Twin Peaks uusinta *ei spoilereita*

• 29 137
  • 192

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Otsikkoon voisi lisätä huomautuksen - EI SPOILEREITA! -

Muuten joku spoilaa myöhemmin ihan satavarmasti kun eihän sitä aloitusviestiä tule useinkaan luettua.

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Elikkäs ensimmäistä kertaa on ko. sarja katselun alla. Pilottijakso oli mielestäni aika hyvä. Ote oli todella salamyhkäinen ensi sekuinneista lähtien. Henkilähahmot eivät avautuneet vielä kunnolla, mutta vaikuttavat kuitenkin melko mielenkiintoisilta. Cooper on vaikuttaa kiinnostavimmalta ihmeellisine kysymyksineen ja näppärine oivalluksineen. Koko kylä ja lähes jokainen henkilöhahmo tuntuu omalla tavallaan oudolta, vaikka sehän sarjassa on lienee tarkoituksenakin.

Tulee varmasti jatkossakin katseltua, kaikesta huolimatta.

Cruuk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Irkissähän nuo porukat kehu hirveästi tuota sarjaa, joten päätin ihan mielenkiinnolla katella tuon ekan jakson, ja huomasin, että oli erittäin hyvä ja mielenkiintoinen sarja. Tuota pitää kyl katella. Bobby on kovish!

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Voi niitä onnellisia, jotka kokevat tämän sarjan nyt ensimmäistä kertaa. =)

Itsekään en sarjaa silloin ihan ensimmäisellä kierroksella vielä katsellut, sillä taisin olla turhan nuori, jotta olisi päässyt jutusta jujulle ja ehkä käsitin sen silloin saippuasarjaksi? =D

Tuossa 90-luvun puolivälin jälkeen, milloin se taidettiin uusia täällä ensi kerran, katselin jo ja jäin koukkuun miltei samantien. Harmillisesti silloin tosiaan jäi kesken ja näyttävät vain sen mielestäni melko turhan elokuvan.

Onneksi kolmannella kerralla näytettiin sitten koko sarja, toki määrätynlainen ratkaisu oli silloin jo selvinnyt ja se ei sillä tapaa enää jännitystä tuonut mukaan, mutta olihan siinä niitä muitakin ihmiskohtaloita kuin Palmerin Laura.

Loistosarjahan se on, yli ei pääse, vaikka toinen tuotantokausi ehkä hieman latistui paikka paikoin.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Olen katsonut osan tästä sarjasta, junnuna sieltä täältä. Voin sanoa että tämä on yliarvostettu sarja, tosin reilusti keskiarvoa parempaa mutta loppu on niin huono kuin voi olla. Toki tietyt hetket olivat todella jännittäviä, mutta tuntuu että moni joka ei ole yhtään katsonut niin tulee pettymään, ennakko-odotukset ovat vaan niin kovat.

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Snaipperi #16 kirjoitti:
Olen katsonut osan tästä sarjasta, junnuna sieltä täältä. Voin sanoa että tämä on yliarvostettu sarja, tosin reilusti keskiarvoa parempaa mutta loppu on niin huono kuin voi olla. Toki tietyt hetket olivat todella jännittäviä, mutta tuntuu että moni joka ei ole yhtään katsonut niin tulee pettymään, ennakko-odotukset ovat vaan niin kovat.
Miks mä tartun aina näihin? Kierrät sitten ketjusta toiseen haukkumassa eri sarjoja? Et sitten voinut tätä viestiä laittaa tuonne toiseen Twin Peaks-ketjuun? Tässä ketjussa on tarkoitus puhua sarjasta reaaliajassa, ei siitä mitä tapahtuu tulevaisuudessa.

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Fawkes kirjoitti:
Miks mä tartun aina näihin? Kierrät sitten ketjusta toiseen haukkumassa eri sarjoja? Et sitten voinut tätä viestiä laittaa tuonne toiseen Twin Peaks-ketjuun? Tässä ketjussa on tarkoitus puhua sarjasta reaaliajassa, ei siitä mitä tapahtuu tulevaisuudessa.

Vähän liioiteltua, kirjoitan niin vähän vapaa aikaan, nyt poikkeuksellisesti laitoin viestin tuohon Prison Break- ketjuunkin. Ja niin kyllä se tähän ketjuunkin kuuluu kun en ole kokonaan tuota katsonut enkä spoilaa varmasti mitään, sanoin vaan niille jotka eivät ole nähneet tätä että ei nyt ihan kaiken hypen arvoinen.

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Snaipperi #16 kirjoitti:
sanoin vaan niille jotka eivät ole nähneet tätä että ei nyt ihan kaiken hypen arvoinen.

Mutta spoilaat silti katselukokemuksen, et ehkä tarinaa. Tarina on vain yksi osa tuossa koko kokemuksessa, joka (mihin tahansa) sarjaan liittyy. Hype on ihan yhtä lailla osa tv-sarjoja sen sivuilmiöitä, se kuuluu siihen, oli sarja paska eli ei. En vaan käsitä, miksi moisen kommentin laitoit tähän ketjuun? Mitä lisäarvoa tuo kommenttisi tai mielipiteesi tuo sarjaa ensi kertaa katsoville? Haukut lopun paskaksi, vaikket ole nähnyt sarjaa loppuun.

Sääliksi käy nykyjunnuja, kun ei voi sarjoja enää katsella ja niitä jännätä samalla lailla kuin ennen ja hypätä hypen vietäväksi. Aina on jotain apinoita, jotka luulevat olevansa maailman ainoita TV-sarjan jenkkitahtiin nähneitä.

Ja sun nickkisikin on ihan hirveä.

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Lainaan nimimerkkiä Jet Pilot Vitutusketjusta

Jet Pilot kirjoitti:
Eihän tuo murhaajan henkilöllisyys, ainakaan minulle, ole mikään Twin Peaksin mielenkiintoa ylläpitävä seikka. Käsittääksenihän Lynch ei ikinä edes halunnut paljastaa murhaajaa, mutta tuotantoyhtiön painostuksesta joutui sitten loppuratkaisun vääntämään. Huikea tunnelma, musiikki ja mielenkiintoiset henkilöt ovat tämän sarjan valtti, ja sarjaa jaksaa katsella läpi ties monettako kertaa.
Haluan myös omasta puolestani lohduttaa teitä, jotka ette sarjaa ole nähneet, että tätä sarjaa ei pysty spoilaamaan (jessus mikä sana..) millään juonipaljastuksilla. Älkää vain missään nimessä jättäkö sarjaa tämän takia katsomatta.

Itseäni on aina suuresti huvittanut, kun Twin Peaksia on hehkutettu lehtiartikkeleissa sanomalla "Tuolloin koko maailmaa eniten askarruttanut kysymys kuului: Kuka murhasi Laura Palmerin?" Minusta on aina tuolloin tuntunut siltä, että jutun kirjoittaja ei ole a) nähnyt koko sarjaa tai b) ymmärtänyt siitä mitään. Twin Peaks ei ole mikään Agatha Christiemäinen murhamysteeri, jossa kuulustellaan puutarhuria ja autonkuljettajaa, vertaillaan tupakantumppeja, käytetään harmaita aivosoluja ja viimeisellä sivulla kerrotaan, että murhaaja oli hovimestari. Olen itse katsonut Twin Peaksin joka kerta kun se on Suomessa esitetty. Uusintojen alkaessa olen aina hetken pohtinut, kuka se murhaaja taas olikaan. Olen sen sitten muistanut, mutten kuitenkaan ollut varma. Se kun ei ole tässä sarjassa mitenkään yksikäsitteinen juttu (hovimestari se ei ollut). Lopulta olen todennut, että asia on itse asiassa aivan yhdentekevä.

Kuten Jet Pilot sanoi, tämän sarjan teho perustuu nimenomaan sen unenomaiseen tunnelmaan ja omituisiin henkilöhahmoihin. Ja tietysti vaikuttavaan musiikkiin. Tämä on sarja, jossa tarinaa tärkeämpää on tapa jolla se kerrotaan.

Nautinnollisia katseluhetkiä erityisesti teille, jotka ette ole sarjaa ennen nähneet.

Tämän keskustelun aihe on Twin Peaks-sarjan uusinta, eikä tänne otsikon mukaisesti kaivata mitään ennakoivia mielipiteitä tai muuta vastaavaa. Vielä vähemmän keskustelua siitä, miksi joku kommentoi jollain lailla ja arvostelua nimimerkistä. Toivottavasti menee ihan ekalla kerralla jakeluun.

Moderaattorit

Spanky#24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Mahtiankat, Minnesota Wild, Sport
Aloitin nyt ensimmäistä kertaa katsomaan Twin Peaksia ja kyyllä se ihan mielenkiintoiselta vaikuttikin. Ainakin sen verran, että aion katsoa tästä eteenpäin. Kuinka monta jaksoa tätä on? Tuolta telkku.comista luin ohjelman kommenteista, että tuo eka jakso saattaa olla ns. euro-pilotti, joka loppuu jotenkin paljastavammin ja typerämmin kuin jenkkien pilotti. Olikohan tuo nyt sitten se?

super

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvissä kyttäysasemissa
Jaahas, olen siinä onnellisessa asemassa että näen nyt sarjan ensimmäistä kertaa. Ensimmäisellä esityskerralla olin niin väsynyt aina iltaisin että jäi katsomatta. Muistan vieläkin erittäin hyvin kun kavereiden kanssa istuimme kylillä ja pojat ja tytöt arvuuttelivat kuka on murhaaja yms. Olin todella ulkopuolinen kun en sarjaa katsonut mutta nyt voin osallistua keskusteluun kyllä.

Vaimo kehui katsoneensa sarjaa ja ihmetteli kun minä en ole sitä katsonut, mutta nyt katson ja jopa odotin sen alkamista. Pilotin jälkeen jo vähän jänskätti joten saa nähdä mihin tässä vielä joutuu.

Uskomattoman sekopäistä porukkaa tuolla näyttää pörräävän jo pelkästään pilotin perusteella. Odotan jo innolla vloppua!

Fawkes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Steelers, Man United
Sellainen juttu tuli vielä mieleen, että jos ei halua tietää tapahtumia etukäteen niin ei myöskään kannata käydä tuolla Maikkarin Twin Peaks-sivuilla. Siellä nimittäin ilman mitään erityisvaroituksia puidaan sarjan loppuratkaisua ja muitakin olennaisia seikkoja ihan avoimesti. Joten jos haluat säilyttää jännityksen niin välttele kyseistä sivustoa.

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Spanky#24 kirjoitti:
Kuinka monta jaksoa tätä on?

Pilotti + 7 + 22 (joista yksi, kauden aloitusjakso, on kahden jakson mittainen).

Spanky#24 kirjoitti:
Tuolta telkku.comista luin ohjelman kommenteista, että tuo eka jakso saattaa olla ns. euro-pilotti, joka loppuu jotenkin paljastavammin ja typerämmin kuin jenkkien pilotti. Olikohan tuo nyt sitten se?

TV:stä tullut jakso oli ihan normaali pilotti, sama mikä aina ennenkin. Tuo ns. euro-pilotti on aikoinaan tehty kai vain myyntiä varten (Suomessa VHS myynnissä nimellä Tyttömurhat). Muuten täysin samanlainen kuin tuo normaalikin pilotti, mutta tehty tavallaan itsenäiseksi elokuvaksi lisäämällä loppuun n. 20minuuttia tarinaa jona aikana murhaaja selvitetään ja hoidellaan. Aika iso osa siitä ylimääräisestä materiaalista käytetään kuitenkin myöhemmin yhdessä sarjan jaksossa.

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Spanky#24 kirjoitti:
Tuolta telkku.comista luin ohjelman kommenteista, että tuo eka jakso saattaa olla ns. euro-pilotti, joka loppuu jotenkin paljastavammin ja typerämmin kuin jenkkien pilotti. Olikohan tuo nyt sitten se?

Jaksot ovat:
1*kaksituntinen pilotti
7*tunti ensimmäistä kautta
1*kaksituntinen erikoisjakso
21*tunti toista kautta

Tuo esitetty pilotti oli se normaali, jenkki pilotti. Se ns. euro-pilotti on itseasiassa elokuva, jonka lopussa Lauran murhaaja paljastuu. Tämä oli tehty euroopan siltä varalta, että sarja ei menesty.

seuraavassa jaksossa (eli kolmannessa on suurin osa tuosta euro-pilotti materiaalista, loppuratkaisua luukuunottamatta)

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Löytyykö tän europilotin loppu jostain netistä? Youtube tai torrentit? Jälkimmäisistä saa ilmoittaa yv:llä.

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Itse olen nähnyt sarjan tuolloin -95, mutta eipä siitä mitään muista. Ihan periaatteessa uutena kasvona sarjaa seuraan. Kyllä oli tuo ensimmäinenkin jakso sellainen, joka sai kiinnostumaan henkilöistä. Tosi monta eri hahmoa tuli jossain yhteydessä esiin ja otettiin ikään kuin "hyökkäykseen mukaan".

Mahtava sarja.

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erikoista muuten, että tuo sarja näyttää nykyään teknisesti jotenkin huonolaatuiselta tai jollain tavalla utuiselta. Eihän sen tekemistä ole kuitenkaan kuin vajaa parikymmentä vuotta, mutta niin se aika vaan tekee tehtävänsä.

Ioota Rhoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Broad Street Bullies
Snakster kirjoitti:
Erikoista muuten, että tuo sarja näyttää nykyään teknisesti jotenkin huonolaatuiselta tai jollain tavalla utuiselta. Eihän sen tekemistä ole kuitenkaan kuin vajaa parikymmentä vuotta, mutta niin se aika vaan tekee tehtävänsä.

Oisko niin, että maikkari pyörittää vielä samoja kopioita, kuin vuonna 1995? 10 vuotta kaapissa näkyy kyllä magneettinauhoilla, vaikka kuinka kylmässä olisi pidetty.

Ymmärtääkseni sarjaa ei ole edes restauroitu, vaan markkinoilta löytyvät DVD:t ovat ns. suoria siirtoja.

Korjatkaa jos olen väärässä, sillä kyllähän tuon sarjan voisi itselleen ostaa, jos kuvanlaatu on nyt näytettävää parempi ja äänetkin DD6.1

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
morningstar kirjoitti:
Itseäni on aina suuresti huvittanut, kun Twin Peaksia on hehkutettu lehtiartikkeleissa sanomalla "Tuolloin koko maailmaa eniten askarruttanut kysymys kuului: Kuka murhasi Laura Palmerin?" Minusta on aina tuolloin tuntunut siltä, että jutun kirjoittaja ei ole a) nähnyt koko sarjaa tai b) ymmärtänyt siitä mitään.

Totta turiset, mutta toisaalta "I murdered Laura Palmer" -t-paidat olivat kovaa huutoa tuolloin.

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ioota Rhoo kirjoitti:
Ymmärtääkseni sarjaa ei ole edes restauroitu, vaan markkinoilta löytyvät DVD:t ovat ns. suoria siirtoja.

Korjatkaa jos olen väärässä, sillä kyllähän tuon sarjan voisi itselleen ostaa, jos kuvanlaatu on nyt näytettävää parempi ja äänetkin DD6.1

No pilotille ei ole paljon mitään kai tehty (itse en ole nähnyt tätä Region 2 pakettia, jossa pilotti on mukana), mutta kyllähän noi ykköskauden jaksot on hyvällä laadulla levylle saatu. Kai sitä aina parantamisen varaa on, mutta ei sitä varmaan DVD:lle tarvitse ton parempana saada. Tosin olen jostain muistaakseni lukenut, että Lynch ei olisi oikein täysin pitänyt ykköskauden kuvasta, olisikohan väreissä ollut jotain mikä ei kelvannut.

Pari kuvaa DVD:ltä (nämä ei kyllä spoilaa mitään, mutta ei kannata kuitenkaan katsoa, jos ei halua etukäteen nähdä seuraavasta jaksosta paria kuvaa :D ):
http://img295.imageshack.us/img295/407/1028it7.jpg
http://img519.imageshack.us/img519/1884/1014od3.jpg

Äänet on DD 5.1 (pilotti vain 2.0) ja Region 1 paketti sisältää jopa DTS ääniraidat (mutta ei pilottijaksoa ollenkaan).

Ja sarjahan on kuvattu 35mm filmille, joten senkin takia laatu on niin hyvää kuin on.

Kakkoskaudesta en vielä oikein osaa sanoa muuta kuin, että jossain saksalaisessa ensimmäisen puoliskon arvostelussa oli saanut puoli pistettä vajaa täydet pisteet.

HIFK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, Barcelona, Miami Heat
Mielenkiinnolla odottelin sarjaa taas alkavaksi. En ollut nähnyt ainuttakaan Peaksin jaksoa, lehdestä vain pari kuvaa ja lukenut Katsosta, mistä sarja suurin piirtein kertoo. Pilot oli ihan hyvä ja yllättävän selkeä. Tarina eteni suht hitaasti, oli vähän odottava tunnelma. Odotin vähän enemmän yliluonnollisuutta, kun porukat ovat sellaisesta puhuneet, mutta tosi hyvä näinkin.

Mitään loppuratkaisua en tiedä tai muitakaan tapahtumia, mutta loppuun asti seurataan, kävi miten kävi. Kyse on kumminkin sen verran suuresta tv-sarjasta.

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
HIFK kirjoitti:
Tarina eteni suht hitaasti, oli vähän odottava tunnelma. Odotin vähän enemmän yliluonnollisuutta, kun porukat ovat sellaisesta puhuneet, mutta tosi hyvä näinkin.

Ei kait Lynchin tyyliin kuulu niinkään yliluonnolliset asiat, vaan kaikenmaailman "taiteelliset" tai "himmeät" jutut (mikä lie olisi oikea termi?). Asioita ei selitetä puhki vaan jokainen saa käsittää asiat hieman omalla tavallaan tai olla käsittämättä. Helpoimmalla pääsee jos ei yritäkkään tajuta vaan nauttii tunnelmasta. En tajunnut Mulholland Drive:stakaan yhtään mitään, mutta katsoin sen läpi kuin lumottuna.

Muistan katsoneeni Twin Peaksia aikoinaan satunnaisesti, mutta niin hataria nuo muistikuvat sarjan juonenkäänteistä ovat, että voin nauttia sarjasta nyt "ihan täysillä". Sarjan musiikit ovat kyllä onnistuneita ja yksi ero tavanomaisiin sarjoihin onkin koko ajan taustalla soiva musiikki. Liekkö sarja edes olisi niin suosittu ilman täydellistä tunnariaan?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy