Vähän kyllä ihmetyttää, ettei isiguzo saanut teloitustaklauksesta pelikieltoa. Varsinkin jos Valtola tuon johdosta loukkaantui.
Niinpä, vaikka tuota odottaa osasinkin. Heti pelin jälkeen aprikoin pienessä mielessäni, että Levo tulee saamaan uusijalisineen tuon viisi peliä, ja että Isizugo tulee saamaan joko yhden tai sitten ei yhtään.
Levohan sitten sai sen viisi matsia, ja se on nähdäkseni ihan OK, joskin itse olisin antanut vielä pari peliä kylkeen, jos mulla päätösvaltaa olisi. Isizugon osaltakin ennakointini osui lapaan, mutta pakko sanoa, että valitettavasti. On todella onnetonta, että tuollainen jätetään noteeraamatta ilman jälkiseurauksia. Sillä temppunahan tuo on aivan helvetin vaarallinen. Tapauksen innoittamana katsoin surullisenkuuluisan Matti Veivon tapauksen, joka kolarina oli melko lailla samanlainen. Hiukan oli osuma lähempänä laitaa, mutta aivan tasan yhtä holtittomasti lensi seinään Valtolakin.
En ole kurinpitoa niin tarkkaan seurannut, että osaisin linjasta tai linjattomuudesta sanoa, mutta ihan jos näin puhtaalta pöydältä ilman Mestiksen kurinpitohistoriaa saisin päättää, niin 4-5 peliä tuollaisista junttaisin. Ja pahan loukkaantumisen tapahtuessa vieläkin enemmän, joskin mielestäni rangaistukset pitäisi aina ensisijaisesti mitoittaa teon mukaan, ei seurauksen.
Veivo sanoi aikanaan, että ”Kupiainen istui 2min, minä istun koko loppuelämäni”. No, ihan hyvin nyt voisi olla tilanne, että Isizugo istui 2+10, Valtola loppuelämän. Toki noin traagiseen lopputulokseen vaaditaan huonoa tsägää oikein isolla kauhalla, mutta kun se perkeleen huono tuuri vaan aina joskus osuu itse kullekin. Ja jos kurinpidossa puhallellaan muniin jatkossakin, niin uusi tapaus Veivo on uutisissa ennemmin tai myöhemmin. Todennäköisesti sitä myöhemmin mitä tiukemman tyylin kurinpito ottaa.
Mutta, hieno tapahtuma tänään. Tyylikäs alkuseremonia, vauhdikas peli ja kotiin jäi vielä pointsitkin. Peukkua seuralle järjestelyistä, joukkueelle hyvästä rypistyksestä ja meille kaikille jotka olimme paikalla.
Ja olipas muuten hienoa nähdä Pohjanoksa pitkästä aikaa meidän maalilla. Ihan sama vanha hyvä Julle siellä torjui, se sama joka Kupittaalta naapuriin siirtyi.