Benioff, Weiss ja sinä olette varmaan ainoat ihmiset maailmassa, jotka ovat uskoneet Martinin aikatauluihin sen noin neljännen myöhästymisen jälkeen.
Olivatko tuottajat naiiveja? Ehkä.
Mutta en nyt yhäkään ymmärrä, että miten se ei ole Martinin vika pienimmässäkään määrin, jos hän on se, joka on tuottajakaksikkoa kusettanut ja siten johdattanut heidät tilanteeseen, mistä ei ole ulospääsyä.
Puolensa saa toki valita, mutta GRRM ei todellakaan ole mikään puhdas pulmunen, jonka neuvoja vain noudattamalla olisi tullut täydellistä. GRRM itse oli vuosikymmeniä, siis kymmeniä vuosia, yrittänyt saada omia kässäreitään tv-tuotantoon, tuloksetta. Ennen kuin sitten Benioff ja Weiss veivät GoT:n maaliin HBO:n kanssa.
Miksi vedät heti överiksi tuon sopimuksen mitan? En ole missään puhunut viidestätoista vuodesta, saati edes kymmenestä. Enkä etenkään ole sanonut missään, että näitä sopimuksia tulisi tehdä kertaheitolla. Jos puhun neljän vuoden sopimuksista, niin mikä vittu siinä on, että siihen pitää lisätä 11 vuotta. Kun keskustelutaidot ei riitä niin lähdetään tuolle linjalle?
Sinä sanoit minulle osoitetussa viestissä sanatarkkaan näin: "Näyttelijöiden kanssa olisi pitänyt heti alkuun tehdä pitkiä sopimuksia. Sanoa heille, että kyseessä on näin ja näin pitkä sarja."
Siis että näyttelijöille olisi heti tuotannon alussa pitänyt tehdä pitkät, koko sarjan kattavat sopimukset. Jos et sitä tarkoittanutkaan tuosta huolimatta, sitten varmaan väärinymmärryksen riski on erittäin korkea noin kirjoittamalla.
Casting tehtiin 2009, nyt eletään vuotta 2019. Minimi pari kautta lisää, niin ollaan siinä 15 vuodessa, mihin siis näyttelijöiden olisi pitänyt sitoutua, jos koko he sarjaan olisivat sopimuksellisesti heti alusta alkaen sidottu.
Turha nyt alkaa vittua huutamaan, jos olet kirjoittanut kuten olet kirjoittanut. Ehkä mielessäsi olet ajatellut toisin, mutta niin tuossa nyt luki.
Ja jos nyt todetaan pitkistä (ihan riippumatta siitä ovatko ne 4, 10 vai 40 vuotta) sopimuksista, että alaikäiselle lapselle ei voida tehdä sopimusta, joka häntä täysi-ikäisenä sitoisi. Koska se on laitonta.
En usko, että kovin näyttelijä olisi lähtenyt, vaikka tuotantokausia olisi ollut se 1 tai 2 enemmän.
Nyt vitun huutamisen jälkeen en yksinkertaisesti jaksa googlettaa kaikkea sinulle. Näitä löytyy lähes jokaiselta näyttelijältä, itse olen paljon nähnyt niitä kommentteina erilaisia tv-haastatteluissa, joten en ole varma, miten löytyy haulla kaikki. Jos et siis usko, voit etsiä ne. Minun lisäkseni tässä on muitakin, jotka ovat todenneet niitä nähneen / lukeneen useilta sarjan näyttelijöiltä.
Maisie Williams tämän kauden jälkeen:
The hair, in particular, is a declaration of independence, or at least of wanting a break from acting. “I guess, subconsciously, I dyed it because I didn’t want to work,” she says. “It’s a pretty good way of stopping that. And it just feels so good, so me. I’ve battled my whole adolescence with trying to put a stamp on my appearance, but also be a blank canvas as an actor.”
Värjäsi siis hiuksensa villin pinkiksi ihan vain sen takia, että ei tarvitse näytellä hetkeen ja jotta voi keskittyä Daisie-sovelluksensa kehittämiseen.
Sophie Turner taas vetelee Dark Phoenixina Marvelin ykköskuningattarena, menee Vegasissa pikahäihin maailmanluokan poppistaran kanssa jne. Ei ole nyt korteissa, että olisi ollut valmis kökkimään Belfastissa polviaan myöden mudassa muutaman vuoden tähän päälle.
Nämä kaksi näyttelijää olisi siis ainakin 95+% varmuudella pitänyt vaihtaa. Jos se ja muiden (ja tuottajien, ohjaajien jne. jne.) vaihtaminen olisi sinulle ihan ok, niin sillä hyvä - ei se minulta ole pois. Minun mielestäsi se olisi kituvan eläimen rääkkäystä.