Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 855 244
  • 11 238

Wicci

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Pittsburgh Penguins, Sudden Death (RIP)
Roberto Luongo valittiin Vancouverin kapteeniks, onko SM-liigassa tai SM-sarjassa ikinä ollut maalivahti kapteenina? En löydä mistään tietoa.
 
Olen usein miettinyt, että mistä johtuu se, että poikkeuksellisen raskaan ja kovan urheilusuorituksen jälkeen on veren makua suussa. Tämähän on tunnettu sanonta jo vuosien takaa, mutta ihan yleinen juttu myös käytännössä. Miten tämä selitetään lääketieteellisesti?

Niin ja oikeasti tähän on varmaan jokin elämääkin yksinkertaisempi selitys, mutta enpä nyt jaksa pohtia anatomiaa sen syvällisemmin, niin annan viisaamman vastata.
 

lapa78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lexaa
En tiedä onko oikea ketju, mutta kysymys on seuraavanlainen.

Mistä johtuu, että kun klikkaan linkkiä "näytä ensimmäinen lukematon", tulee ensimmäiseksi viestiksi 11.10 ta 12.10 lähetetty viesti, vaikka olen lukenut kyseisen ketjun viimeksi tänään, ketjusta riippumatta. Ei ole aikaisemmin kohdalleni tällainen osunut, eikä sinäänsä haittaa, ellei kyseessä ole ketju mihin tulee viestejä joka päivä ihan perkeleesti.

Auttakee tyhmää.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Olen usein miettinyt, että mistä johtuu se, että poikkeuksellisen raskaan ja kovan urheilusuorituksen jälkeen on veren makua suussa. Tämähän on tunnettu sanonta jo vuosien takaa, mutta ihan yleinen juttu myös käytännössä. Miten tämä selitetään lääketieteellisesti?

Niin ja oikeasti tähän on varmaan jokin elämääkin yksinkertaisempi selitys, mutta enpä nyt jaksa pohtia anatomiaa sen syvällisemmin, niin annan viisaamman vastata.

En ole lääketieteellisesti osaava, mutta voisin maalaisjärjellä kuvitella keuhkorakkuloiden kärsivän rajusta hengittämisesti ja tästä syystä erittävän pieniä määriä verta keuhkoputkiin, josta se hengityksen mukana kulkee suuhun. Määrät ovat tosi pieniä, koska muutenhan ne saisivat yskimään ja sylkemään verta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tiedä onko oikea ketju, mutta kysymys on seuraavanlainen.

Mistä johtuu, että kun klikkaan linkkiä "näytä ensimmäinen lukematon", tulee ensimmäiseksi viestiksi 11.10 ta 12.10 lähetetty viesti, vaikka olen lukenut kyseisen ketjun viimeksi tänään, ketjusta riippumatta. Ei ole aikaisemmin kohdalleni tällainen osunut, eikä sinäänsä haittaa, ellei kyseessä ole ketju mihin tulee viestejä joka päivä ihan perkeleesti.

Auttakee tyhmää.
Taisivat päivittää palstasoftaa. Piti oikein merkata kaikki viestit luetuksi. Mitäköhän tuo aiheuttaa minulle, kun käytän palstaa kahdelta eri koneelta, ja tein toimenpiteen vain toiselle? Eihän mulla tietenkään ole töissä aikaa mitään keskustelupalstaa kyylätä. Kysyn vaan akateemisesta mielenkiinnosta.
 

Puster

Jäsen
Mitäköhän tuo aiheuttaa minulle, kun käytän palstaa kahdelta eri koneelta, ja tein toimenpiteen vain toiselle?
Luultavasti ei mitään. Tänään olen lueskellut palstaa jo kolmelta eri koneelta ja vain ensimmäisellä kerralla oli vanhoja ketjuja lukemattomissa.
Kysyn vaan akateemisesta mielenkiinnosta.
Ihan ammatillisista syistä minäkin niillä eri koneilla spämmäilen.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Olen usein miettinyt, että mistä johtuu se, että poikkeuksellisen raskaan ja kovan urheilusuorituksen jälkeen on veren makua suussa.
Tieteen Kuvalehden mukaan hyvin pienet keuhkorakkulat joutuvat niin kovaan rasitukseen, että ne puhkeavat vuotaen pieniä määriä verta. Ilmeisesti rajun uloshengityksen seurauksena veri nousee suuhun aiheuttaen rautaisen maun. Jutussa epäiltiin myös, että kyseessä olisi elimistön hälytysjärjestelmä, joka kehottaa rauhoittamaan tahtia ennen kuin jokin paikka poksahtaa oikeasti.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Roberto Luongo valittiin Vancouverin kapteeniks, onko SM-liigassa tai SM-sarjassa ikinä ollut maalivahti kapteenina? En löydä mistään tietoa.


Ainoa ongelma, maalivahdin toimiminen NHL-joukkueen kapteenina on kielletty.

Se on kielletty vieläpä erityissäännölla joka tuli voimaan vuonna 1948. Sillä on jopa nimikin, “The Durnan Rule”, nimetty Montreal Canadiensin legendaarisen maalivahdin Bill Durnanin mukaan.
Lainattu Jouni Niemisen blogista hs.fi

Sm-liigassakin säännöt estävät maalivahdin kirjaamisen kapteeniksi viralliseen otteluun.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Miksi vitussa "tämä" on aina niin saatanan vaikeaa?
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Onko Bern Sveitsin Pori, jossa tyhjät juomapakkaukset palautetaan jäähallin jäälle?
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Miksei Matt Nickerson ole kilahtanut aikoihin?
 

Rocco

Jäsen
Jos lääkäri tekee eturauhastutkimusta, eli laitaa sormen perseeseen, niin kumpiko tilanteessa, lääkäri vai potilas on sormi perseessä?
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Jos lääkäri tekee eturauhastutkimusta, eli laitaa sormen perseeseen, niin kumpiko tilanteessa, lääkäri vai potilas on sormi perseessä?
Jarkko Martikainenhan tuota pohdiskeli aikoinaan, sillä erotuksella että hänen esimerkissään perseessä oli nenä. Minun vastaukseni on että molemmat.
 

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis
Jarkko Martikainenhan tuota pohdiskeli aikoinaan, sillä erotuksella että hänen esimerkissään perseessä oli nenä. Minun vastaukseni on että molemmat.

Eikö tämä ole suhteellisuuden määritelmä? Kuvitellaan, että on kaksi henkilöä; A ja B. Henkilö A työntää nenänsä henkilön B perseeseen. Tässä tilanteessa molemmilla on nenä perseessä, mutta henkilöllä B on suhteellisesti mukavammat oltavat. En ole tosin kokeillut pitääkö paikkaansa.
 

Jokru

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hawks, sympatiat Sportille, S-Kiekko
Käykö nykyajan tenavat enää omppuvarkaissa?
 

spertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käykö nykyajan tenavat enää omppuvarkaissa?

Jos tuolla ompulla tarkoitat erästä tietokonemerkkiä, niin vastaus on kyllä. Pitäähän äidin kultamussukoiden jotenkin rahoittaa elämistään. Jos taas tarkoitit ihan hedelmää, on vastaus vahva ei. Noissahan on vitamiineja ja kaikkea muutakin hirveetä p**kaa!
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Käykö nykyajan tenavat enää omppuvarkaissa?
Jos käyvät niin luulen että urheiluhengen tai pieneen ihmiseen sisäänrakennetun vietin takia, ei niinkään omenien. Keskiverto-omppu ei ole penskojen rankingissa kovin kaksinen herkku.

Omasta pihastani eivät kakarat ole omenia hakeneet kun eivät uskalla, mutta erään tuttavaperheen kohdalla ilmiö on tuttu. On herättänyt lähinnä huvittuneisuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös