Hyvin sanottu tuolla @Peltinen, että ujous ja introverttiys eivät ole sama asia. Itse en ole mielestäni ujo, mutta olen paljon enemmän introvertti kuin ekstrovertti.
Yksityishenkilönä olen mielelläni muutaman ihmisen seurassa, mutta isoissa laumoissa en viihdy. Liika hälinä ja liian monet ihmiset on kuormittava yhdistelmä, vaikka ihmiset sinänsä mukavia olisivatkin. Viime vuosina olen kuitenkin siedättänyt itseäni sukujuhlilla, koska vastaavia tilanteita tulee kyllä töissä normaalitilanteessa. En ole myöskään kovin innokas tuomaan itseäni esille, ainakaan mihinkään minäminäminä-tyyliin, mutta toisaalta ammattiroolin suojassa pystyn kyllä esiintymään ihmisille ja isommillekin joukoille, en sitä erityisemmin jännitä.
Tuo ammattirooli on jännä suojakilpi: jos olisin tilanteessa yksityishenkilönä, ja yleisö olisi kiinnostunut minusta itsestäni, se olisi paljon vaikeampaa, mutta jos olen ammattiroolissa ja minulla on asia josta puhua, selvitän tuollaiset tilanteet melko helposti. Saa kysyä vaikeita ja vaikka vähän vittuillakin, selvitän kyllä nekin tilanteet. Yksi opiskelukaveri sanoi minulle aikanaan esiintymistaidon koulutuksessa, että voisin puhujan roolissa heittää vaikka mitä paskaa, mutta sitä ei silti välttämättä huomattaisi, kun kuulostan aina niin selkeältä ja vakuuttavalta. Se kehu jäi mieleen.
Joku kirjoitti täällä puhelimessa puhumisesta. En erityisemmin pidä siitä, ja vielä vähemmän pidän Teams-palavereista. Sen sijaan oikeasti kasvokkain ihmisten kanssa on paljon helpompi jutella, kun näkee myös ilmeet ja eleet. Osaan myös tarvittaessa jauhaa paskaa eli hienommin sanottuna small talkia, vaikka sellainen ei yhtään kiinnostakaan. Mutta jos oikeasti kiinnostavasta asiasta on kyse, niin sellaisesta voin puhua jonkun kanssa loputtomiin.
Vielä kun oppisi sen taidon, että kehtaisi lähteä jotakuta kadulta iskemään, kuten veli @peksa kirjoitti. Se on kovien jätkien hommaa.
En mäkään sellaisessa tilanteessa viihdy missä porukkaa on kun pipoo ja sellainen messu ettei omaa ääntänsä tahdo kuulla. Se että pitäis puhua yleisön edessä on toinen juttu mullekin muuta se varmaan menis paremmin joka kerta kun kuitenkin se olis tavallaan työ missä olis ns pakko onnistua.
Mulle toisaalta ei ole ikinä ollut juttu eikä mikään jutella tuntemattoman kanssa mikäli on vaan yks henkilö. Jos se homma menee perseelleen niin mitä sitten, ei se maailma siihen kaadu ja mitä vahinkoo siitä pahimmillaan tulee -> voi saada nekkuunsa. Mut tuossakin tietty järki matkassa että kenen kanssa alkaa tekeen tuttavuutta ja mitä sille sanoo.