...niin vaan pääsi tuosta noin vaan lähtemään sairaalasta! :D
Itse en ole koskaan poistunut sairaalahoidosta omin lupineni, mutta olen tuollaisia poistumisia muutaman kyllä todistanut, viimeksi männä kesänä maatessani osastolla leikkauksen jälkeen. Homma meni suurin piirtein niin, että huonetoverilleni oli alkuillasta tehty jokin käsittääkseni pienehkö toimenpide. Loppuillasta jäbä oli jo sitä mieltä, että hänhän ei tänne jää ja oli juuri hoitajan kävellessä huoneeseen vaihtamassa siviilivaatteita ylleen, ilmoitti siinä hoitajalle olevansa lähdössä. Hoitaja siihen, että ei se nyt käy, koska lääkäri ei ole antanut lupaa kotiutumiseen. Jätkä siihen mielestäni tarpeettoman aggressiivisesti, että
"no mene sitten hakemaan se vitun lupa." Hoitaja kertoi ettei voi niin toimia, koska hoitava lääkäri oli jo lähtenyt kotiin ja päivystävä oli kiinni kiireellisessä leikkauksessa. Huonetoverini totesi asian olevan hänelle
"ihan saatanan sama", löi kamppeensa kerättyään kaapin oven kiinni, potki lattialla olleen sairaalavaatekasan pitkin poikin huonetta, toivotti mulle parempia aikoja ja lähti nostelemaan. En viitsinyt asiasta hoitajalta kysyä, mutta sellaiseen käsitykseen jäin, että jos täysivaltainen henkilö päättää toimia noin, ei hoitohenkilökunnalla ole velvollisuutta tai mahdollisuutta sitä estää, tahdon vastaiset pakkohoitohommat tietenkin erikseen.
Asia erikseen on sitten toki se, että vaikka tosielämässä sairaalasta omin luvin poistuminen ei mahdollista olisikaan, niin Salkkareissa se onnistuisi ilman ongelmia, koska useinkaan realismi ei sarjan käänteissä paljoa paina.