Ameriikan Yhdysvaltojen elokuva - ja tv - bisneksessä tuo on ihan normaali menettely, onhan siellä esimerkiksi elokuvissakin koeyleisöt joiden mukaan elokuvien loppuratkaisuja saatetaan muuttaa.
Ja mitä taas tuohon tilausten peruuttamiseen tulee, niin sarjan katsojaluvut Jenkeissä putosivat yli 800 000 silmäparia ko. jakson jälkeen + sitten joka puolelta tullut murskakritiikki, joten päätös on jollain lailla ymmärrettävä vaikkakin totta kai myös kaksinaismoralistinen. Bisnes on bisnestä.
Lisäksi, jos nyt olen tulkinnut kritiikkejä oikein, ongelma ei useimmille ollut raiskaus sinänsä vaan se että kohteena oli nimenomaan Sansa, joka on ilmeisesti naispuolisen yleisön keskuudessa erittäin suosittu hahmo.
Itse kyllä uskon että jakson katsoa sarjaa vaikka siinä olisi vähemmänkin avoimesti näytettyä seksiä.
Kyllä minä tiedän USA:n tv/elokuvabisneksen idioottimaisuudet, sitä vain toivoisi, että HBO, joka noin muutenkin näyttää aika ronskia tavaraa ei lähtisi tähän leikkiin mukaan. Ilmeisesti pystien voittaminen on tärkeämpää kuin näyttää sodan julmuudet sellaisinaan. Mutta ilmeisesti seksuaalinen väkivalta on HBO:lle ok, kun kohteena on miesvanki, mutta ei missään nimessä 18v tyttö.
Vaikka sarjalta lähtisi USA:ssa pari miljoonaa katsojaa sarja tekisi kyllä voittoa. Maailmanlaajuinen suosio on lopulta sen verta suuri ja tuo, että 800k katsojaa ei katso seuraavaa jaksoa ei tarkoita sitä, etteivätkö he lopulta jatkaisi sarjan katsomista muutaman terapiakäynnin jälkeen. Ei luulisi enää kenelläkään sarjaa seuraavalle tulevan uutena tietona, että sarjan hahmoille harvemmin käy sarjassa hyvin... Mutta jenkit on jenkkejä, happy end kaikille ja mahdollisimman vähän aivotoimintaa vaativaa viihdettä vaan ruutuun.
Sansan suosio on kyllä aika outoa, toki sarja-Sansa on ollut siedettävämpi kuin kirja-Sansa, joka oli suorastaan raivostuttava noin 3½ kirjaa.
En henkilökohtaisesti kaipaa sarjaan yhtään seksikohtausta täyttämään ns. tissi/seksikiintiötä. Näitähän sarjassa on ollut ihan riittävästi tähän mennessä. Malliesimerkkinä kohtaus, jonka GRRM kirjoitti alkuun niin, että naisilla oli vaatetus päällä ja Bronn on heidän seurassaa juomassa&laulamassa ennen taistelua, tuottajien/vatipääkaksikon muutosten jälkeen naisilta lähtikin paidat päältä, koska tissikiintiö. Sen sijaan juonta edistävät seksikohtaukset ovat edelleen tervetulleita, mutta näinköhän uskaltavat enää näyttää moisiakaan, kun Sansan raiskaus oli noiiiiin iso asia. Toki mielummin olisin itse nähnyt tuon kohtauksen kuten se oli kirjoihin kirjoitettu eikä tuossa muodossaan (mutta tämä ei kuulu tähän ketjuun taas lainkaan, joten ei siitä enempää) ja nähnyt ihmisten reaktiot siihen...