Antipatioita
Aah, ihanaa ennakkoluulojen purkamista! Minä laitan telkkarin kiinni, jos sieltä tulee jotain näistä:
Amerikkalainen jalkapallo:
Varmaan taktisesti haastava laji, joo, mutta älyttömän tylsää katsoa. Michelin-ukot nojaavat toisiaan vasten, kunnes joku löytää pallon. Oudointa tässä on, että sitä kutsutaan jalkapalloksi. Eihän sikanautasäilykettäkään kutsuta ankanrinnaksi.
Baseball:
Pesäpallokaan ei ole lempilajini, mutta baseball on vielä tylsempi versio siitä. Yksinkertainen laji yksinkertaisille amerikkalaisille.
Kaikki kamppailulajit nyrkkeilystä painiin ja itämaisiin taistelulajeihin:
Joko inhottavaa väkivaltaa (nyrkkeily) tai hikistä vääntöä (paini). Itämaisissa lajeissa on usein hieno filosofinen ulottuvuus, mutta sitten hymy hyytyy, kun mättäminen alkaa.
Kaikki nämä ns. tyylilajit, kuten taitoluistelu, kouluratsastus, voimistelu...:
Urheilun ja kulttuurin yhdistämisellä ei ole koskaan saatu aikaiseksi mitään hyvää. Matti Nykäselle ja Laulaville Leijonille ei olisi pitänyt antaa studion avaimia, eikä vastaavasti esteettisiä arvoja ja tyylikkyyttä mittaavissa asioissa pitäisi ikinä kilpailla. En ymmärrä, miksi kirjallisuudessa tai musiikissa pitää jakaa palkintoja "parhaille", kun laatu on aina subjektiivinen käsite. Enkä ymmärrä, miksi urheilussa pitää mitata tyylikkyyttä.
Kaikki hevosurheilu:
Kuten täällä on jo todettukin: eläinrääkkäykseltä näyttää. Kiekkoilijat tuntuvat huolestuttavan usein olevan kovia ravi-ihmisiä... Ja tosiaan, paljonko metsiä säästyisikään, jos Veikkaajassa ei olisi ravisivuja.
Kaikki moottoriurheilu:
Formulaa olen katsonut telkkarista joskus paljonkin ja ralleissa olen käynyt paikan päälläkin (tosin vain pummilla). Jos nyt jätetään yhteiskunnalliset ja ympäristönäkökohdat väliin, kun niistä joku kuitenkin pillastuu, niin eniten näissä lajeissa - etenkin formulassa - ärsyttää tämä tavaton mediavouhotus. Eräs tuttavani oli tutkimustyötään varten koonnut vuoden ajalta kaikki iltapäivälehtien lööpit yhdeksi pinoksi, ja niitä selaillessa valkeni se, kuinka käsittämättömän usein Häkkinen ja Schumacher ovat olleet otsikoissa. Ja nyt on alkanut tämä Petteri Ahomaan(?) vetämä formulaohjelmakin... Ei tässä ole enää mitään järkeä. Työtoveriani lainatakseni: "mikä helvetti tätä kansaa vaivaa".