TV-sarja: The Last Of Us (HBO)

  • 94 138
  • 796

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
Minä ainakin lupaan olla spoilaamatta yhtään mitään jos muut lupaa olla zombeilematta enää kertaakaan. Kerta kielon päälle:
  • Ne ei ole zombeja
  • Mätöt eivät ole zombimättöjä
  • Maailma ei ole zombimaailma
  • Maailmanloppu ei ole zombimaailmanloppu
  • Niiden käytös tai olemus ei tee niistä zombeja
  • Jaksoarvostelun tehnyt toimittaja ei tee niistä zombeja vaikka sellaisiksi niitä virheellisesti väittikin (jeesus ristus näitä on paljon!)
The Last Of Us -peli ei ollut zombipeli > The Last Of Us -sarja ei ole zombisarja.

---

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota mihin kellonaikaan uusi jakso on ilmestynyt katsottavaksi? Tismalleen puoliltaöin ei ainakaan täällä ole näkynyt Samsungin töllössä. Nythän seuraava jakso #5 tulee täällä katsottavaksi jo perjantain ja lauantain vastaisena yönä, niin voisi valvoa jos tietäsi tarkemmin mihin aikaan ilmestyy.
 
Viimeksi muokattu:

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minä ainakin lupaan olla spoilaamatta yhtään mitään jos muut lupaa olla zombeilematta enää kertaakaan. Kerta kielon päälle:
  • Ne ei ole zombeja
  • Mätöt eivät ole zombimättöjä
  • Maailma ei ole zombimaailma
  • Maailmanloppu ei ole zombimaailmanloppu
  • Niiden käytös tai olemus ei tee niistä zombeja
  • Jaksoarvostelun tehnyt toimittaja ei tee niistä zombeja vaikka sellaisiksi niitä virheellisesti väittikin (jeesus ristus näitä on paljon!)
The Last Of Us -peli ei ollut zombipeli > The Last Of Us -sarja ei ole zombisarja.

---

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota mihin kellonaikaan uusi jakso on ilmestynyt katsottavaksi? Tismalleen puoliltaöin ei ainakaan täällä ole näkynyt Samsungin töllössä. Nythän seuraava jakso #5 tulee täällä katsottavaksi jo perjantain ja lauantain vastaisena yönä, niin voisi valvoa jos tietäsi tarkemmin mihin aikaan ilmestyy.
Siinä 4 aikaan aamuyöstä nuo taitaa tulla.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Minä ainakin lupaan olla spoilaamatta yhtään mitään jos muut lupaa olla zombeilematta enää kertaakaan. Kerta kielon päälle:
  • Ne ei ole zombeja
  • Mätöt eivät ole zombimättöjä
  • Maailma ei ole zombimaailma
  • Maailmanloppu ei ole zombimaailmanloppu
  • Niiden käytös tai olemus ei tee niistä zombeja
  • Jaksoarvostelun tehnyt toimittaja ei tee niistä zombeja vaikka sellaisiksi niitä virheellisesti väittikin (jeesus ristus näitä on paljon!)
The Last Of Us -peli ei ollut zombipeli > The Last Of Us -sarja ei ole zombisarja.

---

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota mihin kellonaikaan uusi jakso on ilmestynyt katsottavaksi? Tismalleen puoliltaöin ei ainakaan täällä ole näkynyt Samsungin töllössä. Nythän seuraava jakso #5 tulee täällä katsottavaksi jo perjantain ja lauantain vastaisena yönä, niin voisi valvoa jos tietäsi tarkemmin mihin aikaan ilmestyy.

Modernissa kielenkäytössä TLoU:n zombit ovat kyllä ihan zombeja. Itse asiassa on hieman huvittavaa, että pelissä/sarjassa pitäydytään niin tarkasti "infected" -termissä. Kyllähän jenkkilässä ainakin 90 % varmasti puhuisi zombeista, kun se on sananakin tavun lyhyempi, mikä jenkkien suussa tekee sanasta kuin sanasta ainakin 2000 % paremman.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato

Modernissa kielenkäytössä TLoU:n zombit ovat kyllä ihan zombeja. Itse asiassa on hieman huvittavaa, että pelissä/sarjassa pitäydytään niin tarkasti "infected" -termissä. Kyllähän jenkkilässä ainakin 90 % varmasti puhuisi zombeista, kun se on sananakin tavun lyhyempi, mikä jenkkien suussa tekee sanasta kuin sanasta ainakin 2000 % paremman.

Moderni kielenkäyttökään ei tee niistä zombeja. Sekään ei tee niistä zombeja miten sana tulee jenkin suusta. Ne vaan ei ole zombeja niin ne ei vaan ole zombeja.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Itse asiassa on hieman huvittavaa, että pelissä/sarjassa pitäydytään niin tarkasti "infected" -termissä.
En kyllä tiedä miksi se on huvittavaa. Se on termi jolla niitä TLoU - universumissa kutsutaan. Ja sehän on ihan lääketieteellinen termi. Zombeja ei mikään vakava tiede tunnista.
 

-Ville-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadin Jokerit 1967-2014 & 2023> | Leijonat | Nato
En kyllä tiedä miksi se on huvittavaa. Se on termi jolla niitä TLoU - universumissa kutsutaan. Ja sehän on ihan lääketieteellinen termi. Zombeja ei mikään vakava tiede tunnista.

Tästä on kyse. Pelin suunnitelleet artistit eivät ole maailmaansa suunnittelupöydällä pistäneet zombeja vaan juurikin sieni-infektion saaneita taudinkantajia - ei zombeja. Tätä osa porukasta ei joko halua tai ymmärrä kunnioittaa, lämätään vaan pöytään jokin helppo termi joka osuu suuhun paremmin ja tulee ekana mieleen.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Moderni kielenkäyttökään ei tee niistä zombeja. Sekään ei tee niistä zombeja miten sana tulee jenkin suusta. Ne vaan ei ole zombeja niin ne ei vaan ole zombeja.
Mutta se tekee niistä zombeja, että niitä pidetään zombeina. Ajan kuluessa sanojen merkitykset muuttuvat/laajenevat ja näin on käynyt zombi-sanalle, halusit tai et. 28 päivää myöhemmin -leffa on moderni zombiklassikko ja siinä zombit synnytti Rage-virus. Ei eroa niin mitenkään TLoU:sta. Jos sinua yhtään helpottaa, niin määritelmän oloisesti myös "infected" ovat eläviä kuolleita. Ovat nimittäin selkeästi aivokuolleita ja aivokuollut = kuollut tätä nykyä. Noh, tämä tästä mun osalta. Toivottavasti et menetä yöuniasi siksi, että jatkossakin kutsun ihmisyytensä menettäneitä superaggressiivisia, tilaansa puremalla levittäviä, apokalypsin aiheuttavia otuksia zombeiksi, koska näin aion vastakin toimia ja niin suurin osa muustakin maailmasta tekee.
 
Viimeksi muokattu:

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
En kyllä tiedä miksi se on huvittavaa. Se on termi jolla niitä TLoU - universumissa kutsutaan. Ja sehän on ihan lääketieteellinen termi. Zombeja ei mikään vakava tiede tunnista.
Siksi huvittavaa, että jos kyseinen sieniapokalypsi olisi oikeasti tapahtunut 2003, niin satavarmasti ainakin puhekielessä zombi olisi varsin laajamittaisesti selviytyneiden käytössä. Tuolloin(kin) kuitenkin zombit olivat varsin tunnettu ilmiö populaarikulttuurissa. Vaikuttaa siltä, että tekijät haluavat kaikin keinoin etääntyä zombikonseptista, vaikkakin selvästi zombikonseptin ovat luoneetkin. Mahdollisesti kyse on siitä, että nykyään zombiviihteestä on tullut ähkyä (monet tässäkin ketjussa siitä maininneet) ja tekijät pyrkivät näin tekemään sarjasta houkuttelevamman laajalle yleisölle.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hieman kyllä huvittaa tämä keskustelu ja minulla on siihen kolmas mielipide: mitä helvetin väliä? Hieno peli, hieno sarja, aivan sama millä nimellä niitä örkkejä kutsutaan. En itse miellä zombeiksi, mutta ymmärrän senkin termin käytön. Noin yleisesti puhekielessä sillä varmaan tarkoitetaan jotakuta jolla ei enää ole omaa tietoisuutta eikä hallitse omaa kehoa.

Mitenkäs se sanonta menikään, If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck..
 

Torsti56

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stars, Blue Jackets
Itse jaksosta, voi olla että tämä "Bryan" oli Kathleenin (johtaja) poika koska Bryan sanoi loukkaantuneena että voisivatko he viedä hänet äitinsä luokse. Tämä myös selittäisi miksi Kathleen ampui tohtorin (ei kertonut missä Henry sijaitsee jota he epäilevät tappajaksi) koska oli niin tunnekuohuissa eikä siinä sen enempää alkanut miettimään. Ihan vaan omaa spekulaatiota, voi myös olla että nämä kaksi ei ollut sukua mutta selittäisi tohtorin teloittamisen tämä.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Tosta cliffhangerista sen verran, että on kyllä aika vahva kutina mikä mies siellä aseen kanssa oli, mutta en viitsi ryhtyä spekuloimaan, koska jos osuu oikein niin sitten joku luulee, että olen peliä pelannut
Eiköhän ne aika varmasti olleet
Henry ja se Sam(?) ketä Kathleen etti. Teräsmiespiirrokset osoitti aika vahvasti että kyseessä on jotkut nuoret junnarit.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Itse avaisin asiaa tässäkin tapauksessa omakohtaisuudesta.

Entä jos nyt syttyisi moinen sieni-infektiopandemia, miksi niitä itse kutsuisit ja miksi niitä uskoisit muiden kutsuvan? Sairastuneiksi vai zombeiksi? Vai joksikin muuksi?

En näe massojen kuten itsenikään tosipaikan tullen kutsuvan sairaita zombeiksi vaan sairaiksi.

George A. Romeron leffoista on jo sen verran aikaa että en kyllä lukisi mitään tiettyä vuosikymmentä zombien valtakaudeksi populaarikulttuurissa.

Mutta kutsukoot joku niitä miksi hyvänsä. Samapa tuo. Halusin kuitenkin tarttua asiaan koska pelin ja sarjan tuotanto on aina halunnut jollain tasolla luoda tietynlaista realismin illuusiota vaikka jokainen ymmärtää että fiktio on fiktiota. Siinä kontekstissa pitäydyn kyllä varsin vakaasti sairaiden kutsumista sairaiksi.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Jenkeissä tuo seuraava jaksohan tulee jo perjantaina ulos. Onko tietoa, että päästäänkö Suomessakin jo lauantai aamuna nautiskelemaan?
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Itse avaisin asiaa tässäkin tapauksessa omakohtaisuudesta.

Entä jos nyt syttyisi moinen sieni-infektiopandemia, miksi niitä itse kutsuisit ja miksi niitä uskoisit muiden kutsuvan? Sairastuneiksi vai zombeiksi? Vai joksikin muuksi?

En näe massojen kuten itsenikään tosipaikan tullen kutsuvan sairaita zombeiksi vaan sairaiksi.

George A. Romeron leffoista on jo sen verran aikaa että en kyllä lukisi mitään tiettyä vuosikymmentä zombien valtakaudeksi populaarikulttuurissa.

Mutta kutsukoot joku niitä miksi hyvänsä. Samapa tuo. Halusin kuitenkin tarttua asiaan koska pelin ja sarjan tuotanto on aina halunnut jollain tasolla luoda tietynlaista realismin illuusiota vaikka jokainen ymmärtää että fiktio on fiktiota. Siinä kontekstissa pitäydyn kyllä varsin vakaasti sairaiden kutsumista sairaiksi.
Henk. koht. olen vahvasti sitä mieltä, että TLoUn tapaisessa tilanteessa zombi olisi puhekielessä vähintään yhtenä yleisesti käytettynä terminä. Ihmisillä on tapana käyttää synonyymejä/kiertoilmaisuja ym. ja mitä tutumpi/laajempi ilmiö on, sitä enemmän niitä käytetään. Siksi minusta onkin epärealistista, että TLoU:ssa zombitermiä ei käytetä ollenkaan. Toki virallisessa viestinnässä "sairas" tai "infektoitunut" olisi käytössä, mutta toisaalta tuollaisessa tilanteessa järjestynyt yhteiskunta varsin nopeasti romahtaa.

Zombievaltakausista en puhunut, vaan siitä että viime vuosikymmeninäkin zombit ovat olleet selvästi esillä populaarikulttuurissa useiden leffojen, sarjojen, zombikulkueiden ym. kautta. Vähintäänkin länsimaalaisista about kaikki tietävät zombin ominaisuudet ja osaisivat yhdistää ne TLoUn sairaisiin.

Sinänsä mulle sama, jos joku haluaa kutsua näitä zombeja sairaiksi tjms. Halusin vain tuoda esiin perustellun näkemykseni kuinka nämäkin ovat zombeja, kun täällä niin ehdottomasti TLoUn zombius kiellettiin.

EDIT: lisätään vielä kuriositeettina, että oikean maailman Ophiocordyceps unilateralis sientä (TLoUn sieni perustuu tähän tai vastaaviin), kutsutaan myös zombie-ant fungus -nimellä. Miksipä ei sitten ihmisten kohdalla?
 
Viimeksi muokattu:

Takapiiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siinä kohtaa, kun oikeassa maailmassa tulisi tälläinen sienipää sairastunut juoksemaan päättömästi minua kohti, yrittäen tartuttaa minutkin, voi olla kyllä 100% varma, että kutsuisin näitä sienizombeiksi.
 

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Kirjaimellisesti eivät ole zombeja, koska zombi on elävä kuollut. Mutta käytännössä nuo sairastuneet niitä ovat. Sieni kuitenkin oikeastaan tappaa uhrinsa, sillä ei uhrilla ole enää sisällään mitään inhimillistä tai omaa tahtoa. Ruumis ei ehkä ole kuollut, mutta mieli on peruuttamattomasti tapettu. Sieni ohjaa sairastuneiden ruumiin ja mielen toimintoja, eikä aiemmin ollutta ihmistä enää ole ts. sieni tekee ihmisestä zombin. Kyllä sarjassa olevia sairastuneita voi kutsua zombeiksi. Minä ainakin, vaikka puritaanit kokeekin minun olevan täysin väärässä.
 

blikzt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ellie pelasti Joelin kuten pelissäkin joskin hivenen eri tavalla mutta se ei ole vielä mitään verrattuna siihen mitä tulossa on. :)
Pidän ihan julmetusti siitä että Joelista on tehty ihmisempi ja taasen Ellliestä hivenen enemmän Joelin kaltainen. Mikä on loogista koska pelit pelanneet tietävät mitä aikanaan edessä odottaa.
Mietin vain että olikohan lopun cliffhanger pelejä pelaamattomille merkittäväkin juttu? Kun tietää mitä suunnilleen tapahtuu, en reagoinut asiaan juuri mitenkään.

Kyllähän tämän tyylisistä kommenteista paistaa peleihin perehtymättömien aliarviointi. Ei ehkä suoria spoilereita, mutta kyllä näistä nyt voi jokainen enemmän sarjoja tai elokuvia katsellut tehdä jonkinlaisia arvauksia tulevasta. Ei tässä sarjassa nyt kaikesta huolimatta ole täysin uudestaan pyörää keksitty. Välttämättä ne arvaukset eivät osu oikeaan, mutta uskon että useimmat haluaisivat muodostaa näkemyksensä sarjasta ja sen kehityksestä ilman tällaista salaperäistä vihjailua.

Ja olen muuten itse pelannut nuo pelit läpi.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllähän tämän tyylisistä kommenteista paistaa peleihin perehtymättömien aliarviointi. Ei ehkä suoria spoilereita, mutta kyllä näistä nyt voi jokainen enemmän sarjoja tai elokuvia katsellut tehdä jonkinlaisia arvauksia tulevasta. Ei tässä sarjassa nyt kaikesta huolimatta ole täysin uudestaan pyörää keksitty. Välttämättä ne arvaukset eivät osu oikeaan, mutta uskon että useimmat haluaisivat muodostaa näkemyksensä sarjasta ja sen kehityksestä ilman tällaista salaperäistä vihjailua.

Ja olen muuten itse pelannut nuo pelit läpi.
Ainahan löytyy niitä, joiden täytyy jollain tavalla tuoda ilmi tykänneensä tai tehneensä asioita ennen kuin se oli ”cool”. Tässä ketjussa se näkyy juuri tuollaisena viestittelynä missä vihjaillaan tulevasta, mutta ei varsinaisesti kuitenkaan spoilata.

Itsekin olen pelannut ykkösen läpi silloin julkaisun aikoihin, mutta aika paljon on ehtinyt unohtua pelin tapahtumista. Ihan tietoisesti olen ollut kommentoimatta uusia jaksoja, etten vahingossakaan spoilaa pelin tapahtumia. Omaksi iloksi olen toki katsellut aina jälkeenpäin videoita, joissa verrataan sarjan ja pelin kohtauksia, ja pakko sanoa että lähdemateriaalia kunnioitetaan todella paljon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös