Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 852 606
  • 11 238

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Mistä on peräisin sanonta "paska reissu, mutta tulipahan tehtyä"?

Kirjaa nyt ei ole täällä töissä käsillä, mutta eikös tämä ole Linnan Tuntemattoman loppukohtauksesta. Vai meninkö johonkin miinaan.

"Aika velikultia."

t. hanu
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Parhaani tein, eikä se taaskaan mihinkään riittänyt.

Olet siis suomalainen huippu-urheilija? Viis tonnia kuussa verottomana ja etelän harjoitusleirit talon piikkiin. Auto sponsorilta ja tyttöystävä Tallinnasta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kirjassa se ei ole. Lähde.

Joo, itse asiassa kysymys heräsi, kun kuulin fraasin viikonloppuna elokuvassa Ratkaisun päivät (1956), jossa sillä tosiaan viitattiin jatkosotaan. Eli joko fraasi oli jo 50-luvulla suht vakiintunut, tai sitten esiintyi ensimmäisen kerran tässä elokuvassa (tuskin, mutta onko Laineen (1955) Tuntemattomassakin?), mutta todennäköisesti siis kuitenkin jatkosotaan liittyy, eikä esim rauhanneuvotteluihin yms Moskovan matkoihin, tai aiempiin sotaretkiin, joita pidin myös potentiaalisina alkuperinä.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Onko noi Urho-TV:n kommentaattoreiden kuulokkeet niin painavat ettei kommentoijat jaksa kääntää päätänsä, vaan joutuvat muikistelemaan?
Tarkoittaakohan muikisteleminen just tota?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kirjaa nyt ei ole täällä töissä käsillä, mutta eikös tämä ole Linnan Tuntemattoman loppukohtauksesta. Vai meninkö johonkin miinaan.

"Aika velikultia."

t. hanu

Minulla on tuntematon e-kirjana ja haku sanalla "paska" tuottaa 9 osumaa, mutta "reissu" sanaa ei löydy ollenkaan. Paskoistakin 3 on yhdyssanassa paskamotti.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minulla on tuntematon e-kirjana ja haku sanalla "paska" tuottaa 9 osumaa, mutta "reissu" sanaa ei löydy ollenkaan. Paskoistakin 3 on yhdyssanassa paskamotti.

Ei näköjään wanhan pidä enää luottaa aivoihinsa. Aina ei voi voittaa, paitsi isänpäivälahjana saadusta 5€ ässäarvasta 7€. Olisin meinaan melkein kossupullon pistänyt vetoa, että tuo olisi ollut Tuntemattomasta. Jatkosotaan sen kuitenkin väittäisin liittyvän vahvasti, toki on voinut olla käytössä aiemminkin muissa yhteyksissä. Voisiko se olla Laineen leffassa sitten?

Tuota äassäarpaa raaputelessani minulle avautui myös, että 5€ arvalla voi "voittaa" 4€. Ristiriitaisessa olossani kysynkin: mitä vittua? Joka n:s arpa voittaa!

t. hanu
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onko lahtelaisesta aapisesta unohtunut d vai minkä vuoksi sieltä suunnalta olevilla on tapana jättää kyseinen kirjain pois? Olisko varsin komiaa, jos raumalaiset ja porilaiset alkaisivat myös korostamaan omaa murrettaan täällä?

Vai onko Lahe kenties joku uusi kaupunki Suomessa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olisin meinaan melkein kossupullon pistänyt vetoa, että tuo olisi ollut Tuntemattomasta. Jatkosotaan sen kuitenkin väittäisin liittyvän vahvasti, toki on voinut olla käytössä aiemminkin muissa yhteyksissä. Voisiko se olla Laineen leffassa sitten?

Heitän oman Ässä-arpani peliin veikkaamalla, että lausahdus on peräisin Kalle Päätalon tuotannosta. Iijoki-sarjasta ehkä?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Heitän oman Ässä-arpani peliin veikkaamalla, että lausahdus on peräisin Kalle Päätalon tuotannosta. Iijoki-sarjasta ehkä?
Siitä vaan halukkaat etsimään. 26 kirjaa, arviolta sellaiset 20 000 sivua. Joka löytää ekaksi huutaa hep!
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aika velikultia

Minun muistini mukaan Laineen Tuntemattomassa se kertoja sanoo lopuksi, että "aika velikultia".

Terveisin koo
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun muistini mukaan Laineen Tuntemattomassa se kertoja sanoo lopuksi, että "aika velikultia".

Ei sano, eikä sano Mollberginkaan versiossa. Kirja kyllä päättyy noihin sanoihin.

Ja mitä tulee tuonon "paska reissu" -sanontaan niin Tuntemattoman aika monta kertaa lukeneena uskaltaisin kyllä väittää että siitä tuota sanontaa ei ainakaan löydy.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Voittaako jääkiekko-ottelun aina parempi joukkue? Ei siinä, kyllä Ässät tänään oli loppujen lopuksi parempi jengi ratkaisevissa paikoissa, eikä siitä sen enempää, mutta aina? Siis ikinä ei huonompi jengi voita?

Kyllä mä voin ainakin näin kahdeksan kuukauden jälkeen rehellisesti myöntää, että viime kevään ensimmäisen paikallispuolivälierän voitti pelillisesti huonompi joukkue.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Chisu! (Kesätyttö 2012 -skabassa PMMP:n Mira)
Voittaako jääkiekko-ottelun aina parempi joukkue? Ei siinä, kyllä Ässät tänään oli loppujen lopuksi parempi jengi ratkaisevissa paikoissa, eikä siitä sen enempää, mutta aina? Siis ikinä ei huonompi jengi voita?
Riippuu siitä, keneltä kysyy. Esim. muuan José Mourinhon mielestä huonompi joukkue voittaa aina niissä otteluissa, joissa hänen omansa häviää.
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Siis ikinä ei huonompi jengi voita?
No mitä se paremmuus on? Maaleillahan se paremmuus ratkaistaan, niin klisee kuin se onkin. Arvostelutuomarit vois kyllä ihan jees. Taiteellinen vaikutelma, esiintyminen jne..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös