Viestin lähetti Näkkäri
(Zooropa) Taitaa olla kuitenkin yksi U2:n vähiten myydyistä levyistä, joka jo osaltaan kumoaa sen väitteen, että se olisi jotenkin laskelmoitu varman päälle tai osoittaisi bändillä olevan joku helvetin mammuttitauti.
Kyllähän Zorban kesäisestä julkaisuajankohdasta keskustelua käytiin. Ihmeteltiin, että "mitä järkeä sillon on julkaista kun ei kesäisin levyjä ostella", mutta sitten ajateltiin, että hassun levyn huonoa levymyyntiä olisi helppo selitellä kyseisellä julkaisuajankohdalla.
Achtung Baby oli vedenjakaja ja sen jälkeiset julkaisut (Zorba ja Pop) ovat olleet aika lailla riskejä. Toisaalta, U2:n kaltaisen megabändin on helpompi/turvallisempi ottaa tällaisia riskejä kuin esim. jonkun Franz Ferdinandin, mutta toisaalta se on myös yksi harvoista siihen kykenevistä, joka niitä on ottanut. Joltain AC/DC:ltä tai Oasikselta olisi ollut vaikea kuvitella julkaistavan edes vähän erilaista erilaista matskua verrattuna edellisiin.
Itse olen näitä Achtung-faneja, jonka huuma jatkui Popille asti ja sen yli. Olin toki kuullut ennenkin bändistä, mutta silloiseen GrungeTrash-pojuun Fly kyllä kuulosti huikealta (ja toki kuulostaa edelleen!) Zooropa meni ihmetellessä ja Poppia taas odoteltiinkin oikein vimmalla.
Stadin keikan jälkeen sain jopa isomman kipinän kuin Achtung Babysta, mutta sen sammuttua en oikein ole syttynyt enää. Keikan jälkeen mp3:sien vallankumous toi kaikki huikeat sinkkujen b-puolet ja muut harvinaisuudet helposti saataville, ja niitä innoissaan keräilin ja kuuntelin illat pitkät. Ehkä liikaakin sillä seurauksella, että saturaatiopiste tuli saavutettua sitten loppujen lopuksi jonkun ajan päästä.
Old Skool -fanit tietysti olivat innoissaan uusimman levyn "juurille paluusta" mutta mulle U2 on aina ollut jotain uusia ja ihmeellisiä juttuja siinä ajassa. Zoo-TV-kiertue ja Popmart-spektaakkeli ovat kuitenkin jotain sellaista, jota minä en ollut koskaan nähnyt enkä tule varmaan koskaan näkemään. Nyt tuntuukin, että kaikki on nähty ja kuultu eikä mikään jo kuultu matsku oikein säväytä. Ja tällä jo kuullulla tarkoitan siis sitä All That..
No, uusi Vertigo kuulostaa kyllä ihan hyvältä, mutta vaikea kuvitella uudelta levyltä löytyvän sellaisia uutuuksia, jotka vetäisivät vertoja mm.:
- Mysterous Ways (mikä Live tahansa)
- Please (Single version)
- Lemon (se joku dance-remix, jossa se mimmikin laulaa)
Mutta mistäs sitä tietää.