Niin. Kyllä itse ainakin pidän tuota ns. aikaisuutta aikaisena. Jos herään 10:00, on se normaali aika herätä mulle. Jos herään 06:00, on se taas aikainen aika herätä ja hyvin todennäköisesti olen myös väsyneempi kuin mitä olisin kun heräisin vaikkapa tuolloin kello 10:00.
Moni ei esimerkisi yksinkertaisesti vaan osaa mennä nukkumaan riittävän ajoissa kun herää ns. aikaisin aamulla ja ihmsen vaatima (8 tuntia suositeltu) unimäärä jää vähäisemmäksi väkisinkin.
Eli ns. paikat + mieli ei saa levätä riittävästi, kuten jokainen nyt varmasti tajuaa. Esimerkiksi tämän vuoksi monikin on väsynyt aamulla, unirytmistä paljon kiinni. Joillakin väsymys voi olla myös henkistä. Ajattelet nukkumaan menessäsi ettei unimäärä tule riittämään ja uskot saman myös aamulla -> olet väsynyt.
Esim. itse nukun päin vittua työpäivinä (noin 5-6,5h/"työyö). En tosin koskaan jää aamulla sänkyyn torkkumaan kuten jotkut. Joka aamu olen ylös päässyt, enkä ole myöhästynyt töistä nukkumisen takia kuin kaksi kertaa koko elämäni aikana, molemmilla kerroilla syy oli kännykässä jonka herätys kusi jostain ihmeen syystä.
Yksi asia sitten on myös tuo yllä mainittu vuorokauden aika. Jotkut ihmiset kun eivät vaan saa sitä kunnon rem-unta päivällä/kesällä kun on valoisaa ja ovat jo pelkästään tämän vuoksi väsyneitä herätessään. Joillakin voi olla ns. paljon mielessään nukkumaan mennessään ja pyörivät sängyssä enemmän tai vähemmän nukkuen. Yksi syy voi olla myös kivut jotka estävät kunnon yöunien saamista.
Hyvää yötä vaan kaikille enemmän tai vähemmän väsyneille ihmisille.
Edit: Vähän sekavaa tekstiä näin keskellä yötä, mutta yritinpä keksiä syitä ihmisten väsymykseen aamuisin.