Olen itse miettinyt mistä tämä perinne juontaa juurensa. Miksi ryyppääminen tai baareissa muuten pyöriminen on sellainen harrastus, että se pitää tehdä keskellä yötä eikä esim. 20 - 24 aikahaarukassa? Onko tuo sellaista toimintaa, että sitä ei päivänvalossa haluta kaupungilla näkyvän mitenkään? Yksi iso asia, mikä tätä nykykäytäntöä inhottavasti suosii, on bändien soittoajat. Miksi ne aloittaa keskellä yötä? Käyn todella vähän kuuntelemassa livemusiikkia, mutta voisin käydä paljon enemmän jos sen voisi tehdä samoihin aikoihin kuin kiekko-ottelussa käydään. Aika moni baari/yökerho kuitenkin pyörii musiikin ympärillä jollakin tavalla ja bändien soittoajat rytmittävät illan kulkua.
Ei tämä tosiaan mikään luonnonlaki ole, Englannissakin pärjäsivät pitkään ihan hyvin, vaikka pubit sulkeutuivat niihin aikoihin kun Suomessa juoppolallit ovat vasta ehtineet ottamaan kotona pohjia ennen baareihin siirtymistään.
Bändien soittoajoista on ollut ennenkin keskustelua, ja valtaosa bändeistä haluaisi aloittaa aikaisemmin, näin olen ollut ymmärtävinäni. Ei se ole bändille mikään keikan edellytys, että lauteille kivutaan yhden jälkeen yöllä tai arkenakin lähempänä yhtätoista. Iso osa ainakin työssäkäyvistä sekä kauempana keskustasta asuvista haluaisi, että arki-illan keikka päättyisi sellaiseen aikaan, että sitä ehtisi saman vuorokauden aikana kotiin ja/tai illan viimeiseen bussiin. Ei suurimmalla osalla keikkojen suurkuluttajista ole varaa jatkuvasti taksilla huristella. On älytöntä, jos arkitiistaina on ns. halpa keikka jossain, ja halvan keikan päätteeksi on pakko ottaa taksi. Lukuisat ovat ne kerrat, jolloin olen itsekin joutunut jättämään ns. pääbändin keikan kesken, koska on ollut pakko ehtiä bussiin. Eipä tässäkään mitään järkeä ole, mutta erityisesti opiskelija-aikoina ei todellakaan olisi ollut varaa maksaa yötakseja, enkä ollut halukas kävelemään kotiin kaukaiseen lähiöön keskellä yötä ja yleensä kylmässä ilmassa.
Soittoajoissa on pitkälti kyse keikkapaikkojen ahneudesta maksimoida se viimeinenkin myytävä kaljapisara, eikä keikkoja haluta aloittaa aikaisemmin. Mutta mikäs estäisi sitä, että keikkapaikan ovet voisi avata aikaisemmin ja järjestää sinne jotain alustavaa ohjelmaa? Sen jälkeen pääbändi lauteille viimeistään klo 21.
Omaa oksaansa keikkapaikat tässä ainakin minun osaltani sahaavat, sillä en nykyisellään viitsi lähteä katsomaan livenä juuri mitään bändiä, ellei kyseessä ole todella näkemisen arvoinen bändi ja sellaisena ajankohtana, että ei tarvitse seuraavana aamuna herätä töihin. Kyse ei omalla kohdallani ole viinastakaan, sillä en käytännössä koskaan juo pisaraakaan alkoholia keikoilla, koska minä oikeasti menen katsomaan ja kuulemaan niitä bändejä ja niiden musiikkia enkä käytä keikkoja tekosyynä ryyppäämiseen. Mutta en vain jaksa arki-iltana heilua yökaudet jossain ja herätä sitten virkeänä töihin.
Muutenkin toivon, ettei tämä yötapahtumien lisäys ikinä jalkaannu urheilupuolelle. Ruotsissa käsittääkseni kiekkopelejä aloitetaan arkena kello 20, joka on ihan törkeästi liian myöhään. Jäisi kausikortti saletisti uusimatta jos JYP aloittaisi pelit tuohon aikaan.
Jäisivät kyllä tämmöiset arkipelit minultakin katsomatta. Mitä hemmetin järkeä olisi istua jonain keskiviikkoiltana Kupittaan hallilla kellon lähestyessä yhtätoista samalla kun TuTo - LeKi -ottelussa valmistauduttaisiin voittolaukauskilpailuun?
Vaikka suomalaisten kiekko-otteluiden kaljanjuomisesta ja -myynnistä mitä kirjoiteltaisiin ja hurskasteltaisiin, niin tosiasiassa valtaosa kiekkoyleisöstä ottaa pelissä 0-2 kaljaa, ei juuri tätä enempää. Känniset örisijät ja alkoholismilla seuraansa kannattavat "tosifanit" ovat asia erikseen, mutta iso osa katsojista tulee autolla peliin ja lähtee autolla pelistä ajokuntoisena. Monet tulevat perheen kanssa ja arkipeleissä busseillakin liikkuvat työssäkävijät harvoin lisäisivät kaljan juontia vaikka peli alkaisikin vähän myöhemmin. Tästä syystä olisi tuhoon tuomittu idea myöhäistää arkipelejä siinä toivossa, että peruskatsojat joisivat enemmän kaljaa illalla. Pikemminkin kävisi niin, että peruskatsojat vähenisivät, koska ainakaan lapsiperheet eivät voi lähteä arkimatseihin, joista ollaan kotona joskus puoli kahdeltatoista.