt ja laitettu puikko taivaalle.