Kirjat kannattaa todellakin lukea. Vaikka sarja on mielestäni ehkä kaikkien aikojen lempisarjani menee kirjat kuitenkin vielä selvästi edelle tästä TV-sarjasta. Jos englanti taittuu tarpeeksi hyvin suosittelen lukemaan alkuperäiskielellä, mutta kyllä noi suomennokset ovat myös erittäin hyviä.
Itse luin nuo suomeksi julkaistut ja nyt menee sitten A Dance with Dragons englanniksi. Vaikka sitä suht. siedettävästi englantia on osaavinaan, niin kyllä tuo aika paljon hitaampaa ainakin mulle tuo kahlaaminen on. On tuo kieli sen verran raskasta kuitenkin. Eli olis kyllä kestänyt ainakin multa ikuisuuden lukea noi englanniksi, yksi kirja nyt menee... vaikka siinäkin on sellaiset 1000 sivua.
Kirjat on lähes aina syvempiä kuin sarjat (saatikka leffat), mutta tässä tapauksessa täytyy sanoa, että sarjasta ei aiheudu porua. Muutoksia on, mutta ne on ok. Ei tule mieleen vastaavaa. Siis sellaista tilannetta, että on näin onnistunut loistava kirja - loistava filmatisointi - yhdistelmä. Toki jonkun mielestä esim. TSH on sellainen, mutta ei minun. Vaikka tässäkin tapauksessa olen jo hieman armollisempi tälle leffasarjalle.
Ja onhan noita muitakin, vaikkapa Hohto. Mutta tuossa tapauksessa pitää todeta, että leffa on vähän kuin oma erillinen taideteos, eikä mahdollisimman autenttinen kuvaus kirjasta. Hohdon tapauksessa voi sanoa, että leffa on leffana suurempi merkkiteos kuin kirja kirjana. Mun mielestä.
Ja sarjaa odotellaan innolla. Best ever mun mielestä. Kai pitää HBO hankkia, pitäähän tämmöstä tukea.