Tyhjän panttina - keskustelua lakkautuskelpoisista viroista

  • 10 518
  • 60
Enpä löytänyt toista tämänsuuntaista topicia, joten avataan hieman keskustelua. Mitkä virat joutaisivat palstalaisten mielestä lakkautettaviksi?

Avaan omalta osaltani kahdella, mielestäni joutavanpäiväisellä viralla: tasa-arvovaltuutettu ja vähemmistövaltuutettu.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Avaan omalta osaltani kahdella, mielestäni joutavanpäiväisellä viralla: tasa-arvovaltuutettu ja vähemmistövaltuutettu.
Minä ehdotan, että nuo samaiset virat lakkautetaan mutta perustetaan tilalle kaksi uutta virkaa: epätasa-arvovaltuutettu ja enemmistövaltuutettu.

Epätasa-arvovaltuutetun toimenkuva säilyisi tismalleen saman kuin nykyisen tasa-arvovaltuutetun. Uusi nimi vain kertoisi rehellisemmin, että välillä itse asioilla ei ole merkitystä vaan sivujuonteet eli päivilipposmainen hörhöys saa ratkaista miten asian ratkaisussa on toimittava.

Oodi rehellisyydelle, joten siksi uusi nimi.

Enemmistövaltuutettu sen sijaan olisi uuden nimen lisäksi kokonaan uudenlainen toimenkuva. Lähtökohtaisesti se suosisi enemmistöön kuuluvaa. Tämä olisi demokratiaa parhaimmillaan, vaikka voi olla, että kiintiöllisesti väärässä olevat eivät tästä uudesta virasta pitäisikään.

Oodi demokratialle, joten siksi tämä uusi virka.
 

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Enpä löytänyt toista tämänsuuntaista topicia, joten avataan hieman keskustelua. Mitkä virat joutaisivat palstalaisten mielestä lakkautettaviksi?

Avaan omalta osaltani kahdella, mielestäni joutavanpäiväisellä viralla: tasa-arvovaltuutettu ja vähemmistövaltuutettu.

Hyvä avaus, kannatetaan. Toivoisin kuitenkin perusteluita kehiin, ettei tule ihan vaan asioiden listaamista. Täytyy tutkia lisää, palataan.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Erittäin hyvä topic! Ja antaa palaa:

1. Tasavallan presidentti

- turha virka vailla poliittista vastuuta. Joutaa pois ja tervetuloa normaali parlamentarismi

2. Eduskunnan oikeusasiamies

- erittäin harvat suomalaiset tietävät mistä asioista voi kannnella eduskunnan oikeusasiamiehelle ja mitkä puolestaan kuuluvat oikeuskanslerin toimenkuvaan. Lakkautetaan toinen ja kompensoidaan toisen lisääntyvää työtaakkaa palkkaamalla pari avustavaa virkamiestä lisää. Arvoin oikeuskanslerin jatkamaan, koska hänellä on valtiomuotoon liittyviä tehtäviä (valtakunnanoikeus) ja lisäksi lienee tutumpi keskivertokansalaiselle.

3. Maaherrat

- Suomessa on kaikkiaan liikaa väliportaan hallintoa. Reipas karsinta käyntiin.

4. Valtionyhtiöiden turhat hallintoneuvostot (eivät tietenkään tarkkaan ottaen ole virkoja)

- kansanedustajille ja ministereille suoraan kunnollinen liksa ja tällaiset piilopalkkiojärjestelmät hiuksista vi**uun.

5. Opetushallitus in extenso (muutama sata sukan kuluttajaa)

- turha päällekkäisorganisaatio opetusministeriön kanssa.

Näillä jo syntyisi vuositasolla nopeasti laskettuna noin 30 miljoonan euron säästöt. Säästyneillä rahoilla parikymmmentä uutta virkaa keskusrikospoliisin talousrikoksia tutkivaan yksikköön toisi lyhyellä aikavälillä valtiolle tuomittavina rikoshyötyinä satoja miljoonia lisää (jokainen voi kysyä itseltään mistäköhän syystä näitä poliisivirkoja, joista jokainen maksaisi itsensä takaisin kymmenkertaisesti, ei perusteta).
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terveyskeskuslääkärit.

Mitään ne eivät tiedä eikä osaa, ja silti niille maksetaan verovaroista vitunmoista palkkaa. Turhaa painolastia yhteiskunnalle.

Lähijunien konduktöörit.

OK, eiväthän nuo ole enää mitään virkamiehiä, mutta silti. Mitään oikeuksia noilla ei enää nykypäivänä ole, eikä näistä puppeleista ole oikein minkäänlaista hyötyä millään mittarilla VR:lle. Näiden hyvinpalkattujen repuusien vähäiset hommat voisi helposti siirtää automaateille, vartijoille ja veturinkuljettajille.

Myös Helsingin kaupungin liikennesuunnitelun virat voisi lakkauttaa kaikki, ja ulkoistaa homman Korkeasaaren paviaaneille. Työn laatu pysyisi samana jollei nousisi.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Enpä löytänyt toista tämänsuuntaista topicia, joten avataan hieman keskustelua. Mitkä virat joutaisivat palstalaisten mielestä lakkautettaviksi?

Heti ensimmäisenä tuli mieleen Kärppien ja Pelicansin päävalmentajien titteli. Ei näytä olevan mitään väliä kuka sielä penkintakana seisoo. Ei ne pelaajat kuitenkaan edes yritä voittaa. :)

Totta puhuakseni nyt ollaan niillä vesillä, että vetäydyn takavasemmalle. Sen verran kuitenkin, että presidentti ulos! Varsinkin jos siihen virkaan ei saada muita kuin Tavja Halonen.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kappas, unohtui tuo. On se hauskaa, että joskus tehdäänkin jotain eikä vain kirjoiteta netissä.

Eli vanhasta hyvästä kolmijakoisesta väliportaan hallinnosta (läänit, maakunnat, TE-keskukset) jotain on jo karsittukin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
5. Opetushallitus in extenso (muutama sata sukan kuluttajaa)

- turha päällekkäisorganisaatio opetusministeriön kanssa.

Eipä noilla kyllä juurikaan päällekkäisiä _toimintoja_ ole. Eri asia, olisiko johto yhdistettävissä, riippumattomuussyistä on virastot haluttu pitää erillään. Tämä sivusta seuraten.

Itse en kovin paljon virkoja olisi lakkauttelemassa, mutta yhdyn kyllä tasavallan presidentin viran lakkauttamistoiveeseen. Alkaa olla turha jäänne menneisyydestä nykyisillä vallanjakosuhteilla.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Moderaattorit, hehe...

Eduskunnasta joutaisi puolet pois, ja sekin jäljelle jäävä sata pitäisi arpoa. Selväjärkiset, täysi-ikäiset Suomen kansalaiset osallistuisivat neljän vuoden välein arvontaan, jossa valitaan eduskunta. Kieltäytyäkin toki saisi, ettei menisi CCCP:ksi. Ei tuolla keinolla ainakaan huonommin asiat menisi, ja loppuisipa kähmintä, hyvävelikoplaus ja saavutettujen etujen haaliminen. Lisäksi eduskunnassa saattaisi päästä ilmoille joku hyvä idea! Edellisestä lienee aikaa; perimätiedon mukaan jollakulla oli idea 60-luvulla, mutta olen kuullut myös väitettävän että se oli vain talonmies joka sai päähänsä että portaat voisi hiekoittaa.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eipä noilla kyllä juurikaan päällekkäisiä _toimintoja_ ole. Eri asia, olisiko johto yhdistettävissä, riippumattomuussyistä on virastot haluttu pitää erillään. Tämä sivusta seuraten.

Sivusta seuraten voitkin varmaan kertoa, mitä OPH tekee ansaitakseen olemassaolonsa? Lähettelee yhdentekeviä kyselykirjeitä kouluille? Järjestää "koulutuksia", joista peritään osallistuvilta ihmisraukoilta tähtitieteellisiä maksuja suhteessa antiin? Tekee kerran kymmenessä vuodessa OPS:n perusteet (yleensä kerta toisensa jälkeen edellisiä huonommat)?

Jos OPM selviä näistä hommista niin turha firma on sekin. Toki voit vapaasti lisätä, jos unohdin jotakin. Kerro myös millä muulla hallinnon alalla on samaan aikaan ministeriö ja keskusvirasto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sivusta seuraten voitkin varmaan kertoa, mitä OPH tekee ansaitakseen olemassaolonsa? Lähettelee yhdentekeviä kyselykirjeitä kouluille? Järjestää "koulutuksia", joista peritään osallistuvilta ihmisraukoilta tähtitieteellisiä maksuja suhteessa antiin? Tekee kerran kymmenessä vuodessa OPS:n perusteet (yleensä kerta toisensa jälkeen edellisiä huonommat)?

Jos OPM selviä näistä hommista niin turha firma on sekin. Toki voit vapaasti lisätä, jos unohdin jotakin. Kerro myös millä muulla hallinnon alalla on samaan aikaan ministeriö ja keskusvirasto.

Äkisti tulee mieleen vastaavilla tehtävillä esimerkiksi THL (vastaava tutkimus- ja kehittämisvirasto) ja Liikennevirasto, mikä Trafi onkaan. Vastaavantyyppisiä organisaatioitahan nämä ovat.

Mitä OPH:n tehtäviin tulee, yksi keskeinen juttu on kai nykyään tutkintojen tunnustaminen, sen lisäksi siellä pyörivät mm. koulutus- ja tutkintotoimikunnat (näiden sihteerivoima, jäsenethän on kolmikantavalittuja), opetussuunnitelman perusteet (niitä on muuallakin kuin perusopetuksessa...) ja koulutuksen arviointitoiminnot yhdessä Edevin ja KKA:n kanssa. Eri asia, kuten sanoin, on sitten se, tarvitaanko siihen oma virasto, vai voisiko sama henkilöstö olla OPM:n alaisuudessa. Käsittääkseni virastomalliin on aikanaan menty tietoisesti riippumattomuussyistä kuten näissä parissa muussakin tapauksessa, ministeriöllähän on poliittinen johto. Enkä nyt puhu siitä, miten pääjohtaja nimitetään, vaan periaatteesta. Nykyisellä ministeriön (siis OKM) väellä ei noita tehtäviä mitenkään hoideta.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Avaan omalta osaltani kahdella, mielestäni joutavanpäiväisellä viralla: tasa-arvovaltuutettu ja vähemmistövaltuutettu.

Mielestäni on hyvä asia, että eri vähemmistöilläkin on oma edustajansa. Vähemmistöjen edut eivät kuitenkaan parane millään lipposlaisilla heitoilla tai nee.. vähemmistön pusujen nimenvaihdoksilla, pikemminkin nuo saattavat kääntyä päällimmäistä ajatusta vastaan.

Itsekeskittyisin siihen, että noihin hommiin saataisiin nykyistä parempia ihmisiä mukaan ja tekemiseen jotakin järkeä. Nyt esimerkiksi Biaudet pääsi virkaan erivapaudella hakukriteereistä, vaikka muilla hakijoilla oli vaadittava pätevyys ja samaa ulkomaankokemusta. Puumalaista en edes halua käsitellä, sen verran surkuhupaisalta tuo vaikutti.

Jos jotain, niin itse leikkaisin eduskunnasta 100 ehdokasta pois, tuplaisin palkan ja muuttaisin vaalitapaa suosimaan yksilöitä puolueen sijaan. Tuolloin virkaan hakisi enemmän päteviä ja asiansa osaavia henkilöitä, toisin sanoen mikkoalatalot kohtaisivat kovempaa kilpailua. Samoin suurten puolueiden diktatuuri erinäisissä asioissa (maahanmuutto, huumausainepolitiikka, ydinvoima, jne.) vaikeutuisi, ihmisillä kun olisi suurempi mahdollisuus saada sisään omaan agendaansa paremmin sopiva ehdokas ja yhden ehdokkaan merkitys kasvaisi. Säästöjä tulisi sitten mm. eläkkeistä ja edustajien muista veronmaksajien piikkiin menevistä kohteista.
 
Hyvä avaus, kannatetaan. Toivoisin kuitenkin perusteluita kehiin, ettei tule ihan vaan asioiden listaamista. Täytyy tutkia lisää, palataan.

Perusteluina yllämainittuihin se, että oikeuslaitos hoitaa väärinkäytökset, jos tarvetta ilmenee.
Tietämättä tarkemmin kyseisten virkojen aiheuttamia kuluja, voisi nuokin varat suunnata hyödylliseen työhön. Kai noillakin kuitenkin avustajia ja varaluistinten varaluistimia. Puhutaan kokonaisuudessan toki pienistä summista, mutta kuitenkin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vähemmistövaltuutettu on ensimmäinen lakkautettavien listalla. Vihervasemmistofeministien linnake jonka kirjoissa valkoinen heteromies on lähtökohtaisesti syyllinen.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Terveyskeskuslääkärit.

Mitään ne eivät tiedä eikä osaa, ja silti niille maksetaan verovaroista vitunmoista palkkaa. Turhaa painolastia yhteiskunnalle.

Älä koskaan joudu syrjäseudulla pahaan onnettomuuteen! Tämä vittuilusi kohde eli terveyskeskuslääkäri ensihoidossa hakkaa kaikki sankaripalomiehet ja ambulanssikuskit mennen tullen. Ja myös hänellä on valaan perustuva auttamisvelvollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
EU-projektien projektipäälliköt ja projektityöntekijät. Valtaosa noista haistapaskan projekteista joutaisi lopettaa kun niillä ei ole tarkoituskaan tehdä mitään tuottavaa tai hyödyllistä, ainoastaan palkata muutama projektityöntekijä istumaan palavereihin pariksi vuodeksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eduskunnan pääsihteeri.

Lainaus tältä päivältä:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010112612766609_uu.shtml

Onko eduskunnan hallintokulttuurissa mielestänne parantamisen varaa?


- Ei ole. Hallintokulttuuri on jo käsitteenä hyvin epämääräinen. Tällaiset tapaukset ovat kuitenkin vain harvinaisia poikkeuksia. Eduskunnassa ei saa olla väärinkäytöksiä, joten asia selvitetään perusteellisesti.


Eduskunta on ollut Tiitisen aikaan aika monessa sopassa mukana ja näitä epäselvyyksiä on aika paljon. Mutta Tiitisen mukaan hallintokulttuurissa ei ole mitään parantamisen varaa.

Okei, ehkä virkaa ei pidä lakkauttaa mutta joku tulosvastuu pitäisi viranhaltijalla olla.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kertoisiko joku viisas mitä vittua tekevät konsultit?

Jos koko maapallolta jokainen konsultti häviäisi savuna ilmaan, mitä tapahtuisi?

Jos vastaava tapahtuisi siivoojille niin muutamassa viikossa Länsi-Euroopassa olisi täysi kaaos.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Konsultteja on vaarallista yleistää, skaalaa löytyy tyhjänpäiväisistä powerpoint-turhuuksista aina uusia, tehokkaita rakenteita/ideoita/järjestelmiä luoviin huippuammattilaisiin.

Ilman konsultteja Suomen julkishallinto olisi todella kusessa esim. IT-kehityksen suhteen. Tosin toisaalta konsultit ovat myötävaikuttaneet miljardien eurojen tuhlaamiseen täysin turhiin hankkeisiin.
 
Eräs asia mihin haluaisin myös enemmän läpinäkyvyyttä ovat erilaiset työryhmät, joita perustetaan tutkimaan ja antamaan ties mitä selvityksiä.
Yksi turhimmista, mistä muistan kuulleeni on Suomeen perustettavan islamilaisen hautausmaan selvitystyöryhmä.

Minä olisin voinut antaa kyseiselle hautausmaalle sijaintiehdotuksen ilmaiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ei.

Sijaitsee Espoossa ja alkaa Ä:llä
Nyt Veikko on kyllä aika tuhma, ellei tarkoittanut Äpiolaa tai Änkkaata.

Veronmaksajat ylläpitävät kaikenlaisia nippelinhinkkaajia valtionhallinnossa. Joskus 90-luvulla kävin tekemässä pätkän verran hommia eräässä ministeriössä. Kovasti siellä majaili ihmisiä, joilla oli eksoottisia tehtävänimikkeitä. Jännittävin saattoi olla hyvinkin lomakesuunnittelija. Ihminen, joka ammatikseen suunnitteli erilaisia lanketteja oman ministeriön käyttöön. Sikäli kun muistan, niin lomakesuunnittelijalla eivät hommat pahemmin kasautuneet. Yhtä yksipuolisen A4:sen kokoista läystäkettä jahnattiin viikkotolkulla.

Tuo perusteellinen nysväys tavallaan kiihotti mieltä. Eräänkin tilastojulkaisun layoutin viimeistely tehtiin senaikaisella Excelillä. Sivuja tulostettiin ja tulostusjälkeä syynättiin millimetriviivaimella. Siinä sitten tutkittin rivien ja kirjainten paikkoja monta hevon päivää jonkun ylikapellimestarin johdolla, ja tehtiin välillä muutoksia row heighteihin ja alignmenteihin. Välillä oikein piti funtsia porukalla, vetääköhän tulostin paperiarkin neljännesmillin vinossa sisään. Siis pitäisikö se huomioida tai jättää huomioimatta, eli lisätäänkö vasempaan reunaan naksun verran ekan sarakkeen leveyttä vai annetaanko asian olla. Hauskinta hommassa oli, että ison osan itse asiasisällöstä verifioin itse ja tarpeen tullen tein korjauksia, kenenkään koskaan tsekkaamatta. Substanssi oli todella arvossaan.

Notta eiköhän tuolta joku joutaisi välillä irrottaa muihinkin hommiin.
 
Nyt Veikko on kyllä aika tuhma, ellei tarkoittanut Äpiolaa tai Änkkaata.

Puhumattakaan Äaukilahdesta tai Äestendistä. Toisaalta jollain perverssillä tavalla islamilaisen hautausmaan sijoittaminen jompaankumpaan olisi varsin mielenkiintoista.

Välillä, kun seuraa mitä virkoja oikeasti onkaan tulee mieleen kotimainen elokuva Pölhölä ja kunnan virkamies Kustaa Käppyrä, joka oli alimmaisen välivällyn kiristyksen valvojan apulainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös