Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 850 719
  • 11 238

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Millainen kompura tarvitaan, jotta voisi ladata sähköauton? Entä kuinkahan paljon menisi polttoyljyä, jotta akku saataisiin ladattua tyhjästä täyteen?
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Millainen kompura tarvitaan, jotta voisi ladata sähköauton? Entä kuinkahan paljon menisi polttoyljyä, jotta akku saataisiin ladattua tyhjästä täyteen?

Vastaukset tyhmiin kysymyksiisi taitaa olla:
- hyvin erikoinen
- polttoöljyn määrällä ei taida olla merkitystä

Mutta jos kysymykset eivät ole tarkoituksella tyhmiä, niin mahdatkohan tarkoittaa generaattoria (eli aggregaattia) etkä kompuraa? Niissä käytetään normaalisti polttoaineena joko bensaa tai dieseliä. Todennäköisesti sähköautossa (ja sen akuissa) on myös sen verran hienoa elektroniikkaa, että vaatisi ns. siniaaltoa tuottavan invertterimallin, jotta olisi edes teoriassa mahdollista.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vastaukset tyhmiin kysymyksiisi taitaa olla:
- hyvin erikoinen
- polttoöljyn määrällä ei taida olla merkitystä

Mutta jos kysymykset eivät ole tarkoituksella tyhmiä, niin mahdatkohan tarkoittaa generaattoria (eli aggregaattia) etkä kompuraa? Niissä käytetään normaalisti polttoaineena joko bensaa tai dieseliä. Todennäköisesti sähköautossa (ja sen akuissa) on myös sen verran hienoa elektroniikkaa, että vaatisi ns. siniaaltoa tuottavan invertterimallin, jotta olisi edes teoriassa mahdollista.
Ääh, siis juurikin generaattoria tarkoitin. Mutta juu, sellanen tuli mieleen, että jos omistaa sähköauton ja sähkön saanti jostain syystä katkeaa niin tulisiko aggregaatilla toimeen. Niin, että se kulkisi vaikka sähköisen city maasturin takatilassa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ääh, siis juurikin generaattoria tarkoitin. Mutta juu, sellanen tuli mieleen, että jos omistaa sähköauton ja sähkön saanti jostain syystä katkeaa niin tulisiko aggregaatilla toimeen. Niin, että se kulkisi vaikka sähköisen city maasturin takatilassa.

Minäkään en näistä oikeasti mitään tiedä, mutta jos oikein googlasin, niin esim. Teslan laturi ottaa sisäänsä 10kW. Silloin generaattoriksi tarvittaisiin pienimmillään tällainen möhkäle: Diesel aggregaatti KIPOR KDE 12000 TA3 - Aggregaatit.com "Täydellä 25 litran tankilla KDE 12000 TA3 jaksaa tuottaa sähköä noin 6,5 tunnin ajan (jatkuvasti)." Yksi tankillinen maksaa löpön nykyhinnalla noin 35 euroa ja sillä saisi autoon ladattua virtaa noin 300 kilometrin ajoa varten.

Mutta edelleen epäilen, että tuosta möröstä tuutattu sähkö saisi Teslan laturin huutamaan hoosiannaa ja sauhu nousisi väärästä paikkaa. Joku sähköautoilija tietänee paremmin kuinka herkkiä sähkön tasalaatuiselle nuo ovat?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
"Täydellä 25 litran tankilla KDE 12000 TA3 jaksaa tuottaa sähköä noin 6,5 tunnin ajan (jatkuvasti)." Yksi tankillinen maksaa löpön nykyhinnalla noin 35 euroa ja sillä saisi autoon ladattua virtaa noin 300 kilometrin ajoa varten.

No niin. Tällaista vastausta hain ja sen sain. Kiitos Eve.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Yksi tankillinen maksaa löpön nykyhinnalla noin 35 euroa ja sillä saisi autoon ladattua virtaa noin 300 kilometrin ajoa varten.
Kiva lähteä pohjoiseenkin sähköautolla kun joutuu suunnilleen neljän tunnin välein lataamaan autoa x pituisen ajan. Nykyäänkin kun saa kattoa ihan bensiini/dieselmoottorisellakin pariin otteeseen reitin valinnassa mm. sitä et onko välillä x ja y yhtään kylmääasemaa.

Pudasjärvi-Taivalkoski- ja siitä pohjoisemmaksi taisi ainakin olla tälläistä pientä problematiikkaa...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Mutta edelleen epäilen, että tuosta möröstä tuutattu sähkö saisi Teslan laturin huutamaan hoosiannaa ja sauhu nousisi väärästä paikkaa. Joku sähköautoilija tietänee paremmin kuinka herkkiä sähkön tasalaatuiselle nuo ovat?
Minulla ei ole sähköautoa, mutta olen valmistunut insinööriksi sähköosastolta. En kyllä tiedä miksi tuo ei kelpaisi teslan tai jonkun muun sähköauton sähkön lähteeksi. Taloudellisestikin oiva tapa kiertää dieselin verot ja vielä näytellä mukavihreää. Eiköhän noissa latureissa ole elektroniikka pitämässä huolen siitä, että virta on oikean muotoista ja eikös noissa käytetä lithium-akkuja, joten nissähän sitä elektroniikkaa pitää olla muutenkin, ettei koko paska räjähdä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kiva lähteä pohjoiseenkin sähköautolla kun joutuu suunnilleen neljän tunnin välein lataamaan autoa x pituisen ajan.

Niin, varsinkin kun vekotin painaa ~250 kiloa, eli ei ole ihan mukava nostella alas sieltä citymaasturin takaluukusta. Tai sitten vaihtoehtoisesti citymaasturin voi muuttaa kaasukammioksi.

En kyllä tiedä miksi tuo ei kelpaisi teslan tai jonkun muun sähköauton sähkön lähteeksi.

Ei minullakaan tietoa ole. Veikkaukseni toimimattomuudesta perustui siihen, että esim. nykyisissä akkuporakoneiden latureissakin on sen verran elektroniikkaa, että tavallisen aggregaatin tuottama sähkö (ennen kaikkea alijännitepiikit) hajottavat nuo hyvin helposti. Myöskään monien kodinkoneiden ja esim. läppärien käyttöä ei suositella muuten kuin riittävän tasaista sähköä tuottavilla genuilla.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
... akkuporakoneiden latureissakin on sen verran elektroniikkaa, että tavallisen aggregaatin tuottama sähkö (ennen kaikkea alijännitepiikit) hajottavat nuo hyvin helposti. Myöskään monien kodinkoneiden ja esim. läppärien käyttöä ei suositella muuten kuin riittävän tasaista sähköä tuottavilla genuilla.

Kyllä akku latautuu ihan paskallakin sähköllä. Joku ohjausyksikkö voi pomppia pois/päälle tms. jos jännite/taajuus kovasti laskee tai heittelee, mutta en mitenkään jaksa uskoa, että joku akkuporakoneen latauspiiri menisi rikki jos jännite laskee äkisti tai muuten vaihtelee. Tuommoinen laturin ohjauspiiri maksaa jotain kymmeniä senttejä ja isoilla virroilla varmaan enemmän, mutta ei todellakaan ole mitään rakettitiedettä.

Enempi on kyse siitä, että valmistaja pelottelee käyttämästä kilpailijan tuotetta ja siihen on ihan muut syyt kuin tekniset.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Jos minä hyppään liikkuvan junan sisällä, niin alas tullessani putoan junan lattialle samaan kohtaan, jossa hyppäsin. Jos hyppään liikkuvan junan katolla, niin alas tullessani putoan ihan eri kohtaan junan katolla. Tai jos suoritan hyppyni viimeisen vaunun katolla, niin putoan kiskoille. Mistäs moinen mahtaa johtua?

Mitenniin tylsää..
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmanvastuksesta kai. Junan sisällä ilma ei tule naamalle kun se on suljettu sinne sisälle.

Jos juna kulkisi tyhjiössä, ja kuun pimeän puolen natseilla ehkä kulkeekin, niin ei kävisi kuinkaan katolla hyppijälle.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ilmanvastuksesta kai. Junan sisällä ilma ei tule naamalle kun se on suljettu sinne sisälle.

Jos juna kulkisi tyhjiössä, ja kuun pimeän puolen natseilla ehkä kulkeekin, niin ei kävisi kuinkaan katolla hyppijälle.

Et viitsisi levittää väärää tietoa:

The Flat Earth Society - Index (linkki vie keskustelupalstalle missä oikeasti tiedetään)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Samsung-luuriin vastaaminen, kun käyttää jotain sovellusta, ja tulee puhelu?
Puhelin kyllä soi, mutta vihreää luuria ei tule näkyviin.
Kun katkaisee virtanapista virran ja painaa siitä uudelleen, tulee vihreä luuri näkyviin, mutta onhan tähän nyt /)/)&P(&(%/&# oltava helpompikin keino??
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Junan ravintolavaunussa parinkin tunnin oluiden jälkeen hyppiminen on aika typerää. Eli ajan kuluminen saattaa kuitenkin johdattaa useimmiten yleiseen ihmettelyyn. Jännää.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei minullakaan tietoa ole. Veikkaukseni toimimattomuudesta perustui siihen, että esim. nykyisissä akkuporakoneiden latureissakin on sen verran elektroniikkaa, että tavallisen aggregaatin tuottama sähkö (ennen kaikkea alijännitepiikit) hajottavat nuo hyvin helposti. Myöskään monien kodinkoneiden ja esim. läppärien käyttöä ei suositella muuten kuin riittävän tasaista sähköä tuottavilla genuilla.

Käsittääkseni maataloudessa käytetään varavoimana erilaisia agregaatteja ja onhan noissa navetoissa yms. melko paljon erilaista teknologiaa. Taitaa sairaaloissakin jonkinlainen agregaatti pyörähtää käyntiin sähkökatkojen aikana.

Toki nuo ei ole kuluttajatuotteita ja virta varmaankin kulkee akustojen kautta käyttöön mutta onhan nuo käteviä vehkeitä tuottamaan sähköä, varsinkin maaseudulla.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Mikä järki siinä on että marketeissa pitää noi inventaariot järjestää aina sillon kun siellä on mahdollisimman paljon asiakkaita? Joka vuosi sama juttu. Eikö voisi katsoo vähän trendejä ja valkata semmonen päivä milloin nähtävästi käy mahd. vähän asiakkaita. Vai pitääkö sen aina olla vuoden alku? Äskönkin oli aivan helvettiä koittaa asioida kun joka vitun hyllyn ja kaapin edessä persestelee joku marjanpoimija. Ja eikä ne nää eikä kuule mitään. Minkä takia tätä ei tehdä silloin kun kioski on kiinni? Ei luulis tänäpäivänä yötyöt olevan ihan vieras asia.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Inventaarion ajankohta on tilinpäätöspäivä ja jos tilikausi loppuu 31.12 niin silloin inventoidaan 31.12
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Inventaarion ajankohta on tilinpäätöspäivä ja jos tilikausi loppuu 31.12 niin silloin inventoidaan 31.12
Selvä. Mutta onko se pakko tehdä silloin kun kauppa on auki?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Selvä. Mutta onko se pakko tehdä silloin kun kauppa on auki?
Se olisi kalliimpaa silloin kun kauppa on kiinni? Siis ne ylityö-, yö- ja pyhäkorvaukset ja kaupat on nykyään "aina auki".

Itse tein kerran inventaarion metallialan yrityksen varastoon enkä koskaan haluaisi tehdä uudelleen. Laskin kyllä ihan hitonmoisen määrän erilaista kikettä. Laskin isommat erät aina laatikoihin 50 satseissa eli jos sekosi laskuissa niin ei tarvinnut ihan alusta aloittaa uudestaan... riitti kun laski viimeisen laatikon uudelleen.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Se olisi kalliimpaa silloin kun kauppa on kiinni? Siis ne ylityö-, yö- ja pyhäkorvaukset ja kaupat on nykyään "aina auki".

Itse tein kerran inventaarion metallialan yrityksen varastoon enkä koskaan haluaisi tehdä uudelleen. Laskin kyllä ihan hitonmoisen määrän erilaista kikettä. Laskin isommat erät aina laatikoihin 50 satseissa eli jos sekosi laskuissa niin ei tarvinnut ihan alusta aloittaa uudestaan... riitti kun laski viimeisen laatikon uudelleen.

Eikö nuo olisi voinut punnita? Eli punnitsee yhden kappaleen, heittää laatikon puntarille, puntari nollille ja on aika paljon helpompaa saada tavaroiden määrä selville nopeammin kuin yksi kerrallaan laskien.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös