Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 853 705
  • 11 238

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Miksi ainakin amerikkalaiset ja kanadalaiset eivät käytä hintalapuissa ja hinnastoissa verollisia hintoja, vaan esittävät ne verottomina?

Mulle ainakin Kanadassa selitettiin, että siten tuotteiden hintaa on helpompi vertailla eri puolilla maata (kun tosiaan veroprosentti vaihtelee alueen mukaan). Vaikka aluksi se tuntui aika älyttömältä (ikinä ei osannut varautua maksamaan kassalla tasarahaa), äkkiä niihinkin hintoihin oppi ynnäämään +5%.
 

Jeepeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Islanders
Onko sattumaa, että pienen pyöreän näkkileivän ja Atrian lauantaimakkaran koko on lähes identtinen? Haisee salaliitolta. Laskekaapa se Sieppari ruispellossa hetkeksi ja selvittäkää. Psychodad?
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En polta tupakkaa.

Miksi joillekin on niin tärkeää, että tupakat ovat joko pehmeässä tai kovassa askissa, että jättävät jopa röökit ostamatta mikäli ei oikeanlaista askia ole ostettavissa?
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
En polta tupakkaa.

Miksi joillekin on niin tärkeää, että tupakat ovat joko pehmeässä tai kovassa askissa, että jättävät jopa röökit ostamatta mikäli ei oikeanlaista askia ole ostettavissa?
Minä poltin yli 20 vuotta, ja minullekin tuo on aina ollut mysteeri. No, poltin yleensä norttia jota on vain pehmeässä askissa ja sätkiä, mutta nuorena myös punaista Marlboroa, ja mulle oli ihan sama missä askissa sitä osti. Ihan samalta se maistui.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Jos kaupassa työskentelevänä olen päässyt kärryille, niin ainakin hinta on 20senttiä halvempi pehemeässä askissa, jos oikein muistan.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jos kaupassa työskentelevänä olen päässyt kärryille, niin ainakin hinta on 20senttiä halvempi pehemeässä askissa, jos oikein muistan.

Onko näin?

Polttamaani merkkiä myydään vain kovassa askissa. Valitsisin siltikin kovan, vaikka vaihtoehtona olisi (halvempi) pehmeä, sillä en haluaisi keräillä murentuneita ja katkenneita röökejä laukun pohjalta.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Jos kaupassa työskentelevänä olen päässyt kärryille, niin ainakin hinta on 20senttiä halvempi pehemeässä askissa, jos oikein muistan.

Väärässä taidat kyllä nyt olla. Ainakin valkoinen Marlboro maksaa ihan saman verran sekä kovassa että pehmeässä askissa.

Pehmeän ja kovan askin eroista sen verran, että oman kokemukseni mukaan pehmeä aski (tai paremminkin askin sisältö) kestää huomattavasti paremmin farkkujen taskussa. Käsilaukussa asia lieneekin sitten aivan päinvastoin. Maussa en ole eroja havainnut erilaisten askien välillä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Onko näin?

Polttamaani merkkiä myydään vain kovassa askissa. Valitsisin siltikin kovan, vaikka vaihtoehtona olisi (halvempi) pehmeä, sillä en haluaisi keräillä murentuneita ja katkenneita röökejä laukun pohjalta.
Pitääkö sillä laukulla pieksää ihmisiä?
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Pitääkö sillä laukulla pieksää ihmisiä?

Ei välttämättä. Mutta joskus esimerkiksi keskustassa rautatieaseman läheisyydessä se on syytä rutata pieneksi mytyksi käsivarren alle, jos ei halua luovuttaa sitä erinäisten etnisten ryhmien käyttöön.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei välttämättä. Mutta joskus esimerkiksi keskustassa rautatieaseman läheisyydessä se on syytä rutata pieneksi mytyksi käsivarren alle, jos ei halua luovuttaa sitä erinäisten etnisten ryhmien käyttöön.
Eli ettei neekeriukot ryöstä sitä siulta! Juu!

- Herra Hakkarainen
 

wundermann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, LUFC
Väärässä taidat kyllä nyt olla. Ainakin valkoinen Marlboro maksaa ihan saman verran sekä kovassa että pehmeässä askissa.

Pehmeän ja kovan askin eroista sen verran, että oman kokemukseni mukaan pehmeä aski (tai paremminkin askin sisältö) kestää huomattavasti paremmin farkkujen taskussa. Käsilaukussa asia lieneekin sitten aivan päinvastoin. Maussa en ole eroja havainnut erilaisten askien välillä.

Pehmeää askia saa monesti jonkin aikaa hinnankorotuksen jälkeen halvemmalla. Ilmeisesti sitä myydään sen verran vähemmän, että varaston vaihtuminen kestää pidempään.

Farkkujen tasku on juurikin se syy, miksi itse käytän pehmeää askia. Kova menee ihan muhjuksi, ja sitten ne röökit katkeavat. Pehmeä taas mukautuu, ja voi polttaa komeita Bruce Willis-tupakoita.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä haluaisin esittää tyhmänä kysymyksenä kysymyksen siitä, että miksi niitä pehmeitä askeja edes myydään? Sinänsä asia ei minua haittaa, mutta joskus joissain paikoissa on vain pehmeitä askeja myynnissä ja silloin vituttaa.

Askissa kuuluu olla kansi ja kannettomissa askeissa olevat tupakat tippuvat esimerkiksi askin ollessa rintataskussa, kun samalla kumartuu vaikkapa pöllimään rahaa katusoittajan tms. laatikosta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Silloin joskus 90-luvun alussa kun tupakkia oli tapana ostaa oli niiden maussa kovastikin eroa. Camelit piti olla aina kovassa askissa, mutta Mallu light-kaudella sen piti taas olla pehmeä aski.

Vissiin. Samaa kakkaahan niissä molemmissa oli.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Oikaisevat kuntoilijat

Miksi kuntourheilijat käyttävät oikopolkuja nurmikoiden poikki tai syöksähtelevät katujen yli muualta kuin suojateiden kohdalta? Jos on liikkeellä vain kuntoillakseen, niin miksi pitää oikaista? Eikö olisi kunnon kohoamisen kannalta parempi hölkätä täysi matka?
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miksi kuntourheilijat käyttävät oikopolkuja nurmikoiden poikki tai syöksähtelevät katujen yli muualta kuin suojateiden kohdalta? Jos on liikkeellä vain kuntoillakseen, niin miksi pitää oikaista? Eikö olisi kunnon kohoamisen kannalta parempi hölkätä täysi matka?

Monesti siksi, ettei vauhtia tarvitse pysäyttää. Mutta onhan tuossa ihan ihmettelyn aihetta olemassa. Vähän samaa kuin hiihtosuksien voitelussa. Miksi ostetaan kalliita voiteita, joilla suksiin saadaan lisää luistoa, vaikka kehnommilla kapuloilla lenkistä tulee tehokkaampi eikä maksa mitään?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Miksi ostetaan kalliita voiteita, joilla suksiin saadaan lisää luistoa, vaikka kehnommilla kapuloilla lenkistä tulee tehokkaampi eikä maksa mitään?

Tai miksi ostaa 20-vaihteinen fillari, joka kiitää kuin prätkä pitkin pyöräteitä. Tätä ihmettelen päivittäin, kun nämä superturbot ohittavat meikäläisen 7-vaihteisen vauhdilla. Tuleeks tollasella ajaessa edes hiki?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tai miksi ostaa 20-vaihteinen fillari, joka kiitää kuin prätkä pitkin pyöräteitä.

Siksi koska pyöräilystä tulee kuntoilun kannalta tehokkaampaa silloin kun käytössä on koko ajan oikea vaihde.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siksi koska pyöräilystä tulee kuntoilun kannalta tehokkaampaa silloin kun käytössä on koko ajan oikea vaihde.

Tehokkaampaa miten? Poljen tunnin sopivalla vaihteella, tai tunnin isoimmalla vaihteella, kumpi vie enemmän kaloreita tms? Poljen 20km sopivalla vaihteella, tai 20 km pienimmällä vaihteella, kummassa tulee kovempi hiki?

Kysyn ihan tosissani, oikeesti, olen lihava, en ole kokeillut.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tehokkaampaa miten? Poljen tunnin sopivalla vaihteella, tai tunnin isoimmalla vaihteella, kumpi vie enemmän kaloreita tms? Poljen 20km sopivalla vaihteella, tai 20 km pienimmällä vaihteella, kummassa tulee kovempi hiki?

Kysyn ihan tosissani, oikeesti, olen lihava, en ole kokeillut.

Osta sykemittari, saat parhaiten selville.

Toki itse suosittelen polkemaan tehokkaasti sopivalla vaihteella, koska isoilla vaihteilla polkeminen aiheuttaa helposti ongelmia kroppaan. nimim. reiden ja polven välisten jänteiden tulehtuminen...
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tehokkaampaa miten? Poljen tunnin sopivalla vaihteella, tai tunnin isoimmalla vaihteella, kumpi vie enemmän kaloreita tms? Poljen 20km sopivalla vaihteella, tai 20 km pienimmällä vaihteella, kummassa tulee kovempi hiki?

Kysyn ihan tosissani, oikeesti, olen lihava, en ole kokeillut.

Sillä polkunopeudella lienee oma osuutensa asiaan. Myös pyörän nopeus suhteessa ympäristöön on merkittävä juttu. Suurempi nopeus merkitsee esimerkiksi huomattavasti suurempaa ilmanvastusta.

Ja sitten se tyhmä kysymys. Mitä itse asiassa edes kysyit?

Edit. Jonkinlainen nyrkkisääntö harrastelijoille suositeltavasta polkunopeudesta (=kadenssi) on 90 kierrosta minuutissa. Ammattipyöräilijöiden (esimerkiksi Lance Armstrong) kokemusperäisen tiedon mukaan tehokkain kadenssi on yli 100.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä itse asiassa edes kysyit?
Miten?

Poljen mäen ylös täysillä sopivalla vaihteella, pienimmällä vaihteella, ja suurimmalla (mahdollisella) vaihteella. Kahdessa viimeksimainitussa tulee sekä kovempi hiki, että syke. Tässä seison enkä muuta voi.
En muuten käynyt kokeilemassa, vaan sain kiinni lapsuuden muistijäljestä.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Miten?

Poljen mäen ylös täysillä sopivalla vaihteella, pienimmällä vaihteella, ja suurimmalla (mahdollisella) vaihteella. Kahdessa viimeksimainitussa tulee sekä kovempi hiki, että syke. Tässä seison enkä muuta voi.
En muuten käynyt kokeilemassa, vaan sain kiinni lapsuuden muistijäljestä.
Fysiikan lakien mukaan teet ihan saman määrän töitä kun siirrät itsesi ja polkupyörän paikasta A paikkaan B, teit sen sitten millä vaihteella tahansa. Pienemmällä vaihteella teet sen kevyemmällä polkutuntumalla ja isommalla vaihteella tuntuma on raskaampi.

Kalorien polttamisessa sitten taas sopiva syke ja polkunopeus on tärkeämmässä roolissa, koska liian raskaalla kuormalla tai liian suurella kadenssilla väsyt nopeammin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös