Tyhmien kysymysten ketju

  • 1 855 525
  • 11 238

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ennen sanottiin kaikki vaan Andyn vanavedessä 'donaa'. Taisi tämä kilo-villitys tulla euron myötä?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Viimeksi kyselin mistä lauantaimakkara on saanut nimensä ja nyt kysyn mistä Pajalanpuuro on nimensä saanut? Onko jonkun Pajalan keksintöjä?
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rahasummien ilmaisussa mielestäni "k" on tosin vasta viime vuosina alkanut vakiintua. Sitä en tiedä, että miten virallinen käytäntö on kyseessä.
Sehän on lähes vastaava juttu kuin kaikkien Petelius- ja DNA-hokemien kanssa. Kun jotakin juttua toistellaan tarpeeksi, kaikki urpot alkavat toistella sitä vastaavalla tavalla.

Ja osa käyttää sitä vain päteäkseen.

Lähinnä kyse on jostain keskustelupalstojen villityksestä, sanomalehdistä sitä on turha hakea.
 

RuuhkaTukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, sympatiaa Jokereille
Sehän on lähes vastaava juttu kuin kaikkien Petelius- ja DNA-hokemien kanssa. Kun jotakin juttua toistellaan tarpeeksi, kaikki urpot alkavat toistella sitä vastaavalla tavalla.

Ja osa käyttää sitä vain päteäkseen.

Lähinnä kyse on jostain keskustelupalstojen villityksestä, sanomalehdistä sitä on turha hakea.

Itse jos käytän lyhennettä k, tarkoittamaan kiloa, eli tuhatkertaista, teen sen helpottamaan lukijaa. Jos tekstissäni on esimerkiksi luvut 100000€, 10000€ ja 1000000€, kirjoitan ne muotoon 100k euroa, 10k euroa ja 1000k euroa. Koulun matematiikan tunneilla valppaina olleet henkilöt ovat varmasti kiitollisia, kun ei tarvitse ryhtyä laskemaan nollien määrää, jotta tietävät puhutaanko kymmenistä tuhansista, sadoista tuhansista vai miljoonista.

Toinen vaihtoehto olisi tietysti kirjoittaa luvut muodossa 100 000, 10 000 ja 1 000 000. Minulle kuitenkin opetettiin muinoin koulussa, että näin ei lukuja suomen kielessä kirjoiteta.

Sanomalehdissä lyhennettä ei kaiketi käytetä, koska se ei ole kaikelle kansalle tuttu. Tästä samasta syystä lyhennettä ei kaiketi pitäsi käyttää myöskään keskustelupalstalla, ellei viestinsä loppuun lisää selvennystä:

Lyhenne k luvun perässä tarkoittaa kiloa, eli tuhatkertaista. Toisin sanoen 10k tarkoittaa 10*1000=10000.

Näin en kuitenkaan aio vastaisuudessa toimia, koska uskon valtaosan lukijoista olevan tietoinen tuon mystisen k:n tarkoituksesta.
 

Kempula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Liverpool, Leijonat, Team Jatkis

No olipas sitten fiksu puhelinmyyjä. Olin kaverin luona ja hänelle tarjottiin PlusTv:tä kuukaudeksi ilmaiseksi. Kaverilla ei kuitenkaan ole dikiboksia eli ei katso tv:tä ollenkaan. Tää puhelinmyyjä oli kysynyt, että onko paikalla kavereita jolle voisi tarjota samaa tarjousta ja kaveri ojensi puhelimen mulle. Sanoin kyllä monta kertaa, että minä asun kerrostalossa ja käytössä on kaapeliverkko. Eipä näköjään tyttö ole paljon kuunnellut, koska tänään tuli kortti postissa, mutta eihän se tietenkään toimi. Olisihan se ollut kiva kattoa Neste-Rallia ja formuloita, mutta antaapa sitten olla.

Pitäisköhän kirjoittaa "Loistavaa asiakaspalvelua"- ketjuun?
 

Grohl

Jäsen
Miten huolto-asemien autonpesu-palvelut toimivat?

Kumpi lihottaa enemmän, kännien juominen punaviinillä vai oluella?

Onko netistä löytyviin alkolaskureihin uskomista vai onko palaminen yksilöllistä?
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Niissä on eroja ja niin on ihmisissäkin, itse puhalsin massakaudella (oli pakko mainita, nostaa itsetuntoa) 138kg:n : ) painoisena 8 oluen jälkeen 0,38 poliisin ratsiassa, en tiä mitähän se netti-mittari tosta sanoo.
Kehuskelun aihe että ajaa autolla/veneellä/tiesmillä 8 oluen jälkeen?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Pasianssin puolesta..

Miksiköhän Nummelan Niil Jangilla ei ole tunnuksia tänne?
Nooh, minä mukavana heppulina siirrän hänen kysymyksesnä Iltapulun lööpistä tänne, eli "Onko minulla aivovamma?"
Sanatarkka en ole, mutta pointti on tuossa ja osaampa vastatakkin siihen. Se tosin ei yllätä, että Itse Kela ei löydä tuohon vastausta, vaan miettii sitä Iltapulun lööpissä.
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
...mistä Pajalanpuuro on nimensä saanut? Onko jonkun Pajalan keksintöjä?
Kyllä, kuulemma joku lääkärismies vielä. Niin mulle joskus '94 vastasi yksi sairaanhoitaja, kun samaa ihmettelin. Tosin se hoitsu olis saanut selittää ihan mitä vaan ja olisin uskonut kaiken. Vissiin hypnotisoi minut niillä keinuvilla..
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten kävi Korttipakan sotamiehelle? Oletettavasti tarina siis on tosi, mutta mikä oli rangaistus?
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi asuntovaunut- ja autot ovat pelkästään valkoisia? Miksei vaikkapa mustia, punaisia tms? Olisi hienomman näköistä jos stemmaisi vaunu auton värin kanssa yks yhteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi asuntovaunut- ja autot ovat pelkästään valkoisia? Miksei vaikkapa mustia, punaisia tms? Olisi hienomman näköistä jos stemmaisi vaunu auton värin kanssa yks yhteen.

Minä luulen että asialla on jotain tekemistä lämpiämisen kanssa. Siinä lienee ainakin yksi syy miksi en ole pahemmin nähnyt mustia asuntovaunuja. Onhan noita asuntoautoja näkynyt sellaisia missä se itse auto, ja asunto-osan etuosa on maalattu punaiseksi tai siniseksi mutta suurin osa itse asunto-osasta on kuitenkin valkoinen tai vaaleanharmaa. Myytinmurtajissahan taisivat joskus testata kuinka paljon enemmän musta auto lämpiää kuin valkoinen, ja ero oli muistaakseni aika reilu.
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
Kuka oli se Turunen jonka pyssy oli täynnä? Entä kuka oli se Jokinen jolta eväät levisivät? Ja ovatko he oikeassa elämässä töpeksineitä ihmisiä joista on tullut legendoja vaiko vain mielikuvituksen tuotetta?
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Avaruutta tarkestelemalla voidaan nähdä miljardien vuosien takaisia tapahtumia, koska nuo muinaiset tapahtumat näkyvät pitkistä etäisyyksistä johtuen maapallolla vasta nyt.

Olisiko siis maapallon historiaa mahdollista nähdä "livenä" esim. dinosaurusten ajoilta, jos maasta vain lähetettäisiin joku hemmetin tehokas superkaukoputki jonnekin todella kauas avaruuteen ja suunnattaisiin se kohti Tellusta?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuka oli se Turunen jonka pyssy oli täynnä? Entä kuka oli se Jokinen jolta eväät levisivät? Ja ovatko he oikeassa elämässä töpeksineitä ihmisiä joista on tullut legendoja vaiko vain mielikuvituksen tuotetta?

Turusen pyssy


EDIT: Ja täältä löytyy ainakin joku selitys Jokisen eväille. Tiedä sitten onko nämä ihan oikeita.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Edesmenneen Kolmas Nainen -yhtyeen nimestä tuli mieleen, että ketkä ovat mahtaneet olla ne kaksi ensimmäistä naista, joiden mukaan bändiä ei nimetty?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös