Tuulipuku, sauvakävely, Zumba, karppaus.

  • 7 398
  • 23

kovalev

Jäsen

Taannoin vellonut voi-keskustelu on aiheuttanut niin suuren piikin voin kysyntään, etteivät tuottajat ole kyenneet kunnolla vastaamaan siihen.
Muutama päivä sitten Vaasan leipomot ilmoitti yt-neuvotteluista Jyväskylässä leivän voimakkaasti laskeneen kysynnän vuoksi; yhtenä syynä mainittiin karppaus-villitys.

Suomessa elää sopulikäyttäytymisen luvattu kansakunta. Termiin törmää usein esim. Kauppalehden sinänsä ansiokkaalla ja viihdyttävällä keskustelupalstalla ja sillä viitataan piensijoittajille (erityisesti kokemattomille, tietämättömille) tyypilliseen tapaan luopua omasta ajattelusta ja sokeasti vaeltaa muun "sopulilauman" perässä. Nousukaudella tämä johtaa asuntojen ja osakkeiden järjettömiin hintoihin - ja kun paniikkinappula on lyöty pohjaan, vielä järjettomämpiin romahduksiin ja paniikkimyynteihin.

Jostain syystä meidän keskuudessamme elää vahvana ajatus, että massat eivät voi erehtyä, ja joukon ulkopuolelle jättäytyminen on vähintäänkin arveluttavaa, erikoisuuden tavoittelua, typeryyttä. Me koemme (pelkäämme) jäävämme vaille merkittäviä asioita ja elämyksiä ellemme tartu niihin massan mukana, sillä eihän niin moni olisi voinut valita huonosti. Me pidämme todella outona ihmistä, joka ei ole Facebookissa, sillä mitä hittoa ihmisen pitäisi tehdä ilman Facebookia?

Erilaiset ketjukirjeet tulivat keskuuteemme jo paljon ennen ns. pyramidihuijauksia; ne olivat erittäin suosittuja 60 -70-luvulla ja kaikki olivat varmoja rikastumisestaan. Keihäsmatkat aloitti kiiman Espanjaan ja Kreikkaan, joka on elintason ja mahdollisuuksien noustessa laajentunut massamuodossa vain Thaimaaseen. Kahden viikon reissu vuodessa on jo vähimmäisvaatimus normaalin keskiluokkaisen perheen vuosiohjelmaan (sinkkumiehille tai yksin matkustaville miehille kahden viikon seksiloma).

Me valitsemme 12-kuukauden euriborin ja korkokaton, koska kaikki muutkin tekevät niin; me sijoitamme eläkevakuutuksiin ja osakerahastoihin ja kilpailutamme vuorotellen sähkölaskumme ja lainamarginaalimme. Me katsomme uskollisesti Linnan juhlat ja hullaannumme urheilulajeista kuten formulat ja curling - unohtaaksemme ne sitten kun ne eivät enää tuota meille hyvää oloa ja kunniaa. Me rakastumme ilmaveiviin, josta emme ole ennen kuulleet ja me rakastumme ilmaveivin keksineeseen oululaiseen nuorukaiseen.
Me nauramma läskille presidentti Ahtisaarelle yhdessä median mukana ja käännämme kelkan 180-astetta nobel-palkinnon myötä; lyllertävästä läskipallerosta tulee yksi "suurimmista" yhdessä yössä.
Me rakastumme Sauli Niinistöön niin kuin me rakastuimme Kekkoseen; me rakastumme Timo Soiniin, koska on alkanut näyttää siltä että "jalaksille on nyt tunkua" kuten Soini itse sanoo.
Miten me muka voisimme olla rakastumatta Alex Stubbiin, joka on melkein liian hyvää ollakseen totta.
Kymmenen vuotta sitten me kaikki olimme ekologisia ja huolissamme maapallon selviytymisestä; nyt me tarvitsemme city-maasturin, koska naapurilla, työkaverilla ja kaikilla veljilläkin on.

Meitä syytetään siitä, ettemme ole kovin luovia.
Tämä johtuu siitä, että me katsomme ikkunasta mitä naapuri tekee ja ryhdymme itse samoihin toimiin.

Ehdotankin karppaamisen sijaan skarppaamista. Se toimii myös painonhallinnassa eikä mistään tarvitse luopua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sääli, että karppauksesta tuli tällainen muoti-ilmiö ja ihmiset tekevät sitä hölmösti ja julkisuudessa keskustellaan jostain helvetin voista. Itse karppasin kun se ei vielä ollut muodikasta, mutta maalaisjärjen avulla välttelin silti voita, pekonia ym. todella rasvaisia tuotteita. Paino tippui ja olo oli mitä mainioin. Hiilihydraatit korvasin siis kasviksilla ja hyvällä lihalla. Julkisuudessa (ja oikeastaan näillä muotikarppaajilla) tuntuu olevan käsitys, että karppaaminen tarkoittaa samaa kuin Atkins-dieetti ja on terveellistä syödä kaikkea paskaa. Ei todellakaan näin.

Takaisin ketjun aiheeseen. Samaa mieltä aloittajan kanssa monestakin pointista. Joko suomalaiset uskovat sokeasti auktoriteetteihin tai lähdetään johonkin muotihömpötykseen täysillä massan mukaan. Molempien vaihtoehtona on itsenäinen ajattelu, tiedon hakeminen ja sen puntarointi, mutta se taitaa olla suomalaisille liian haastavaa puuhaa.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Joko suomalaiset uskovat sokeasti auktoriteetteihin tai lähdetään johonkin muotihömpötykseen täysillä massan mukaan. Molempien vaihtoehtona on itsenäinen ajattelu, tiedon hakeminen ja sen puntarointi, mutta se taitaa olla suomalaisille liian haastavaa puuhaa.

Joo. "Lääkäri sanoi..." taitaa olla yleisin tässä maassa käytetty peruste jollekin elämäntapavalinnalle. Ja lääkäreitähän on joka lähtöön, joten se kuka osaa uskottavimmin puhua / jonka puhe vahvistaa henkilön omaa kantaa on se suurin auktoriteetti.

Itseltäni mennyt kyllä kokonaan ohi tämä kansallinen karppaussota. Olen vain ihmetellen seurannut joitakin otsikoita. Itse ole pitänyt omana ohjeenani periaatetta "kohtuus kaikessa". En ole seurannut mitään suosituksia, pelotteluja tai julistuksia vaan olen pyrkinyt syömään monipuolisesti.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
On myös hyvin suomalaista yrittää tehdä tästä joku vain Suomessa esiintyvä ilmiö, kansallinen heikkous. Huonosti kouluttautuneiden johdattelua ja massakäyttäytymistä esiintyy kyllä varsin universaalisti. Sen esiintymismuodot tietysti vaihtelevat siinä missä muutkin "maan tavat", mutta itse ilmiö nyt ei ole mitenkään erityisen leimautunut juuri suomalaisiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On myös hyvin suomalaista yrittää tehdä tästä joku vain Suomessa esiintyvä ilmiö, kansallinen heikkous. Huonosti kouluttautuneiden johdattelua ja massakäyttäytymistä esiintyy kyllä varsin universaalisti. Sen esiintymismuodot tietysti vaihtelevat siinä missä muutkin "maan tavat", mutta itse ilmiö nyt ei ole mitenkään erityisen leimautunut juuri suomalaisiin.
Pari ekaa viestiä luettuani meinasin tarttua samaan asiaan, mutta nyt tyydyn komppaamaan tätä. Eikä tarvitse olla mikään heikosti koulutettu, ihan siinä samassa ne espoon inssitkin huutavat sieg heilia tai karppaavat kuin porilaiset hitsaritkin. Erilaiset muoti-ilmiöt vain kiehtovat eri ihmisiä. Huvittavinta tässä kaikessa on ne tyypit, jotka päivällä nousevat norsunluutorniin arvostelemaan muita ja sitten illalla katsovat amerikkalaisia rikospaikkatutkijoita satojen tuhansien muiden kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari ekaa viestiä luettuani meinasin tarttua samaan asiaan, mutta nyt tyydyn komppaamaan tätä. Eikä tarvitse olla mikään heikosti koulutettu, ihan siinä samassa ne espoon inssitkin huutavat sieg heilia tai karppaavat kuin porilaiset hitsaritkin. Erilaiset muoti-ilmiöt vain kiehtovat eri ihmisiä. Huvittavinta tässä kaikessa on ne tyypit, jotka päivällä nousevat norsunluutorniin arvostelemaan muita ja sitten illalla katsovat amerikkalaisia rikospaikkatutkijoita satojen tuhansien muiden kanssa.
No jos laajennetaan sama ilmiö koskemaan kaikkia maailman ihmisiä suomalaisten sijaan? Sitä nyt tulee asuttua Suomessa, luettua suomalaisia keskustelupalstoja, luettua suomalaisia lehtiä, hengattua suomalaisten tai Suomessa asuvien ulkomaalaisten kanssa, käytyä suomalaisessa työpaikassa, katsottua suomalaisia TV-kanavia joten suomalaisen yhteiskunnan asiat ovat yleensä ne mitkä puhuttavat. Eikö niistä nyt saa keskustella kun norsunluutorni-kortti nostettiin keskusteluun?

Koulutusta en ottanut keskusteluun, koska olet aivan oikeassa. Vaikka korkeakouluissa opetetaan ajattelemaan ja etsimään tietoa itse, nämä samat korkeastikoulutetut eivät kuitenkaan normaalissa elämässä toimi näin vaan luetetaan niihin samoihin auktoriteetteihin tai kuljetaan crocseissa zumbaamaan, koska kaverikin.

Enkä itse katso TV-ohjelmia sen mukaan mitä muut katsovat, vaan katson mistä itse pidän.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
No jos laajennetaan sama ilmiö koskemaan kaikkia maailman ihmisiä suomalaisten sijaan?
Mun mielestäni on vain hiukan hassua puhua suomalaisten tyhmyydestä näissä asioissa, kun monissa asioissa täällä ollaan peräti rationaalisia verrattuna moniin muihin kansakuntiin. Monissa asioissa toki menemme, myös minä, sopuleina muiden perässä, mutta ehkä on vain niin, että meitä kiinnostaa erilaiset asiat, ja asioista otetaan selvää hiukan senkin pohjalta. Toki on ihmisiä, jotka ottavat monesta asiasta itsenäisesti selvää, mutta väittäisin, että jokaisella viheraholla on heikkoutensa. Jos ei muuta, niin sitten juodaan vaaleapaahtoista kahvia tai väitetään oltermannia maukkaaksi juustoksi.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Koulutusta en ottanut keskusteluun, koska olet aivan oikeassa. Vaikka korkeakouluissa opetetaan ajattelemaan ja etsimään tietoa itse, nämä samat korkeastikoulutetut eivät kuitenkaan normaalissa elämässä toimi näin vaan luetetaan niihin samoihin auktoriteetteihin tai kuljetaan crocseissa zumbaamaan, koska kaverikin.

Enkä itse katso TV-ohjelmia sen mukaan mitä muut katsovat, vaan katson mistä itse pidän.

Miksi tuo mainitsemasi zumbaaja ei voisi oikeasti digata zumbasta tai miksi sen mielestä Crocsit eivät voisi olla mukavat jalassa? Et säkään liene ainoa, joka katsomiasi telkkariohjelmia katsoo.

Millaista tietoa tämän Crocseissa kukevan zumbaajan pitäisi etsiä näiden asioiden tilalle? Mitä hänen pitäisi ajatella näiden asioiden hyvinä pitämisen sijaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mun mielestäni on vain hiukan hassua puhua suomalaisten tyhmyydestä näissä asioissa, kun monissa asioissa täällä ollaan peräti rationaalisia verrattuna moniin muihin kansakuntiin. Monissa asioissa toki menemme, myös minä, sopuleina muiden perässä, mutta ehkä on vain niin, että meitä kiinnostaa erilaiset asiat, ja asioista otetaan selvää hiukan senkin pohjalta. Toki on ihmisiä, jotka ottavat monesta asiasta itsenäisesti selvää, mutta väittäisin, että jokaisella viheraholla on heikkoutensa. Jos ei muuta, niin sitten juodaan vaaleapaahtoista kahvia tai väitetään oltermannia maukkaaksi juustoksi.
Mainio kirjoitus. :) Ei tarvitse enempää kommentoida.

Miksi tuo mainitsemasi zumbaaja ei voisi oikeasti digata zumbasta tai miksi sen mielestä Crocsit eivät voisi olla mukavat jalassa? Et säkään liene ainoa, joka katsomiasi telkkariohjelmia katsoo.

Millaista tietoa tämän Crocseissa kukevan zumbaajan pitäisi etsiä näiden asioiden tilalle? Mitä hänen pitäisi ajatella näiden asioiden hyvinä pitämisen sijaan?
Crocseilla kävelevän zumbaajan pitäisi ensinnäkin kävellä Clarkseissa. Zumban tilalla hän voisi harrastaa vaikka filateliaa ja potkunyrkkeilyä.
 

Hemingway

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sapko
On tärkeää olla samanlainen kuin muut. Olen seurannut huolestuneena mm. suomen kulukuuria. Totuushan on, että Suomen kannattaisi velkaantua yhtä paljon kuin muiden maiden, koska lopulta perusratkaisut tehdään enemmistön hyödyksi. Pahimmassa tapauksessa käy niin, että Suomi leikkaa ensin itseltään ja lopuksi joutuu auttamaan maita, jotka eivät ole leikanneet.

Samanlaisuus säästää myös yksinäisyydeltä. On ihan sama, mitä aatetta kannattaa, kunhan kannattaa. Seuraa riittää aina ympärillä. Isenäinen ajattelija sen sijaan jää helposti yksin. Ryntäilemättömiä katsellaan kieroon.

Ihmisen menestyksen evoluutiossa selittää sosiaalisuus ja siihen liittyvä sokeus. Ryntäily on yhteistyötä. Itsenäinen ajattelu horjuttaa yhteisöä ja aiheuttaa pahoinvointia.
 

julle-jr

Jäsen
Sopuli-ilmiön lisäksi olen ollut havaitsevani jonkinlaista post-sopulismiä. Tämä tarkoittaa sitä, että pyritään trendikkäästi tekemään asioita eri tavalla kuin valtavirta. Sitten käykin niin, että todellisuudessa iso osa muitakin ihmisiä tekee samaa asiaa erilaisuutta tavoitellessaan, joten nämä erilaisuuden tavoittelijat ovatkin todellisuudessa melkein valtavirtaa. Toisaalta he uskovat tämän valtavirran sivuvirtansa olevan jotenkin valtavirtaa trendikkäämpi, joten he ovat hyvillään siitä, että kuuluvat joukkoon, vaikka alunperin vastustivatkin joukkoon kuulumista.

Nykyisin on esimerkiksi tietyissä piireissä melkein rikos tehdä mahdollisimman helppo pakettilomamatka, asua mukavassa hotellissa ja pyrkiä muutenkin mahdollisimman helppoon lomaan ilman epämukavia säätämisiä. Trendikkäinä ja valtavirrasta poikkeavina itseään pitävät ihmiset matkustavat jonnekin epämukavaan extreme-paikkaan, syövät rottia ja skorpioneja, joista eivät oikeasti missään nimessä pidä, ja asuvat jossain hikisessä 12 hengen dormissa. Tämä kaikki vain siksi, koska se on olevinaan coolia tehdä sellainen lomamatka, joka on mukamas jotenkin erikoinen. Todellisuudessa näitä tällaisia travellereja mahtuu tusinaan ainakin lähes yhtä monta kuin pakettimatkailijoitakin.

Tuo Sampion mainitsema vaaleapaahtoinen kahvi on sekin omalla tavallaan mielenkiintoinen juttu. Muistelen joskus lukioaikoina (vuosituhannen vaihteessa), juoneeni paljon espressoa ja jos keitin kahvia tavallisella keittimellä, niin käytin usein tummapaahtoisia kahveja. Join kyllä myös vaaleitakin, kuten juon nykyäänkin, minulle uppoaa kahvi kuin kahvi. Jokatapauksessa, silloin moni tuttu piti ihan hömpötyksenä ja turhana kaikkia muita kuin vaikkapa tavallista Presidenttiä. Tämä siitä huolimatta, että kehotin muitakin maistamaan minun keittämääni kahvia.

Nykyisin sitten olenkin yllätyksekseni huomannut, että samat kaverit eivät omien sanojensa mukaan missään tapauksessa voi juoda muuta kuin tummapaahtoista kahvia. Miten on mahdollista, että se vaalea kahvi, joka silloin oli ihan hyvää, ei nyt olekaan mistään kotoisin? Olisiko niin, että nämä mukatrendikkäät ihmiset pitävät vaaleaa kahvia valtavirran junttikahvina ja siksi se tumma onkin nyt niiiiin ihanaa. Kohta kierros luultavasti alkaa alusta ja palataan takaisin vaaleaan kahviin kun se on harvinaisempaa kuin tumma.

Samansuuntainen ilmiö on ollut havaittavissa myös sampion mainitseman juustomerkin kanssa. Joskus ala-tai yläasteella kun hehkutin jotain ulkomaisia juustoja, niin minua pidettiin tyhmänä. Nyt sitten se silloin niin herkullinen oltermanni ei olekaan mistään kotoisin. Itse toki syön edelleen oltermannia, mutta pidän myös monesta muusta juustosta.

Kuinkas kauan Sampio itse olet juonut tummapaahtoista kahvia? Onko niin, että joskus olet kitannut sitä kirottua vaaleaa kahvia mukitolkulla?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuinkas kauan Sampio itse olet juonut tummapaahtoista kahvia? Onko niin, että joskus olet kitannut sitä kirottua vaaleaa kahvia mukitolkulla?
Tottakai olen, eihän sitä juuri ollut joskus 90-luvulla edes saatavilla, ja toisaalta join sitä, mitä kotona juotiin. Silloin kahvia tuli juotua aina vain leivän/pullan/keksin/jäätelön kanssa, eikä koskaan itse kahvin maun vuoksi. Vaille kymmenen vuotta sitten aloin pikkuhiljaa siirtyä Brazilin kautta tummempiin, ja jos puhtaasti kahvin mausta puhutaan, niin en todellakaan koske vaaleisiin paahtoihin kuin satunnaisesti jossain oikeasti asiansa osaavassa kahvilassa/paahtimossa. Toki vierailuilla juon sitä mitä tarjotaan, mutta yleensä kahvin kanssa saa pullaa, joka pelastaa tilanteen.

Makuaisti kehittyy. Sama homma se on oluiden, suklaiden, kahvien, juustojen sun muiden kanssa. Sinänsä mulle on sama, mitä kukin särpii, enkä enää jaksa päteä nautinnoillani kuten ehkä jokin aika sitten vielä tuli täälläkin tehtyä, mutta ei siitäkään mihinkään pääse, että harvoin noita bulkkituotteita missään raatien ykkössijoilla nähdään. En minä pidä tietystä kahvilaadusta tai oluesta sen vuoksi, että se on palkittu, vaan siksi, että se miellyttää minun makuani. Toki kehuttu tuote kiinnostaa aina, mutta enpä jaksa pitää asioista vain brändin vuoksi.

Tuossa raapustuksessasi oli paljon asiaa, mutta hiukan hämää se, että niputat aika mustavalkoisesti esim. matkailijat. Ei kai se nyt ihan niinkään ole, että on vain mukavuudenhaluisia pakettilomailijoita ja pätemään pyrkiviä extremematkailijoita. Entä jos ei pidä rämeistä ja skorpioneista, mutta ei sen enempää tykkää mennä Teneriffalle syömään lihapullia ja perunamuussiakaan?

Varmasti moni muoti-ilmiö laimenee ja ihmiset palaavat tuttujen juttujensa pariin ajan kuluessa. Ei se silti niinkään ole, että joku tummapaahtoinen kahvi tai omatoimimatkailu olisi pelkästään muoti-ilmiöitä, vaan onhan niitä ollut historian sivu. Crocksit ovat ihan hyvät mökkikengät, vaikkei niitä olisi ollut fantsua ostaakaan enää pariin vuoteen.
 

julle-jr

Jäsen
Tuossa raapustuksessasi oli paljon asiaa, mutta hiukan hämää se, että niputat aika mustavalkoisesti esim. matkailijat. Ei kai se nyt ihan niinkään ole, että on vain mukavuudenhaluisia pakettilomailijoita ja pätemään pyrkiviä extremematkailijoita.
Kärjistin ehkä tarpeettoman paljon, myönnetään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nykyisin on esimerkiksi tietyissä piireissä melkein rikos tehdä mahdollisimman helppo pakettilomamatka, asua mukavassa hotellissa ja pyrkiä muutenkin mahdollisimman helppoon lomaan ilman epämukavia säätämisiä. Trendikkäinä ja valtavirrasta poikkeavina itseään pitävät ihmiset matkustavat jonnekin epämukavaan extreme-paikkaan, syövät rottia ja skorpioneja, joista eivät oikeasti missään nimessä pidä, ja asuvat jossain hikisessä 12 hengen dormissa. Tämä kaikki vain siksi, koska se on olevinaan coolia tehdä sellainen lomamatka, joka on mukamas jotenkin erikoinen. Todellisuudessa näitä tällaisia travellereja mahtuu tusinaan ainakin lähes yhtä monta kuin pakettimatkailijoitakin.

Todellisuudessa nämä mitä "pakettimatkaajat" pitävät "trävellääjinä" eivät sitä todellakaan ole. Nämä mitkä taas luulevat olevansa coolimpaa porukkaa eivät sitä ole muiden kuin itsensä mielestä. Ja ehkä jonkun kaverinsa, rasittavaa porukkaa.

Matkustaminen jostain syystä herättää kuitenkin edelleen erittäin paljon tunteita, vaikka "extreme"-paikoissa on käyty jo pitkään. Oikeastihan ne paikat eivät myöskään todellakaan ole mitään extremeä.

Jostain syystä ei haluta ymmärtää sitä, että kaikille Kanaria ei vain tarjoa sitä mihin haluaa aikansa ja rahansa käyttää. Tulin tuossa reissulta ja asustelin parissa dormissa ja parissa 1hh huoneessa. Kaikkialle ei yksinkertaisesti pääse pakettimatkalle ja netissä ne varaukset tehdään kuitenkin, niin eihän sitä matkatoimiston puutetta välissä edes huomaa muusta kuin, että lentokentällä ei ole opas vastassa. Aina välillä siellä kuitenkin on esimerkiksi majoitusliikkeen edustaja vastassa, jos näin on sovittu.

Matkustamisessa ei ole mitään trendikästä tai valtavirrasta poikkeavaa, mutta eipä siitä myöskään huudella. Samalla lailla kuin ei minuakaan kiinnosta Minttu-Merin saama seiska historian kokeesta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Todellisuudessa nämä mitä "pakettimatkaajat" pitävät "trävellääjinä" eivät sitä todellakaan ole. Nämä mitkä taas luulevat olevansa coolimpaa porukkaa eivät sitä ole muiden kuin itsensä mielestä. Ja ehkä jonkun kaverinsa, rasittavaa porukkaa.

Matkustaminen jostain syystä herättää kuitenkin edelleen erittäin paljon tunteita, vaikka "extreme"-paikoissa on käyty jo pitkään. Oikeastihan ne paikat eivät myöskään todellakaan ole mitään extremeä.

Jostain syystä ei haluta ymmärtää sitä, että kaikille Kanaria ei vain tarjoa sitä mihin haluaa aikansa ja rahansa käyttää. Tulin tuossa reissulta ja asustelin parissa dormissa ja parissa 1hh huoneessa. Kaikkialle ei yksinkertaisesti pääse pakettimatkalle ja netissä ne varaukset tehdään kuitenkin, niin eihän sitä matkatoimiston puutetta välissä edes huomaa muusta kuin, että lentokentällä ei ole opas vastassa. Aina välillä siellä kuitenkin on esimerkiksi majoitusliikkeen edustaja vastassa, jos näin on sovittu.

Matkustamisessa ei ole mitään trendikästä tai valtavirrasta poikkeavaa, mutta eipä siitä myöskään huudella. Samalla lailla kuin ei minuakaan kiinnosta Minttu-Merin saama seiska historian kokeesta.

Hyvä kirjoitus.
Matkustan paljon. Eli käytännössä kaikki lomat ja ylityöt, jotka tekevät sellaisen 6 viikkoa vuodessa. Käytännössä koko aika menee ulkomailla.
Riippuu ihan täysin mitä lomaltani haen kun mietin kohdetta ja tapaa matkustaa.
Ei minua syö matkustaa 2 viikoksi Kosille ja vain laiskotella auringossa, lukea kirjoja ja syödä hyvin ja tulla kotiin muiden pakettimatkalaisten kanssa.

Pidemmille matkoille taas pakkaan rinkan, lennen minne lennän, ja kierrän minne mieli vie. Tässä taas ideana on olla siellä missä ei ole liikaa turisteja, nähdä juuri sen mitä haluaa nähdä, olla riippumaton aikatauluista ja jättää varaa päähänpistoille. Ei "extreme"-matkailu tms ole minulle mikään itseisarvo, mutta kuten pernaveikko kirjoittikin, kaikkialle ei vain pääse matkatoimistojen kautta.

Parhaimmat kokemukset matkoilla ovat sattuneet juuri kun matkustaa rinkan ja avopuolison kanssa ja suunnitelmat menevät ns reisille.
Sitten kun c suunnitelmaa alkaa miettimään niin huomaa että onkin tutustunut paikalliseen asujaan, joka asuu korvessa jossa ei ole takseja ja paikallinen päättää pientä korvausta vastaan lähteä kuljettamaan paria matkalaista 200km matkan ja soittelee vielä etukäteen lautalle että pari farangia on tulossa, voitteko hiukan odottaa ja lauttahan odottaa, liput on valmiina, rahat käteen kassalla ja kuljettaja vielä soittaa ja järkkää kyydin + majoituksen kylässä jossa valkoisia ei juuri näy. Sillä sitten aamukahvin jälkeen kävelen "majatalon" ulkopuolella ja katselen kun isäntä teurastaa kanoja ja muita pieneliöitä tupakki suussa. Jään sitten isännän kanssa juttelemaan islaminuskosta ja kuulen että samanlaisia "tapamuslimeja" siellä ovat kuin täällä useimmat kristityt. Tarina jatkuu... eli ihan eri lailla avartuu maailmankuva kun sattumia sattuu.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mnä olen aina tehnyt mitä huvittaa. Crocsit on kätevät, joten käytän niitä. Sauvakävely on hölmöä, joten sitä en harrasta. Zumba on akkojen juttuja. Matkustaisin jos olisi rahaa. Presidenttiehdokasta en valitse sen mukaan kuka on luultavimmin menossa läpi.

En katso yhtään mitä naapuri tekee, teen miten tuntuu luontevimmalta ja helpoimmalta. Osa ratkaisuistani saattaa hyvinkin olla massan mukaisia, mutta ne ovat sitä siksi että siinä tapauksessa massan valinta sopii myös minulle parhaiten. En analysoi massoja enkä toisaalta elitistejäkään: muut tehkööt mitä huvittaa, ja ihan sama mitä minusta ajattelevat vai ajattelevatko mitään. Mieluiten ei mitään.

Tähän ikään mennessä tiedän jo tarkalleen mistä pidän ja mistä en. Sitäpaitsi kaikki on suhteellista - Oltermannikin on hyvää ainakin kun sitä vertaa Edamiin, tuohon juustojen Corollaan.


Ihmisen menestyksen evoluutiossa selittää sosiaalisuus ja siihen liittyvä sokeus.
Ilmankos en ole menestynyt kovinkaan mainittavasti, kun olen aina ollut mieluummin yksin oikeassa kuin ryhmän mukana väärässä.
 
Viimeksi muokattu:

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Tähän ikään mennessä tiedän jo tarkalleen mistä pidän ja mistä en. Sitäpaitsi kaikki on suhteellista - Oltermannikin on hyvää ainakin kun sitä vertaa Edamiin, tuohon juustojen Corollaan.

Lisätään tähän vielä se, että jos on edellämainitulla tavalla tyytyväinen elämäänsä ja siinä tehtyihin valintoihin, pitääkö silti etsiä aina parempaa ja tämän ketjun aiheen mukaan myös yksilöllisempää?

Eli siis mikä on se hyväksytty tyytyväisyyden taso, jolloin ei enää tarvitsisi käyttää aina aikaa vaikka juustotiskillä löytääkseen sen huikeasti normivalintaa paremman juuston vaan voi ottaa laarista sen juuston, jota yleensäkin ostaa ja johon on tyytyväinen?
 

Pekkis

Jäsen
Huvittavinta tässä kaikessa on ne tyypit, jotka päivällä nousevat norsunluutorniin arvostelemaan muita ja sitten illalla katsovat amerikkalaisia rikospaikkatutkijoita satojen tuhansien muiden kanssa.

Eräs pariskunta on ottanut elämäntehtäväkseen vastustaa Lapissa suoritettavia avohakkuita. Samainen pariskunta viettää usein talvilomansa samoilla seuduilla. Lasketellen.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Itsekin olen vakavasti harkinnut Facebookin jättämistä, sillä siitä on ajan kanssa tullut kaikkea muuta, kuin se alunperin ihan hyödyllinen "puhelinluettelo" netissä. On kaiken maailman farmvilleä, peukuttelua ja muuta turhaa paskaa, jonka kanssa yrittää edes jotenkin pysyä kärryillä(huom, en pelaa mitään farmvilleä, mutta vituttaa noi höpöhöpöt yleensäkin). Koko homma on niin vitun näennäistä sosiaalisuutta, että ei pahemmasta väliä. Monet "facebook-kaverit" eivät edes elävässä elämässä moikkaa, joka jaksaa hämmästyttää ainakin mua. Ilmeisesti virtuaaliminällä voi olla kavereita, jotka eivät ole totta oikeassa maailmassa?? Täysin hyödytöntä uhrata koko touhulle enää minuuttiakaan elämästä.

Massakulttuuri on ehkä sinänsä ihmisille tärkeä, mutta jokaisen pitäisi tiedostaa myös oma erityisyytensä yksilönä. Ei ole mikään pakko tykätä muiden kanssa samoista asioista.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Eli siis mikä on se hyväksytty tyytyväisyyden taso, jolloin ei enää tarvitsisi käyttää aina aikaa vaikka juustotiskillä löytääkseen sen huikeasti normivalintaa paremman juuston vaan voi ottaa laarista sen juuston, jota yleensäkin ostaa ja johon on tyytyväinen?
Tätä samaa olen miettinyt musiikin suhteen. Juu, tiedän, niille jutuille on omat ketjunsa. Siitäpä se tulikin mieleen ja liittyy tähänkin.

Monet ystäväni - sekä tämän palstan kirjoittajat - suosittelevat usein milloin mitäkin uutta bändiä tai artistia, joka ehdottomasti kuulemma pitäisi tsekata. Kuulemma etenkin minun, kun kuuntelen vaan vuodesta toiseen niitä homeisia Zeppelinejä ja Floydeja ja Skynyrdejä ja Sabbatheja ja Stoneseja ja mitäniitäon.

Vaan entäs kun en halua kuunnella mitään uutta? Olen ihan tyytyväinen niiden homeisten levyjeni parissa, niissä on sellaista musiikkia jota haluan kuunnella. Ei sellaista enää tehdä. En mie halua kuunnella mitään uutta progressiivista deathmetalbändiä, oli se sitten miten hyvä tahansa, kun en sellaiseen musiikkiin halua haaskata ainoaa elämääni. Tiedän mistä pidän, ja olen pysähtyneisyydessäni ja taantumuksellisuudessani erittäin onnellinen.
 

julle-jr

Jäsen
Hyvä kirjoitus.
Matkustan paljon. Eli käytännössä kaikki lomat ja ylityöt, jotka tekevät sellaisen 6 viikkoa vuodessa. Käytännössä koko aika menee ulkomailla.
Riippuu ihan täysin mitä lomaltani haen kun mietin kohdetta ja tapaa matkustaa.
Ei minua syö matkustaa 2 viikoksi Kosille ja vain laiskotella auringossa, lukea kirjoja ja syödä hyvin ja tulla kotiin muiden pakettimatkalaisten kanssa.

Pidemmille matkoille taas pakkaan rinkan, lennen minne lennän, ja kierrän minne mieli vie. Tässä taas ideana on olla siellä missä ei ole liikaa turisteja, nähdä juuri sen mitä haluaa nähdä, olla riippumaton aikatauluista ja jättää varaa päähänpistoille.
Ymmärrän sinänsä varsin hyvin ihmisiä, jotka tykkäävät matkustaa paikkoihin joissa ei näy liikaa turisteja. Sinä et kuitenkaan kuulu siihen minun tarkoittamaani ihmisryhmään, joiden mielestä ainoa oikea tapa matkustaa on tehdä cooleja ei-pakettimatkoja.

Eri mieltä olen kyllä kanssasi siitä, että 6 viikkoa vuodessa olisi suuri määrä matkustamista. Minulle kertyy vuodessa n. 150 matkapäivää, iso osa näistä Kiinassa, Intiassa, tms ja sellaisisssa osissa näitä maita, joissa ei turisteja käy. Enkä erityisemmin ole huomannut maailmankuvani laajentuneen reissaamisen myötä. Tiedän ilman matkustamistakin, että iso osa muslimeista on tapamuslimeja jne. Lähinnä vituttaa kun en saa kotoista ruokaa tai perusbullki-koff -tuoppia pitkään aikaan.

Tästä syystä jossain mälrin ihmettelen ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti haluavat hankaluuksia ja pitävät helppoja pakrttimatkoja syntinä (jota sinä siis et näemmä tee).

No joo, taisi mennä sivuun ketjun aiheesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös