Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 855 477
  • 11 238

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olin ollut humalassa jo -77, pikkusiskon ristiäisissä, jolloin kippasin toistakymmentä vartioimatonta samppanjalasillista kitusiin. Olin neljän vanha.

Täytyy tunnustaa, että minä pistin vielä paremmaksi. Meinaan vanhempani unohtivat pöydälle vodkaa tai koskenkorvaa ja minä siitä sitten hörppäsin muutaman vuoden ikäisenä oikein kunnon siemaisut ja sairaalareissu olisi ollut edessä jolleivat vanhempani olisi saaneet minua oksentamaan. Itse en tapahtumaa muistanut mutta vanhempani ovat kerran jos toisenkin siitä minua muistuttaneet - etenkin niinä aikoina jolloin ryvin "hitusen" pohjamudissa.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
No onneksi ikä on noita darrojakin parantanut...
Onnea vaan, jos nyt tuntuu siltä. Se nimittäin kääntyy.

Nyt kun juot 4 päivää, kärsit kaksi. Muutaman vuoden päästä juot kaksi, kärsit neljä.

Sitten alkaa alamäki.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Kenties hölmö kysymys mutta oletko sinä sitten käynyt koskaan kotikylän ulkopuolella vai kuulutko tähän enemmistöön?

vlad.

Häh. Voihan sitä käydä kotikylän ulkopuolella, vaikka ei mene ulkomaille asti. Enkä minä siellä ole asunut 9 vuoteen.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse hankin henkilökortin täyttäessäni 18. Sitä ennen ei ollut passia olemmaskaan...ulkomailla käydessä menin nuorempana äidin passilla. Onko tuo nyt niin ihmettelemisen arvoista jos ei 18 vuotiaana ole passia?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Myöntääkö poliisi enää henkilökortteja?

Sitä minä en kyllä tiedä myöntääkö poliisi enää uusia henkilökortteja laisinkaan. Joissain paikoissa sellainen kyllä edelleen käy henkilötodistuksesta, mutta eipä se tietty tarkoita sitä, että poliisi enää uusia henkilökortteja myöntäisi.

vlad.

edit: Näemmä Poliisi myöntää edelleen henkilökortteja: Henkilökortit.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Okei, jatkokysymyksenä tuosta passikeskustelusta. Olenko minä ainoa tyhmä, joka on olettanut passin kuuluvan lähes jokaisen suomalaisen varustukseen?

Noin itsekin ajattelin aiemmin. Muutama vuosi sitten meni viimeisin passi umpeen ja sen jälkeen en ole uutta hommannut. Sinänsä ei tuo matkustelu kiinnosta, mutta jos tulee eteen, niin saahan tuon passin sitten hommattua.

Kysymysketjussa kun ollaan, niin voisin sitten kysyä, että mitä tuo passin hommaaminen nykyään maksaa?
 

d2uce

Jäsen
Millä nämä passittomat henkilöt, jotka eivät siis ulkomaille reissaa, korvaavat sen ennen lentokentälle lähtöä puseroon hiipivän "Ei vittu, missä mun passi on?" -fiiliksen?
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta tästä tuli mieleeni eräs toinen asia, nimittäin kelakortti. Siis täysin totta puhuen mulle selvisi vasta tossa pari vuotta sitten mihin sitä korttia oikein tarvitaan.

Minulle ei ole oikein vieläkään selvinnyt mihin sitä tarvitaan. Apteekin tädiltä kerran koitin kysyä kun kävin jotain reseptisärkylääkkeitä hakemassa, mutta murhaava katse esti lisäkysymykset. Onko Kela-kortissa jotain sellaista informaatiota mikä tekee siitä tarpeellisen? Minun kela-kortissani on näkyvillä nimi, henkilötunnus ja kotipaikka. Tarvitseeko minun hommata uusi Kela-kortti jos muutan toiselle paikkakunnalle? Mikä taäsä läpyskästä tekee niin erikoisen että sitä tarvitaan. Samat tiedot minulla löytyy muistakin dokumenteista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kauppaopiston ruokalasta ei kuulemma oppilaat saa ruokaa ilman KELA-korttia. Korttia pitää siis näyttää johkin vempaimeen ja sitten saa syödä.

Lääkkeitä olen hakenut KELA-kortin kanssa, mutta aina ovat siinä tiskillä sanoneet, että sitä ei tarvitse, kun hinta alenee jostain syystä automaattisesti. En kuunnellut kyllä minkä takia.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minulle ei ole oikein vieläkään selvinnyt mihin sitä tarvitaan. Apteekin tädiltä kerran koitin kysyä kun kävin jotain reseptisärkylääkkeitä hakemassa, mutta murhaava katse esti lisäkysymykset. Onko Kela-kortissa jotain sellaista informaatiota mikä tekee siitä tarpeellisen? Minun kela-kortissani on näkyvillä nimi, henkilötunnus ja kotipaikka. Tarvitseeko minun hommata uusi Kela-kortti jos muutan toiselle paikkakunnalle? Mikä taäsä läpyskästä tekee niin erikoisen että sitä tarvitaan. Samat tiedot minulla löytyy muistakin dokumenteista.

Ainakin yksityisellä lääkärillä käydessä ne vaatii sen kela-kortin jotta saat sen kela-vähennyksen siitä samantien. Toisekseen Suomessa saattaa olla henkilöitä kenellä sosiaaliturva ei enää ole niin sanotusti päällä. Ainakin kaverillani suomalainen sosiaaliturva lakkasi, kun hän oli asunut yli vuoden Espanjassa. Itsellä ei sen tarkempaa faktatietoa asiasta ole, mutta näin olen muiden puheista ymmärtänyt.

Ja ei tarvi hankkia uutta kelakorttia jos muutat vaikka Vantaalta Perä-Seinäjoelle.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toisekseen Suomessa saattaa olla henkilöitä kenellä sosiaaliturva ei enää ole niin sanotusti päällä. Ainakin kaverillani suomalainen sosiaaliturva lakkasi, kun hän oli asunut yli vuoden Espanjassa. Itsellä ei sen tarkempaa faktatietoa asiasta ole, mutta näin olen muiden puheista ymmärtänyt.

Ja ei tarvi hankkia uutta kelakorttia jos muutat vaikka Vantaalta Perä-Seinäjoelle.

Minä olen saanut kela-korttini 18 vuotta sitten. Vaikka minulta lakkaisi sosiaaliturva kokonaan ja asuisin Espanjassa, minulla olisi silti tämä sama kela-kortti rahapussissani. Ilmeisesti nämä tiedot kuitenkin sitten tarkastetaan jotain kautta ennen kuin kela-vähennystä annetaan. Kun tuolla kotipaikallakaan ei ole kerran mitään väliä niin täysin samat tiedot minulla löytyvät esim. ajokortista. Silti ajokortti ei kelpaa apteekissa eikä yksityisessä lääkärissä siihen että saisi kela-vähennyksen. En ymmärrä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Onko Kela-kortissa jotain sellaista informaatiota mikä tekee siitä tarpeellisen?

Itseasiassa Kela-kortiin voidaan tarvittaessa "upottaa" yllättävänkin paljon informaatiota kyseisestä henkilöstä. Kuten vaikkapa se, että hän on eläkeläinen ja oikeutettu eläkeläisalennuksiin VR:llä, Finnairilla (?) etc. Lisäksi korttiin voidaan laittaa informaatiota jonka perusteella apteekissa voidaan automaattisesti ottaa huomioon lääkekorvattavuudet, näitä koodeja on useita esim. 112 (ei suinkaan tarkoita hätänumeroa). Osa korvattavuuksista on määräaikaisia, tämä ilmenee kortista ja osa sitten toistaiseksi voimassa olevia. Tosin niissä tapauksissa joissa lääkekorvattavuus on määräaikainen Kela lähettää automaattisesti uuden kortin kun määräaikainen jakso päättyy, näin muistelen.

Nämä tulivat nyt mieleen informaatioista jotka voidaan tarvittaessa liittää kyseiseen korttiin. Mutta muutakin taitaa olla olemassa.

vlad.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Millä nämä passittomat henkilöt, jotka eivät siis ulkomaille reissaa, korvaavat sen ennen lentokentälle lähtöä puseroon hiipivän "Ei vittu, missä mun passi on?" -fiiliksen?
Joka päivä kotoa poistuessa puseroon hiipivällä "Kahvinkeitin! Liesi! Ulko-ovi! Avain! Lompakko!" jne jne... -fiiliksellä pääsee aika lähelle.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Ainakin kaverillani suomalainen sosiaaliturva lakkasi, kun hän oli asunut yli vuoden Espanjassa. Itsellä ei sen tarkempaa faktatietoa asiasta ole, mutta näin olen muiden puheista ymmärtänyt.

Työkomennuksissa raja taitaa olla 3 vuotta. Siis niin että suomalainen firma lähettää työntekijän ulkomaille homiin. Ainakin työkaveri teki juuri 1,5v komennukseen saman pituisen jatkosopparin ja hän kuuluu suomalaisen soisaaliturvan piiriin koko tuon ajan.
 

d2uce

Jäsen
Joka päivä kotoa poistuessa puseroon hiipivällä "Kahvinkeitin! Liesi! Ulko-ovi! Avain! Lompakko!" jne jne... -fiiliksellä pääsee aika lähelle.

Totta, tosin passin omistaminen ei valitettavasti auta pääsemään näistä fiiliksistä irti. Itseasiassa voi olla vielä vittumaisempi tilanne havahtua jostain tuhansien kilometrien päästä uima-altaan reunalta "Kahvinkeitin! Liesi! Ulko-ovi! Avain! Lompakko!" jne jne... -fiilikseen.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko Brasilia jalkapallossa todella noin paska? Varmaan Suomikin hakkais nuo "Taiturit" halki, poikki ja pinoon. Kakka? Missä maalit?
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365
Onko Brasilia jalkapallossa todella noin paska? Varmaan Suomikin hakkais nuo "Taiturit" halki, poikki ja pinoon. Kakka? Missä maalit?

Enpä usko, että hakkaisi, sillä Suomi ei osaa tehdä maalia paskaakaan maata vastaan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Törtöt johtaa nyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös