Twitter / X – yleistä asiaa ja mielenkiintoisia seurattavia

  • 37 724
  • 265

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Terve!

Olen liittynyt Twitteriin vuonna 2012, mutta tähän iltaan mennessä minulla oli siellä kaksi twiittiä ja seurattaviakin oli kokonaista neljä kappaletta, seuraajista nyt puhumattakaan.

Halusin jostain seurata Kerhon tämän iltaista treenipeliä ja tämä osoittautui ainoaksi kanavaksi ja sitä kautta olen tänä iltana tutustunut kyseiseen formaattiin enemmänkin.

Mihin tarkoitukseen itse käytät Twitteriä? Oletko aktiivinen twiittaaja vai seuraatko vain toisten twiitteja?

Kuka tai mikä on seuraamisen arvoinen henkilö tai taho Twitterissä ja miksi?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Terve!

Minun mielikuvani ko. palvelusta on, että siellä on poliitikkoja ja sellaiseksi haluavia sekä toimittajia ja sellaiseksi haluavia. Nämä sitten ovat keskenään ytimekkäitä ja joku toimittaja saa siitä jutun lehteen.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Minusta yksi Twitterin heikkous on tuo merkkien vähyys ja sitten noi hastägit, voi vittu etten tajua niistä mitään. Miksi ne ovat olemassa?
Mutta tänään tuohon Kerhon pelin seuraamiseen kyseinen palvelu toimi oikein hyvin.
Instagrammiin en kyllä ikinä liity, ehkä.
 

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Instagrammiin en kyllä ikinä liity, ehkä.
Liity liity! Mikään ei ole niin rentouttavaa kun wc-pöntöllä istuessa selata Instan uusimpia julkaisuja. Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa ja juuri siksi Instagrammihan on paljon parempi sovellus kun Twitteri.

Twitteri toimii hyvin esimerkiksi #liigan kiekkokierroksen seurantaan.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Twitter on erinomainen paikka kun tekee mieli päteä jostain asiasta.

Liityin lähinnä NHL trade deadlinen vuoksi helmikuulla ja jonkin verran olen seuraillut meininkiä sittemminkin, ei vaan oikein kolahda. Ehdottomasti hyvä tiedonvälityskanava vaikkapa trade deadlinelle ja muihiin vastaaviin, nopean tiedonsaannin häppeningeihin ja vaikkapa musiikkijulkaisuiden seurantaan, mutta muuten, meh... Kaiken maailman suviauviset, eskoseppäset, valavuoret ja hiitelät meuhkaavat perkeleesti sanomatta sanaakaan, koska ovat joskus tulleet uudelleentwiitatuiksi.

Jos haluaisin provoilla ja ymmärtää tarkoituksella väärin, tekisin sen twitterissä. Paska paikka pl. nuo "tieto silmänräpäyksessä" -tapahtumat.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Innostuin joskus vuosia sitten rekisteröitymään twitteriin tarkoituksenani katsoa millainen palvelu on kyseessä ja saanko sillä tylsään elämääni jotain täytettä. Ensimmäisiksi seurattaviksi julkkiksiksi hain TSN:n Darren Dregerin ja Bob MacKenzien, sillä elettiinhän tuolloin trade deadlinen aikoja.
Runsaan parin kuukauden ajan olin siellä, jona aikana sain kirjoitettua kokonaista neljä twiittiä, koska en sen enempää keksinyt sanottavaa. Parhaimmillaan minulla oli peräti kuusi seuraajaa, jotka hiljalleen katosivat.

Twitterin pahimmat ongelmat ovat mielestäni: 1) ne vitun hashtagit, joita tungetaan joka saatanan paikkaan, 2) lyhenteiden käyttö (tykkään kirjoittaa pitkiä lauseita, mutta sellainen ei tuossa maailmassa onnistu, 3) jatkuva päivittäminen sekä 4) merkkimäärän vähyys.

En aio liittyä enää koskaan tuohon palveluun.
Instassa sentään on paljon runkkumatskua.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta yksi Twitterin heikkous on tuo merkkien vähyys ja sitten noi hastägit, voi vittu etten tajua niistä mitään. Miksi ne ovat olemassa?

Nuo hashtagit ovat olemassa (ymmärrykseni mukaan) sen takia, että se helpottaa eri tapahtumien tai muiden liveseuraamista Twitterin kautta. Liiga-kierrosta on Twitterissä helppo seurata hashtagin #Liiga alta, NHL:ää (Suomen osalta) #NHLfi alta jne. Itse käytän tuota Twitterille olevaa Tweetdeck-sivustoa, jonka kautta mulla on aina auki joku hashtag suoraan. Suurimmaksi osaksi se on #JYPliiga, jolloin kaikki JYPiin liittyvä sisältö ilmestyy siihen osioon ilman, että tarvitsisi kyttäillä Twitterissä koko ajan taikka seurata kaikkia JYPistä kirjoittaneita. Esimerkiksi NHL:n trade deadlinen aikana taas käytän siihen sopivia hashtageja, jolloin olen aika ensimmäisten joukossa, ketkä huomaavat uudet siirrot, huhut jne.

Itse olen ollut kohta pari vuotta Twitterissä "aktiivinen" ja tykkään nykyisin tuosta enemmän kuin Facebookista tai Instagramista. Merkkirajat rassaa tosin edelleen, mutta sille on myös hyvät perusteet.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Minusta yksi Twitterin heikkous on tuo merkkien vähyys ja sitten noi hastägit, voi vittu etten tajua niistä mitään. Miksi ne ovat olemassa?

Toisille ne ovat vain höpötyksiä, joita säädetään loppuun, mutta jos käytät Twitteriä esim. työpöydän Tweetdeck-sovelluksen avulla voit lisätä hashtageista kiinnostavia seurantaan. Eli vaikkapa #nhlfi tai #Liiga, niin näet kaikki kyseisen hästääkin sisältävät viestit. Jotain #ihanakesä, #leppilampeen tai #vittutätäpaskaa -hashtageilla nyt ei ole mitään merkitystä, kun niihin ilmestyy yksi twiitti vuodessa. Toki myös perus-Twitterillä ne saa näkyviin ne hakemalla, mutta se vaatii aina erillisen haun.

Tweetdeckissä voi myös valikoida seuraamistaan vaikkapa tiettyä joukkuetta seuraavat profiilit omaan feediin ja politiikkaa seuraavat omaan.

EDIT: #Hidaspaskavoivittu
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Twitterissä on kaksi järkevää tapaa olla: joko käyttää jotain TweetDeckia tai muuta millä pystyy paremmin tietotulvaa hallitsemaan tai sitten seuraa mahdollisimman vähiä henkilöitä/tilejä. Itse käytän tuota jälkimmäistä menetelmää ja olen huomannut että kyllä retwiittien kautta kaikki yleisesti kiinnostava välittyy.

Joskus seurasin päälle 200 tiliä joukossa @eskoseppanen ja @jhiitela kaltaisia jonneja. Twitter oli aika paskaa. Sittemmin pudotin seuratut alle kuuteenkymppiin ja valitsin tarkkaan kenen jutut kiinnostaa. Nyt se on mielenkiintoinen väline.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Minun mielikuvani ko. palvelusta on, että siellä on poliitikkoja ja sellaiseksi haluavia sekä toimittajia ja sellaiseksi haluavia. Nämä sitten ovat keskenään ytimekkäitä ja joku toimittaja saa siitä jutun lehteen.

Palvelu missä julkkikset tai sellaiseksi haluavat lähettelevät tekstiviestejä toisilleen, vaikka eivät edes tunne. Ja sitten joku tekee siitä jutun lehteen.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Palvelu missä julkkikset tai sellaiseksi haluavat lähettelevät tekstiviestejä toisilleen, vaikka eivät edes tunne. Ja sitten joku tekee siitä jutun lehteen.

Kyllä Twitterissä on myös esimerkiksi satoja NHL-seuraamisen kannalta kiinnostavia blogisteja ja toimittajia, joiden twiiteillä löytää paljon mielenkiintoisia artikkeleita. Major Jullia kompaten, tosin huomattavasti isommalla seurattavien määrällä, Twitterissä ei ole pakko seurata ketään ei-kiinnostavaa, vain niitä aihealueita jotka kiinnostavat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kyllä Twitterissä on myös esimerkiksi satoja NHL-seuraamisen kannalta kiinnostavia blogisteja ja toimittajia, joiden twiiteillä löytää paljon mielenkiintoisia artikkeleita.

Yksi Twitterin ongelma on sen seuraamisen vaatima ajankäyttö. On helpompaa olla kokonaan ulkona kuvioista.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Ajankäyttö ihmisten totaalisen ennalta-arvattaviin huuliin, joita on erinäisissä topiceissa arviolta valtaosa. Alkaa väsyttää pitemmän päälle tuollainen roskafloodi. Ne asiallisetkin on typerää huomionkeruuta.

On tuo silti joidenkin kiinnostuksenkohteiden seuraamiseen ok, kun vaan tosiaan suodattaa melkoisella filtterillä muuta pois.

Typerien ihmisten typerää himoa saada toisilta kopioituja väläyksiään ja propagandaansa levitetyiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Byvajet

Jäsen
Minusta yksi Twitterin heikkous on tuo merkkien vähyys ja sitten noi hastägit

Minusta hashtägit olisivat erinomainen ratkaisu, jos merkkimäärää ei olisi rajoitettu. Esimerkiksi ampumahiihtoa katsoessa keskustelua voisi käydä häsärillä #ampumahiihto, mutta muutamalla rivillä keskusteleminen on mahdotonta. Twitter olisi mainio alusta keräämään yhteen erilaisten tapahtumien keskustelijat, mutta kun firma on päättänyt rajoittaa merkkimäärän, niin sitten on. "Hyvä Kaisa!" "Upeaa Kaisa!" Siinä sitä Twitterin sisältöä.

En voi ymmärtää tuota rajoitusta. Sen ymmärtäisin, jos se olisi valinnainen, jolloin lyhyttä tykitystä tahtovat voisivat keskustella keskenään, mutta sitä en ymmärrä, miksi keskustelua ei sallita laajemmin. Twitter voisi toimia eräänlaisena kaikille avoimena foorumina, jossa häsäreillä kerättäisiin samasta aiheesta kiinnostuneet yhteen.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Minä ymmärrän tuon merkkimäärän rajoituksen Twitterin luonteella. Keskustelun on tarkoituskin mennä aika nopeasti eteenpäin. Hästägit myös vähentävät tarvetta merkkimäärälle, kokeneet twitteristit ovat muodostaneet jo oman "kielensä" jossa tietyillä sanoilla ja merkeillä tehdään asia ymmärrettäväksi pienellä merkkimäärällä.

Minä olen vaihtanut facebookin oikeastaan kokonaan twitteriin, käytän fb:ssä nykyään enää messengeriä viestien vaihtoon tiettyjen tyyppien kanssa mutta toisten päivityksiä ei tule luettua enkä itsekään sinne mitään päivittelen. Twitterissä voi valita seurattaviksi vain sellaisia ihmisiä ja asioita jotka itseä kiinnostaa jolloin siellä välttyy facebookin ahdistavalta päivitystulvalta joka nykyään vielä koostuu suurelta osin mainoksista.

Yksi Twitterin ongelma on sen seuraamisen vaatima ajankäyttö. On helpompaa olla kokonaan ulkona kuvioista.

Minusta taas twitter on siinä mielessä helppo että koska se elää hetkessä on sinne helppo tulla ja mennä. Et ole menettänyt mitään jos olet sieltä pois pitkiäkin aikoja. Jos olet viikon poissa facebookista olet sinä aikana saanut läjän kutsuja erilaisiin tapahtumiin, "tykkäämään" erilaisista sivuista, kommentteja vanhoihin päivityksiin jne jene.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Hyvin on tullut pärjättyä ilmankin. Aina urheilulähetyksissä kun tulee niitä twiittejä katsojilta, niin tulee mieleen että ihan hyvä vaan näin ja tokkopa tuolla mitään annettavaa minulle olisikaan. Tai toisin päin minulla mitään annettavaa twitterille.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Twitter on ihan asiallinen väline lätkäuutisten seuraamiseen, muuhun sitä en käytä. Vinkkinä niille joita kiinnostaa: älkää seuratko lehtiä, seuratkaa niiden toimittajia. Sama homma pätee tv-kanaviin, ohjelmiin ja muihin medioihin. TSN:n tili julkaisee kaikki samat linkit kuin Bob-setä ja Darren Dreger. Ei niitä montaa kertaa jaksa feedissään nähdä, vaikka hyviä linkkejä olisivatkin. Yksittäisillä toimittajilla on selvitty nyt muutamat draftit ja frenzyt, tieto leviää nopeasti eikä sen etsimiseen mene aikaa.

Enbusket, jhiitelat ja Eeässät voi heti kättelyssä blokata, ettei vahingossakaan joudu lukemaan heidän juttujaan toisen henkilön tekemän retweettauksen takia.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Onhan Twitter mainio väline urheilun seuraamiseen ja esimerkiksi Antti Mäkinen on tässä ihan loistava esimerkki. Saisivat muutkin selostajat ottaa tästä esimerkkiä ja tavallaan pitää yhteyttä katsojiin jopa kesken pelin. Itsekin kysyin herralta jotain kesken änärimatsin twitterissä ja ilokseni huomasin hänen kohta vastaavan kysymykseeni suorassa lähetyksessä. Tälläistä palvelua soisi liigan otteluihin myös.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Twitter on tehnyt toimittajien mielipiteistä faktoja.

"Mielestäni" on nykyään harvoin nähty sana
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Onhan Twitter mainio väline urheilun seuraamiseen ja esimerkiksi Antti Mäkinen on tässä ihan loistava esimerkki. Saisivat muutkin selostajat ottaa tästä esimerkkiä ja tavallaan pitää yhteyttä katsojiin jopa kesken pelin. Itsekin kysyin herralta jotain kesken änärimatsin twitterissä ja ilokseni huomasin hänen kohta vastaavan kysymykseeni suorassa lähetyksessä. Tälläistä palvelua soisi liigan otteluihin myös.

Tapio Suominen on tuota myös tehnyt selostamiensa futismatsien aikana. Ei toki vastannut twiitteihin lähetyksessä mutta twitterissä lähetyksen aikana.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Englanti on tekemässä historian kirjoihin jäävää esitystä kriketissä. Yritin tässä tauolla vähän lukea mitä Twitterissä kerrotaan. Täysin lukukelvotonta. Paljon kissamiukumerkkejä eikä mitään asiaa muuta kuin "hei mäkin katon tätä pelii".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös