TV-lupatarkastajat

  • 29 143
  • 154

Klinga

Jäsen
En nyt löytänyt samaa aihetta käsittelevää kejua, joten aukaisin uuden.

Tv-lupatarkastajat, nämä opiskelijoiden rakastamat hahmot ovat nyt aloittaneet ainakin minulle uuden häirintä tavan eli puhelinsoitot.
Kotiseudullani on puhelimet pirisseet ahkerasti ja nopeasti asiasta mainittua koulussa lähes koko luokka oli saanut yhteydenottoja tarkastajilta menneen viikon aikana. Ei riitä enään, että seiskan, puhelinoperaattorien ja paikallisen uutislehden mainostajat täyttävät iltapäiväni puhelinsoitoilla vaan myös tv-lupatarkastajat häiriköivät.

Puhelu oli lyhykäisyydessä näin:

- jokunimi, päivää.
- Päivää.
- Olen käynyt läpi alueen tietoja ja olen huomannut, että teillä ei "osoitteessani" ole tv-lupaa.
- Ei ole.
- Tarvitsitteko te sellaista.
- "white lie" Ei, olen muuttamassa pois kyseisestä paikasta. Olen juuri nyt tunnilla ja en pysty puhumaan.
- Tuletko tarvitsemaan tv-lupaa?
- Ei, en tarvitse.
- Tämä riittää minulle, näkemiin.
- Moi.

Varmasti monet muutkin ovat joutuneet kyseisen häriköinnin kohteeksi ja ensimmäinen urbaani legendakin tuli esiin:
Lupatarkastaja (ei vielä tässävaiheessa paljastanut olevansa sellainen) oli soitellut ja kysynyt, että mikä teidän mieli ohjelmanne on televisiossa ja seuraatteko sitä päivittäin. Tähän vastaaja listattuaan lempi ohjelmat ja sanoessaan seuraavansa niitä päivittäin oli kyselijä tokaissut, että siinä tapauksessa te voisitte maksaa tv-lupaakin ja piakkoin se lasku olikin kolahtanut postiluukusta alas.
Legenda on varmasti kuultuna jo monella muullakin hieman erilaisena versiona.

Kokemuksia ja erilaisia puhelinsoittoja on tietysti monella muullakin, joten pistetään sana kiertämään ja puskaradiot toimintaan, että säästymme tältäkin tv-lupatarkastajien aallolta.
 

Prosessori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Klinga kirjoitti:
Kokemuksia ja erilaisia puhelinsoittoja on tietysti monella muullakin, joten pistetään sana kiertämään ja puskaradiot toimintaan, että säästymme tältäkin tv-lupatarkastajien aallolta.

Hmm, tässähän tosiaan voisi pistää sanan kiertämään, että säästäisimme TV-lupamaksuissa. Enää tarvitaan osoitteesi?
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Prosessori kirjoitti:
Hmm, tässähän tosiaan voisi pistää sanan kiertämään, että säästäisimme TV-lupamaksuissa. Enää tarvitaan osoitteesi?

Luuletko tosiaan, että lupamaksu laskisi, mikäli useampi henkilö maksaisi lupamaksunsa? Jos näin on, olet ajanut pahasti YLEn asettamaan miinaan.

Itse olen käynyt mielenkiintoista taistelua useiden vuosien ajan lupatarkastajien kanssa. Ovelle ovat pimpotelleet useita kertoja sekä puhelimella vainonneet. En ole taipunut. Mutta siitä lisää ehkä myöhemmin...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Klinga kirjoitti:
Ei riitä enää, että seiskan, puhelinoperaattorien ja paikallisen uutislehden mainostajat täyttävät iltapäiväni puhelinsoitoilla vaan myös tv-lupatarkastajat häiriköivät.

Miksiköhän tarkastajan soittoa ei voi estää ilmoittamalla itsensä kieltolistalle? Nehän kauppaavat tavaraa mitä ei halua ostaa.
 

Prosessori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
timmi kirjoitti:
Luuletko tosiaan, että lupamaksu laskisi, mikäli useampi henkilö maksaisi lupamaksunsa? Jos näin on, olet ajanut pahasti YLEn asettamaan miinaan.

Luulen, että jos kaikki TV-lähetyksiä huoneistossaan katsovat maksaisivat kiltisti TV-lupansa, niin varmasti henkilökohtaisesti säästyisin joltakin. Vaikkapa tuolta rutinalta sitten. Mutta ymmärtäähän sen, että joillekin tuo on iso raha.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Muutin -98 ekaan omaan kämppään. Silloin itsenäistymisen huumassa ei tullut edes mieleen maksaa tv-lupa maksuja. Maksukehoitus tuli postiluukusta, mutta en siinä vaiheessa noteeranut koko lappua. "Ei tämä mua koske".

Sitten eräänä iltana ovikello soi. Kaverin kanssa oltiin olusia ja kuunneltiin musiikkia. Ekana tuli mieleen, että naapuri tulee valittamaan kovasta melusta. Kurkkasin varovasti ovisilmästä ja siellähän patsasteli vanha papparainen tuulipuvussaan. Ovea avatessa ei tullut mieleenkään, mitä kyseinen pappa halusi..

Eipä tv:n olemassaoloa voinut kieltää, koska se ovelta näkyi. Tästä tuo tarkastusMAKSU (ei sakko) mikä oli 500mk. Kaiken lisäksi kerroin äärettömän fiksuna kaverina vielä kauanko tv:n olin omistanut. Ei osannut valehdella. Tuon maksun päälle vielä takautuvasti käytetyiltä kuukausilta lupamaksut. VITTU!

Nykyiseen kämppääni muuttaessa ilmoitin etten enää omista tv:tä. Rauhassa saanut olla, tosin on ovikello pariin otteeseen soinut...
 

FreezingHell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eipä ole tullut maksettua eli siivellä elellään. No kun ei ole ovisilmää niin välttyy kaupustelijoilta ja jehovilta.

Järjestelmä on kyllä niin susi kuin olla ja voi. Normaali keräys vaan valtion kassan kautta jne. Eipä niitä montaa ole, joilla ei TV:tä ole ja kyllä kaikki maksaa toistensa menoja muutenkin. Eiköhän se Yle ihan yhtä itsenäinen olisi kuin nyttenkin.

Nyky systeemi on vastaava kuin jos sama jengi matkustaisi joka vuosi etelään. Matkan järjestäjä laskisi kulunsa, jakaisi matkustajamäärällä ja ajattelisi että puolet maksaa eli tuplaisi maksusumman. Menomatkalla käskisi nostaa käden pystyyn, jos haluaa maksaa. Toteaisi että vain 40% maksoi, joten täytyy taas ensi vuonna nostaa maksua .
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en lupamaksua ole suorittanut, vaikka se rahallisesti ei maailmaa kaataisikaan. Tuolla tarjonnalla on mielestäni naurettavaa karhuta pariasataa euroa vuodessa, tai paljonko se sitten onkaan.
Kerrostalossa asuvana en keksi yhtään keinoa, millä tämä valtion paskimman duunin haltija selvittäisi että onko taloudessani tv- vastaanotin. Sisälle ei tarvitse päästää, ovea ei tarvitse avata, ja puhelimessa ei tarvitse jäädä kiinni.
Yhden kerran vahingossa oven avasin, kun odottelin kaveria käymään enkä tajunnut ovisilmästä vilkuilla, että kuka sieltä on tulossa. Suurin piirtein tällainen oli keskusteluni lupatarkastajan kanssa:
Tarzan: "terve?"
Tarkastaja : "Päivää, minä olen Omanimi televisiolupahallinnosta, rekisterimme mukaan tässä taloudessa ei ole televisiolupaa?"
Tarzan: "mulla ei oo telkkaria."
Tarkastaja: "Voinko tulla tarkastamaan asian?"
Tarzan: "et voi, mulla ei ole telkkaria,terve."
Kaveri ei ainakaan uudestaan koputellut, ilmeisesti jatkoi vaan seuraavaan osoitteeseen. Tämän jälkeen on pari lappua tippunut postista, ei muuta.
Urbaanilegendan mukaan tämä kyylä voi ilmestyä ovellesi poliisin kanssa, itse tiedustellessani tämän mahdollista toteutumista poliisilta minulle vastattiin että " Televisioluparikkomus ei ole riittävä peruste kotietsintään".
Ilman kotietsintälupaa ei käsittääkseni edes poliisilla ole oikeutta asuntooni tunkeutua.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Ilman kotietsintälupaa ei käsittääkseni edes poliisilla ole oikeutta asuntooni tunkeutua.

Ei ole ei. Sitten on liikkunut urbaanejalegendoja kaikenlaisista tv-paljastaja-tutkista yms. :)
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Urbaanilegendan mukaan tämä kyylä voi ilmestyä ovellesi poliisin kanssa, itse tiedustellessani tämän mahdollista toteutumista poliisilta minulle vastattiin että " Televisioluparikkomus ei ole riittävä peruste kotietsintään".
Ilman kotietsintälupaa ei käsittääkseni edes poliisilla ole oikeutta asuntooni tunkeutua.
Pitää paikkansa, ei tarvitse huolestua vaikka tarkastaja poliisilla uhkailisi (erään urbaanilegendan mukaan uhkailu on tarkastajilla yleinen käytäntö, itselläni ei ole kokemusta). Eivät ne poliisit viitsi vaivautua tuollaisen asian takia persettään nostamaan ja jos vaivautuvat, ei tarvitse päästää sisälle.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
jupster kirjoitti:
Ei ole ei. Sitten on liikkunut urbaanejalegendoja kaikenlaisista tv-paljastaja-tutkista yms. :)
käsittääkseni näillä telkkariagenteilla on olemassa jotain hilavitkuttimia joilla omakotitalosta pystyy sen vastaanottimen paljastamaan.
Tosin, suuressa osassa sen pystyy juuri ja juuri päättelemään siitä haravasta katolla.
 

JanJ

Jäsen
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Ilman kotietsintälupaa ei käsittääkseni edes poliisilla ole oikeutta asuntooni tunkeutua.
Joskus vuosia sitten luin tälläisen sanamuodon, että poliisi saa tunkeutua asuntoon jos on aihetta epäillä että asunnossa on tapahtunut rikos jonka minimirangaistus on 2 vuotta vankeutta. Ei taida tosiaan tv-lupa kriteereitä täyttää.

Mutta kun asuin 2 hengen solussa Keltinmäessä, kämppikseni paikalla ollessa tv-lupatarkastaja kävi. Oli ängennyt kenkää oven väliin, ja kämppis tönäisi äijänkäppyrän pois ovelta. Hetken päästä koputti poliisit oveen, että mitäs täällä käydään käsiksi ihmisiin. Asia kuitenkin selvisi nopeasti, ja poliisit kiroilivat tv-lupatarkastajalle päin naamaa. Pahoittelivat vielä kämppikseltä että tulivat iltarauhaa (kello oli jotakuinkin 19.00) häiritsemään.
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aurajoen Tarzan kirjoitti:
Ilman kotietsintälupaa ei käsittääkseni edes poliisilla ole oikeutta asuntooni tunkeutua.

Vähän OT, mutta käsittääkseni poliisi voi tulla sisään ilman kotietsintälupaa, jos heillä on perusteltu syy epäillä rikosta, josta maksimirangaistus on x aikaa linnassa.

Joku lakia lukenut voinee kumota tai vahvistaa.

Edit: JanJ ehtikin jo todeta saman.
 

MOHJMTS

Jäsen
TV-luvan maksaisin jos sitä käytettäisiin pelkästään tv-verkon kunnostukseen, mutta kun sillä rahotetaan ylen laatuohjelmat kuten a-piste, niin turha luulla että maksaisin sitä. Ja tv-lupatarkastajalla ei ole mitään mahdollisuuksia päästä asuntoon sisälle edes poliisin kanssa, koska kotietsintälupaa ei poliisille myönnetä ellei syytettyä syytetä rikoksesta josta voi saada vähintään puoli vuotta vankeutta..

Nyt olen kyllä miettinyt canal +:ssan hankkimista, jolloin tulee kyllä varmaan eteen myös tv-luvan maksaminen...
 

JanJ

Jäsen
Täydennetään sen verran, että "säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta" oli se kotietsinnän peruste, tsekkasin googlella :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Just ilmoitin, että kuukaudesta olisin valmis maksamaan näin kisojen alla. Ellen maksa, saastuu puhdas mieleni ja joudun tekemään rituaali-itsemurhan.
 

tt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uncle J kirjoitti:
Nyt olen kyllä miettinyt canal +:ssan hankkimista, jolloin tulee kyllä varmaan eteen myös tv-luvan maksaminen...

Ei Canal+:n hankkiminen TV-lupaa edellytä, ei sitä ainakaan missään kysytä. Minulla oli Suomessa asuessani Canal+ ilman TV-lupaa eikä mitään ongelmia ollut.

En usko, että televalvontakeskuksella (eivätkös he näitä lupia kauppaa/valvo) olisi pääsy Canalin asiakasrekisteriin ja vaikka olisikin, niin eivät he tarkastamatta voi mitään maksuja/rangaistusmaksuja määrätä. Tarkastajista selviää yllämainitusti, vaikka sinua ruvettaisiinkin ahdistelemaan enemmän Canalin hankkimisen jälkeen.

Voit siis jatkossakin nukkua yösi rauhassa.

-tt
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Eipä ole tv-lupaa. Vähän aikaa sitten kävi tarkastaja oven takana, mutta eipä jaksanut avata ovea, kun oli tiedossa kuka siellä on. Oli meinaan käynyt noin 10 minuuttia aikaisemmin anopin luona, joka asuu pari kerrosta ylempänä.

Sitä vaan mietin, että näinköhän sitä on pakko ruveta maksamaan tv-lupaa kunhan mennään digi aikaan. Helppojan sitä olisi lähetys sulkea ylen puolesta niistä osotteista, joista ei lupaa makseta.
Onnistuu maksullisillakin kanavilla, niin miksi ei ylelläkin. Loppuisi ainakin se vapaaratsastaminen. Tai ainakin he saavat jokatapauksessa tietää ketkä sitä tv:tä katsovat ja ketkä ei.
Tai tämmöisessä käsityksessä minä olen digi-tv:n ihmeistä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Uncle J kirjoitti:
Nyt olen kyllä miettinyt canal +:ssan hankkimista, jolloin tulee kyllä varmaan eteen myös tv-luvan maksaminen...

Mä otin vuoden alusta Canalin, kun muutettiin omaan kämppään. Edellinen kämppä oli opiskelija-asunto, jossa tarkastajat eivät ikinä käyneet.

Miten luulet(te), että Canal vaikuttaa tohon tarkastusinnokkuuteen? Voinko sanoa, että sain Canalin netin kylkiäisenä kaveriltani, joka on Welholla duunissa? Saavatko tarkastajat jostain selville tv-luvattomat asunnot, joissa Canal huutaa?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
tt kirjoitti:
Ei Canal+:n hankkiminen TV-lupaa edellytä, ei sitä ainakaan missään kysytä. Minulla oli Suomessa asuessani Canal+ ilman TV-lupaa eikä mitään ongelmia ollut.
Ei ettenkö uskoisi sinua, mutta ajattelin tarkistaa asian ja lähetin aihetta koskevan hypoteettisen (?) kysymyksen canalin asiakaspalveluun.
Kummalliselta tosin tuntuu jos lupahallinto pystyy käyttämään canalin asiakasrekisteriä tai vastaavaa vasikkanaan. noh, vastausta odotellessa.
lupaan raportoida aiheesta.
 

M10

Jäsen
repe_joke kirjoitti:
...anopin luona, joka asuu pari kerrosta ylempänä.

Otan osaa.

En maksa tietenkään tv-lupamaksua. Tuossa syksyllä ne sieltä soittelivat pariinkin otteeseen ja kehoittivat maksamaan lupamaksun. Molemmilla kerroilla sanoin, että sitä tietääkseni ei tarvitse maksaa jos ei ole telkkaria.

Toisessa puhelussa tv-lupa -soittelija alkoi epäilemään minun väitettäni tyyliin

"Jaa että sulla ei oo telkkaria? Uskoiskohan tota..?"
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Morrow10 kirjoitti:
"Jaa että sulla ei oo telkkaria? Uskoiskohan tota..?"
Mitäs tossa voi sitten sanoa, vai pitääkö vain nauraa... "usko tai ole uskomatta, mulle aivan sama".
 

13~

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
repe_joke kirjoitti:
Sitä vaan mietin, että näinköhän sitä on pakko ruveta maksamaan tv-lupaa kunhan mennään digi aikaan. Helppojan sitä olisi lähetys sulkea ylen puolesta niistä osotteista, joista ei lupaa makseta. Onnistuu maksullisillakin kanavilla, niin miksi ei ylelläkin. Loppuisi ainakin se vapaaratsastaminen. Tai ainakin he saavat jokatapauksessa tietää ketkä sitä tv:tä katsovat ja ketkä ei. Tai tämmöisessä käsityksessä minä olen digi-tv:n ihmeistä.

Eiköhän se signaali tule kaikkiin asuntoihin, jotka verkkoon kuuluvat? Siitä ei vaan ole iloa, jos et saa sitä purettua ohjelmakortilla.

Eikä Canal+ luonnollisestikaan jakele asiakastietojaan kenellekään.
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
jupster kirjoitti:
Ei ole ei. Sitten on liikkunut urbaanejalegendoja kaikenlaisista tv-paljastaja-tutkista yms. :)
Itse olen ihan Helsingin Töölössä nähyt tälläisen vehkeen, tai ainakin luulen kyseisen vehkeen olleen kyseessä. Olin menossa kaverille auttamaan muutossa ja portaita noustessani näin jonkun ihme papparaisen kyykkivän erään oven ulkopuolella jonkinlainen vempain kädessään. Mennessäni takaisin alas hän oli toisen oven takana jne. En sitten tiedä mikä muukaan tuo olisi voinut olla, muistaakseni silloin oli vielä menossa jonkinlainen "tehovalvonta" kamppania.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös