Työpaikkasi hyvät ja huonot puolet?

  • 13 074
  • 64

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Te, jotka olette iloisia siitä, ettei työaikaanne seurata, oletteko koskaan laskeneet todelliset viikkotyötuntinne? Meinaan tuo on usein portti maksuttomiin ylitöihin. Eikä siinä mitään, jos maistuu.
Tämän allekirjoitan täysin, itsellä seurataan työaikaa joten työpuhelin ja "hanskat" tippuu tiskiin jopa mun it-alan hommissa kun kello lyö klo 16 mutta tunnen paljon henkilöitä lähipiiristä joilla ei mitata ja on isompi liksakin niin pitävät itsestään selvyytenä että työpuhelin on päällä ympärivuorokauden, illalla kirjoitellaan sposteja jne, koska helpottaa seuraavan päivän duuneja vastataan... tajuaako ne että ne tekee sellaista keskimäärin 10 tunnin työpäivää silloin liksaansa vastaan mutta monelle se on ok vaikka veisikin perheen yhteisestä ajasta ison osan. Mulle ei, mä haluan vapaa-aikaa perheelle sekä harrastuksiin ja tämä ei ole kateellisen puhetta, aika paljon enemmän saisi mulle maksaa että olisin koko ajan tavoitetavissa ja näpyttelisin sposteja iltaisinkin. Tonni kuussa lisää ei riittäisi.

_
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
+ Iltavuorot (Jostain syystä sopii mulle, vireys ja työteho aivan eri tasolla kuin aamuvuoroissa)
+ Työt eivät seuraa kotiin, vaan ne loppuvat tasan silloin kun työvuorokin.
+ Todella fyysinen työ. Uskon että ihminen luotu liikkumaan ja käyttämään kroppaansa niin että päivän päätteeksi tuntee ahertaneensa. Istumatyö jos joku tappaa ihmisen ennen aikojaan.
+ Mukavat työkaverit
+ Erittäin vakaa firma, työpaikkansa saa pitää jos hoitaa työnsä. Laiskamadot ja muut vempulat sen sijaan saavat kengänkuvan takapuoleen melko helposti.

- Aamuvuorot. Nekin tappaa ihmisen ennen aikojaan kun ei saa noudattaa luontaista unirytmiään.
- Johtoportaan ja pienempien pomojen harjoittama "hajoita ja hallitse" politiikka.
- Vaikka työnsä saa pitää kun hoitaa sen hyvin, ahkeruudesta ei kuitenkaan palkita millään muulla tavalla. Paremmat hommat saa suhteilla ja ruskealla kielellä.
- Työni toistaa itseään niin pahasti, etten enää ylihuomenna voi muistaa mitä tänään töissä tapahtui.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
+ Pääsen sieltä pois varmasti n. vuoden sisällä

- Työolosuhteet ovat aivan perseestä
- Työsuhde-edut lopetettiin pari vuotta sitten lähes kokonaan kun kauppias vaihtui miljoona kertaa kitsaampaan ja ahneempaan (kuntosali, hieronta, liikuntasetelit, virkistyspäivät jne.)
- Oma työnkuva on näennäisestä esimiesasemasta huolimatta aivan turha ja joka päivä tismalleen saman turhan asian turhaa toistoa
- Työkaverit ovat muutamaa piristävää poikkeusta lukuunottamatta aivan helvetin tyhmiä
- Henkilöjohtamista ei ole käytännössä lainkaan
- Johtaminen menee lähinnä vain pihiys edellä
- Ilmapiiri on varsin myrkyllinen
- Palkka on surkea
- Asiakkaat ovat vittuuntuneita, kun yksi pääkaupunkiseudun parhaista kaupoista on tätä nykyä valikoimaltaan suppea ja kassajonoiltaan varsin "kattava"
- Oma esimieheni ei todellakaan osaa olla esimies
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
+ Työporukan / alaisten kanssa tulee todella hyvin toimeen.
+ Vuorotyö, raskaampaa vuoroa saattaa seurata "lepovuoro" eli esimerkiksi viikonlopun yövuoro. Aina ei siis tarvitse peräsuoliedellä juosta 12h paikasta toiseen.
+ Esimieshommassa sopivasti vastuuta.

- Ihan vitun paska palkka vaativuustasoon nähden. Nykyisessä ylikilpailutustilanteessa valoa ei tule tunnelin päähän ihan hetkeen.
- Ylempi esimies häslää ja säätää omiaan, kävelee sääntöjen yli ja sitten saat sen lupauksia selvitellä, että kuka on luvannut ja mitä ja koska.
- Työhyvinvointi on sivuseikka. Pääasia että kaikki tehdään mitä asiakas keksii pyytää.
- Koulutuksia luvataan järjestää, mutta niitä ei koskaan kuulu. Sitten ihmetellään miksi kaikki ei ole ihan kartalla kaikesta.
- Vastuun jakautuminen. Kaikkien kuulemma pitää nykyään tehdä kaikkea, eikä niin että "ei tää kuulu mun tehtäviin". Joo siis kiva idea, mutta siitä johtuen, kun kaikki tekee kaikkea, kukaan ei tiedä kuka milloinkin on mitäkin tehnyt ja mihinkin merkannut. Kaikesta halutaan tehdä siis mahdollisimman iso sillisalaatti ja sitten vain keksitään uusi idea merkitä asioita tiedostoihin vaikka vanha tapa toimisi, jos olisi jotain kohdistettuja vastuualueita henkilökunnalla!!! Vanha malli toimi, mutta päätettiin säästää. Nyt ei tällä saralla mikään toimi.

- - - Esimieheni. Tästä saataisiin näilläkin vajailla rakennuspalikoilla toimiva kokonaisuus, jos tuo yksi jantteri keskittyisi viemään aloitetun asian maaliin! Mutta ei, pitää aloittaa seitsemän muuta hommaa päällekkäin ja mikään ei saavuta maalialuetta. Ainakaan moniin viikkoihin. Tästä johtuen tulee fiilis, että itte saat hoitaa jos jotain haluat tapahtuvan. Kaikkea kun ei vaan kerkeä, kun 20 asiaa on jätetty puolitiehen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Laittakaa tosiaan jotain mainintaa mistä hommista on kyse, ei tässä muuten ole oikein järkeä.

Mainitsin jo ison talon edut, mutta nyt sain vasta meiliin tarkkaa tietoa mitä kaikkea on. Ruokakauppaankin saa lahjakortteja. Hyvin vaikea uskoa, että maassa missä myydään viinaa 24/7 ei lahjakortti kävisi niihinkin ostoksiin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
+ Joustavuus liikkumisen ja omien menojen suhteen.
+ Itse olen vastuussa sisällöstä ja siitä, että hommat on ajallaan valmiit, eli itsenäisyys.

"Clip"

- Duunit on 08-16, sähköposti ja muu viestintäaika asiakasrajapinnalle aika usein vielä 16-18.

Aikani kuluksi ketjua kahlasin läpi, tuttuja juttuja molemmissa vaakakupeissa.. mutta tämä @Individual kirjoittaman kohdalle pysähdyin. Ihan uteliasuudesta voisitko avata näitä lainaukseen jätettyjä kohtia? Ovat kertalukemalla ristiriidassa keskenään nuo kaksi plussaa yhden miinuksen kanssa. Joo, ei näitä nyt voikaan ranskalaisilla viivoilla auki selittää mutta..
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Te, jotka olette iloisia siitä, ettei työaikaanne seurata, oletteko koskaan laskeneet todelliset viikkotyötuntinne? Meinaan tuo on usein portti maksuttomiin ylitöihin. Eikä siinä mitään, jos maistuu.
Pitkässä juoksussa teen jonkin verran ylimääräistä, mutta asemani on sellainen, että pidän ylitöitä asiaankuuluvana piirteenä työssäni. En kuitenkaan itsestään selvänä, ei pitkien päivien tekeminen ole mikään itseisarvo.

Silloin kun tarve vaatii, niin sovitan asiani siten, että voin tarvittaessa tehdä vaikka 15-tuntista päivää. Vastaavasti kun töissä on suvantovaihe, niin saavun aamulla duuniin reilusti "myöhässä" ja saatan lähteä etuajassa. Tai sitten ilmoitan ylimmälle johdolle, että jos ei ole mitään erityistä sitä vastaan, niin pidän aiempien ylitöiden johdosta huomenna rokulipäivän. Ylitöiden korvaamisesta tulkitsen kirjoittamattoman herrasmiessopimuksen olevan voimassa: reilun pelin nimissä voin pitää ylityövapaita silloin kun työtilanne antaa siihen mahdollisuuden. Kukaan ei myöskään tsekkaa, olenko tehnyt sisään niin paljon tunteja, että ylityövapaa on varmuudella tienattu. Minua mitataan duunissa aikaansaannosten perusteella, ei sen perusteella, kuinka monta tuntia olen rehkinyt kapitalistin rahapussin hyväksi.

Kyllä se niinkin toimii (ei aina ja kaikkien kohdalla, mutta järkevissä firmoissa usein), että ainakin vähäisistä ylitöistä numeroa tekemätön ja työminuuttien laskemisen sijasta aikaansaannoksiin keskittyvä työntekijä etenee urallaan paremmin kuin moni muu. Lisäksi hän pystyy muita helpommin neuvottelemaan parempaa liksaa, ja saa firmalta monenlaista tukea ja joustoa tarpeen vaatiessa. Hyvistä ihmisistä halutaan pitää pääsääntöisesti kiinni, vaikka esim. huono taloustilanne saattaa pakottaa firman toimimaan joskus toisin. Näitä hyviä ihmisiä otetaan toki herkästi takaisin siinä vaiheessa kun näkymät paranevat, ja samoin heitä tietenkin suositellaan muualle mieluusti, jos vanha työnantaja ei pysty tarjoamaan töitä.

- asiakaspalvelu on asiakaspalvelua
- paikoin konservatiivinen ilmapiiri; viimeksi tällä viikolla yksi kääpä vittuili revityistä farkuistani koko työyhteisön edessä. Teki mieli kuitata, että ilmeisesti prässätyt housut on tärkeämpiä kuin kompetenssi, kun olen saanut siivota ukon jälkiä, kun on vetänyt vituiksi.
Onko teillä asiakaspalvelussa jonkinlainen työnantajan ohjeistus siitä, kuinka duunissa pukeudutaan? Jos ei ole, ja varsinkin jos asiakaspalvelu tapahtuu muulla tavoin kuin f2f, niin ymmärrän hyvin että olet eri mieltä kuin "kääpä".
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Onko teillä asiakaspalvelussa jonkinlainen työnantajan ohjeistus siitä, kuinka duunissa pukeudutaan? Jos ei ole, ja varsinkin jos asiakaspalvelu tapahtuu muulla tavoin kuin f2f, niin ymmärrän hyvin että olet eri mieltä kuin "kääpä".
Se olisikin liian selvää ja helppoa, jos olisi ohjeistus.

Sen verran olen haistellut tuulia, että jos on asiakastapaaminen tulossa, niin se on puku tai askel siitä alaspäin, vähän tilanteen luonteesta riippuen.

Vittuilun sain, kun pukeuduin rennommin työpaikan ulkomaille suuntautuneella virkistysmatkalla, jossa oli nolla asiakasta ja potentiaalista asiakasta paikalla. Työ"kaverin" kommentti oli siis asiaton ja tarpeeton. Tuli tosin pyytämään anteeksi jälkikäteen.

Yhdeksi lisämiinukseksi voisi mainita tuollaisen vanhojen setien suorittaman simputuksen. Esimerkiksi viime kevääksi sain lisävastuuta, mutta ryhmäni vetäjä ei tiedottanut minua projektin kulusta, tapaamisista, eikä maininnut hommaa esitellessään. Minun vähäiset ansioni toinen setämies esitti ominaan.

Aika suu auki katselin menoa.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
+ vajaan kahden viikon päästä palkankorotus
+ sopimus loppuu 105 päivän päästä
+ työtehtävänä on käytännössä lähinnä lepäämistä
+ esimiehet ja työkaverit on jees

+/- ilmaista safkaa/safka on liian usein paskaa

- herätys joka aamu viideltä
- täältä ei pääse kotiin kuin ehkä pari kertaa kuussa
- välillä on kylmä ja kaikki vaatteet märkiä ja joutuu välillä nukkumaan teltassa (toki myös harrastuksen varjopuoli)
- alaiset kyselee tyhmiä
- usein tulee vittumaisia nakkeja, joista joutuu ottamaan kopin, vaikkei tiedä asiasta mitään (tähän on onneksi kehittynyt helppo ratkaisumalli, ns. "Monnit poteroon"- malli
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Vittuilun sain, kun pukeuduin rennommin työpaikan ulkomaille suuntautuneella virkistysmatkalla, jossa oli nolla asiakasta ja potentiaalista asiakasta paikalla. Työ"kaverin" kommentti oli siis asiaton ja tarpeeton. Tuli tosin pyytämään anteeksi jälkikäteen.
Anteeksipyyntö oli epäilemättä paikallaan. Eiköhän tuollaisille reissuille mennä itse kukin sopiviksi ja mukaviksi katsomissaan vapaa-ajan vaatteissa, kunhan ei ihan mulkkusillaan kuljeta. Jos nyt sellaista vaatetta olisi edes yllä, jolla matkustaja suvaitaan laskea reissun päällä liikennevälineisiin, ynnä mihin matkallelähtökuteet yllä pitää mennäkään, niin kuvittelisin siinä olevan pukukoodia riittävästi firman virkistysmatkalle.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Olen nyt jo eläkkeellä ammatistani, mutta tässä silti muutama poiminta työvuosilta

+ Ei ollut tylsää toimistotyötä
+ Liukuvat työajat
+ Pääsi tutustumaan uusiin paikkoihin asiakkaan laskuun

- Oli vaikea sovittaa yhteen parisuhde, perhe ja työ
- Asiakkaat toisinaan vaativia
- Heikko työsuoritus näkyi heti palkassa (=jatkuva paine töissä)

Edit. ammatti poistettu, koska kyseessä on epäsovinnainen ammatti, johon liittyy paljon ennakkoluuloja ja asiakaskunta on lainsuojattomassa asemassa puritaanisessa suomessa.
 
Viimeksi muokattu:

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Plussapuolina ilman muuta hyvät työkaverit, siinä määrin hyvä porukka kasassa että tänne on oikeasti senkin puolesta kiva tulla aina päiväksi pois kodin perhearjen pyörittämisestä.

Toinen plussapuoli oman asemani mukaantuoma tietty vapaus, eli kukaan ei kyttää työaikojani eikä ole kellokorttia jne. Tai voi oma pomoni sitä tietämättä kytätä million tänne tulee ja täältä lähtee, mutta ei onneksi aiheuta pistoa sydämessäni kun siitä tuskin on nokan koputtamista vaikka sitä seuraisi tarkasti. En työajan omatoimisesta seuraamisesta ja tasapainottamisesta huolimatta luista ja tee kymmeniä tunteja miinusta vuodessa, kyllä tasapaino pysyy eli pääsääntöisesti painan hommia klo 8-16, välillä kiirettä ja pidempää päivää ja välillä sitten tekee vaikka 8-15. Muutenkin kiva ettei ole mitään aloitusaikaa ollut vuosiin ja tottunut tiettyyn vapauteen sen osalta, eli käytännössä työaika on silloin kun tänne tulee, eikä niin että paikalla pitää olla 8.00 tai muuten on myöhässä jne. Jos käy aamulla salilla tai lenkillä niin tulee kunhan pääsee puoli yhdeksän aikaan, jos ei aamulla harrastele niin tulee aikaisemmin perus kahdeksan pintaan.

Miinuksina kansainvälisen jättiorganisaation uskomaton hitaus asioiden ja päätösten läpiviennissä, ääretön tehostaminen jne. Kun päätökset Suomen osalta tehdään lopulta jossain aivan muualla tuntematta meidän pään tarkkoja yksityiskohtia, ei tehdyt korjaustoimenpiteet ja muut ole aina ihan järkevimmistä pasta. Korjaillaan vääriin suuntiin, kiristellään euroja vääristä paikoista ja sitten pahimmillaan noita säästettyjä miestyötunteja ja euroja tuhlataan toisaalla ylitöihin ja muihin ulkopuolisiin menoihin kun ei enää pärjäillä omin voimin ja suorittava taso ei pärjää. Nämä nyt ei sinänsä liity minun tekemisiin tai vaikuta omiin töihini tai viihtyvyyteen, mutta tietenkin kymmenen vuotta firmassa olleena toivoisi asiaan tietynlaista muutosta korkeamman tason toimintaan ja siihen mihin keskitytään. EI se kiva ole katsella kun hommat talossa menee huonompaan suuntaan.

Miinuksia löytyy ja plussia myös, kaikkiaan tyytyväisenä saa töihin tulla eikä harmita aina iltaisin ja aamuisin kun on uusi työpäivä edessä odottamassa.

Pieni miinus vaikkei sekään sinänsä haittaa on myös tuo pukeutumispolitiikka. Kulmahousut ja kauluspaita jne. pakollinen kaikilla toimistotyöntekijöillä, vaikka minkäänlaista kosketusta asiakkaisiin tai muuhun ulkomaailmaan työpäivän aikana ei olisikaan. Myyjillä ja muilla asiakaspalvelijoilla tuon ymmärrän oikein hyvin, mutta täällä toimistolla minäkin istun päiväni ja hoidan yhteistyökumppaneiden toimintaa pitkin Suomea ilman mitään fyysistä näkökontaktia asiakkaisiin tai muihin kuin työkavereihini. Ja jos on jotain palaveria, vierailijoita tai mitä vaan, osaisin kyllä pukeutua asianmukaisesti sitten siistimmin. No, toisaalta ihan kivakin olla ns. työmoodissa päivät siistimmissä kuteissa, ja vaihtaa sitten päivän päätteeksi vapaalle. Olisi kuitenkin ihan järkevää, että tässäkin saisi istua vaikka siisteissä farkuissa, mutta kun firman "policy book" on toista mieltä jne.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Graafinen suunnittelu, tiimiesimies

+ Pääsee itse vaikuttamaan paljon kaikkeen, oma esimies ei hengitä niskaan
+ Liukuva työaika
+ Itse suunnittelutyö on monipuolista, haastavaa ja mukavaa, ei rutiininomaista "liukuhihnatyötä"
+ Pääsee toteuttamaan itseään
+ Sisätyö
+ Alan yleiseen tasoon nähden ihan OK palkka
+ Oman tiimin työntekijät motivoituneita ja päteviä
+ Ihan OK työsuhde-edut (mm. kuntosali, hieronta jne.)
+ Muutama aivan huippu asiakas joiden kanssa yhteistyö sujuu

- Graafisella alalla on tällä hetkellä murhaavat aikataulut --> paine on kova lähes jatkuvasti
- Ennakointi ja suunnittelu (mm. työvoiman tarve, töiden järjestyksen suunnittelu jne.) erittäin vaikeaa johtuen asiakkaiden lyhytjänteisestä toiminnasta
- Työnkuva on tällä hetkellä liian sekalainen, työ isolta osin joka suuntaan repimistä
- Liian vähän aikaa varsinaiseen suunnittelutyöhön, hallinnolliset asiat ja asiakasyhteydet vie liikaa aikaa
- Firmassa liikaa epäpäteviä työntekijöitä --> työkuorma ei jakaudu tasaisesti ja vapaamatkustajien palkka otetaan pätevimpien selkänahasta
- Jotkut asiakkaat osaa tänä päivänä olla aika vaikeita
- Alan tulevaisuudennäkymät ei kovin hyvät, tälläkin hetkellä tiukkaa monessa firmassa
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Aikani kuluksi ketjua kahlasin läpi, tuttuja juttuja molemmissa vaakakupeissa.. mutta tämä @Individual kirjoittaman kohdalle pysähdyin. Ihan uteliasuudesta voisitko avata näitä lainaukseen jätettyjä kohtia? Ovat kertalukemalla ristiriidassa keskenään nuo kaksi plussaa yhden miinuksen kanssa. Joo, ei näitä nyt voikaan ranskalaisilla viivoilla auki selittää mutta..
No yritetään. :)
Eli jos on esimerkiksi ansainnut vapaapäivän jostain syystä X, niin aika pitkälti sen voi pitää silloin milloin itse parhaaksi näkee. Jos on menoa, niin bussiin, tai junaan voi hypätä jo esim. perjantaina kello 15 jos tarvis on. Opintojeni loppuunsaattamista tuettiin ja sain järjestellä vapaani ja käyttämättömät lomapäiväni helposti koulupäiviksi. "Kunhan hommat tulee tehtyä". Silti olen aina valmis jatkamaan tuotantoduunia pitkälle iltaan jos on ruuhkaa. Eli siinä kuuluisassa pitkässä juoksussa kaikki menee kyllä tasan.

Mä olen sellainen luonne, että tykkään pitää kaikki langat itse käsissä, tai itselle sopii tuo, että annetaan suuntaviivat ja aihe ja siitä pitää tehdä tuotanto valmiiksi. Joskus briiffit on seikkaperäisempiä, joskus ei ja joskus asiakkaan kanssa saa vääntää ja joskus ei, mutta pääosin hommat on kuitenkin mun käsialaa.

Noh, miksi sitten on miinuspuolella meileihin vastailu pitkin iltaa? Periaatteessa näin ei ole, koska usein joku asiakkaan kommentti voi helpottaa/ jouduttaa seuraavan päivän hommia. Mutta itse katson asian niin, että kun painan toimiston oven kiinni, niin silloin mä en ole enää töissä, oli kello sitten 16, tai 20 kun tämä tapahtuu. Jotenkin on vaan kuitenkin pakko räplätä kännykkää ja samalla niitä duunimeilejä tulee siinä iltaisinkin katseltua. :D Eli aika lailla, kuten sanottua, itsestä kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Pitkässä juoksussa teen jonkin verran ylimääräistä, mutta asemani on sellainen, että pidän ylitöitä asiaankuuluvana piirteenä työssäni. En kuitenkaan itsestään selvänä, ei pitkien päivien tekeminen ole mikään itseisarvo.

Silloin kun tarve vaatii, niin sovitan asiani siten, että voin tarvittaessa tehdä vaikka 15-tuntista päivää. Vastaavasti kun töissä on suvantovaihe, niin saavun aamulla duuniin reilusti "myöhässä" ja saatan lähteä etuajassa. Tai sitten ilmoitan ylimmälle johdolle, että jos ei ole mitään erityistä sitä vastaan, niin pidän aiempien ylitöiden johdosta huomenna rokulipäivän. Ylitöiden korvaamisesta tulkitsen kirjoittamattoman herrasmiessopimuksen olevan voimassa: reilun pelin nimissä voin pitää ylityövapaita silloin kun työtilanne antaa siihen mahdollisuuden. Kukaan ei myöskään tsekkaa, olenko tehnyt sisään niin paljon tunteja, että ylityövapaa on varmuudella tienattu. Minua mitataan duunissa aikaansaannosten perusteella, ei sen perusteella, kuinka monta tuntia olen rehkinyt kapitalistin rahapussin hyväksi.

Kyllä se niinkin toimii (ei aina ja kaikkien kohdalla, mutta järkevissä firmoissa usein), että ainakin vähäisistä ylitöistä numeroa tekemätön ja työminuuttien laskemisen sijasta aikaansaannoksiin keskittyvä työntekijä etenee urallaan paremmin kuin moni muu. Lisäksi hän pystyy muita helpommin neuvottelemaan parempaa liksaa, ja saa firmalta monenlaista tukea ja joustoa tarpeen vaatiessa. Hyvistä ihmisistä halutaan pitää pääsääntöisesti kiinni, vaikka esim. huono taloustilanne saattaa pakottaa firman toimimaan joskus toisin. Näitä hyviä ihmisiä otetaan toki herkästi takaisin siinä vaiheessa kun näkymät paranevat, ja samoin heitä tietenkin suositellaan muualle mieluusti, jos vanha työnantaja ei pysty tarjoamaan töitä.

Onko teillä asiakaspalvelussa jonkinlainen työnantajan ohjeistus siitä, kuinka duunissa pukeudutaan? Jos ei ole, ja varsinkin jos asiakaspalvelu tapahtuu muulla tavoin kuin f2f, niin ymmärrän hyvin että olet eri mieltä kuin "kääpä".

Kadehdin. Näinhän sen pitäisi olla, että töissä ollaan silloin kun niitä on.
Haaveilen itse tilanteesta, jossa pääpiirteittäin tekisin viikon tunnit neljässä päivässä. Päiväkodissa on usein jo edellisellä viikolla tiedossa, että yhtenä päivänä (usein pe tai ma) lapsia on ryhmässä niin vähän paikalla, että homma hoituisi mukavasti kahdestaankin.
Toisaalta moni "normipäivä" on sellainen, jossa yhden työntekijän kymmenentuntinen auttaisi paljon ja useimman lapsen koko päivä mahtuisi vuoron sisälle mikä tietysti palvelisi ainakin kasvatuskumppanuutta ja muitakin tavoitteita. Se palvelisi myös niitä työkavereita, joille omista työvuoroista minuutilleen kiinnipitäminen ja suunnitteluaikojen toteutuminen ovat sydämen asioita.
En kuitenkaan usko, että pääsen kunnalla ikinä toteuttamaan tätä visiotani kunnolla.

Asia joka ei avaudu, on joidenkin ihmisten lähes vihamielinen suhtautuminen siihen kun minä haluan joustaa työajoista. Yhtenä päivänä juuri, kun olin fillarilla töissä enkä halunnut syöksyä kaatosateeseen, työkaveri muljautteli silmiään siihen malliin että päätin vaihtaa positiota. Siirryin eskareiden kanssa jumppasaliin potkimaan futista.

Näissä työaika-asioissakin usein toteutuisi kaikkien etu sillä, että jokainen saisi sitoutua niihin omalla tavallaan. Minulle käy minuuttien nussijan systeemit, bussilla kulkijan päivittäinen muutaman minuutin "myöhästyminen" 25 min etuajassa olemisen vaihtoehtona ja se, että joku viihtyy työpaikalla yliaikaa. Yhdessä aikaansaaminen ja hyvä meininki sekä toisen kunnioittaminen ovat minun mittarini työaikojen mielekkyydelle.

En muuten merkkaa ylitöitäni mihinkään. Tämä ei siksi, että haluaisin olla joku työn sankari. En vaan jaksa koska en jaksa. Joskus yritin, mutta avattuani kansion huomasin jonkun merkinneen 11 minuutin ylityksen. Koin sillä hetkellä, että kansio oli saastunut esine josta voi saada itseensä huonoa energiaa.
11 minuuttia, minun elämäni 11 fucking minuuttia. Hirveän arvokasta, korvaamattoman hienoa aikaa...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
+ ei asiakaspalvelua
+ turvallinen ja erikoinen työnkuva, hyvin menty YT-putket läpi minkään muuttumatta
+ siisti sisätyö
+ liukuva työaika virka-ajan puitteissa
+ ei ylityötä, "kotiläksyjä" tai viikonlopputöitä, arkipyhät vapaita
+ "ison talon edut", muutama ihan oikeasti hyvä ja rahanarvoinen etu
+ ihan hyvä työyhteisö ja fiksua porukkaa töissä
+ pääsee muutamiin koulutuksiin ja työreissuihin vuodessa, juuri sopivasti että niitä jopa hieman odottaa
+ mukavasti ajan hermolla monissa asioissa

- rutiinityö ja samat jutut joka päivä (joskus hyvä kun voi nollat taulussa vetää)
- jäykkä organisaatio muutoksille
- välillä tylsää töissä
- sisäpiirisäännökset
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Yksi miinus lisää:

- Miten paljon jengi jaksaa haukkua ja arvostella toisia työntekijöitä silloin kun ko. ihmiset eivät itse ole paikalla. Hämmästyttävää sen tähden että kumminkin sitten kun nämä ihmiset taas ovat läsnä, niin ollaan kuin mitään ei olisikaan.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
+ Työ on alalla joka kiinnostaa itseäni luonnostaan
+ Palkka on lisien kautta hyvä
+ Ylitöitä ei ole pakko tehdä, mutta jos tekee, niin korvaus on hyvä
+ Ei minkäännäköistä stressiä kun kotiinsa lähtee, en mieti työasioita vapaalla ihan yhtään
+ Hyvä työporukka, pääsääntöisesti ollut sama porukka toistakymmentä vuotta
+ Vuoronvaihdot ja toiveet vuorolistoihin yleensä toteutuvat suhteellisen helposti
+ 11- 15 vapaapäivää neljän viikon jaksossa, riippuen jaksosta --> suhteellisen paljon vapaita
+ Lomia voi jatkaa vapaapäivillä ja tuntisaldoilla, viikon loma on helposti kaksi viikkoa poissa töistä


- Toisinaan epäinhimilliset työajat, rytmit kääntyilevät aamusta yöhön jne
- Poikkeustilanteissa vaikea keskittyä kaikkeen yhtä aikaa
- Vaarallista työtä periaatteessa, jos ei keskity tiettyinä aikoina, niin huonolla tuurilla henki pois
- Työnantaja yrittää säästää kaikessa, koko ajan, vaikka rahaa tulee ymmärtääkseni firmalle ihan hyvin --> vaikeuttaa meidän elämää, koska pitää tehdä vajaalla ylitöiden käydessä kalliiksi toisinaan, keskittyminen heikkenee ja onnettomussriskit kasvavat jne
- Positiivista palautetta ei juuri koskaan mistään, jos teet 100 kertaa työsuoritukset täydellisesti oikein (ei ole aina sanottua, koska toisinaan stressiä, kiirettä ja kaikenlaista painetta), niin ihan jees. Jos yksi virhe sattuu, niin raportteja sinkoilee ovista ja ikkunoista ja selvitellään kuka teki sen ja miksi ja miten tämä ei tule toistumaan.
- Hyvin kankea valtiojohtoinen emoyhtiö, jonka alla kaikki kestää, mikään ei tapahdu ja jos johto saa idean joka on tuhoon tuomittu, niin sitä on pakko kokeilla ja ajaa niinkuin käärmettä pyssyyn, vaikka työntekijät vuosien kokemuksella sanovat että ei tule toimimaan. Jos ja kun ei onnistu, niin syyttävä sormi osoittaa johdosta alaspäin ja kysellään että miksi tällaista on kokeiltu kun ei toimi?
- Työ suurimmaksi osaksi ulkona, talvella saattaa palella toisinaan.
- Kemikaalialtistumista ainakin glygolille
- Pieni pelko että milloin Sipilä vie 10% mun vuosituloista poistamalla viikonloppulisät jne.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
+ erittäin joustavat työajat
+ yritys kasvanut jokaisena vuotena
+ oman " käden" jälki näkyy ( päätökset)
+ palkkaus
+ haastava ja palkitseva
+ pitkät lomat :)
+ työssä on kiva olla!

- tressiä
- liikaa kahvia
- joskus viikonloppuna työtä
- perheen ja työn aikataulutus menee usein vihkoon..

Periaatteessa unelmaduuni ja 7 vuotta talossa..
 

J.Petke

Jäsen
+ Loistava tiimi ja työkaverit
+ Runsaasti lomaa, lomien yhteyteen voi yhdistää etäpäiviä
+ Mahdollisuus pieneen matkustamiseen
+ Hyvä työilmapiiri
+ Ei kellokorttia eikä minuuttiaikataulua
+ Työpaikan sijainti - monta ravintolaa lähellä, ei liian kaukana keskustasta
+ Monikulttuurisuus - mukava tutustua moniin eri kansallisuuksiin
+ Aamulla tietää, että töissä saa nauraa
+ Vapaus tehdä mitä haluaa, virheitä ei tarvitse pelätä
+ Pomo ajaa uralla eteenpäin
+ Ei huolta YT-neuvotteluista
+ Firma haluaa pitää yllä hyvää työ-vapaa-aika suhdetta
+ Saa itsenäisesti päättää lomapäivät

- Firman "löysä" aines
- Iso firma ja paljon byrokratiaa
- Monikulttuurisuus - okei, me suomalaiset ollaan outoja
- Palkka verrattuna kilpailijoihin ja elinkustannuksiin
- Työpaikan sijainti kalliilla alueella
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
+ Joustavat työajat
+ Tuottamamme tuote on sellainen, mihin uskon itsekin ja mikä oikeasti omalta osaltaan saa maailmaa paremmaksi
+ Lähin esimies aivan mahtava
+ Ylempikin johtoporras ammattitaitoista ja erittäin kannustavaa
+ Yhteistyö eri osastojen kanssa lähes saumatonta ja kivutonta, vaikka iso talo onkin
+ Mahdollisuus tehdä töitä myös kotoa
+ Monikulttuurinen työympäristö
+ Työtiimi ripoteltuna ympäri maailmaa
+ Töitten puolesta reissaaminen ympäri maailmaa
+ Koulutusmahdollisuudet
+ Loistavat asiakkaat

- Työtiimi ripoteltuna ympäri maailmaa
- Töitten puolesta reissaaminen ympäri maailmaa
- Toimiston sijainti
- Palkka, vaikka mukava onkin niin eihän se koskaan ole tarpeeksi hyvä
- Kesäisin ei juuri tekemistä ole, toisaalta talvisin aivan liikaa
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
+ Siisti sisätyö
+ Töitä riittää ainakin niin kauan tekniikka ei kehity riittävälle tasolle
+ Voi tehdä etätyönä (pilottikokeilun jälkeen neljä viikkoa etänä, kaksi toimistolla, neljä...)
+ Palkka on tehtävään nähden riittävä
+ Työ on täysin itsenäistä
+ Ison työnantajan hyödyt


- Istumatyötä (itse yritin kerran seistä tehdä mutta jotenkin rupesi huippaamaan, pitänee kokeilla joskus uudestaan)
- Jos joskus tekniikka kehittyy riittävälle tasolle, niin olen korvattavissa
- Työpiste taukotilan vieressä, välillä meinaa pää hajota kun aamukahvilaiset kalkattaa kuin pahimmassakin kanalassa
- Ison työnantajan haitat
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
+ Palkka hyvä työhön nähden.
+ Työporukka on nuorentunut, joten ilmapiirikin on parempi.
+ Vakituinen sopimus tulossa :)
+ Työpiste muuttuu kohta ja se tuo jälleen lisää virtaa.
+ Ei tarvitse asiakkaiden kanssa olla tekemisissä.

- Ehkä liikaa luppoaikaa, jännää että sekin mahdollista töissä.
- Vuorotyö, menee toki plussiinkin, mutta enemmän miinusta omalla kohdalla.
- Sisähomma ja kyllä sitä haluisi enemmän haukata happeakin, vaikka tauolla mahdollista ulkona on käydä.
- Istumahomma pääasiassa ja liikunallisena ei tahdo paikallaan pysyä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En muuten merkkaa ylitöitäni mihinkään. Tämä ei siksi, että haluaisin olla joku työn sankari. En vaan jaksa koska en jaksa. Joskus yritin, mutta avattuani kansion huomasin jonkun merkinneen 11 minuutin ylityksen. Koin sillä hetkellä, että kansio oli saastunut esine josta voi saada itseensä huonoa energiaa.
11 minuuttia, minun elämäni 11 fucking minuuttia. Hirveän arvokasta, korvaamattoman hienoa aikaa...

Minulla on käytössä joustava työaika työaikapankkeineen, niin olen tehnyt tämän niin että jos ylitystä tulee alle puoli tuntia niin en merkkaa sitä, mutta samalla tavalla jätän merkkaamatta niitä kun lähden töistä vähän aikaisemmin tai ruokatunti venyy vähän pidemmäksi. Siinä ne tasaantuu, eikä minusta jokaista minuuttia ole mitään järkeä laskea. Toki sitten muuten pidän tarkasti kirjaa noista tunneista ihan siksikin että minun pitää seurata yleensäkin töihin käytettyä aikaa, miten ylityöt jakautuu eri vuodenaikoina ja ottaa näitä huomioon töiden suunnittelussa, aikataulutuksessa ja hinnoittelussa. Samasta syystä seuraan tarkkaan myös alaisteni ylitöitä, ja heitäkin olen pyytänyt käyttämään järkeä noissa ylitöiden merkkaamisessa että jokaista yksittäistä minuuttia ei merkattaisi vaan luotan siihen että osaavat nuo itse tasailla kyllä. Ja muutenkaan sillä ei ole niin väliä tuleeko tunnit minuutilleen täyteen kunhan kaikki sovitut työt tulee hoidettua ja sovitut aikataulut pitää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös